Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint door Lobomotion69
Vandaag om 03:12:58
keerlusproblemen door Lobomotion69
Vandaag om 02:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:43:22
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Joz
Vandaag om 01:44:01
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 00:45:49
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:52:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:41:28
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 June 2025, 23:24:05
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
25 June 2025, 23:19:04
US diorama in H0 door Wim Vink
25 June 2025, 23:07:26
Aachenau West door wob
25 June 2025, 22:49:40
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
25 June 2025, 22:49:00
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door sncf231e
25 June 2025, 22:35:35
Philotrain NS6001-6006 door Tomasso
25 June 2025, 22:27:10
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
25 June 2025, 21:48:01
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
25 June 2025, 21:03:34
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
25 June 2025, 20:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
25 June 2025, 20:44:13
Maasmuiden Haven door 741230
25 June 2025, 20:43:17
Een nieuw begin door Frits C
25 June 2025, 19:14:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
25 June 2025, 18:52:08
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
25 June 2025, 17:32:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
25 June 2025, 16:43:07
20 jaar BNLS door Bor de Wolf
25 June 2025, 16:40:25
Vraag iz ballast door Voske
25 June 2025, 16:23:59
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
25 June 2025, 15:54:54
lais dcc decoder aan sluiten door Martijn193
25 June 2025, 15:51:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
25 June 2025, 15:22:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
25 June 2025, 13:39:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VulcanRaven
25 June 2025, 12:16:09

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1175948 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1830 Gepost op: 01 October 2016, 19:06:47 »
Oké, ik heb dat nog eens nagekeken omdat het in m'n achterhoofd kriebelde, en ik moet mijn nederige excuses aan Floris aanbieden, want mijn achtergrond is NIET met de baggercamera van mijn belapparaat gemaakt, maar met mijn oude trouwe digitale baggercamera de Samsung NV20, waarvan je de specificaties hier vindt.
Inmiddels ook zowat een jaar of tien oud, dus naar huidige maatstaven niet de allerbeste meer.
Maar, hoe dan ook, de achtergrond is met een "echte" camera gemaakt, en niet met een belapparaat.

Ofschoon ik niet weet in hoeverre de resultaten uiteen zouden lopen als ik een ook soortgelijke achtergrond met mijn belapparaat zou maken -het duurt niet lang dan ben ik weer eventjes in de buurt van Lümmeln, dus dan zou ik de gelegenheid te baat kunnen nemen- is de bewering van Floris hierboven door mij onrecht gedaan terwijl ik daarbij in het ongelijk stond. Waarvoor -nogmaals- mijn welgemeende verontschuldigingen.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1831 Gepost op: 02 October 2016, 10:25:03 »
Maakt niet uit Jan,vind t al tof dat je ergens op terug komt als blijkt dat je iets hebt gezegd wat niet klopt  (y)
Zoals ik al zei,het is mijn persoonlijke mening dat een camera op een telefoon altijd onder zal blijven doen voor een echt digitale spiegelreflex camera,dat mag je ook wel verwachten als je ziet naar wat een beetje camera kost.
Bovendien is het zo dat een telefoon meer moet doen dan enkel een foto maken,een digitale camera houd het gelukkig veelal bij maar 1 functie  ;)
Ik denk trouwens Jan (zonder enige kennis van je oude digitale camera) dat ook die betere fotos zal maken dan een telefoon dat doet,mede om bovenstaande reden  ;)
Goed zand erover en op naar Reinout die zich nu waarschijnlijk afvraagt hoe die achtergrond ooit om/in elke hoek/spelonk/en krocht moet worden gefreubelt  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1832 Gepost op: 02 October 2016, 14:47:17 »
Reinout wordt tijdens het typen een beetje afgeleid door z'n telefoon die wat rare geluiden maakt. "Grmmmmbl", "8Mbit is orde-van-grootte 12Mbit", "twee ordes van grootte meer rekencapaciteit en die gebruik ik ook voor de foto's", "jullie zijn ook altijd zo tevreden met de filmpjes die uit mij komen", enz. :)

Reinout die zich nu waarschijnlijk afvraagt hoe die achtergrond ooit om/in elke hoek/spelonk/en krocht moet worden gefreubelt  ;D

Hierin heb je 100% gelijk. Ik heb en testje gedaan met wat bestaande foto's en wat gedownload spul om voor het idee iets bij Kelberg voor elkaar te krijgen. Dat valt nog mee qua rare hoeken. Ik werd al gillend gek.

