Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.  (gelezen 31996 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Gepost op: 07 maart 2019, 16:24:18 »
Inleiding

In eerste instantie begon dit draadje als een vraag, namelijk hoe versmal je een lima zodanig dat die de juiste breedte krijgt.
inmiddels is dit veel meer een bouwdraadje geworden waarbij uiteraard het doorzagen aanbod komt maar ook veel meer.
Te veel om op te noemen dus ik zou zeggen: veel lees plezier!

Hoe zaag je een Lima hondekop door?

Omdat ik nu een toch wel erg grote hoeveelheid lima hk's, mastica en piko spul in huis heb wordt het tijd te gaan kijken naar hoe zaag je een lima hondekop in de lengte door. Waarom? nou omdat ik van meerdere mensen hoor dat dat toch wel erg mooi is en het waard. nu kan ik natuurlijk mijn festo pakken en over zo'n bak jassen maar ik denk niet dat dat helemaal goed komt..

Nu weet ik dat er meerdere mensen dit gedaan hebben maar ik vind er eigenlijk heel weinig over. Ik vroeg me dan ook af of er mensen zijn die hier wellicht foto's of andere info over hebben?
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2022, 21:09:55 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2019, 16:59:02 »
Ik neem aan dat het de bedoeling is om de kap te versmallen.
Ik heb het zelf nooit gedaan maar wel eens het resultaat bij iemand gezien. Die had "gewoon" met een figuurzaag een strookje uit het midden van de kap gezaagd, de zaagvlakken glad geschuurd en toen de twee helften weer aan elkaar gelijmd.
Een beetje plamuren is daarna wel nodig.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21624
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #2 Gepost op: 07 maart 2019, 17:24:21 »
Ik vraag me wel af of er zoveel mensen zijn die dat hebben gedaan. De enige die ik ken is Robert Bieshaar, actief op het forum. Het was een opvallende verbetering inderdaad.

Veel meer mensen hebben de zijwanden in de lengte eruit gesneden om tot een goede raam- en deurindeling te komen, al of niet met Mastica zijwandjes. Dat doe je dus met een mes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #3 Gepost op: 07 maart 2019, 17:40:47 »
beide dank voor de reactie  :D

@klaas. ik ben dus op zoek naar fotos van die operatie. hoe doe je dat met cabine ramen en neuzen etc.

@henk. zoals je op deze foto kunt zien heb ik iets meer mastica en ook wel wat ervaring met het aanpassen van de wanden. nu wil ik nog een stapje verder gaan en ze aanpassen aan deze tijd :)

op deze foto is te zien wat ik allemaal ervoor heb liggen :



overigens is dit niet eens de helft  ;D ;D

op deze kun je zien hoe je van de nog leverbare bagagedeuren, de niet meer leverbare deur 90 kunt maken  ;D ;D



de deur is op 2 plaatsen door gezaagd en weer aan elkaar bevestigd. ik heb dit met een baby model ijzerzaag gedaan waardoor de ramen van de deur 90 er nu inpassen  ;D

de middelste is dus de aangepaste. het is niet heel netjes gedaan, ik wilde gewoon even testen of het ging  ;D

« Laatst bewerkt op: 07 maart 2019, 17:43:06 door duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21624
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #4 Gepost op: 07 maart 2019, 17:56:23 »
Okay, dat kan je dus vragen aan Robert Bieshaar, Biesje hier op het forum. Ik denk overigens dat Klaas ook de kap van Robert heeft gezien. Het middelste cabineraam was nog wel een dingetje. Of dat ooit is opgelost weet ik niet. Robert heeft het talent om aan projecten te beginnen waar ongeveer een jaar later een modelspoorfabrikant mee komt. Heel handig, voor zijn medehobbyïsten dan.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #5 Gepost op: 07 maart 2019, 18:24:13 »
hmm, in dat geval ga ik hem maar is aan een paar projectjes helpen  ;D ;D maar zonder gekheid, ik meen inderdaad zoiets gelezen te hebben van hem .. was in het topic over gerard van v zijn mp3000. ik zal robert even een pm sturen :)) dank je wel voor de tip ;D ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #6 Gepost op: 07 maart 2019, 21:02:43 »
Bij mij ligt een schoenendoos vol Lima hondekop bakken en diverse setjes mastica te wachten. En ook plannen om ze 1:87 te maken, zowel in lengte als in breedte. Waarschijnlijk zijn de ramen dan een fractie te kort, maar ja, er moet iets te wensen overblijven. Ik heb het idee dat er voor één versmalde kop twee koppen verzaagd moeten worden. Voor motorisering ligt er een voor twee tientjes gescoorde digitale br215 te wachten. Dus dit draadje ga ik ook maar volgen. En in elk geval foto's van de verbouwing maken om een laten zien of het lukt.
groet, Joep

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6264
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #7 Gepost op: 07 maart 2019, 21:10:13 »
En de wanden mogen volgens mij ook nog wel een millimeter worden ingekort.

