Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door hervé
Vandaag om 14:54:12
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 14:29:52
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 13:46:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:34:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:59:15
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1177263 keer)

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5205 Gepost op: 22 May 2024, 17:07:37 »
Misschien even met isopropyl-alcohol over het interfaceprintje en het printje met je weerstanden gaan? Soms willen resten van flux licht geleidend zijn. Of een miniem haartje soldeer tussen je LED's en rail links of rechts bij die printjes op het uiteinde van je loc.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #5206 Gepost op: 22 May 2024, 18:57:11 »
 ??? Of  toch dat blauwe draadje gebruiken

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #5207 Gepost op: 22 May 2024, 19:18:54 »
Ik zou ook voor de blauwe draad gaan. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
« Reactie #5208 Gepost op: 22 May 2024, 20:25:52 »
Mooie topic Reinout. Wat mij in het filmpje op viel is dat de stomer lekker langzaam rijdt. Dat vind ik prachtig om te zien. Jouw foto achtergrond is ook een topper.

Vriendelijke groet, klein Bruntendijk Friesland.
                            Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5209 Gepost op: 22 May 2024, 22:23:34 »
Ja, het rijgedrag van die 50er bij het langzaam optrekken: dat ziet er heerlijk uit in zo'n filmpje. In het echt ook :) Daar ga ik veel lol van hebben.

------

Een beetje schoonmaken hielp helaas niet. Niet uitgesloten dat er toch ergens nog wat zit, maar ik heb op zich netjes met een mesje tussen de baantjes printplaat gesneden. Raar ook dat het effect aan beide kanten hetzelfde is. Allebei de kanten zitten aan dezelfde rode draad, maar de ene kant zit met de andere pool aan geel, de andere aan wit. Dat suggereert me dat zo'n "staco2" onderdeel is van een heropvoedingscampagne om mij aan het blauwe draadje te krijgen :)

... wat ik uiteindelijk niet gedaan heb, want ik had het arme blauwe draadje al afgeknipt. Toen ik overdag nog even controleerde dacht ik eerst dan het opgelost was, maar dat bleek door het omgevingslicht te komen: toen ik de lok beter afschermde zag ik het zachte licht weer branden....

Enfin, de lok is bedoeld voor het "Schwerspatvervoer" en dat rijdt overdag. Dus ik laat het maar zitten. Zo'n lok-project moet ook een keertje af komen vind ik. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, daar houd ik het maar op. Deze arme lok heeft me al een paar waarschuwingen gegeven... Hieronder volgt er nog eentje.

Eerst maar eens iets dat goed ging: Kristal Klear in de koplampen druppelen. Het melkkleurtje hieronder is inderdaad inmiddels netjes transparant opgedroogd:

De lok heeft af fabriek geen cabineinterieur. Zoals ik 'em tweedehands kocht had 'ie (wat bij dit model vaak gedaan wordt) de decoder zichtbaar achter de cabineruitjes. Dat wilde ik wat upgraden, dus als eerste maar wat papier over de motor en de draadjes heen:

En grijs schilderen:

Met wat er onder de kap zit ging het toch niet helemaal goed met het soepel netjes op z'n plekkie krijgen van de kap. Er was inmiddels ook een nokje waarmee je 'em vast kon zetten lam. Van het machinistenhuis is ook een nokje afgebroken. Misschien niet het beste productiejaar van Roco? Maar sowieso is het in het algemeen niet geweldig om een lok vaak uit elkaar te halen. Ik heb 'em een paar keer open en dicht gedaan voor experimenten en de vorige eigenaar vast ook.

Enfin, mijn oplossing was om te lijmen. "Zap-a-gap medium" secondelijm gebruikt. Na een uurtje of twee keek ik weer. Aargh! Wat wittige uitslag?!?

Nou ja, daar doe ik wel een likje verf overheen, zucht.

Het juiste kleurtje verf (ral 3004 purperrood, vallejo 70.926) moet ik nog wel even kopen, want dat bleek ik nog niet te hebben. Wel zie je hierboven dat ik de reling al rood heb geschilderd, maar het mengseltje van twee kleuren is niet netjes genoeg ral 3004, dus daar moet nog wat extra overheen.

Ook een kleur verf die ik bij moet kopen (en überhaupt nog uit moet zoeken welk kleurtje ik precies moet hebben) is het wit waarmee ik de vertikale relingen/handgrepen heb geschilderd. Ral 9010 is niet crème genoeg. Maar goed, de eerste laag zit erop:

Zonet heb ik wat lichte weathering toegepast. Maar nog geen foto's gemaakt omdat het nog aan het drogen is. Eerste experiment met "oilbrushers" .Olieverf dus. Weer eens wat anders dan poedertjes. Goede hoop dat dat leuk genoeg wordt, de eerste indruk bevalt me wel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #5210 Gepost op: 22 May 2024, 22:51:29 »
Ik vermoed dat het beetje licht een resultaat is van niet de blauwe draad gebruiken. Hierdoor is een hoog signaal van de decoder niet hetzelfde als de hoog van de rails. De decoder gebruikt namelijk een gelijkrichter om het dcc signaal om te zetten naar dc. Deze gelijkrichter zorgt voor een spanningsval. Dit kleine beetje spanning verlies staat nu dus over die led als de decoder hem uit zet (blauwe draad is + dus led uit is een + signaal van de decoder). Ik ben benieuwd of ik dit kan simuleren in een stuk software als falstad...
groeten,
Auke

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5211 Gepost op: 22 May 2024, 23:14:29 »
Da's een leuke theorie! Als je wilt gaan berekenen... "0805 SMT LED - Warm White" is de led, ik heb er per ledje een 4.7k weerstand voor gezet. Multimaus-setup, dus ik geloof 18V op de rails. Succes! Ergens zou het me verbazen als er met een 4.7k weerstand en minimale spanning iets overblijft voor de led?

