Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: De knutsels van een badeend  (gelezen 32725 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
De knutsels van een badeend
« Gepost op: 10 januari 2020, 13:53:59 »
Inleiding

Ik denk dan menig modelbouwer het wel kent. Je bent aan verschillende projectjes te gelijk bezig en vaak wil je laten zien wat je gemaakt hebt.
Maar sommige dingen zijn heel simpel of al zo vaak gedaan dat het niet altijd een nieuw topic verdient.

Ik zelf heb ook tientallen van dat soort kleine dingetjes die soms alleen voor een enkeling interessant zijn.
Omdat ik deze toch graag wil delen heb ik hier maar een eigen knutsel topic gemaakt met daarin de verschillende bouw projectjes.

wat kun je hier verwachten? bijvoorbeeld:

  • aanpassing van verlichting
  • aanpassingen aan aandrijvingen
  • opnieuw spuiten of beletteren van H0 materiaal
  • maar ook simpele ombouw projectjes
  • diverse 3d printsels

« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 14:31:59 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s) »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: de knutsels van een badeend
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2020, 13:54:24 »
het ontstaan van de 1607

Al sinds mijn tienerjaren wilde ik graag een model van de 1607 Vlissingen. Als Vlissinger kon dat ook niet anders  ;D
Maar alles wat er uit kwam, geen 1607  :'( Toen werd het 1989 en NS vierde haar 150 jarig bestaan. De 1607 was groot nieuws en
werd getooid met de tekst dat ze de langste trein trok. er volgde meteen natuurlijk een model maar ik was daar niet naar op zoek.
Ik wilde haar zonder die tekst, gewoon zoals het hoorde  :D
Maar goed, ik leerde meisjes kennen en de interesse verschoof  ;D en het plan ging in de ijskast.

Tot vorig jaar op de modelbouwbeurs in Goes. Bij de stand van jophispoor vond ik het laatste setje philotrain 870/40111 met daarin jawel:
De afwrijftransfers voor de 1607!! ik kon me geluk niet op. Het ging er eindelijk van komen.
Nu had ik alleen een 1e generatie 1600 en die vond ik echt niet mooi genoeg. Dus er werd een vervanger gezocht en gevonden, namelijk de raillon 1602 van Roco.
Chris heeft op zijn groterdam forum prachtig beschreven hoe je die om kunt nummeren dus ik aan de slag.

Dat viel tegen! er kwam bij mij bijna niks af.. niet met terpentine, niet met de hiervoor speciaal gekochte m600 van sikkens.. niks werkte.
De lak was natuurlijk al een paar jaartjes uitgehard en erg sterk! Uiteindelijk met wattenstaafjes en jif aan de slag en dat werkte!
kappie mooi kaal. Meteen ook maar mijn dubbele 1145 aangepakt:



Inmiddels had ik ook een setje van kleinspoor voor de benodigde ontbrekende transfers (NS logo en alsthom tekst op de zijwand) dus die konden er op.
alles zat er netjes op en toen het logo van Vlissingen. de eerste kan ging ook goed. Maar toen sloeg het noodlot toe! of ik nu overmoedig geworden ben of dat ik gewoon even pauze had moeten nemen.. ik weet het niet maar wat er gebeurde was dat het logo verschoof tijdens het afwrijven met dit resultaat:



Ik mag van de moderators niet herhalen wat ik toen zei maar best was het niet.. toch maar even in de blanke lak en gelukkig kreeg ik door een heel erg vriendelijke hulp hier op bnls een nieuw setje opgestuurd.. ja, dat dacht je.. ik had in mijn enthousiasme het verkeerde huisnummer gegeven en het was verstuurd naar een oudere mevrouw verderop in de straat die in het verleden al eens mijn piko raampjes in het dynamisch archief had gegooid. (dat is uiteindelijk ook goed gekomen trouwens) Maar wat schetste mijn verbazing: ik vond ze een paar dagen later netjes in mijn bus met het briefje dat ik bij haar in de bus had gedaan erbij!  (y)

Dus vandaag maar eens opnieuw het logo er op en meteen maar weer gefixeerd met blanke lak (dat dit niet zonder slag of stoot ging staat bij het stukje over de gele 1100).