Ik heb overigens mijn Lima's altijd met een hobbymes doorgesneden. Duurt even, maar het is wel preciezer dan een zaag.
Boomshanka!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2019, 00:23:14 »
Hoi :D

Ik heb inderdaad ooit eens een Lima 4-tje aan bonken gezaagd en Mastica zijwandjes er in geplaatst. Maar ik vond het resultaat nog steeds te lomp ten opzichte van mijn Lima Mat.'46. Om dan maar lomp te blijven doen heb ik inderdaad een (ongeveer) 7 mm brede strook, compleet met ventilatoren, uit het dak gedremeld en er toen net zoveel van de daken afgehaald tot de bakken net zo breed waren als de Mat.'46. Bij de cabine ramen moest ik inderdaad wat smokkelen. Later wilde ik een 2-tje maken en wilde ik dit nog netter doen. ik heb toen ook de hoogte van de bakken en de frontseinen aangepast aan de nieuwe verhoudingen. Door omstandigheden (iedereen wilde een Hondekop en er waren plannen om mijn gepruts in serie te maken) liep dit vertraging op en kwam Piko (alsnog) met het inmiddels legendarische tweetje op de markt. Ik heb de restanten van dit model nog wel liggen maar ik moet deze opzoeken. Ik kan van het weekend wel foto's maken.

Ik kan mij herinneren dat ik dit al eens eerder gedaan heb (de foto's maken en online plempen alhier), dit is wellicht nog wel op het forum te vinden.

Wat mijn 'talent' betreft: dit valt inmiddels wat tegen. Na de Hondekop (inmiddels dus uit van Piko en ook Artitec), DE1 en DE2 (Artitec :P) Mastica Plan E (kwam plots uit van, alweer, Artitec, lezen ze mee hier of zo? :P ) begon ik aan een 1:87 Koploper en Sprinter. Maar daar trapte niemand in :( De Märklin telt niet want die is geen 1:87 :P .

Succes met hakken en bouwen (y)

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2019, 00:39:45 »
Wat foto's gevonden, hoefde maar 6 jaar terug te scrollen :D

In dit draadje vond ik het destijds nodig om wat foto's te plakken:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52044.msg839066#msg839066

Ik zal van het weekend nog even zoeken naar het stoffelijk overschot van dit model.

Mvg,

Robert

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2019, 00:50:09 »
waarom kan ik zulke topics nou niet vinden  ::) ;D kijk daar kan ik wat mee (vooral met jouw opmerking :) ik ga het toch maar is proberen vandaag of morgen.. ben nu ff bezig een piko benelux  hk te slopen  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #11 Gepost op: 08 maart 2019, 11:26:32 »
Ik vraag me wel af of er zoveel mensen zijn die dat hebben gedaan. De enige die ik ken is Robert Bieshaar, actief op het forum. Het was een opvallende verbetering inderdaad.

Veel meer mensen hebben de zijwanden in de lengte eruit gesneden om tot een goede raam- en deurindeling te komen, al of niet met Mastica zijwandjes. Dat doe je dus met een mes.

Ik heb dat destijds ook gedaan, de versmalling en de verlenging. De versmalling was wel ok maar de verlenging maakte de wand te kwetsbaar. Zagen deed ik overigens met een ijzerzaagje. Ik moet nog ergens kilos aan mastica plastic hebben liggen ......
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2019, 11:28:41 door marco »
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6264
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2019, 12:36:07 »
Ja, je verzwakt het rijruig natuurlijk vier keer. Wellicht slim om een langer Joueff of Lima rijtuig te nemen en daar nieuwe wanden in te plakken en een losse hondekop er voor. Dan is het dak tenminste nog 1 structuur.
Boomshanka!

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #13 Gepost op: 08 maart 2019, 12:44:31 »
ik ben eigenlijk voornemens er verstevigingen in te lijmen. net zoals bij de nagemaakte mastica deuren van hierboven.

hier zie je de achterzijden hiervan:




als je het goed doet is dat onzichtbaar ;D als je goed kijkt zie je in het midden van de ramen de zaagsnede (dus boven en onder de styreen strip)
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2019, 12:46:21 door duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw.
« Reactie #14 Gepost op: 08 maart 2019, 12:47:20 »
Ja, je verzwakt het rijruig natuurlijk vier keer. Wellicht slim om een langer Joueff of Lima rijtuig te nemen en daar nieuwe wanden in te plakken en een losse hondekop er voor. Dan is het dak tenminste nog 1 structuur.
is een piko hondekop daar niet redelijk geschikt voor?