Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 12:36:46
Toon hier je (model)treinfoto's door ceuleer
Vandaag om 12:35:50
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door dirk_de_coninck
Vandaag om 12:30:38
Thema gezocht voor een schaal 0 baan van 3 bij 4,5 meter . door BartvD
Vandaag om 12:14:10
Dg in tijdperk III door ingenium
Vandaag om 12:11:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 12:09:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 11:53:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:26
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 11:43:19
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:40:01
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:37:36
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Duikeend
Vandaag om 11:28:32
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Bert van Gelder
Vandaag om 11:12:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 11:01:41
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 09:55:34
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:51:33
Plaatselijk verf verwijderen, iemand een idee? door thonis
Vandaag om 09:28:26
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door VFR
Vandaag om 09:03:20
Falkenheim door Frank 123
Vandaag om 08:55:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 08:37:41
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door puntenglijder
Vandaag om 08:26:59
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door puntenglijder
Vandaag om 08:22:18
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door AndrevdG
Vandaag om 07:46:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:42:38
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:54:33
Laag-Baarlo door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:48:42
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:46:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:40:35
Albert's fantasie in schaal 0e door jaco1988
Vandaag om 00:09:28
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad? door Martin Hornis
16 april 2021, 22:48:23
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 767811 keer)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4260 Gepost op: 15 februari 2021, 08:48:39 »
Grappig Reinout, dat een slager in Duistland vernoemd is naar een Marten Toonder stripfiguur.  :laugh:

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4261 Gepost op: 15 februari 2021, 11:01:00 »
Ik wilde iets subtiels en dier-achtigs :)
Wat dat betreft wil ik wel meer kleine komische verwijzingen gebruiken, maar het moet ook nog wel realistisch en Eifel-achtig blijven.
Ik bedoel, ik zou "Biggefehn" op een wegwijzer willen zetten als verwijzing naar de verwerpelijke Ome Henk CDs ("Biggeveen"), maar "Bigge" klinkt teveel als "Sauerland" (Biggetalsperre).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
  • werken met de aaiket
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4262 Gepost op: 18 februari 2021, 10:47:46 »
Die Großpackung: 16 handgrepen. €22,60. Hoeveel zitten er in een roco setje?
Reinout

In een Roco setje van 7,48 euro blijken 4 handgrepen te zitten. Die van Weinert zijn dus zelfs goedkoper !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4263 Gepost op: 28 februari 2021, 15:41:00 »
Opvallend!

-----------------

Pffffffffrrrr. Ik had die overgang tussen de twee modules omgebouwd naar raillasjes. Dat functioneerde, hoewel nog niet perfect. En toen kwam de kou. M'n dochter is het huis uit, dus de zolder wordt niet meer verwarmd. En door de kou is er toch krimp opgetreden. Plotseling had ik met m'n lange 50'er toch problemen. Op twee punten, onder andere bij de zojuist bijgewerkte moduleovergang, liet de kadee koppeling los! Horizontaal gezien was er een duidelijke knik, daardoor ging bij zo'n lange 50'er de koppeling teveel de hoogte in.

Maar goed, beetje lastig uit te leggen wat het probleem nou is danwel was. "Was", want ik heb het inmiddels verbeterd. Enfin, ik leg de verschillende module-overgangen in onderstaand filmpje (12 minuten) uit, plus het probleem, plus de oplossingen:



Lijmklem weggehaald die de twee modules onderaan tegen elkaar aantrok, daardoor ontstond teveel een katterug. Nu is de horizontale knik veel minder:



Misschien te zien: de voorste spoorstaaf bij de rechter module lijkt wat teveel naar onderen te zakken. Misschien is de 6mm schuimlaag eronder wat ingedrukt geraakt? Idealiter zou ik hier een stukje losweken en iets verhogen. Maar ik kijk het nog even aan.

Bij de tunnelingang heb ik de rails in de tunnel losgeweekt. Cocktailprikkers eronder om de rails wat omhoog te houden om te voorkomen dat het weer vastkleeft:



Aan de tunnelkant heb ik toen de schroeven weggehaald:



Raillasjes:



Op bovenstaande foto is het ook duidelijk dat de rails een stukje boven de onderkant zweven. In vastgelijmde toestand, wat het eerst was, wordt de rails dus naar beneden getrokken: een dalletje met aan beide kanten een knik... Niet de bedoeling. Ik heb er nu een dun stripje karton onder gelijmd.