Dat ziet er toch strak uit  ;D

Dus nu ziet de kap er zo uit:




En weer in elkaar. Helaas was het te donker om buiten nog plaatjes te schieten:

« Laatst bewerkt op: 07 april 2022, 14:20:27 door Duikeend. Reden: typo\'s aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: de knutsels van een badeend
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2020, 13:54:45 »
De parel van BNLS *

Via vraag en aanbod kocht ik een "verlijmde" 1100. Eigenlijk met de bedoeling de aandrijflijn te gebruiken voor iets anders.
Er zat geen motor in en de kap zat onder de lijm werd me verteld.




foto van de originele advertentie


maar voor de prijs wilde ik me er wel aan wagen, je weet maar nooit  ;D
ik heb van alles geprobeerd; water, terpentine, m600 en zelfs de kap in azijn leggen. dat laatste leek wel iets te doen met de lijm maar toch, het was eigenlijk niet te doen:

via internet voor 10 euro een andere kap gekocht maar die bleek bij binnenkomst opgeplakte NS logo's te hebben, vastgelijmde cabine ramen en de 3e frontseinen ontbraken.
Nu was de prijs er wel naar maar toch, ik wilde eigenlijk snel klaar zijn.


links de nieuwe, rechts de van lijm en daardoor ook verf ontdane kap.

inmiddels heb ik de kap voorzien van 3e frontsein en NS logo's. naar aanleiding van het topic van casmir heb ik ook de zijramen van de cabine voorzien van zilveren streep.
Ik wacht nog op nieuwe schuitjes voor de pantos.



maar er miste ook nog een motor!



dus ik heb een andere motor in gebouwd (daar moest eerst een motor houder voor worden gemaakt) maar tijdens het proefrijden viel het zwaar tegen.
Deze motor maak veel te veel lawaai, ondanks dat ie een 5 polig anker heeft. dus dat wordt vervolgd.

*de parel van bnls als een knipoog naar het topic de parel van houten

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 07:09:24 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: de knutsels van een badeend
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2020, 13:55:08 »
een roco clean maar dan anders

iedereen kent ze denk ik wel. Die standaard Roco clean die je overal tegen kwam (en nog tegen komt). ik heb het over deze:



Toen ik mijn transfers voor de 1607 kocht kwam ik ook de opschriften voor de gele hbis van de ongevallen trein tegen. Leek me wel leuk dus die heb ik mee genomen.
Een direct plan had ik er niet voor maar ach, ging vast wel iets leuks worden. toen ik een paar maanden later voor weinig een roco clean te pakken kreeg en een foto van de gele Hbis zag dacht ik: dat wordt hem!

een paar maanden geleden was het zover:



gewapend met een tamiya knippertje, een scapel en een pak evergreen ben ik een avondje gaan zitten:



ik was er best tevreden over.



even in de primer en geel spuiten met een spuit bus. ik had geen zin om de luchtspuit op te snoren.



niet slecht  ;D

alleen nog "even" de hoekjes grijs maken. nu heb ik alleen verdunde ths grijs in huis (ja, die is al 30 jaar oud en nog steeds goed  ;D).
maar doordat het verdund was voor de luchtspuit is de dekking niet alles.. het loopt natuurlijk gewoon uit. dus daar moet ik nog even mee aan de slag.

tevens moet het dak nog en zorgt een mat vernisje er hopelijk voor dat het toch wel erg slechte spuitwerk minder op valt. maar dat is voor een volgende update  ;D


« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 00:12:08 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2020, 15:40:29 »
van 1145 naar 1130

van 1145 naar 1130. ook deze kwam van het forum en was eigenlijk in best goed staat:



hij was licht geweathered maar dat moest er eerst af om hem goed om te kunnen nummeren.



Ook daar kwam menig wattenstaafje met jif aan te pas:



en ja, dit komt echt van die loc.. niet uit .... ok vul zelf maar in  ;D

afijn. toen de nieuwe nummertjes erop en in de blanke lak.. ^%$@@%#@!* sorry mods ;D maar die lak wilde dus niet drogen. na 3 weken dus nog 1 plakkende bende die je er bij de lichtste aanraking weer afwreef. het was toch humbroll, maar ik denk dat je die dus niet moet verdunnen met m600... dat weten we dus nu ook weer.

