Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Module “Wijhe” door Ruben90
Vandaag om 21:53:48
Ontwerp print tbv binnenverlichting door De eerste Ivo
Vandaag om 21:50:20
2500 kap kleinspoor op nieuwe Roco 2400 door De eerste Ivo
Vandaag om 21:47:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door WeKra
Vandaag om 21:42:17
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MOVisser
Vandaag om 21:38:29
Rijnstraat door Vroeger
Vandaag om 21:16:04
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 20:38:31
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 20:09:47
Leopold Halling modeltrams stopt. door Marc tramt
Vandaag om 20:07:08
Model Loco Br 55 1086 DRG. door puntenglijder
Vandaag om 19:59:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:56:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 19:44:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:24:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Van Es
Vandaag om 17:58:08
minitrix 16289 BR 218 betty boom geluid harder zachter CV ????? door Bahn-AG
Vandaag om 17:49:15
Haagsche Tram Nr. 810 Lijn Baanplan door 1200 DENHAAG
Vandaag om 17:40:32
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 16:52:30
Thornton USA 2024 door Hans Reints
Vandaag om 15:32:26
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:11:41
22 juni modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 14:31:58
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:25:48
YaMoRC YD7010 door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:00:46
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Jeroen Water
Vandaag om 13:57:53
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Martin Welberg
Vandaag om 13:56:34
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:43:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:24:05
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 13:23:29
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 12:51:13
Vandaag 50 jaar geleden door R1954
Vandaag om 11:33:32
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Herb73
Vandaag om 11:11:42
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1090406 keer)

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3076
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5190 Gepost op: 13 May 2024, 21:06:26 »
Toch ook een mooie bewijsfoto voor de frontseinendiscussie. :)

Groet,
Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7499
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5191 Gepost op: 13 May 2024, 21:54:51 »
In Mayen Ost was bij het Dampflokabschied in 1975 ook een exemplaar van de baureihe 18 te gast, de 18 505. Andere ondersoort, 18 505 was de Badische geloof ik? Vast ook grote wielen :) Hier mooie foto's van de overbrengingsrit.
De lok reisde in het gezelschap van de... 23 076 die als ik me niet vergis nu in Beekbergen staat.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4193
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5192 Gepost op: 13 May 2024, 22:01:09 »
Bayerische dame Reinout.

Dame heeft 1870 mm drijfwielen.

Kees.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7499
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5193 Gepost op: 14 May 2024, 01:21:44 »
Wel grappig hoe meerdere Duitse staatjes tegelijkertijd met vergelijkbare loks bezig waren. Mooi spul. Compleet irrelevant voor mijn suffige zijlijntje, maar desondanks mooi spul :) Een van de redenen waarom ik altijd naar jouw vaag-onbekend-uitzonderlijk-Duits-spul draadjes kijk. Sowieso fraaie modelbouw, maar ook een kijk op de ingenieursinventiviteit en diversiteit van hun oplossingen. Interessant!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4193
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5194 Gepost op: 14 May 2024, 20:47:38 »
Reinout.

Jouw draadje is niet suffig, je probeert een stuk baan te bouwen naar de werkelijkheid, dat is op zich al een uitdaging.
Dat ik op dat stuk spoor heb gestaan in 2010 maakt het voor mij alleen maar interessanter.

Ik probeer dan ook jouw van nuttige info te voorzien waar je verder mee kan. ;)
Natuurlijk leer ik ook van jouw draadje en geniet er natuurlijk ook van.

Op het stuk spoor wat je bouwt hebben diverse stoom en diesel loks rond gereden zoals :

Br 50,52,58,78 maar ook kleiner spul bij voorbeeld Br 91 en dan heb ik het nog niet over de diesels. ;)
Aan rijtuigen of goederen wagons is ook geen gebrek, hout, kolen, open en dichte wagens, keuze genoeg dus. :)
Rijtuigen, donder bussen, umbau wagens of de wat kortere 4 assers.

Dat je mijn draadje bekijkt uit interesse ,is voor mij ook leuk, ik doe dit omdat er zoveel is gemaakt waar geen weet van is.
Ik probeer op deze manier mensen ook hier voor te winnen, al is de stap naar locomotieven verbouwen soms er groot.

Succes met de verdere bouw Reinout. (y)

Kees.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7499
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5195 Gepost op: 14 May 2024, 22:32:39 »
Citaat
al is de stap naar locomotieven verbouwen soms erg groot

Dat voel ik zelf ook. Vooral de verf zit er vaak zo netjes op, "dat krijg ik nooit weer in orde als ik wat ga snijden/verbouwen". Maar inmiddels heb ik toch wel wat geschilderd. Ook de recente 50'er heb ik op meerdere plekken overgeschilderd met een wat donkergrijzere verf. En sowieso alle rode (plastic) delen in een eenduidige rode kleur geschilderd. Dat was voor mij al een behoorlijke stap, maar het moest eigenlijk wel.