Maar... boven op zolder keek ik nog eens goed en dan bleek een beetje forse formaat boom al aardig wat te maskeren in een irritante hoek. Daar moet ik mijn heil maar gaan zoeken. Ik heb de achtergrond op A4tjes ("snelle draft modus", anders kost het me klauwen met inkt) uitgeprint, die wil ik zo voor het idee eens op gaan plakken. En dan verder kijken qua bomen en strategische locaties.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1833 Gepost op: 02 October 2016, 16:11:19 »
Een paar weken geleden schreef ik dit:

Vanavond is trouwens de kennis langsgekomen die de 043 en de 218 bij me ingeleverd had. De 043 is weer mee naar huis waar 'ie zorgeloos over vrijwel alle wissels heen rijdt. Tot grote vreugde!

De 218 blijft nog even achter omdat ik ook naar het oude ESU command station (eerste editie, meen ik, er staat een (c) 2005-2009 bij...) zou kijken. En dat command station detecteert wel via railcom de 043 met een lokpilot standard decoder, maar hij detecteert niet de piko 218 met een identieke lokpilot standard dekoder. En ook niet mijn 57er met, weer, een identieke decoder.

Ook als ik 'em vraag om op het programmeerspoor een lok te detecteren dan vindt 'ie niks. Hij zegt dat er geen lok op staat.

Wat me opvalt is een knipperend symbool "dcc" links bovenaan in het scherm, zie pijl:

Wat betekent dit? Is er een oplossing voor? De drie decoders zijn identiek....

(Met de multimaus zijn ze allemaal perfect te programmeren, ter info.)

Ik heb het probleem gevonden! Het lag niet aan het command station, het lag eraan dat ik de automatische communicatie van de decoder ("railcom") uit had gezet. Dat laatste had ik niet eens bewust gedaan. Ik heb een paar standaard instellingen die ik op de automatische piloot doe, zoals het instellen van rangeerverlichting als je F3 indrukt. En "128 snelheidsstappen + analoog toegestaan" in CV 29. Want met de multimaus gebruik ik railcom enzo niet. Maar.... dat wordt wel gebruikt door het command station!

Dus... aangezet in CV29 en opeens meldt de lok zichzelf zonder problemen aan bij het command station. Opgelost!

Nog TODO: ik moest de lok, een piko 218, wel eerst met contactspray bewerken voordat hij ergens op wilde reageren. De stroomafnamestrips corroderen waar je bij staat. Dus ik moet de wielstellen nog een keer uit elkaar halen en eens kijken wat eraan te fixen is.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1834 Gepost op: 02 October 2016, 20:26:34 »
Ik heb héééééél provisorisch even rap een foto van de "Hochkelberg", de berg bij Kelberg, gepakt en als achtergrond gebruikt. Flink opgerekt qua pixels: de foto komt van wikipedia. En dan de plekken aangegeven waar huizen/halfreliëfen/enz moeten komen. Uitgeprint en met plakband opgeplakt:

Het geeft een idee.... Ik heb een betere resolutie foto nodig van de Hochkelberg. En beter bruikbare foto's van de twee plekken waar ik een opening/weg heb tussen de huizen. En aan de rechterkant moet ik een betere overgang verzinnen.

Maar goed, het idee van zo'n achtergrondfoto bevalt me wel.

Als ik aan de rechterkant wat boompjes plant:

Verhip, dat camoufleert een heleboel. Maar dan zit ik wel met een overgang van een relatieve lage bergrug naar een wat hoger gedeelte met een weg een een onderdoorgang. Eens kijken.

Dit is wel een goede oefening geweest: ik zie gelijk zat dingen die ik kan verbeteren!

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1835 Gepost op: 04 October 2016, 22:14:46 »
Open wagen van de uit Lümmeln afkomstige kolen voorzien. Daar moet ik dus duidelijk handiger in worden: in het maken van een uitneembare lading. Nou ja, het functioneert. Maar het gaat denk ik binnen 4 weken stuk. Vage constructie met piepschuim, cocktailprikkers, klei en zwart karton. Vaag, ja.

Leuke trein samengesteld om een filmpje mee te maken. Gesloten wagen, de BNLS jubileumzelflosser, de hierbovengenoemde open wagen, een viertal rongenwagens. En dan krijg je onderstaande foto:

Links zie je nog net de kolenbak van de 86er, ook voorzien van echte kolen. Misschien nog wat meer een hoopje van maken.