Nu had ik een proef stukje gespoten (een stukje wand van een lima HK wat over gebleven was na een mastica operatie) en daar wreef je het ook zo af. maar ik had inmiddels door een ander projectje ontdekt dat een motip blanke matte lak heel goed werkt!



ok puristen zullen zeggen dat is niet de juiste glansgraad etc. en veel te grof.. maar toch, ik moest iets dus ik heb dat over de slechte humbroll gezet... er gebeurde niets en na een uurtje was het droog en het zat vast.. ik kreeg het er met mijn nagel niet afgekrabd...

Dus dat het ik op alle locs die hierboven staan gebruikt waarbij vermeld moet worden dat het bij allemaal dus over die humbroll heen gegaan is.... kan dat dan zonder problemen? NEE!!
op beide 1100'en is 1 neus aangetast. Maar daar kwam ik tijdens het drogen pas achter.



bij de blauwe werd 1 neus een krater landschap maar dat zie je eigenlijk niet echt (wel met de macro stand zoals op deze foto te zien is)


bij de gele was het erger:



toch heb ik het idee dat er iets meer aan de hand was.. wat weet ik niet precies maar het feit dat het zo lokaal gebeurde en niet op het proef stuk of op de 1600 geeft stof tot nadenken.
waarom dan niet alles over spuiten zullen sommigen zeggen? nou, zoals op de totaal plaatjes te zien is valt het nauwelijks op ( ik heb behoorlijk moeite moeten doen om het op de foto te krijgen) bovendien is het compleet opnieuw spuiten en beletteren van 2 locs iets waar ik nou niet echt op zit te wachten  ;D ok 1 kop is niet zo mooi maar ja, die kant zet ik gewoon tegen de wagons aan en niemand die het ziet  ;D en zodra ik ga beginnen met weatheren dan weet ik al welke slachtoffers bij deze zich vrijwillig aan melden.

uiteindelijk denk ik dat het nog best goed is gekomen. en ik denk dat je ook best dingen in de blanke lak kan spuiten met een spuitbus. maar als je er geen ervaring mee hebt dan niet dom doen zoals ik. gewoon 1 loc per keer en kijken hoe de lak zich houdt

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 00:15:44 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2020, 15:46:06 »
Mooi resultaat ,en fijn dat het goed gekomen is met de 1607 Vlissingen uit Vlissingen  (y)
Bert.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2020, 15:51:43 »
yup en mijn dank aan jou is daarom ook nog steeds groot  (y)  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6264
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2020, 16:45:32 »
Niet slecht voor een badeend. Jammer dat je de lijm niet van de 1100 kap af kreeg. Wat bezielt iemand trouwens om van zo'n ding een soort druipkaars te maken?

Mvg, Paul
Boomshanka!

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2020, 17:08:14 »
Leuk topic!
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2020, 18:05:09 »
Heb je die motor voor de 1100 al zo getest, zonder in het chassis te leggen? Als ie daar wel stil is, moet je de oorzaak elders zoeken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2020, 18:23:25 »
helaas, zo ver was ik ook al ;) zelfs 2 nieuwe besteld maar die maken ook teveel herrie.. ik heb wel een hele stille maar die heeft maar 1 as. dus heb er 1 met 2 assen besteld, kijken of die ook zo stil is :) want das echt bizar zo stil als dat die is
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

locofiel

  • Gast
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2020, 21:23:22 »
Beste Duikeend,

Prima topic.  (y)
Ga vooral zo dóór ;)


Gr,

Dirk

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2020, 21:35:17 »
dank jullie allen voor de lovende woorden. Fijn om te horen dat het gewaardeerd wordt  (y)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2020, 21:53:49 »
Ik wil je inzet en draadje niet verpesten, maar houd je er rekening mee dat je na (ik meen 48 uur) een bericht niet meer kan aanpassen... Is een instelling in het forum welke niet eenvoudig te wijzigen is zonder consequenties...

Gr, Bert
Team moderatoren..

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2020, 22:10:33 »
Een leuk topic, ook ik blijf het volgen  :)