Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 12:28:57
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe  (gelezen 7916 keer)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Gepost op: 07 juli 2017, 11:47:28 »
Hallo modelbouwfans,

Hier wil ik een draadje starten over de bouw van mijn HO modelbaan in segmenten. Ik heb al eerder een kleine bijdrage op dit forum gepost (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73632.msg3221737853.html#msg3221737853) en wil dit nieuwe draadje gebruiken om de voortgang van de bouw te laten zien.

Een eerste vraag. Kan iemand mij vertellen hoe ik een link naar dit draadje in mijn afzenderregel krijg?

« Laatst bewerkt op: 07 juli 2017, 11:57:06 door trainiac »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #1 Gepost op: 07 juli 2017, 13:00:56 »
Volgens mij kun je dan gewoon de regel bovenin je adresbalk in je browser kopiëren en dan weer plakken in je "handtekening", in je forumprofiel  :)  De computer maakt er dan vanzelf een link van.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #2 Gepost op: 07 juli 2017, 13:07:11 »
Martijn,

Hartelijk dank. Het is gelukt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #3 Gepost op: 07 juli 2017, 13:14:22 »
En nog één tikkie mooier: als je de titel binnen de link zet. Dus zoiets:

[url=https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74571.0.html]Mijn HO baan in segmenten[/url]

Dan ziet het er zo uit: Mijn HO baan in segmenten

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #4 Gepost op: 07 juli 2017, 13:20:47 »
Gelukt! Dankjewel Reinout

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #5 Gepost op: 07 juli 2017, 14:02:43 »
DE mate van detaillering van die Preiser autootjes belooft in elk geval veel.
Ik ga dit draadje maar eens volgen....
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #6 Gepost op: 07 juli 2017, 14:06:18 »
Dankjewel Marc,

Laat ik eerst even aangeven waar mijn interesse ligt. Ik heb geen vaste modelbaan, maar bouw uitsluitend segmenten en diorama's. Zowel in HO als in N en georiënteerd op voorbeelden in Duitsland. Wat me vooral aantrekt in deze fraaie hobby is het bouwen en veel minder het rijden. Daarom heb ik ook (nog) geen digitale stappen gezet.

In N heb ik al een paar segmenten gebouwd, naar een voorbeeld in de Zuidduitse staat Württemberg. Deze staan op het N-spoorforum. Op dit forum wil ik graag mijn HO segmenten laten zien. Daarmee ben ik nog niet zo lang geleden begonnen, dus dat geeft inzicht in de bouw. Ik heb de bouw ook al geïntroduceerd op een ander forum, maar door de toestanden met foto-emmer heb ik besloten hier verder te gaan.

Het grote voorbeeld is een nevenlijn in Württemberg, de uitgebeelde periode voor mijn baan is zowel tijdperk 1 als 2. Het gaat om de al lange tijd opgeheven nevenlijn Blaufelden-Langenburg, 12 kilometer lang en geopend in 1900. De maximumsnelheid op het traject was 40 km/u. De lijn was niet echt een succes en bleef verliesgevend tot 1910. Het personenverkeer werd in 1954 al gestaakt, met uitzondering van een dagelijkse GmP tot 1963. In de zeventiger jaren nam ook het goederenverkeer flink af, zodat de DB in 1984 al stillegging overwoog. Toen in 1995 het goederenverkeer op de Taubertal-spoorlijn werd stilgelegd, duurde het niet lang meer tot de lijn Blaufelden-Langenburg werd opgeheven op 31 oktober 1996.

