Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door puntenglijder
Vandaag om 15:09:00
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 15:08:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 15:06:20
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:59:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
Vandaag om 14:36:01
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 14:05:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:18:02
De modeltreinen van Spoorijzer door 741230
Vandaag om 13:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:15:05
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 12:02:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1176677 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1860 Gepost op: 09 October 2016, 12:12:07 »
Er zijn twee moduleovergangen waar ik niet echt tevreden over ben.
Dat je niet wat inslagmoeren koopt en wat bijpassende bouten,dan ben je ook klaar en t kost waarschijnlijk minder.
(heb ze voor mn baan in opbouw ook gekocht en natuurlijk in gebruik genomen  (y) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1861 Gepost op: 09 October 2016, 15:00:32 »
Inslagmoeren: die heb ik op, ik meen, twee plekken in gebruik en die voldoen daar inderdaad goed.

Oftewel: ik heb vrolijk zitten experimenteren met bevestingsmethodes. Dikke scharnieren aan de zijkant, L-profietjes plus een gat in een balk en dan een bout erin, enz.

Het grootste probleempunt is de onderstaande module:

Het rechter rode rondje is het (enige) scharnier. Aan de linkerkant was dat niet aan te brengen, anders krijg ik de module niet op z'n plek. Het klemt wel, dus qua naad gaat het wel goed.

Edoch, helemaal boven aan de spoordijk zit een te grote spleet. Ik had daar al een (klein) gaatje aangebracht, maar heb er verder nooit aandacht aan besteed. Een lijmklem hield het ook goed bij elkaar. Maar na het voorzien van een landschap krijg je er geen lijmklem meer op z'n plek.

Ik ben ook wel eens niet helder :)

Ik heb er aan de onderkant deels een lijmklem nog wel in gekregen en dat helpt een beetje, maar het zal toch weer een keer uit elkaar moeten om er een echte bout in te krijgen op de juiste plek.

En misschien moet ik deels de rails daar wel over een lengte van 20 cm herleggen want er zit ook een irritant hobbeltje. Precies ook op deze plek.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1862 Gepost op: 09 October 2016, 18:23:14 »
Even rap-rap het stuurstandrijtuig vervuild. Humbrol matlak erover. Twee uur laten staan. Halfuurtje vervuilen. Weer matlak erover om het grijpvast te krijgen.

Vervuilen: met verdunde zwarte waterverf langs de richels op het dak en de naden van de deuren. Daarna met de gisteren gekochte bruine Vallejo wash over de draaistellen en de onderste helft van de bak. De onderste helft van de bak daarna zoveel mogelijk weer schoon wrijven met een stukje WC papier zodat er net een rooige/bruinige waas zichtbaar blijft. Tot slot de draaistellen en het onderste zwarte randje van de bak met roodbruin ("indisch rood") krijt bewerken.

Die roodbruinbeige waas op de onderste helft is op een voorbeeldfoto die ik heb zichtbaar. Vandaar dat ik die imiteer.

Deze Silberling is qua dak veel minder vervuild dan de andere. Dat contrast klopt met voornoemde voorbeeldfoto. 't Zal in de praktijk ook opvallen en dat is prima.

Nu de frontverlichting er nog weer netjes in krijgen...

Oh, èn de v100 mooi vervuild krijgen, dat wordt ook een uitdaging. Ramen afplakken enzo. Aaargh: bijna vergeten... voordat ik hem vervuil moet ik het nummer nog in een 211xyz veranderen!

Reinout

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1863 Gepost op: 09 October 2016, 19:53:47 »
Weer boeiende vorderingen. Dat nummer op de V100 211 komt wel goed.
Nogmaals dank voor de doos. :)
Het Simmern-boek valt komende week op de mat, verwacht ik.

Groet,
Bas

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #1864 Gepost op: 09 October 2016, 20:02:00 »
Helaas... met alleen een nummer op een V100 aanbrengen maak je het nog geen 211. Maar niet getreurd, Andreas heeft gewoon de hele set: hier

dirkjan

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1865 Gepost op: 09 October 2016, 20:07:40 »
Dat klopt.
Gezien de stuurstand zal de 211 ook nog extra slangen en kabels nodig hebben bij de koppeling. Jan 44 heeft dat al eens gedaan bij V100 1047 van Roco.

Groet,
Bas

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #1866 Gepost op: 09 October 2016, 21:28:46 »
Wat je moet doen om een 211 Wendezugfähig te maken staat hier (is daar een 212, maar geldt ook voor een 211). Moet je natuurlijk wel een goed nummer voor een Wendezug 211 hebben..

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1867 Gepost op: 09 October 2016, 22:23:17 »
Ik heb in mijn hangmap "lokomotieven" gekeken waar ik per lokomotief een doorzichtig mapje heb met eventuele reserveonderdelen, handleiding, decoderinstellingen, enz. In het mapje van de v100 zat... een keurig velletje met 211 nummers! Ik had in m'n hoofd zitten dat het voor de 215 was, maar ik had het dus voor de 211 besteld. Nou, da's dus opgelost.

Volgens mij had ik gekeken en zat er een nummer van en Wendezug-fähige 211 bij. Als m'n geheugen me niet bedriegt. Dus dat is geregeld.

Wendezug-fähig maken betekent inderdaad ook een extra setje leidingen aan de bufferbalk. Ik heb een artikeltje daarover in een MIBA ofzo gelezen. Daar werd de 211 ook gelijk van RP25 wielen voorzien... Dat heb ik niet gedaan. "RP25" is wel iets dat ik in principe een goed idee vind! Bij rijtuigen is dat goed te doen, hoewel het ook daar ietwat in de papieren loopt. De wielen van lokomotieven, en zeker de stoomloks, vervangen: dat is al een stuk duurder. En bij de goederenwagens is het ook nog een potentieel probleem dat er bij de (vele) oude wagons die ik heb geen enkele vorm van compensatie in het onderstel zit. Gaat dat goed met RP25?

En, eerlijk gezegd, vooral bij de stoomlokomotieven zal je het verschil zien. En daar is het het duurste voor....

Hoewel, de foto bij dat MIBA artikel over de 211, daar zag de lok er ook wel erg netjes uit met z'n lage flensjes... :D

Oh, eh, de extra leidingen: ik dacht me aan die plicht te kunnen onttrekken door een koppeling aan de voorkant van de lok te laten zitten. "Want dan is er geen plaats voor dat soort frivoliteiten." Toch? Niet dat die lok ooit met andere rijtuigen gekoppeld gaat worden omdat ik aan de andere kant van de lok de verlichting heb geamputeerd, maar goed :) Vrijwel uit principe wil ik eigenlijk de koppeling behouden.

Eh, Bas, je zei dat een nummertje alleen niet genoeg is? Daar hoopte ik wel op... Als het tenminste een Wendezug-fähig nummertje is, wat ik daadwerkelijk heb (denk ik). Op de decal waar je naar verwijst zie ik niet direct iets wat op wel/niet trek-duw-bedrijf wijst. Zie ik iets over het hoofd?

Wat ik wèl over het hoofd zie is dat er op zo'n lok ook een Heimat-BW staat. En ik had in m'n gedachten om daar bij de stoomloks wel, bij hernummering, op te letten. En mooie plaatjes te bestellen waar "BW Koblenz-Mosel" of "BW Mayen" op staat. Daar heb ik bij de dieselloks nog niet over nagedacht, hoewel de letters daar waarschijnlijk evengroot zijn... Misschien moet ik daar ook maar eens op letten.

Bas, ik was een Wendezug-fähiges nummer van plan. Heb je daarnaast nòg iets nodig qua Nothaft-opschrift?

Misschien maar een setje bestellen, inclusief goed Heimat-BW. Ik heb voor twee v100 en een v90 en een 215 een goed nummer nodig... Die 215 hoeft niet per sé, maar laat ik dan gelijk een leuke ervan maken.

Vraagje: ik zit eraan te denken m'n richtingsborden op de rijtuigen zelf even uit te printen. Zijn dáár nog goede alternatieven/adressen voor? Dus zo'n "Koblenz Hbf - Mayen West - Kelberg" (en terug) bord op een rijtuig. Het lijkt me dat een laserprintje met een laklaag erover en dan vastgelijmd al een aardige indruk geeft, maar misschien zijn er beter opties?

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1868 Gepost op: 09 October 2016, 23:23:02 »
Een Wendezugfähige lok behoeft dubbel uitgevoerde remluchtslangen (dus vier per kant, twee aan weerszijden van de koppeling) en een stuurkabelverbinding aan elke kant.
In het EK-boek staat, meen ik, min of meer opgesomd welke van de V100.10/211'en uitgerust zijn voor het Wendezugverkehr. Zal kijken of ik dat vinden kan.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1869 Gepost op: 10 October 2016, 00:04:35 »
Ik heb een velletje van een andere leverancier dan "Nothaft" met een setje nummers er op. Nu ik m'n hersenpan weer online heb weet ik 99% zeker dat één (en dan ook slechts één) van de nummers tot een trek-duw-lok behoorde. De kennis daartoe zal wel uit het EJ-tijdschrift (dacht ik) komen dat ik van de v100 serie heb. Ik zal morgen eens kijken.

Volgens mij reden ze op de Eifelquerbahn vaak met reguliere treinen. Trek-duw combinaties zag je vooral op de Ahrtalbahn Remagen-Adenau. Omdat ik een "eigen" lijntje heb verzonnen, binnen marges, verstout ik mezelf om trek-duw-treinen te gebruiken. Die zijn wel erg makkelijk qua omlopen, vandaar. Zonder omlopen is het duidelijk makkelijker om de aandacht van Van Rees Junior vast te houden.... Niet de beste reden, maar wel een geldige :)

En ik vind zelf die Hasenkasten er leuk uit zien. En trek-duw-silberlinge geven me een nostalgisch gevoel. In één woord: Kranenburg!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1870 Gepost op: 10 October 2016, 00:08:41 »
Hier nog een foto van het vervuilde (wielloze) stuurstandrijtuig in combinatie met het 1/2e klas rijtuig:

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1871 Gepost op: 10 October 2016, 00:18:55 »
Wendezugfähig (dat betekende tevens dat men met deze loks in dubbeltractie kon rijden): V 100 008 - V 100 1063.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1872 Gepost op: 10 October 2016, 07:45:11 »
Heimat-BW en -Direktion miste ik nog bij de vernummering. Vergeet ik nog iets, Dirkjan?
De vraag is wel hoever je purisme doorslaat. Deze kleine lettertjes zijn alleen leesbaar bij genaue Betrachtung.

Groet,
Bas

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1873 Gepost op: 10 October 2016, 08:53:47 »
Gek... ik was in eerste instantie van plan bij de stoomloks wèl op Bw te letten en bij de diesels niet. Volgens mij is het bij diesels ook nog een tikkie kleiner dan bij stoomloks ofzo. Ik zal vanavond eens kijken.

Reinout

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #1874 Gepost op: 10 October 2016, 17:34:03 »
Een van de belangrijkste toevoegingen in de UIC opschriften bij een 211 was het RIC raster, dus dat raster met alle aanduidingen in welke landen de lok toegelaten is. Bij een 211 zit dat meestal helemaal rechts.

dirkjan