Mijn conclusie: oh, het kàn gewoon! :) Dit ging voor mij wel wat verder dan het schilderen van een bufferhouder ofzo. Maar goed, ik kijk nu met een veel actievere en aggressievere blik naar m'n locomotieven. Er mag wel eens wat verbouwd worden! Misschien de massieve "ribben" aan de bovenkant van roco v100 huiven eens afsnijden en door een stukje draad vervangen, da's een mooiere handgreep.

Ik ben nu met een 290 bezig om mezelf uit m'n comfort zone te halen qua kleine ledjes vrutten.

Ach, als het toch mis gaat... dan heb ik reserveonderdelen voor een andere poging. En het zijn toch maar relatief goedkope tweedehandsjes. Ik heb er sowieso veel lol aan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2381
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5196 Gepost op: 15 May 2024, 11:48:17 »
haha.. jij hebt ook het virus te pakken!  ;D Als je eenmaal besmet bent dan kun je het niet meer ongedaan maken  ;D
lekker je lokjes beetje superen kan zo veel voldoening geven  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5197 Gepost op: 15 May 2024, 17:42:10 »
Mag ik nog even terugkomen op de frontseinendiscussie? Een derde, bovenste, zwak brandend sein is niet voor niets zwak brandend. Het is bedoeld om personen niet te verblinden. Het licht schijnt omlaag, maar als het hoger zit dan de ogen van personen, kunnen die verblind worden als het te fel is. Vandaar ook dat meestal koplampen (bij auto's) en frontlichten zo laag mogelijk zitten. Ergens ooit gelezen, bron kan ik niet meer vinden. Ik heb deze uitleg in de eerdere reacties hierboven ook niet teruggezien.

Mocht dit een storend bericht zijn, omdat je alweer met heel iets anders bezig bent, vegen maar!  (y) :D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7499
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5198 Gepost op: 15 May 2024, 19:42:55 »
Twintig dingen tegelijkertijd is prima :)

Waar ik nu mee bezig ben: micromotor.nl motortje in een roco 290 stoppen. Zo'n motor zit al in o.a. een oude 215 en dan is het bij lage snelheid net niet helemaal perfect. Mijn vermoeden: de speling in het oude mechanisme. Dus ik was benieuwd naar micromotor in combi met een "nieuwe" roco van 20 jaar oud ofzo.

Eerste test met de draadjes die er nog uit steken: https://www.youtube.com/watch?v=Xfds0v0IwaY. Zie de tekst bij de video, ik heb CV9=1 en CV 61=40 gedaan, dat is alles. Het ding kruipt geweldig!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7499
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5199 Gepost op: 15 May 2024, 22:24:47 »
Het blokje-met-draadjes waar ik de decoder in heb geprikt is een "staco 2A" van zimo. Een connector-ding-met-draadjes (wat toch best wel handig is) èn met een stay-alive-condensator/controller:



Twee goldcap condensatoren zitten erbij. Ik heb ze onder de dieseltank gelijmd. Mijn eerdere poging met een esu powerpack resulteerde in rook. Deze tweede poging is wel gelukt. Wat een verschil! Ik had expres het tweede draaistel nog niet electrisch aangesloten, dus de stroomafname was belabberd. Maar met de condensatoren rijdt 'ie gewoon door. Er is wel een licht hikje merkbaar, maar hij blijft gewoon rijden. Lekker.

Weer een experiment geslaagd bij dit proefkonijn.

In principe ben ik van plan om de meeste loks niet van zo'n installatie te voorzien. Het is toch weer twee tientjes extra. De stroomafname moet normaliter goed genoeg zijn en de rails schoon genoeg. Meestal is dat bij mij ook het geval. Uitgerekend m'n sound-50'er wil nog wel eens haperen, maar daar kan ik nog wat verbeteringen aan doorvoeren. Oh, en de fleischmann draaischijf met z'n messing rails is een notoir probleempunt. Morgen komt een peco draaischijfbouwpakket zonder verdere aandrijving binnen, daar ga ik dan een tijdje mee piekeren of dat de fleischmann gaat vervangen...

Maar ik moet toegeven dat de rangeerder in mij wel gecharmeerd is van een extra garantie op foutloze stroomafname die zo'n "staco" biedt...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7499
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5200 Gepost op: 18 May 2024, 18:47:46 »
Vandaag naar Houten gegaan:



Paar tweedehands tijdschriften. Onder andere "stoomloks 1970" en "stoomloks 1971", vooral voor de omschrijving van wat er in BW Mayen Ost qua stoom voorradig was en hoe het werd gebruikt. Ook eentje over de BR 50.

Kadee voorraad aangevuld, de 17/18/19 NEM versies waren bijna op. Ook een zakje 252 gekocht: kleine "doosjes" waar de koppeling in kan, daarmee heb ik voor krappe plekken weer een optie extra.