Iets dergelijks was het probleem bij de klapbrug. Bij het begin zo'n pertinax strip met de rails erop gelijmd. En daarachter wordt het wat lager, dus.... knik. Enfin, 1mm karton eronder:



Tot nu toe was het eigenlijk geen groot probleem. Maar met die kou van de laatste weken werd het toch merkbaar slechter.
Enfin, ik hoop dat ik het lek nu boven heb.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4264 Gepost op: 28 februari 2021, 18:42:21 »
Sjonge, dat valt nog niet mee Reinout. Maar die pertinax (?) plaatjes maken het wel gemakkelijker, lijkt mij.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4265 Gepost op: 28 februari 2021, 19:31:15 »
Die paar plekken waar ik pertinaxplaten heb gebruikt, dat gaat wel goed, ja. Op zich zou het met die schroeven ook wel goed moeten gaan. Probleem is daar denk ik eerder dat de moduleovergangen op die plekken waar het nu mis ging wat creatief waren. Een hoge module die aan de ene kant ondersteund wordt door een scharnier. En aan de andere kant op een multiplex richel ligt. Een enkel scharnier, dat kan werken. Zeker als de module op dat punt 30 cm hoog is ofzo. En de richel aan de andere kant is niet instelbaar. Enfin.... Zolang het maar goed genoeg functioneerd :)

-------------------

De Eifelquerbahn is voorlopig gered: nieuwsbericht:

Citaat
Doch jetzt kam die gute Nachricht: Der rheinland-pfälzische Verkehrsstaatssekretär Andy Becht (FDP) teilte mit, dass das Verkehrsministerium einen Vertrag zur Trassensicherung mit der DB Netz AG schließen wird. Das heißt: Unabhängig davon, wer die Strecke später betreiben wird, wird zunächst der Erhalt als Eisenbahnstrecke gesichert. So wird verhindert, dass die Strecke beispielsweise zu einem Radweg umgewidmet werden kann.

Dus: het tracé blijft de komende decennia in ieder geval als spoortracé beschikbaar. Er kan geen fietspad meer van gemaakt worden.

Leestip:: de eifelquerbahnvereniging heeft afgelopen week een nieuwe website gemaakt, https://www.verkehrswende-vulkaneifel.de/.
Daar hebben ze echt een bak met werk in gestoken.
Vooral de pagina's onder het kopje Fahrplankonzept: daar vind je twee verschillende concepten voor een mogelijke dienstregelening. Een "regionalexpres" waarbij de rit relatief snel is omdat er maar op weinig stations gestopt wordt. En een "regionalbahn" waarbij op bijna alle vroegere stations gestopt wordt. (Ützerath is weggevallen en Uersfeld is door een halte ietsje verderop (Höchstberg) vervangen, als ik het goed onthouden heb.)
Per concept ook netjes aangegeven waar er kruizingen zijn, hoe het met de aansluitingen zit, wat voor aansluitende bussen er zijn, enz. Daar hebben ze goed hun best op gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4266 Gepost op: 03 maart 2021, 11:07:48 »
Tegelijkertijd met de Strassensicherung is kennelijk ook de officiële Stilllegung ingegaan. Aan de ene kant "aargh", aan de andere kant lijkt het meer een administratief punt te zijn: de officiële status van de Eifelquerbahn was niet duidelijk omdat er geen exploitant meer was sinds de Vulkaneifelbahn er mee opgehouden was, maar de lijn in principe nog wel onder hen viel ofzo. De reactiveringsbemoeienissen lopen in ieder geval gewoon ongestoord door.

Wel is er een beetje vertraging omdat ze op een nieuwe "NKU" standaard wachten die er dit jaar moet komen. Nütz-Kosten-Untersuchung. Oftewel een kosten-baten-analyse. De huidige NKU is erg streng en rekent alles wat ook maar een beetje kosten oplevert mee, maar aan de batenkant wordt compleeet niet naar gunstige milieueffecten en verbetering van de bereikbaarheid van zo'n streek gekeken. In de nieuwe versie zou een positieve NKU veel bereikbaarder moeten zijn.

Overigens lag er op een gegeven moment een NKU met een positief saldo, waarop ook (10-15 jaar geleden) is besloten er weer te gaan rijden. Maar er is toen snel een nieuw onderzoek naar de kostenkant gedaan waarbij o.a. voor elk onbewaakt bosweggetje een complete knipperlichtinstallatie werd gerekend. Daarmee kregen ze de kosten met een faktor twee omhoog en was de NKU opeens niet meer goed genoeg...

Reinout
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2021, 11:16:57 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9522
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4267 Gepost op: 03 maart 2021, 16:27:40 »
Zolang de rekenkundige hun "nut" kunnen omzetten in behoud van hun baan,dan mag de rest gerust van de baan worden gerekend.
De ambtelijke molen is er steeds meer voor die molen ,dan voor mensen/instantie's die iets willen bereiken wat goed voor een regio kan zijn,daar word het liefst zo snel mogelijk "de wind uit de zeilen" geramd :-\
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4268 Gepost op: 09 maart 2021, 22:40:35 »
Zaterdag heb ik weer wat op zolder gerommeld. Als eerste de klapbrug. Door de herspoor-overweg waren de laatste (zeldzame) probleempjes wel weg, maar toch stoorde het me een beetje dat er wat horizontale speling zat bij de brug:



Twee dunne stripjes karton lossen ook dat op. Had ik jaren eerder moeten doen :)



Als tweede de nieuwe led-strips. Kelberg en de Monreal-modules had ik er een paar maanden geleden al van voorzien. Warmwit+koudwit combi-strip, simpelweg aangestuurd met twee dimmers met een eenvoudige draaiknop. Die dimmers moest ik dan wel ergens tegenaan schoeven, dus ik heb een plankje op maat gezaagd:



Horizontaal plankje er tegenaan gelijmd en geschoefd:



Bedrading erop. Even gespiekt bij de vorige hoe ik het ook alweer gedaan had:



Op z'n plek (linksboven in de foto) met de led-strip nog even los liggend:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4269 Gepost op: 13 maart 2021, 11:05:59 »
Zo, weer wasknijpers lijmen met een lijmpistool:



Zo ziet het eruit. Hmmm... door de plaatsing, dikte en lichtspreiding van de ledstrip zie je er nu van de zijkant veel meer van:



Ik denk dat ik toch iets van een plankje aan moet brengen om te zorgen dat je er niet rechtstreeks op kijkt. Zoiets maakt het ook fraaier, maar het verlaagt wel weer de überhaupt al lage hoogte van de baan op dit gedeelte. Enfin, we zien wel :)

Aan de rechterkant steekt de modelbaan nog een cm of 20 uit. Daar wilde ik deze keer wel een strip boven aanbrengen. Maar de lichtknop moet bereikbaar blijven. En ook is dit precies zo'n plek waar je met je elleboog er nog wel eens tegenaan komt. Dus een constructie die het overleeft als er eens wat gebeurd is een pré:



Hierboven zie je een plastic L-profiel ("eerste bruikbare ding dat ik toevallig zag") met de ledstrip eraan. Aan de kast heb ik ook een L-profiel gelijmd. Vervolgens een wasknijper op het L-profiel gelijmd die het kast-L-profiel in z'n bek houdt:



Eens kijken of dit goed genoeg werkt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • ZWOLLE
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4270 Gepost op: 13 maart 2021, 11:12:21 »
Kijk, hier houd ik van. Simpele doch doeltreffende constructie.  (y)
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4271 Gepost op: 13 maart 2021, 12:08:44 »
Inderdaad :)
Ik zat er al een tijdje op te broeden hoe ik dit nou op moest lossen. Constructie met touwtjes? Verenstaal?
En toen ik bezig ging met de wasknijpers en aan dit gedeelte toe was zag ik toevallig het L-profiel en was het binnen 10 minuten gepiept.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4272 Gepost op: 14 maart 2021, 00:00:01 »
Ook bij het schuine dak heb ik de ledstrip aangebracht. Ik moet zeggen dat de lijmpistool-plus-wasknijper-methode me uitstekend bevalt. Lang leve Eurospoor van jaren geleden waar ik voor het eerst de wasknijpers zag :)



Zo ziet het er nu met de nieuwe ledstrips uit:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4273 Gepost op: 14 maart 2021, 16:02:56 »
Nog geen ruzie gehad met de vrouw des huizes over de wasknijpers? ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1789
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4274 Gepost op: 14 maart 2021, 16:09:03 »
Ze mist ze nog niet, dat komt nog wel. ;D

Sterkte Reinout. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.