Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063038 keer)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4260 Gepost op: 15 februari 2021, 08:48:39 »
Grappig Reinout, dat een slager in Duistland vernoemd is naar een Marten Toonder stripfiguur.  :laugh:

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4261 Gepost op: 15 februari 2021, 11:01:00 »
Ik wilde iets subtiels en dier-achtigs :)
Wat dat betreft wil ik wel meer kleine komische verwijzingen gebruiken, maar het moet ook nog wel realistisch en Eifel-achtig blijven.
Ik bedoel, ik zou "Biggefehn" op een wegwijzer willen zetten als verwijzing naar de verwerpelijke Ome Henk CDs ("Biggeveen"), maar "Bigge" klinkt teveel als "Sauerland" (Biggetalsperre).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4262 Gepost op: 18 februari 2021, 10:47:46 »
Die Großpackung: 16 handgrepen. €22,60. Hoeveel zitten er in een roco setje?
Reinout

In een Roco setje van 7,48 euro blijken 4 handgrepen te zitten. Die van Weinert zijn dus zelfs goedkoper !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4263 Gepost op: 28 februari 2021, 15:41:00 »
Opvallend!

-----------------

Pffffffffrrrr. Ik had die overgang tussen de twee modules omgebouwd naar raillasjes. Dat functioneerde, hoewel nog niet perfect. En toen kwam de kou. M'n dochter is het huis uit, dus de zolder wordt niet meer verwarmd. En door de kou is er toch krimp opgetreden. Plotseling had ik met m'n lange 50'er toch problemen. Op twee punten, onder andere bij de zojuist bijgewerkte moduleovergang, liet de kadee koppeling los! Horizontaal gezien was er een duidelijke knik, daardoor ging bij zo'n lange 50'er de koppeling teveel de hoogte in.

Maar goed, beetje lastig uit te leggen wat het probleem nou is danwel was. "Was", want ik heb het inmiddels verbeterd. Enfin, ik leg de verschillende module-overgangen in onderstaand filmpje (12 minuten) uit, plus het probleem, plus de oplossingen:



Lijmklem weggehaald die de twee modules onderaan tegen elkaar aantrok, daardoor ontstond teveel een katterug. Nu is de horizontale knik veel minder:



Misschien te zien: de voorste spoorstaaf bij de rechter module lijkt wat teveel naar onderen te zakken. Misschien is de 6mm schuimlaag eronder wat ingedrukt geraakt? Idealiter zou ik hier een stukje losweken en iets verhogen. Maar ik kijk het nog even aan.

Bij de tunnelingang heb ik de rails in de tunnel losgeweekt. Cocktailprikkers eronder om de rails wat omhoog te houden om te voorkomen dat het weer vastkleeft:



Aan de tunnelkant heb ik toen de schroeven weggehaald:



Raillasjes:



Op bovenstaande foto is het ook duidelijk dat de rails een stukje boven de onderkant zweven. In vastgelijmde toestand, wat het eerst was, wordt de rails dus naar beneden getrokken: een dalletje met aan beide kanten een knik... Niet de bedoeling. Ik heb er nu een dun stripje karton onder gelijmd.

Iets dergelijks was het probleem bij de klapbrug. Bij het begin zo'n pertinax strip met de rails erop gelijmd. En daarachter wordt het wat lager, dus.... knik. Enfin, 1mm karton eronder:



Tot nu toe was het eigenlijk geen groot probleem. Maar met die kou van de laatste weken werd het toch merkbaar slechter.
Enfin, ik hoop dat ik het lek nu boven heb.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4264 Gepost op: 28 februari 2021, 18:42:21 »
Sjonge, dat valt nog niet mee Reinout. Maar die pertinax (?) plaatjes maken het wel gemakkelijker, lijkt mij.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4265 Gepost op: 28 februari 2021, 19:31:15 »
Die paar plekken waar ik pertinaxplaten heb gebruikt, dat gaat wel goed, ja. Op zich zou het met die schroeven ook wel goed moeten gaan. Probleem is daar denk ik eerder dat de moduleovergangen op die plekken waar het nu mis ging wat creatief waren. Een hoge module die aan de ene kant ondersteund wordt door een scharnier. En aan de andere kant op een multiplex richel ligt. Een enkel scharnier, dat kan werken. Zeker als de module op dat punt 30 cm hoog is ofzo. En de richel aan de andere kant is niet instelbaar. Enfin.... Zolang het maar goed genoeg functioneerd :)

