Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Ben
Vandaag om 18:50:58
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:16:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1177919 keer)

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5160 Gepost op: 07 May 2024, 10:15:23 »
Gelukkig zijn er LED's met warm wit (bijna retro kleur) :)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5161 Gepost op: 09 May 2024, 15:45:05 »
Ok... het kleine gloeilampje is dus het probleem:

Ik heb nog wat met een weerstandje geëxperimenteerd, maar dat werkte op een of andere manier niet. Dan maar een ledje erin:

Het doet het nog ook...:

Het afdekplaatje aan de onderkant sloot niet helemaal goed omdat het ledje iets dikker was, dus ik moest van onderstaand onderdeel in het midden wat wegschrapen:

Als je zo'n lok een paar keer uit elkaar haalt en weer vastklikt en weer uit elkaar haalt... dan sluit niet alles even goed aan. Lichtuittreding onder de lok en de koplampen die niet niet helemaal meer lekker vast zitten:

Zwart papiertje aan de onderkant eroverheen geplakt, dat hielp al een boel:

Er is nog een naad onder het oplegding voor de ketel en nog naadjes bij de lampen: die ga ik met wat verf bot oplossen. En de gaatjes in de bufferbalk, daar komen later de remslangen enzo in, dat gaat vanzelf goed komen. Wat niet goed gaat komen maar waar ik nu ook niets meer aan ga doen: het bovenste licht brand stukken minder fel dan de onderste. "Overdag" zie je het zelfs niet. Zucht. Ik vreesde dit al: het licht van zo'n ledje gaat vooral naar voren. En de lichtgeleider van het bovenste licht zit aan de zijkant. Dan had ik dus de hele verlichting op microledjes om moeten bouwen. Ga ik nu niet meer doen, jammer maar helaas:

In het machinistenhuis de verschillende wieltjes en handvaten rood geschilderd. Je zal er wel niks van zien, maar toch:

Proefrit inclusief rangeren met de buurtgoederentrein. De lok was redelijk snel goed ingesteld met de train-o-matic decoder. Ik zal het nog eens inventariseren, maar volgens mij was het CV 9=1 ("er zit een soepele faulhaber in"). En CV 61=20 (default is 60), volgens mij is dat de P van de PID regelaar. Dus ietsje zachter regelen en ietsje meer op de motor vertrouwen, tenminste zo vertaal ik het. Hiermee rijdt 'ie lekker en er is maar beperkt wat "gepruttel" te horen bij de laatste standen:

Vanochtend aan het vervuilen geslagen. Twee voorbeeldfoto's uitgeprint:

Ik had er eerder al wat aan geschilderd en er ook al matte lak over gespoten. Dus nu kon ik met "PanPastel" poeders aan de slag. Eerst zwart, daarna her en der grijs om het wat te breken en contrast te veroorzaken. Ook lichtgrijs op leidingen als wat highlight en ook bij de waterkleppen. En een roestbruin gebied linkx op de ketel net na de windleiplaten, dat vond ik opvallen in de onderstaande voorbeeldfoto. Best aardig:

Hier zijn de kleurtjes ter documentatie:

Daarna matte lak erover ter bescherming. Dat dempt de kleuren met zo'n 50%. Hiermee is het eigenlijk een iets subtieler effect geworden dan ik van plan was, maar goed. Ik heb op sommige plekken ook nog wat Mig "fresh engine oil" en "engine grime" opgebracht voor wat glans:

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5162 Gepost op: 09 May 2024, 15:48:57 »
TODO:
- Beglazing weer in het machinistenhuis.
- Personeel erin.
- Nummertjes "050 023-1" maken. In een ver verleden heb ik wit decalpapier gekocht. Tijd om dat eens uit te testen. Naar https://www.modellbahndecals.de/ gaan kan altijd nog :)
- Snelheid beter inregelen, hij gaat nog te hard. (En volgens mij trekt 'ie de ene kant uit sneller op dan de andere, daar is iets mis gegaan met de instellingen).

