Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: DR 4018 springt spontaan naar ander adres  (gelezen 52446 keer)

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #60 Gepost op: 02 februari 2015, 14:35:45 »
Het is een plotselinge 'drop' in de voedingsspanning die door de ingang van de programmeerschakelaar gezien wordt als het indrukken daarvan.

Hoi Karst,

Zou je dit kunnen voorkomen door intern op de printplaat een verbinding te verwijderen (en die eventueel naar buiten te leiden naar een drukknop)?  Of juist andersom, een extra condensator erbij?
Eigenlijk hoef ik de modules namelijk maar 1x te programmeren, daarna een stikker er op met het startnummer en dan is 'ie klaar voor de rest van z'n bestaan ;)

Groeten,
Erik

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #61 Gepost op: 02 februari 2015, 14:39:16 »
@Erik: dat antwoord gaf Karst volgens mij al hier ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #62 Gepost op: 02 februari 2015, 21:37:30 »
Het hele weekeinde bezig geweest met de DR4018. :-\

Ik heb alle raad uit dit draadje opgevolgd:

5 ampere voeding 15V die op data stond ook doorverbonden naar de poweringang van de DR4018.
Resultaat: Slechts 3 van de 8 wissels schakelen, 2 staan een beetje te brommen of schakelen maar naar 1 kant.
De rest doet het gewoon niet.

Daarna de voeding losgekoppeld van power en er weer een 1A 14V wisselspanning opgezet. Nu schakelen er 6 van de 8 waarna na 1 test ronde de DR4018 de adressen weer in de grabbelton gooit.

Bij het testen heb ik de wissels geschakeld met de hand (via PC) dus er werd echt maar 1 beweging per keer gedaan en niet meerdere tegelijk.

De bedrading naar Power is kort (1 meter en ca 1mm²) en aan het hele systeem hangt maar één DR4018 met 8 wissels, verder ben ik nog niet gekomen.

Ik heb er ook al een keer een andere DR4018 aangehangen hetgeen gezien de hoeveelheid aansluitingen geen leuk karwei is.

Ik ben nu zover dat ik mijzelf in de programmeerstand moet dwingen om de CV van doorzetten en vertrouwen in de DR4018 op de hoogste stand te zetten. >:(

Groet, Rob
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2015, 21:40:48 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #63 Gepost op: 02 februari 2015, 22:05:54 »
Ik heb net nog het volgende experiment gedaan:

1A 14V wisselstroom voeding op power.
Startadres van de DR ingesteld op 8.
Eerste wissel krijgt dus 8 ipv 1.
Alle wissel schakelen en er gebeurt niets raars. 15 minuten lang getest. Elke wissel behoudt zijn adres.

Totdat ik de laatste wissel, een roco met de aandrijving met de drie messingschroefjes, wil schakelen.
Met veel protest schakelt hij 1 keer waarna een andere wissel het adres overneemt.
Deze test herhaaldelijk gedaan en iedere keer hetzelfde resultaat.

Het lijkt er dus op dat de DR4018 een probleem heeft met de oude wissels die kennelijk meer stroom vragen dan de nieuwere. Toeval wil dat deze wissel ook het verst weg zit van de DR (ca 3 meter) en aangesloten is met gewoon dun wisseldraad.

Ik weet dat er al veel geschreven is in dit draadje over spanningsval, miliseconden en nog veel meer moeilijke zaken maar ik moet proberen het in Jip en Janneke taal te houden zodat ik ook kan begrijpen wat er gebeurt-
 
Als dit de oplossing is dan ga ik op zoek naar een paar andere wissels.

Kan iemand deze ervaring beamen ?

groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #64 Gepost op: 02 februari 2015, 23:43:08 »
Misschien dat dit oudere type wissel iets zwaarder schakeld, door vuil ed in de bewegende delen.
Al eens het wissel schoongemaakt?
Veel verschil zit er volgens mij niet tussen deze aandrijvingen en die met afneembare spoelen.

Tinus.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #65 Gepost op: 02 februari 2015, 23:51:00 »
Het lijkt er nu duidelijk wel op dat je het probleem hebt geïsoleerd (y).
Dan verder. Schakelt die beruchte wissel wel goed als je hem gewoon buiten de DR4018 om, ouderwets met drukknopjes schakelt? Gebruik daar dan wel de bedrading voor die nu is aangesloten op de uitgang van de DR4018 naar de beruchte wissel.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

gansep

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #66 Gepost op: 02 februari 2015, 23:53:54 »
Rob,
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Weliswaar niet met Roco wissels, maar met twee gekoppelde Marklin K meegebogen wissels. Maar er gebeurde exact hetzelfde als jij beschrijft. Ik heb die betreffende wissels op een ander type decoder gezet (LDT) en daarna was het probleem voorbij. Het is een beetje symptoom bestrijding, maar ik kan er mee leven.
Misschien trokken die wissels wel een (te) hoge aanloopstroom. (kan ik niet meten)
Dit even los van de andere maatregel die ik genomen heb, namelijk de pauzetijd tussen de opdrachten verhogen.
Op advies van Karst ga ik nog wat wijzigen aan de dikte van de Power draden en de bekrachtigingstijd verlagen. Maar dat staat voor volgend weekend in de planning.
Groet
Erik

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #67 Gepost op: 03 februari 2015, 07:09:52 »
Waarom die 1A voeding dit probleem veroorzaakt is nu toch wel uitgebreid behandeld dacht ik. Sommige wisselaandrijvingen trekken meer stroom en die oude Roco is er één van. Spanning van het voedinkje zakt door overbelasting, 4018 schiet in de stress zoals beschreven door Karst. Oplossing is een trafo van pakweg 16 volt en 2 tot 3 A als externe voeding aansluiten.