Over deze nevenlijn is niet veel gepubliceerd. Van belang is een boek van Willi Glasbrenner, wat ik na veel zoeken uiteindelijk te pakken heb gekregen dankzij de vereniging die zich bezighoudt met deze nevenlijn: http://www.nebenbahn.info/



Mijn interesse werd gewekt toen ik tijdens een fietstochtje in Duitsland de resten van deze spoorlijn ontdekte. Tussen Gerabronn en Langenburg bevond zich namelijk een klein station in Ludwigsruhe (km 9.240). Ludwigsruhe was echter geen dorp, maar een landgoed dat in bezit was van het vorstenhuis Hohenlohe-Langenburg. Er is dus weinig te zien:



Het stationnetje is er allang niet meer, maar de rails lagen er nog en ook was het laadperron nog enigszins zichtbaar:



Het station bestond uit een standaard dienstgebouw (Württembergs nevenlijnstation type IIa) met een aangebouwde goederenloods, een nevengebouw met toiletten en het laadperron voor houtverlading. Het emplacement was in een zeer ruime bocht gelegen (R 600 m) en bestond uit twee parallelsporen met een wisselverbinding.

Ik ga het stationnetje in model nabouwen op twee segmenten van 100x40 cm in open bouwwijze. Voor mijn segmenten in N spoor maak ik gebruik van multiplex, maar deze HO segmenten bouw ik m.b.v. MDF plaat. De spoordijk bestaat uit 8 mm MDF en daarop twee lagen celrubber van 2 en 4 mm:



Een volgende keer ga ik nader in op de handaandrijving (!) van de wissels.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #7 Gepost op: 08 juli 2017, 14:40:59 »
Hallo modelbouwfans,

Deze tijd van verregaande digitalisering van onze hobby gaat een beetje aan mij voorbij. Zoekend naar eenvoud heb ik een hele simpele, robuuste en goedkope wisselaandrijving doorontwikkeld. Ik maak gebruik van railmateriaal van Peco (Code 75) en Weinert's "Mein Gleis". Omdat mijn baan uit losse segmenten zal bestaan, was het verder een wens om de wissels aan voor- en achterzijde van een segment om te kunnen zetten. Scheelt een hoop wandelen van de voor- naar de achterkant van een reeks verbonden segmenten. Zover ben ik nog lang niet, maar het leek me wel handig.

Het natuurgetrouw langzaam omzetten vind ik niet nodig, dus wisselmotoren vielen al af. De omzetting met spoelen is minder betrouwbaar en voor servo's en besturing moet je al met al diep in de buidel tasten.

Dus het werd een handaandrijving. Nu zijn daar vele voorbeelden van te vinden. Ze zijn soms nodeloos ingewikkeld, dus ik ben aan het vereenvoudigen geslagen. Ik heb niet meer nodig dan wat messing staf, een stukje verenstaal, wat kroonsteentjes, een stoelhoekje, een enkelpolig om-schakelaartje en een paar houten knikkertjes.

De onderstaande foto's geven redelijk weer hoe een en ander is geconstrueerd:









Later heb ik er nog wel een verbetering in aangebracht, omdat de knopjes het lastiger maakten om een segment op zijn zijkant te plaatsen. Daarom de knopjes verzonken in de zijkant aangebracht. Wat meer timmerwerk, maar wel een aanrader, zeker als segmenten vervoerd moeten worden naar een beurs of zo (ooit misschien):



En omdat de messing staaf toch wat teveel doorboog heb ik op de halve diepte van het segment een houten ondersteuningsblokje met schroefoogje geplaatst.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #8 Gepost op: 08 juli 2017, 14:55:17 »
Keurig hoor, beproefd concept.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #9 Gepost op: 08 juli 2017, 15:57:13 »
Inderdaad mooi uitgevoerd (y)

En kleine tip als je de volgende keer wat makkelijker wilt boren met een gatenzaag (aan de brandplekken te zien ging het niet zo soepel ;D) boor even een gat (met een normale boor) in de omtrek van je gatenzaag cirkel. (Maar natuurlijk aan de binnenkant zodat hij later niet op valt.) Dit geeft het zaagsel een plek om heen te gaan zodat de tanden van de zaag gewoon blijven zagen ipv door het hout heen proberen te slijpen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #10 Gepost op: 08 juli 2017, 16:09:39 »
Da's een goeie tip, dank Timo!