Reinout

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5163 Gepost op: 09 May 2024, 18:45:39 »
Sjiek hoor  (y) De matte lak heeft de effecten inderdaad wat afgezwakt; drijfwerk kon misschien ook wat donkerder..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #5164 Gepost op: 10 May 2024, 13:57:32 »
Voor het drijfwerk kun je Track Wash gebruiken. Na ongeveer een half uur bewerken met Thinner for Washes.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5165 Gepost op: 10 May 2024, 20:18:59 »
ik vind hem toch wel gaaf geworden hoor!
beter beetje afgezwakt dan sommige locs die je ziet waar het net lijkt of er een kleuter met vetkrijt op gezeten heeft  ;D
vooral ook leuk dat je de foto na maakt  (y)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5166 Gepost op: 11 May 2024, 00:13:00 »
Ik heb zonet de correcte nummers erop gezet. Nijvere huisvlijt met fotopapier en inktjet i.p.v. profi transfer spul, maar dan kan ik het project nu tenminste voorlopig afsluiten en verder gaan met een andere lok :) Eventuele verbeteringen komen later wel.
Ook personeel aangebracht en de glazen weer in het machinistenhuis gezet.

Bas: standaard hou ik me met vallejo washes bezig. Nu heb ik bij dit model voor het eerst dus ook wat mig/ak spul gebruikt (die "fresh engine oil" en "machine grime") en dat is mooi spul. Dus... ondanks dat ik niet teveel losse potjes van teveel verschillende merken wil hebben... waarom is die "track wash" van mig/ak specifiek lekker voor de wielen? Of bedoel je voor de drijfstangen? Heb je een voorbeeld ervan in je eigen draadje? Misschien moet ik die AK washes sowieso eens proberen, want 100% tevreden ben ik niet gelijk met vallejo.

Enfin, terug naar mijn 050 023-1. Tijd voor een filmpje! De rijeigenschappen met zo'n faulhaber (in combinatie met een train-o-matic decoder) zijn toch wel lekker :D :D

<a href="https://www.youtube.com/v/CjUGPs4oppw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/CjUGPs4oppw</a>

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5167 Gepost op: 11 May 2024, 01:58:10 »
Voor de lol een vergelijking met een niet-verouderde 50'er.
Oh, wat ik ook nog heb aangepast: de stand van de windleiplaten. Die staan nu stukken rechterop. Beetje pootjes rechtbuigen en de onderste pootjes dan wat bijvijlen zodat ze weer in de opening passen, dat is het wel. Dat scheelt een boel qua uiterlijk:

Valer zwart en realistischer rood:

De tender is toch ook wel aardig gelukt. Geen witte-kalkaanslag-orgie zoals je wel eens ziet, maar rustige kleurschakeringen. In ieder geval een stuk realistischer dan puur zwart!

Reinout

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #5168 Gepost op: 11 May 2024, 08:02:15 »
Fraai werk Reinout. Dito de foto's.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Overet

• Offline Offline
« Reactie #5169 Gepost op: 11 May 2024, 08:24:28 »
Leuk gefilmd (y) De loc loopt inderdaad mooi.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

meino

• Offline Offline
« Reactie #5170 Gepost op: 11 May 2024, 09:00:50 »
Heel fraai filmpje.

Groet Meino

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #5171 Gepost op: 11 May 2024, 09:13:09 »
Een van je Umbauwagen mist een buffer, zag ik in je mooie film! En de vervuiling ziet er realistisch uit. Als ik dan het schone exemplaar ziet, voel ik me bijna verplicht om ál mijn materieel enigszins te vervuilen. Dat ziet er niet uit, zo glimmend! Hoewel ‘ie wel een stofbadje heeft gehad, zie ik aan de omloop :).

Ook het rechtzetten van die windleiplaten lijkt realistischer, al weet ik niet zo goed waarom. Op de eerste foto kijken we naar de binnenkant van het rechteroor. Dat lijkt mij nu aan de onderkant te veel naar binnen gebogen.