Rechts zie je... eh.... huh? Waar zijn mijn 4 rongenwagens? Even beter kijken:

Pardon? Hier zat net nog een koppeling aan. Eens in het schaduwstation kijken:

Oh... het kortkoppelingsmechaniek heeft losgelaten... Gelukkig heb ik een nieuwe, dus kon ik even later verder rijden. Maar je kijkt wel raar op je snufferd :)

Na het maken van de filmopnames (binnenkort in m'n verhalendraadje te zien) ben ik nog met de piko 218 van mijn vriend verder gegaan. Bagger stroomopname. Dus eens proberen het draaistel los te krijgen om goed bij de stroomafnamestripjes te komen. Wat een baggertroep! Ik krijg het draaistel er gewoon niet af! Het zit met twee nokjes vast (lijkt het), maar de tweede, daar kom ik zonder véél te grof geweld gewoon niet bij. Dus er valt op dit punt niets aan te repareren. Ik ben verwend met mijn grotendeels-roco verzameling.

Misschien morgen nog eens ergens een fosforbrons draadje zien te lijmen... Dan doe ik de stroomafname zelf wel. Raargh....

Reinout

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1836 Gepost op: 04 October 2016, 22:27:31 »
Hoi Reinout,

Nog bedankt voor de tip, vandaag mogen ontvangen

Al even snel doorgebladerd, leuke foto's

Groetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 04 October 2016, 22:31:35 door tuurtje »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #1837 Gepost op: 04 October 2016, 22:48:38 »
zit et draaistel niet vast met een schroefje onder aan (meen bij de koppeling)
Deze houd de motor vast in het frame
eerst motor eruit,dan kan je het draaistel eruit pakken (zo zit het dacht ik bij de mijne ook

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1838 Gepost op: 04 October 2016, 22:59:54 »
Arthur: jaloers! Ik heb de mijne (en die van Basilicum) nog niet binnen. Dan gok ik toch dat het morgen op de deurmat ligt. En anders als de bliksem mailen waar het blijft, want ik wil die van Basilicum zaterdag in Houten overhandigen :)

Jerry: da's een ander model. Er zit een schoef centraal in de lok die de kap vasthoudt. Bij elk draaistel is ook een schoefje, maar dat is zodat je bij de tandwielen kan komen om ze te smeren. Motor zit centraal in de kap (met cardanassen), dus dat heeft niets met de draaistellen te maken.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1839 Gepost op: 04 October 2016, 23:21:42 »
Het filmje met de volledige trein is klaar.

Reinout

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #1840 Gepost op: 05 October 2016, 11:47:37 »
Leuk filmpje Reinout! Ik krijg altijd weer zin om zelf te gaan rangeren als ik jouw bezigheden zie. Helaas moet ik dan eerst mijn baan afbouwen, in ieder geval rijklaar maken....
Wat betreft het uitnemen van bv een kolenlading: kun je dit niet met magneetjes doen? Door een ijzeren schroef in (onder) de lading te verstoppen, kun je met een sterke magneet de lading er eenvoudig uithalen. Dan heb je geen tandenstokers ed nodig en zal de lading minder snel beschadigen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1841 Gepost op: 05 October 2016, 12:15:02 »
Magneetje: ook een optie. Dan moet de lading wel los genoeg in de bak zitten dat je hem er ook daadwerkelijk uit kan krijgen. Maar wel weer zò goed passend dat je nauwelijks naden ziet :)

Eens googlen naar handige manieren.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1842 Gepost op: 05 October 2016, 13:25:39 »
Het goede nieuws: ik heb het boek over Simmern ook binnen. Ook goed nieuws: da's een mooie. Goed sporenplan, bouwtekening Eisenbahnerwohnungen, aandacht voor het schoolvervoer, enz. Je kan mooi de sfeer proeven.

Het slechte nieuws: ze kunnen niet tellen. Ik had er twee besteld en heb er maar eentje gekregen, zucht  ???

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #1843 Gepost op: 05 October 2016, 13:42:28 »
Dan zal dit die voor Basilicum zijn, denk ik. Wel voorzichtig mee zijn hoor!

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1844 Gepost op: 05 October 2016, 14:26:42 »
Oh, eh... Ik heb er al likkebaardend over gekwijld, dus...

Reinout