-------------------

De Eifelquerbahn is voorlopig gered: nieuwsbericht:

Citaat
Doch jetzt kam die gute Nachricht: Der rheinland-pfälzische Verkehrsstaatssekretär Andy Becht (FDP) teilte mit, dass das Verkehrsministerium einen Vertrag zur Trassensicherung mit der DB Netz AG schließen wird. Das heißt: Unabhängig davon, wer die Strecke später betreiben wird, wird zunächst der Erhalt als Eisenbahnstrecke gesichert. So wird verhindert, dass die Strecke beispielsweise zu einem Radweg umgewidmet werden kann.

Dus: het tracé blijft de komende decennia in ieder geval als spoortracé beschikbaar. Er kan geen fietspad meer van gemaakt worden.

Leestip:: de eifelquerbahnvereniging heeft afgelopen week een nieuwe website gemaakt, https://www.verkehrswende-vulkaneifel.de/.
Daar hebben ze echt een bak met werk in gestoken.
Vooral de pagina's onder het kopje Fahrplankonzept: daar vind je twee verschillende concepten voor een mogelijke dienstregelening. Een "regionalexpres" waarbij de rit relatief snel is omdat er maar op weinig stations gestopt wordt. En een "regionalbahn" waarbij op bijna alle vroegere stations gestopt wordt. (Ützerath is weggevallen en Uersfeld is door een halte ietsje verderop (Höchstberg) vervangen, als ik het goed onthouden heb.)
Per concept ook netjes aangegeven waar er kruizingen zijn, hoe het met de aansluitingen zit, wat voor aansluitende bussen er zijn, enz. Daar hebben ze goed hun best op gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4266 Gepost op: 03 maart 2021, 11:07:48 »
Tegelijkertijd met de Strassensicherung is kennelijk ook de officiële Stilllegung ingegaan. Aan de ene kant "aargh", aan de andere kant lijkt het meer een administratief punt te zijn: de officiële status van de Eifelquerbahn was niet duidelijk omdat er geen exploitant meer was sinds de Vulkaneifelbahn er mee opgehouden was, maar de lijn in principe nog wel onder hen viel ofzo. De reactiveringsbemoeienissen lopen in ieder geval gewoon ongestoord door.

Wel is er een beetje vertraging omdat ze op een nieuwe "NKU" standaard wachten die er dit jaar moet komen. Nütz-Kosten-Untersuchung. Oftewel een kosten-baten-analyse. De huidige NKU is erg streng en rekent alles wat ook maar een beetje kosten oplevert mee, maar aan de batenkant wordt compleeet niet naar gunstige milieueffecten en verbetering van de bereikbaarheid van zo'n streek gekeken. In de nieuwe versie zou een positieve NKU veel bereikbaarder moeten zijn.

Overigens lag er op een gegeven moment een NKU met een positief saldo, waarop ook (10-15 jaar geleden) is besloten er weer te gaan rijden. Maar er is toen snel een nieuw onderzoek naar de kostenkant gedaan waarbij o.a. voor elk onbewaakt bosweggetje een complete knipperlichtinstallatie werd gerekend. Daarmee kregen ze de kosten met een faktor twee omhoog en was de NKU opeens niet meer goed genoeg...

Reinout
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2021, 11:16:57 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4267 Gepost op: 03 maart 2021, 16:27:40 »
Zolang de rekenkundige hun "nut" kunnen omzetten in behoud van hun baan,dan mag de rest gerust van de baan worden gerekend.
De ambtelijke molen is er steeds meer voor die molen ,dan voor mensen/instantie's die iets willen bereiken wat goed voor een regio kan zijn,daar word het liefst zo snel mogelijk "de wind uit de zeilen" geramd :-\
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4268 Gepost op: 09 maart 2021, 22:40:35 »
Zaterdag heb ik weer wat op zolder gerommeld. Als eerste de klapbrug. Door de herspoor-overweg waren de laatste (zeldzame) probleempjes wel weg, maar toch stoorde het me een beetje dat er wat horizontale speling zat bij de brug:



Twee dunne stripjes karton lossen ook dat op. Had ik jaren eerder moeten doen :)



Als tweede de nieuwe led-strips. Kelberg en de Monreal-modules had ik er een paar maanden geleden al van voorzien. Warmwit+koudwit combi-strip, simpelweg aangestuurd met twee dimmers met een eenvoudige draaiknop. Die dimmers moest ik dan wel ergens tegenaan schoeven, dus ik heb een plankje op maat gezaagd:



Horizontaal plankje er tegenaan gelijmd en geschoefd:



Bedrading erop. Even gespiekt bij de vorige hoe ik het ook alweer gedaan had:



Op z'n plek (linksboven in de foto) met de led-strip nog even los liggend:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4269 Gepost op: 13 maart 2021, 11:05:59 »
Zo, weer wasknijpers lijmen met een lijmpistool:



Zo ziet het eruit. Hmmm... door de plaatsing, dikte en lichtspreiding van de ledstrip zie je er nu van de zijkant veel meer van:



Ik denk dat ik toch iets van een plankje aan moet brengen om te zorgen dat je er niet rechtstreeks op kijkt. Zoiets maakt het ook fraaier, maar het verlaagt wel weer de überhaupt al lage hoogte van de baan op dit gedeelte. Enfin, we zien wel :)

Aan de rechterkant steekt de modelbaan nog een cm of 20 uit. Daar wilde ik deze keer wel een strip boven aanbrengen. Maar de lichtknop moet bereikbaar blijven. En ook is dit precies zo'n plek waar je met je elleboog er nog wel eens tegenaan komt. Dus een constructie die het overleeft als er eens wat gebeurd is een pré:



Hierboven zie je een plastic L-profiel ("eerste bruikbare ding dat ik toevallig zag") met de ledstrip eraan. Aan de kast heb ik ook een L-profiel gelijmd. Vervolgens een wasknijper op het L-profiel gelijmd die het kast-L-profiel in z'n bek houdt:



Eens kijken of dit goed genoeg werkt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4270 Gepost op: 13 maart 2021, 11:12:21 »
Kijk, hier houd ik van. Simpele doch doeltreffende constructie.  (y)
Grt, Ronald.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4271 Gepost op: 13 maart 2021, 12:08:44 »
Inderdaad :)
Ik zat er al een tijdje op te broeden hoe ik dit nou op moest lossen. Constructie met touwtjes? Verenstaal?
En toen ik bezig ging met de wasknijpers en aan dit gedeelte toe was zag ik toevallig het L-profiel en was het binnen 10 minuten gepiept.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4272 Gepost op: 14 maart 2021, 00:00:01 »
Ook bij het schuine dak heb ik de ledstrip aangebracht. Ik moet zeggen dat de lijmpistool-plus-wasknijper-methode me uitstekend bevalt. Lang leve Eurospoor van jaren geleden waar ik voor het eerst de wasknijpers zag :)



Zo ziet het er nu met de nieuwe ledstrips uit:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4273 Gepost op: 14 maart 2021, 16:02:56 »
Nog geen ruzie gehad met de vrouw des huizes over de wasknijpers? ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4274 Gepost op: 14 maart 2021, 16:09:03 »
Ze mist ze nog niet, dat komt nog wel. ;D

Sterkte Reinout. ;)

Kees.