Je hebt volgens mij al eens een opmerking gemaakt over de stand van die windleiplaten. Hoe zit dat eigenlijk?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5172 Gepost op: 11 May 2024, 10:27:46 »
Grappig: die schuine stand van de windleitbleche op het roco model was mij niet eerder opgevallen... Misschien omdat ik toch vaak van boven op mijn modellen kijk. Maar inderdaad: voorbeeld lijkt meer op jouw versie :)

PS de subtiele verwering van de tenderwand is trouwens ook geslaagd.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2024, 10:38:50 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #5173 Gepost op: 11 May 2024, 12:44:41 »
Bas: standaard hou ik me met vallejo washes bezig. Nu heb ik bij dit model voor het eerst dus ook wat mig/ak spul gebruikt (die "fresh engine oil" en "machine grime") en dat is mooi spul. Dus... ondanks dat ik niet teveel losse potjes van teveel verschillende merken wil hebben... waarom is die "track wash" van mig/ak specifiek lekker voor de wielen? Of bedoel je voor de drijfstangen? Heb je een voorbeeld ervan in je eigen draadje? Misschien moet ik die AK washes sowieso eens proberen, want 100% tevreden ben ik niet gelijk met vallejo.
De reden dat ik de enamel washes gebruik is dat het je dan geen problemen krijgt met acrylverf. Vaak spuit ik eerst enkele lagen acrylverf op het model, waarna de afwerking met enamel washes volgt.

Waarom Track Wash voor wielen en drijfstangen? Omdat het een mooie olieachtige vervuiling achterlaat, nadat je met thinner het bijgewerkt hebt. Eigenlijk alles wat rood is op een Duitse stoomlok, krijgt een laag Track Wash.

Uiteraard heb ik voorbeelden ;)

BR 05 003 | Märklin 39050_07 by Basjuh1981, on Flickr

BR 05 003 | Märklin 39050_08 by Basjuh1981, on Flickr

BR 05 003 | Märklin 39050_11 by Basjuh1981, on Flickr
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5174 Gepost op: 12 May 2024, 17:21:48 »
Bedankt voor de commentaren!

Ook het rechtzetten van die windleiplaten lijkt realistischer, al weet ik niet zo goed waarom. Op de eerste foto kijken we naar de binnenkant van het rechteroor. Dat lijkt mij nu aan de onderkant te veel naar binnen gebogen.

Je hebt volgens mij al eens een opmerking gemaakt over de stand van die windleiplaten. Hoe zit dat eigenlijk?

Roco heeft kennelijk de windleiplaten van een andere lok (44?) hergebruikt waarbij ze wel standaard schuiner staan. Je zal vast wel uitzonderingen hebben gehad, maar bij de 50'ers stonden ze normaliter redelijk vertikaal. Kijk maar naar de verschillende 50'ers deze pagina en dan vooral onderstaande foto met vijf exemplaren naast elkaar met de snuit naar voren:

Dat je vind dat de onderkant iets te prominent naar binnen gebogen lijkt te zijn: daar heb je denk ik gelijk mee, die indruk heb ik ook. Zal wel door hergebruik van de 44-windleiplaten komen die net iets anders gevormd zijn. Ik was oorspronkelijk van plan wat Weinert windleiplaten uit te testen: een setje is voor m'n 50-zonder-windleiplaten, de andere twee setjes zijn helaas het type met een ingebouwde handgreep aan de onderkant, wat volgens punt 16 op de "Bauartunterschiede"-pagina maar op een beperkt aantal loks is toegepast. Ik heb er tussen "mijn" exemplaren nog geen kunnen ontdekken. Zucht.

Ik ben wèl blij met deze eenvoudige ingreep: kleine moeite, groot effect. Net zoiets als de bufferhulsen bij een roco railbus zwart ipv rood te schilderen: hij ziet er gelijk een stuk stoerder uit.

Waarom Track Wash voor wielen en drijfstangen? Omdat het een mooie olieachtige vervuiling achterlaat, nadat je met thinner het bijgewerkt hebt. Eigenlijk alles wat rood is op een Duitse stoomlok, krijgt een laag Track Wash.

Ik dacht bij "track wash" eerst "dat is om je track, je ballastbed/spoorlijn te vervuilen", maar het blijkt om de rups van rupsvoertuigen te gaan :) Leuke verwarring.

Je foto's zien er overtuigend uit: ik moet maar eens achter zo'n potje aan gaan.
Wat heeft zo'n 05 belachelijk grote wielen, zeg... Gaaf ding.

Reinout