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #11 Gepost op: 09 juli 2017, 16:13:13 »
Vandaag een HO railfiets gemonteerd. Zie draadje materieel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74593.msg3221755669.html#msg3221755669

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2017, 19:17:23 »
Hallo modelbouwfans,

Na het bouwberichtje over de handmatige wisselaandrijving nu weer verder over de bouw van het segment Ludwigsruhe. Zoals eerder aangegeven in open bouwwijze. De ruimtes naast de spoordijk worden opgevuld met groene ondervloerplaten van Ikea en op de plaats waar het stationsgebouw komt, heb ik wit foamboard als ondergrond gebruikt:



En ook voor het perronfundament heb ik strookjes foamboard gebruikt, waar vervolgens stukjes N rail tegenaan gezet zijn:



Met daartussen houten bielzen, ietwat opgeruwd met een staalborsteltje en een hobbymes:



Deze zijn vervolgens geschilderd met Floquil:



En vervolgens de hele boel geëgaliseerd met flexibele tegellijm:



Daarmee is de ondergrond van het perron klaar en kan ik gaan bedenken met welk materiaal ik  de "Schüttbahnsteig" ga vormen. Maar eerst het stationsgebouw, waarover meer in het volgende bouwberichtje.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2017, 20:19:06 »
Hallo modelbouwfans,

Het is een beetje zomerstop, maar ik heb toch nog maar wat zitten knutselen. Ik heb een paar doosjes Preiser 17501 en 17502 met fruitkisten en manden etc. aangeschaft en dat moest allemaal eens geschilderd worden. Ik had er al een paar gedaan als laadgoed voor mijn Ford AA truck van de groenteboer (zie: Ford AA) en nu maar eens de moed gevonden ze allemaal te doen:





En de (stok)broden zijn ook al geschilderd in drie kleuren bruin  :P



Al weet ik nog niet wat ik ermee moet doen. Misschien maar eens een plekje voor een weekmarkt creëren op de baan.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: HO baan in segmenten: Ludwigsruhe
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2017, 17:30:05 »
Hallo modelbouwfans,

Zoasl aangekondigd eerst een bouwberichtje over het station van Ludwigsruhe. Het is een zogenaamde standaardbouw van de Württembergse spoorwegen voor nevenlijnstations. Deze standaardbouw verscheen in drie groottes en bestond uit een hoofdgebouw met een of twee aanbouwen. Het eerste type had slechts één verdieping en werd gebouwd op kleine halteplaatsen. Voor zover mij bekend is geen enkel exemplaar van dit kleinste type bewaard gebleven. Het tweede type bestond uit twee verdiepingen en had aan één zijde een aangebouwde goederenloods en aan de andere zijde een open of gesloten wachtruimte. Er staat nog een zeer fraai voorbeeld in het openluchtmuseum van Wackershofen. Het stationsgebouwtje is echter afkomstig uit Kupferzell:



Het derde type was qua grondoppervlak iets groter en is ook op meerdere plaatsen bewaard gebleven, zoals in Münsingen:



De foto is wat vaag, maar het sneeuwde nogal hard toen ik het kiekje maakte. Ook in Ludwigsruhe stond zo'n standaard stationsgebouw. Het was van het tweede type, maar had alleen een goederenloods als aanbouw. Ik heb hiervoor het bekende bouwpakket van Kibri (station Dettingen) gebruikt, maar wel aangepast. Zo bestond de gevel op de begane grond niet uit bakstenen, maar uit zogenaamde Wandschindeln. Die bakstenen muren uit het bouwpakket heb ik dus maar vervangen:



Verder heb ik de wachtruimte en de dakkapel weggelaten en de goederenloods uit het bouwpakket flink ingekort, zoals ook bij het grote voorbeeld. De kleurstelling van deze stationsgebouwen was nogal een puzzel, omdat de overgebleven exemplaren allemaal net iets anders waren. Maar met wat hulp van een kennis uit de streek en op basis van oude ingekleurde ansichtkaarten ben ik een eind gekomen. Dit zou het moeten zijn:





Voor wie meer wil weten over deze standaard stationsgebouwen raad ik onderstaand boekje aan van het betreffende openluchtmuseum. Maar ook in de "Württemberg Report" van het tijdschrift Eisenbahn Journal is een artikeltje over deze stations verschenen.