Waarom het ook mis kan gaan als de digitale stroom is doorgeschakeld naar de poweringang, is nog niet aan de orde geweest. Welke centrale/booster levert die 5A? Of heb je misschien de trafo die de centrale/booster voedt naar de poweringang van de decoder geschakeld?
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2015, 09:23:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #68 Gepost op: 03 februari 2015, 10:23:37 »
@Ruudns

De wissel schakelt bij een directe aansluitingnormaal. De nieuwere wissels schakelen met zo'n duidelijk klik en de oudere doen er iets langer over en zijn stiller. Er zit dus wel een duidelijk verschil in de aandrijving.

@Gansep
Ik heb een wisselbestand van zo'n 40 wissels, oudere en nieuwere door elkaar. Ik heb er pas 8 van ingebouwd waarvan de laatste 2 van die oudere types. Ik kan dus, als ik de DR4018 wil handhaven, nog wel kiezen om alleen nieuwere types in te zetten.
Wat ook nog een oplossing zou kunnen zijn is het inzetten van een relais om die wissels te schakelen. Ik kan dan een wisselspanning van 15 volt direct op het relais zetten. Geen fraaie oplossing maar als het om speciale wisseltypes gaat die duur zijn in vervanging is het wel een optie.

@Henk,
Ik heb een trafo van 15V en 5A (gelijkstroom) aangesloten op de centrale. Ik gebruik als centrale een Z1 OpenDCC van Kufer. Om te testen gebruik ik het OpenDCC Config tooltje waarmee je alle functies kunt testen, zij het wissel voor wissel. Bij de uitgang van de centrale en dus de aansluiting op de baan heb ik hem doorgelust naar de power ingang van de DR4018. Als ik het zo aangesloten heb dan schakelt er weinig. Ik heb de indruk dat die wissels zich veel prettiger voelen bij 15 volt wisselstroom van 1A dan bij 15 volt gelijkstroom van 5A.

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #69 Gepost op: 03 februari 2015, 10:48:49 »
Okay, helder. Dan denk ik dat je probleem is opgelost met een trafo van 15 volt 3A. Er zijn wel meer wisselspoelen die ruim boven 1A gebruiken. De 4018 kan 2A doorgeven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #70 Gepost op: 03 februari 2015, 11:22:53 »
@henk

als ik een trafo koop 15 volt 3A moet dat dan een wisselstroom of een gelijkstroom zijn ?

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #71 Gepost op: 03 februari 2015, 11:41:14 »
Zal wel niet uitmaken, maar bij mij werkt het met een gewone trafo en die levert altijd wisselstroom. In dit geval een Roco trafo die vroeger bij de Lokmaus werd geleverd, 15 volt, 42 VA geloof ik. Niet teveel geld aan uitgeven hoor. Die dingen vind je voor weinig op beurzen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #72 Gepost op: 03 februari 2015, 12:10:08 »
Hallo Henk,

zaterdag is er een beurs in Arnhem en daar ga ik op jacht.
Bedankt zover.

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #73 Gepost op: 03 februari 2015, 21:55:31 »
Ik heb bij wissels met het inkak effect wel eens gedacht om een CDU te plaatsen. Dit zou op zich ook moeten werken met een wisseldecoder mits je deze met decoder voed vanuit gelijkspanning. (Kan zo simpel zijn als gelijkrichter achter je trafo). De diode links zou dan weggelaten kunnen worden en de bovenste aansluiting van "uit naar wissels" zou dan de nieuwe common aansluiting worden voor de wissels.

Dit zou op papier moeten werken, ik heb helaas geen decoder om dit mee uit te testen. Maar op deze manier kan de wissel de voedingsspanning van de decoder niet onderuit trekken.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #74 Gepost op: 04 februari 2015, 08:21:05 »
Gisterenavond na enig testen toch weer een paar conclusies kunnen trekken;

Het gaat inderdaad fout op het moment dat er een oude Roco wissel in de reeks van 8 wissels zit. dit kan per wissel nog wel eens verschillen. Sommigen schakelen vrolijk mee maar een drieweg of kruiswissel trekt er kennelijk behoorlijk aan.

Bij het testen met 15 volt gelijkspanning bij 2,4 ampère schakelden de wissels niet of slechts een enkele. Diezelfde ervaring had ik al met het gebruiken van 5A voeding via de baan naar power. Direct hierna weer op 15volt 1A wisselspanning (oude Trixtrafo) omgezet en de wissels schakelden normaal totdat die oude wissels bediend werden en daarmee de adressen weer in de hoge hoed gingen. Ik ga dus de raad van Henk opvolgen en er een wisselstroomtrafo van 15-18 volt en rond de 4A aanhangen en die oude wissels mogelijk vervangen.

Wordt vervolgd......
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi