Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:14:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1177894 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5175 Gepost op: 12 May 2024, 20:02:41 »
Zijn 1:1 wel prominent naar binnen gebogen, maar afmetingen/buigradius rand op roco model is een stuk forser.
https://bundesbahnzeit.de/bauartunterschiede/Baureihe%20050/jpg-Bilder/b19-050%20540.jpg?=1604828720
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5751
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5176 Gepost op: 12 May 2024, 20:27:43 »
Leuke film Reinout.

Je moet wel even je draaistellen om draaien op je tender, deze zitten verkeerd om.
Kijk maar naar je niet vervuilde 50, daar zitten ze wel goed op. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5177 Gepost op: 12 May 2024, 21:30:48 »
Aha! Goeie. Daar zijn oplettende lezers nou handig voor. Ik zal ze omdraaien, Kees.
Ik dacht "ik beredeneer zelf wel even hoe ze om moeten zitten" maar had beter naar het voorbeeld kunnen kijken :) Of inderdaad naar een nog niet omgebouwde lok.

Ondertussen ben ik aan het volgende project begonnen. Een roco 290 waarvan de vorige eigenaar al begonnen was om de verlichting op kleine ledjes om te bouwen, maar er niet aan toe kwam om het af te maken. Ik heb deze lok als volgende slachtoffer nu op de slachtbank gelegd omdat ik ervaring op wil doen met die kleine rotledjes en hoe je die op een bruikbare manier inbouwt. Binnenkort zal er een roco railbus aan moeten geloven en daarvan is de verlichting standaard niet perfect. Ik weet nog niet of ik dat ga negeren (ik vind de kleur van de verlichting-met-gloeilampjes namelijk best aardig voor de reguliere rijtuigverlichting), maar als ik het niet ga negeren zal ik met ledjes aan de slag moeten. En voor de 50'er-met-maar-twee-voorlampen moet ik zowieso aan de slag.

Enfin, op de slachtbank ermee en schoonmaken die hap:



Ook maar een testje gedaan met het witte inkjet-decal-papier dat ik jaren geleden heb gekocht. Misschien levert me dat goedkoop bruikbare loknummers op. Eh... vergeet het maar. Ik heb sowieso niet veel ervaring met decals en als ik het gebruik gaat het niet altijd goed, ondanks gebruik van "micro set" en eventueel "micro sol". Maar met zo'n zelf geprint decalvelletje, zelfs met matlak erover, gaat het ook voor mijn doen rampzalig:



Ik ga maar eens een poging wagen via https://www.printmetwit.nl/ . Een net bestand aanleveren lukt me wel. Het èchte werk via https://www.modellbahndecals.de/ kan altijd nog.
Oh, en eerst met wattenstaafje+jif eens kijken of ik de oude nummers kan verwijderen.

Reinout

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5178 Gepost op: 12 May 2024, 21:51:22 »
Ik dacht bij "track wash" eerst "dat is om je track, je ballastbed/spoorlijn te vervuilen", maar het blijkt om de rups van rupsvoertuigen te gaan :) Leuke verwarring.

Je foto's zien er overtuigend uit: ik moet maar eens achter zo'n potje aan gaan.
Wat heeft zo'n 05 belachelijk grote wielen, zeg... Gaaf ding.
Leuke denkverwarring ;D

Uit mijn hoofd zeg ik 2,10 diameter van de wielen van de 05.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5751
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5179 Gepost op: 12 May 2024, 22:03:36 »
Bas.

2.3 meter. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5180 Gepost op: 12 May 2024, 23:17:17 »
... omdat ik ervaring op wil doen met die kleine rotledjes en hoe je die op een bruikbare manier inbouwt.
Hoe klein, en SMD? Ik zet aan SMD leds de draadjes (koperlakdraad) parallel aan het soldeereilandje, dus niet haaks op het oppervlak, dat breekt te makkelijk af. De beide draadjes laat ik een klein stukje parallel lopen en draai ze enkele slagen in elkaar. Als er dan ongelijke krachten op de draadjes worden uitgeoefend komen deze krachten op het in elkaar gedraaide stuk te staan in plaats van op de led. Op die manier breken de draadjes niet van de led af. Deze methode valt of staat met de hoeveelheid ruimte die je hebt.
... Binnenkort zal er een roco railbus aan moeten geloven en daarvan is de verlichting standaard niet perfect. Ik weet nog niet of ik dat ga negeren (ik vind de kleur van de verlichting-met-gloeilampjes namelijk best aardig voor de reguliere rijtuigverlichting), maar als ik het niet ga negeren zal ik met ledjes aan de slag moeten. ...
Over het negeren van de imperfecte binnenverlichting; neem in de overweging mee dat het bovenste lampje van de frontverlichting verlicht wordt door de binnenverlichting. Tenminste, bij de mijne wel. Als je het stuurstandrijtuig gebruikt (aannemende dat je die hebt) en het motorrijtuig loopt achterop is het netjes om de frontverlichting van het motorrijtuig uit te schakelen. Doe je dat, dan is de binnenverlichting ook uit.

Als je de binnenverlichting en de frontverlichting vervangt door leds heb je nettere verlichting maar zijn binnenverlichting en frontverlichting ook afzonderlijk te schakelen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5181 Gepost op: 12 May 2024, 23:31:52 »
Met die laatste gedachte ben ik aan het spelen, ja.
In de railbus die ik jaren geleden heb gedigitaliseerd heb ik in het motorrijtuig de lichtleiders naar de verlichting aan één kant uitgebouwd: dan kan je de verlichting (nou ja, de helft van de verlichting) de hele tijd aan houden. Ik rij m'n railbussen toch in een vaste combinatie, dus dat kan dan.

Je blijft ermee zitten dat de bovenste koplamp zo slecht is verlicht. Ik kreeg op een filmpje hier al een keer de opmerking dat die bovenste koplamp kennelijk defect was :) Was 'ie niet, maar je zag 'em gewoon niet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5182 Gepost op: 12 May 2024, 23:54:27 »
Test-A4tje in 300dpi transparante .png vorm is richting printmetwit.nl. Benieuwd!



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5183 Gepost op: 13 May 2024, 01:07:02 »
niet om het 1 of ander maar je hebt toch geen witprint nodig?
als je alles wat nu wit is doorzichtig maakt kan het toch op een wit decal vel?
of schijnt de achtergrond dan door?
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
  • Bricolage français.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5184 Gepost op: 13 May 2024, 06:51:36 »
En over het slecht verlichte bovenste frontsein: dat speelt heden ten dage ook nog.
Bepaalde treinstellen van Arriva hebben als bovenste frontsein de lichtopbrengst van een fietslampje, terwijl de twee onderste normaal licht geven.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5185 Gepost op: 13 May 2024, 09:46:06 »
Dus zo'n slecht voorsein zou gewoon kunenn kloppen?  :angel: Alle gekheid op een stokje, soms doen wel wel eens te moeilijk. Ik heb railbussen ook wel met één rood achterlicht zien rijden i.p.v. twee. Daarvan werd op een Duits forum gezegd dat dat toendertijd gewoon mocht.
En als ik het voor een filmpje perfect wil krijgen kan ik altijd de "perfecte" lok of railbus pakken. Ach, het is maar een hobby, ik ga gewoon zo ver als ik op dat moment leuk vind, maar wel met realisme als doel.

Qua decal en witte achtergrond: ze geven bij dat bedrijf aan dat het er netter/strakker uitziet als je wit mee laat printen. Dat zou net lekker kunnen zijn voor die kleine cijfertjes.
Wat ook meespeelt: het is voor mij makkelijker om een goede .png aan te leveren. Wit is gewoon wit op m'n computer en transparant gewoon transparant.

En: ik heb het ook echt nodig dat wit geprint wordt. De nummers voor de rode dieselloks heb ik dubbel uitgevoerd: een keer de purperrode ral 3004 achtergrond met gebroken wit ral 9010 cijfers, plus een keer transparant met alleen de gebroken wit cijfers. Dat gebroken wit moet dus ook echt los geprint worden, dat werkt niet op een witte achtergrond.


Benieuwd of het ergens op lijkt zodra ik het binnenkrijg. Typisch ook iets waarbij je de grootte van de letters niet goed hebt gekozen of het kleurtje net niet goed overkomt of dat je je net hebt vertypt bij een loknummer. Maar als het bruikbaar is dan heb ik voor een klein bedrag toch wel lekker wat gepersonaliseerde loknummers.
(Alleen is het nummer van de 215 dat ik heb gekozen omdat ik er een foto van heb uit Daun, "215 047-2", volgens mij nou net een nummer dat roco laatst ook heeft uitgebracht, maar goed.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5186 Gepost op: 13 May 2024, 11:19:45 »
Ook wellicht 1:1 ook optisch: als je naast een spoor staat, is de bundel uit de onderste seinen meer op ooghoogte dan het topsein.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5187 Gepost op: 13 May 2024, 11:48:41 »
Daar heb je dan weer geen last van als je met een keukentrapje op het spoor staat om de lok van de voorkant te fotograferen. Oh wacht... :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5188 Gepost op: 13 May 2024, 20:53:23 »
2.3 meter. ;)
Ik heb een wat kleiner hoofd ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5751
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5189 Gepost op: 13 May 2024, 21:04:26 »
Geeft niet Bas.

Hopelijk mag je ook eens naast de Br 18 201 staan, deze heeft ook drijfwielen van 2,3 meter.

Br 18 201 by Kees Borgers, auf Flickr

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#