Bij micromotor.nl / crazytrains.nl twee train-o-matic decoders gekocht en een micromotor voor een roco railbus. Voor de andere roco railbus heb ik een faulhaber SB setje, zodra ik er aan toegekomen ben ze allebei in te bouwen kan ik mooi vergelijken. Ook twee verschillende soorten train-o-matic verbindingsstukjes om bijvoorbeeld de stroomvoorziening van onderstel naar kap van een railbus te maken, als test om te kijken of dat lekker werkt.

En bij GM&S een setje met wat forsforbrons, een paar strips en wat zelftappende schoeven om zelf stroomafnemers te klussen. Stroomafnemers voor tegen de wielen, niet zo'n ding op het dak van een elok.

Ik kan weer een tijdje vooruit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7499
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5201 Gepost op: 21 May 2024, 22:50:44 »
Het duurt best een tijd voordat je zo'n lok helemaal hebt omgebouwd als je de verlichting op ledjes om moet bouwen... Het valt me tegen. Ik heb ook minder ruimte in de lok dan ik in eerste instantie dacht. Voor m'n gevoel klemt de decoder + die "staco2" die eronder zit toch nèt onder de kap. Of het is iets anders, maar daar lijkt het op. Dat kan ik wel oplossen door... straks de kap aan een kant vast te lijmen. Anders zit er een spleetje. Maaar ja, dat wil je niet. Nou goed, dat moet dan misschien maar. Ik heb wat weg proberen te vijlen in de kap, maar ging toen bijna door de kap heen. Enfin, dit is de situatie toen ik begon met de ledjes:



Ondertussen was het A4tje met decals binnengekomen. Ik heb de versie met purpurrode achtergrondkleur genomen omdat ik anders de opschriften zou moeten verwijderen. Nou, het valt me niet tegen. Stukken beter dan m'n eigen miserabele decal-poging. Met een beetje weathering zal het goed genoeg zijn. Misschien ga ik bij een andere lok wel eerst naar het verwijderen van de opschriften kijken, dan kan ik de versie met puur alleen de cijfers gebruiken:



De drukkwaliteit is prima! Ik vroeg me alleen na afloop wel af of ik nou de goede kleur voor de cijfers heb genomen. Het klopt in ieder geval prima met het DB logo dat er al op zat, dus de indruk is wat mij betreft goed. Alleen las ik recent ergens dat de opschriften rond 1970 eigenlijk wat grijzig zouden moeten zijn i.p.v. RAL 9010 cremewit. Op het moment ben ik tevreden qua uiterlijk, maar ik wil eigenlijk wel weten hoe het nou zit :)

Terug naar de draadjes. Ik wilde oorspronkelijk iets met een stekkertje vrutten om de kap en het onderstel makkelijk scheidbaar te houden, maar gezien het ruimteprobleem heb ik daar maar van af gezien. Dus rechtstreeks wat draadjes gelegd:



Nou, het werkt allemaal! Ik heb per ledje een volgens mij ruime 4k7 weerstand gebruikt, maar nog steeds zal ik de helderheid in de decoder flink omlaag moeten schoeven. Wat een bak licht!



Maar, ik zag wat raars. Hieronder twee opnames. De eerste met de lichten aan, de tweede met de lichten uit:





Krijg nou de .... Als de verlichting uitgeschakeld is branden ze toch een klein beetje? Huh wat? Dat was me eerder nog niet opgevallen, maar toen had ik de baanverlichting ook nog vol aan staan. Misschien wat het ook al zo voordat ik de twee bovenste lampen aansloot. Misschien komt het omdat ik zonet iets verkeerd heb gedaan. Maar wat?

Ik moet toegeven dat ik de blauwe draad niet heb gebruikt maar het zwikkie op de rode draad heb aangesloten. Doe ik bijna bij elke loc, werkt ook prima. En het zou ook volgens mij theoretisch niet dit probleem kunnen veroorzaken, want als er geen spanning op wit/geel staat horen de lampen uit te zijn, waar de andere pool ook aan hangt.

Een ander mogelijk aandachtspunt: er zit dus een zimo "staco2" keep-alive ding aan. Alle aansluitingen vanaf de decoder lopen via de staco2 omdat het tegelijkertijd een next18-inplugding is. Kan die staco2 iets veroorzaken? Is er een andere logische oorzaak? Ik zit met verbazing naar m'n lok te kijken. Hulp welkom :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22881
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5202 Gepost op: 21 May 2024, 22:54:27 »
Knappe klus Reinout  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4135
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5203 Gepost op: 21 May 2024, 23:02:58 »
Verlichting altijd uit laten dus ;D geen idee, maar leuk project!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7499
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5204 Gepost op: 22 May 2024, 00:07:53 »
Maar dan heb ik altijd (zachte) rangeerverlichting ("doppel-A")! Dat is total nicht erlaubt bij een reguliere treinbeweging! Aargh! Dan krijg ik op m'n donder van m'n eigen preiser-stationschef...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)