-------

Qua kleur wit/beige: aan de hand van deze pagina ga ik voor RAL 1014, "elfenbein"/ivoor. Daar wordt "sierstrepen in combi met purperrood" genoemd. Voor m'n gevoel is dat veel meer richting beige dan wat ik in m'n hoofd heb. Raar. Vallejo 71.243.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5212 Gepost op: 23 May 2024, 18:39:20 »
De Kristal Klear is opgedroogd en het ziet er prima uit:

Het eerste beetje verwering is ook gelukt, hoewel ik er op de foto niets van terugzie :) Ik moet beter op de belichting letten.
Wel raar: ik heb met olieverf en wat terpetine ("odourless white spirit" van talens) gewerkt, maar ook daarmee kreeg ik op twee plekjes wat witte uitslag.

Reinout

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5213 Gepost op: 23 May 2024, 18:42:30 »
Die versterkte decoder uitgangen kunnen een beetje stroom lekken wanneer ze uit geschakeld staan. Daar kwam ik achter toen ik een print maakte voor een loc. De oplossing was toen om een pull-up weerstand te plaatsen over de led + voor schakel weerstand.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5214 Gepost op: 24 May 2024, 18:14:03 »
Bas: wat je bedoelt is dus een kleiner-dan-4k7 weerstand tussen wit en rood en geel en rood? (Niet dat ik het nu nog ga doen omdat ik de lok in al mijn subtiliteit al dichtgelijmd heb, maar ik wil het wel graag begrijpen :) )

-------

Kuipers hobbyhuis na afloop van een vermakelijke "de schepping van de wetenschap" tentoonstelling in het Catharijneconvent maar weer eens met een bezoekje vereerd en wat verf gekocht. De rode/purperrode zal wel kloppen, maar voor de witte/witgrijze heb ik drie kandidaten. Mij lijkt dat de officiële kleurcodes die ik met hulp van het internet en met hulp van gewaardeerde lezers van dit draadje kon vinden, dat die misschien niet zijn wat roco op mijn lok heeft gedeponeerd, dus ik zal even moeten experimenteren:

Ik kon ook een pakje bij het pakketpunt ophalen met daarin twee rechte (tenminste, dat mag ik hopen) frames voor een roco 50er:

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5215 Gepost op: 24 May 2024, 19:40:44 »
%$^#&! De rood is dus geen ral 3004 purperrood maar rood, ondanks een vermelding in een mooie tabel ergens:

Hierboven is het wit van de relingen nog te wit, maar hieronder ziet het er prima uit:

De vallejo 70.883 "silver grey" ral 9002 is degene die klopt met het kleurtje dat roco gebruikt heeft.

In het plaatje hierboven heb ik dat wat purperrood moest worden met een 2:1 mix van "german red brown" en "pure red" vallejo surface primer behandeld, dat lijkt het orde-van-grootte ook te doen.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5216 Gepost op: 26 May 2024, 18:27:02 »
Het volgende slachtoffer: mijn eerste 50er, degene die een krom frame had. Rechtgebogen, maar niet genoeg of het was weer verergerd, in ieder geval maakte hij kortsluiting omdat het voorloopwiel tegen het (onder spanning staande) frame aankraste. Vandaar dat ik 'em een tijd niet gebruikt heb. Inmiddels heb ik een recht frame binnengekregen en kan deze geopereerd worden.

Eerste handeling: het ducktape van de tender aftrekken dat ik daar nog altijd had zitten als "kolenimitatie" omdat ik daar nog niet aan toe was gekomen :D

Het wordt de 050 954-7 die de laatste goederentrein reed op de Eifelqeurbahn. De eersten zullen de laatsten zijn :)

Reinout

Wim Vink

• Online Online
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #5217 Gepost op: 26 May 2024, 18:35:41 »
Reinout ben jij soms een vrijwilliger bij Stichting Slachtofferhulp?  ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5218 Gepost op: 26 May 2024, 18:44:50 »
Ze worden wel "geholpen" en na afloop "lopen" ze ook weer prima, maar verder... :)
Voor de vrijwillige slachtofferhulp moet je bij dochterlief zijn, die heeft gisteren als Rode Kruismedewerker 15 wielrenners geholpen met flinke schaafwonden :D

Reinout

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5219 Gepost op: 26 May 2024, 19:17:29 »
Zou je eindelijk ook de Einströmrohre moeten vervangen door rechte exemplaren, en dan ben je er :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn