Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:07:57
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 19:03:25
Overweg in overweg door VictorPM
Vandaag om 18:59:40
(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door St00mboy
Vandaag om 18:56:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 18:37:19
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
Vandaag om 18:37:12
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker (voor Arduino decoder)? door Gerke
Vandaag om 18:33:23
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
Vandaag om 18:23:59
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 18:19:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
Vandaag om 18:07:32
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 18:04:12
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 17:49:20
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door henk
Vandaag om 17:48:51
Airbrush set werkt niet door denobis
Vandaag om 17:31:24
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:07:40
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:57:32
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Martin Hornis
Vandaag om 15:10:10
Ervaring vitrineopmaat.nl door sncf231e
Vandaag om 15:08:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 14:31:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 14:25:16
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 14:16:07
"Rijswijk" op 24-26 sept. 2021, (noot: smalspoordagen geannuleerd) door Jan-Peter
Vandaag om 12:47:58
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door NS1220
Vandaag om 11:41:16
Gezocht: wie kan Sketchup-bestand kan omzetten naar STL voor printen. door jerrytrein
Vandaag om 10:58:10
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 10:29:01
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Sven
Vandaag om 09:42:22
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door NS264
Vandaag om 09:35:47
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door Beached
Vandaag om 00:59:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 september 2021, 23:52:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
22 september 2021, 22:08:27
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 806616 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6208
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4290 Gepost op: 13 juli 2021, 12:49:10 »
Van de echte Eifelquerbahn zijn er weer eens positieve geluiden te horen.

Een probleem bij reactivatie van zijlijntjes is de "KNU", het kosten-nut-onderzoek. Veel nut, zoals milieuwinst en sociale winst, wordt tot nu toe niet echt meegenomen, waardoor het lastig is om een lijn weer in dienst te krijgen. Maar in 2022 komen er nieuwe criteria waarbij het wel wordt meegenomen.

Volgens het artikel (en ik heb het ook elders gelezen):

Citaat
Das Bundesverkehrsministerium hat die Länder darüber informiert, dass sie Projekte schon jetzt nach den neuen Richtlinien durchrechnen dürfen. Eine Reaktivierung der Eifelquerbahn, zum Beispiel wegen der besseren Klimabilanz, könnte also wahrscheinlicher werden.

Dus.... er hoeft niet tot 2022 gewacht te worden, de nieuwe gunstigere criteria mogen nu al gebruikt worden.

Als tweede interessante staat er dat ze eraan denken om in weekenden weer toeristenverkeer op te starten! Bij de eifelquerbahn-vereniging wordt het wat preciezer gezegd: ze denken erover om tussen Kaisersesch en Daun weer te gaan rijden. De lijn ligt er eigenlijk prima bij, afgezien van een "beetje" onkruid wieden en boompjes omzagen.
Nog niks definitiefs, maar er glooit weer wat hoop.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4291 Gepost op: 13 juli 2021, 19:32:18 »
Ik hoop dat de lijn weer bereden kan worden.

Is natuurlijk ook mooi met stoom op die oude DRG lijn. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6208
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4292 Gepost op: 16 juli 2021, 15:08:11 »
"Ik hoop dat de lijn weer bereden kan worden" geldt inmiddels ook voor de hoofdlijn Keulen-Gerolstein-Trier. In station Gerolstein heb je een roeiboot nodig:



(Foto DB, van deze pagina).

Onderaan deze DSO pagina staan nog wat foto's. Onder andere een foto van een compleet onderspoelde lijn met achtbaankarakter een stuk noordelijker van Gerolstein...

Reinout
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2021, 15:14:26 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5171
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4293 Gepost op: 16 juli 2021, 16:36:34 »
Daar rijden in de spits en het weekend geen treinen
Zag de belgische en duitse beelden in het nieuws
Daar word je nietvrolijk van
halvedorpen weg gespoeld
oude vakwerk huizen weg
en dat water komt nog hierheen ook uit belgie en een deel duitsland
Ook hier is het triest te zien dat de hollandse dijken bouwers toch niet alles kunnenafdekken tegen zoveel water inkorte tijd
En velen willenmet vacantie,maar veelcampingstot augustus dicht ivm water en dan drogen schoonmaken en opruimen
Je zag op de beelden wel heel veelspul (troep)meespoelen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6208
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4294 Gepost op: 16 juli 2021, 22:55:58 »
De dijken (in combi met het hele ruimte-voor-de-rivier-gebeuren) doen het op zich heel aardig. Dan heb je het over de Maas en zo. En als je in de uiterwaarden hebt gebouwd dan moet je niet zeuren, want die zijn bedoeld om onder te lopen.

Je zit in zo'n heuvelachtig gebied wel met een onontkoombaar probleem: het water stroomt naar het laagste punt zodra het de bodem niet meer in kan trekken. Dus naar het greppeltje/beekje/riviertje. En als het daar niet meer in het normale stroombed past stroomt het over. Waar het bij een rivier al lastig is om een dijk opgehoogd te krijgen of een gebouw uit de uiterwaarden te mogen verwijderen is het bij een beekje of riviertje nog veel lastiger.
Hoe ga je het voor elkaar krijgen een dijk in het centrum van Valkenburg aan te leggen? Not in my backyard :)

Een oplossing is het vasthouden van water. Tegeltjes uit de tuin, gras erin. En vasthouden in de "haarvaten" van het systeem, dus opvangbekkens hoger in het dal, bijvoorbeeld.

Ik zit naar het geheel ook met een beroepsmatige interesse te kijken. Ik ben programmeur bij een bedrijf dat dit soort scenario's doorrekent. Bijvoorbeeld voor Heerlen en omgeving. Even op "wateroverlast" klikken. De ondergelopen snelweg, dat is ook bij ons model ondergelopen. Even een stukje met het station uitgeknipt:



Ik zou verwachten dat er op het station wat wateroverlast is. Op https://www.prorail.nl/nieuws/wateroverlast-op-het-spoor-in-zuid-limburg staat nu:

Citaat
Ook in Heerlen staat een rangeerterrein voor treinen deels onder water.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6208
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4295 Gepost op: 20 juli 2021, 17:50:09 »
Opvallend stukje in een persbericht over de sombere status van veel spoorlijnen in de Eifel:

Citaat
Vielleicht kann die vom Unwetter verschonte Eifelquerbahn (Kaisersesch – Daun – Gerolstein) ggf. zur Entlastung der Eifelstrecke beitragen. Konkret könnte dies darin bestehen, dass auf der Eifelstrecke eingeschlossene Fahrzeuge geborgen werden können, die Werkstatt in Gerolstein wieder angefahren werden kann und Bauzüge nicht nur von Trier-Ehrang und Euskirchen, sondern auch über Andernach zum Einsatz kommen könnten. Der SPNV-Nord hat DB Netz um Prüfung gebeten.

De nood is hoog en men heeft het balletje opgegooid of ze misschien via de Eifelquerbahn nog met bouwtreinen bij de hoofdlijn Keulen-Gerolstein-Trier kunnen komen, want dan zouden ze "vanuit het midden" ook aan de slag kunnen gaan, anders moet je aan de uiteindes beginnen. Idem het wegtransporteren van materieel dat in Gerolstein klem staat.

Officieel is het lijntje stilgelegd. En er staan allemaal boompjes in de weg. Maar misschien is het wel een optie. Die boompjes weghalen moet wel lukken als je spul over de lijn gaat transporteren dat verderop een nog veel ergere situatie tegen gaat komen. Van de EQB liggen de rails tenminste nog netjes op hun plek.

Benieuwd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4296 Gepost op: 20 juli 2021, 19:13:29 »
Ik ben ook benieuwd Reinout.

Die stalen brug op het laatste stuk is ook niet meer in zo een goede staat, of gaan ze die nu ook aanpakken ?

Zie hier: https://www.google.com/maps/place/54568+Gerolstein,+Duitsland/@50.2379952,6.6920143,152m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47bfb97417e56dbd:0x69a5f94789eb5ca0!8m2!3d50.223889!4d6.661389

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6208
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4297 Gepost op: 20 juli 2021, 21:14:23 »
Oh, er is nu alleen een suggestie/vraag richting de DB gegaan. Nog niks geen vaststaande plannen.

Als ze echt met reguliere reactivering gaan beginnen, dan zal die brug bij Pelm wel vervangen worden. Maar in het laatste jaar dat ze over de lijn reden gingen ze er nog met een BR50'er overheen, dus met wat langzaam rijden kan 'ie best nog wat aan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6208
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4298 Gepost op: 09 augustus 2021, 02:29:26 »
Deze korte video geeft heeeeeel goed weer wat de schade is in het Ahrdal, vooral ook aan de spoorlijn. Wow.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4299 Gepost op: 09 augustus 2021, 10:28:01 »
Na het kijken van het filmpje zag ik ook deze. Twee keer een route, van voor en na het water. Wat een kaalslag . https://www.youtube.com/watch?v=iGVhf0obxd8

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6208
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4300 Gepost op: 09 augustus 2021, 19:51:43 »
Bedankt! Indrukwekkend filmpje.

Bij 2:23 viel dit me op:



Links een stuk van het huis weg, rechts een compleet hotel verdwenen! Ook bij 3:14 missen er wat panden.

En in het begin ook hoe er ook bijvoorbeeld geen lantarenpalen meer langs de weg staan. En het gros van de bomen naast de rivier zijn weg.

5:01 de weggevroten spoordijk. En bij 10:07 doemt er ook weer een "spoorbrug" op en daarna weer allerlei verwrongen rails.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4301 Gepost op: 09 augustus 2021, 20:30:30 »
Hallo Reinout.

Ik heb de film ook bekeken, het is idd schrikbarend wat je ziet.
Als je de film een paar keer bekijkt zie je dat er veel meer mist dan een paar huizen.

Het gaat wel een paar jaar duren voor dat het weer een beetje opgeknapt is daar.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4302 Gepost op: 09 augustus 2021, 20:41:44 »
Citaat
Het gaat wel een paar jaar duren voor dat het weer een beetje opgeknapt is daar.

Waarschijnlijk wel meer dan een paar jaar. Denk dat de littekens nog wel een paar decenia te zien zijn. Er zal in ieder geval een voor en een na de vloedgolf zijn.

Arjan
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2021, 21:40:13 door Reinout van Rees. Reden: quote tags toegevoegd »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6208
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4303 Gepost op: 09 augustus 2021, 22:07:58 »
Ahrtalbahn en de hoofdlijn over Gerolstein staan bij de DB in het rijtje "reken in 2022 nog niet al te hard op een hervatting van de treindienst", inderdaad.

Wel mag er aangetekend worden dat het in het dal van de Ahr elke 100 jaar wel eens flink raak is. 1910 en 1804 waren de vorige twee keer. In 1910 waren ze net bezig de spoorlijn te verdubbelen en werd er veel bouwhout weggespoeld wat tegen de bruggen opstapelde waardoor de meeste vernietigd werden. 1804 was nog hoger.
Dus... "het hoort er ook wel een beetje bij".
Ik geloof dat het deze keer wel opvallend raak was. https://www.youtube.com/watch?v=I1MU2Kdnn_s is illustratief. Die kluwen van caravans aan het begin van de video? Die wordt door de spoorbrug tegengehouden...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14980
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4304 Gepost op: 09 augustus 2021, 23:05:06 »
Ik vond de beelden die op de tv werden getoond al ontstellend. Dit legt er nog wel een schepje bovenop... schokkend.