Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:29:36
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 14:29:28
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE
door
Rick
Vandaag
om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 14:18:38
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 14:13:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 14:05:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 13:18:02
De modeltreinen van Spoorijzer
door
741230
Vandaag
om 13:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:38:46
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:31:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:27:14
Rheinburg, TP V/VI
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:16:39
US diorama in H0
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:15:05
Piko 2025
door
Jeroen Water
Vandaag
om 12:12:21
Bauarbeiten im gange
door
Eric B
Vandaag
om 12:02:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Eric B
Vandaag
om 11:16:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Eric v C
Vandaag
om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
Remco vM
Vandaag
om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module
door
Joz
29 June 2025, 22:41:33
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot
door
Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm....
door
stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753
door
Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
123
124
[
125
]
126
127
...
359
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1176671 keer)
tijgernootje
Offline
Berichten: 12180
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1860 Gepost op:
09 October 2016, 12:12:07 »
Citaat van: Reinout van Rees op 08 October 2016, 20:54:40
Er zijn twee moduleovergangen waar ik niet echt tevreden over ben.
Dat je niet wat inslagmoeren koopt en wat bijpassende bouten,dan ben je ook klaar en t kost waarschijnlijk minder.
(heb ze voor mn baan in opbouw ook gekocht en natuurlijk in gebruik genomen
)
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7750
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1861 Gepost op:
09 October 2016, 15:00:32 »
Inslagmoeren: die heb ik op, ik meen, twee plekken in gebruik en die voldoen daar inderdaad goed.
Oftewel: ik heb vrolijk zitten experimenteren met bevestingsmethodes. Dikke scharnieren aan de zijkant, L-profietjes plus een gat in een balk en dan een bout erin, enz.
Het grootste probleempunt is de onderstaande module:
Het rechter rode rondje is het (enige) scharnier. Aan de linkerkant was dat niet aan te brengen, anders krijg ik de module niet op z'n plek. Het klemt wel, dus qua naad gaat het wel goed.
Edoch, helemaal boven aan de spoordijk zit een te grote spleet. Ik had daar al een (klein) gaatje aangebracht, maar heb er verder nooit aandacht aan besteed. Een lijmklem hield het ook goed bij elkaar. Maar na het voorzien van een landschap krijg je er geen lijmklem meer op z'n plek.
Ik ben ook wel eens niet helder
Ik heb er aan de onderkant deels een lijmklem nog wel in gekregen en dat helpt een beetje, maar het zal toch weer een keer uit elkaar moeten om er een echte bout in te krijgen op de juiste plek.
En misschien moet ik deels de rails daar wel over een lengte van 20 cm herleggen want er zit ook een irritant hobbeltje. Precies ook op deze plek.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7750
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1862 Gepost op:
09 October 2016, 18:23:14 »
Even rap-rap het stuurstandrijtuig vervuild. Humbrol matlak erover. Twee uur laten staan. Halfuurtje vervuilen. Weer matlak erover om het grijpvast te krijgen.
Vervuilen: met verdunde zwarte waterverf langs de richels op het dak en de naden van de deuren. Daarna met de gisteren gekochte bruine Vallejo wash over de draaistellen en de onderste helft van de bak. De onderste helft van de bak daarna zoveel mogelijk weer schoon wrijven met een stukje WC papier zodat er net een rooige/bruinige waas zichtbaar blijft. Tot slot de draaistellen en het onderste zwarte randje van de bak met roodbruin ("indisch rood") krijt bewerken.
Die roodbruinbeige waas op de onderste helft is op een voorbeeldfoto die ik heb zichtbaar. Vandaar dat ik die imiteer.
Deze Silberling is qua dak veel minder vervuild dan de andere. Dat contrast klopt met voornoemde voorbeeldfoto. 't Zal in de praktijk ook opvallen en dat is prima.
Nu de frontverlichting er nog weer netjes in krijgen...
Oh, èn de v100 mooi vervuild krijgen, dat wordt ook een uitdaging. Ramen afplakken enzo.
Aaargh:
bijna vergeten... voordat ik hem vervuil moet ik het nummer nog in een 211xyz veranderen!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5396
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1863 Gepost op:
09 October 2016, 19:53:47 »
Weer boeiende vorderingen. Dat nummer op de
V100
211 komt wel goed.
Nogmaals dank voor de doos.
Het Simmern-boek valt komende week op de mat, verwacht ik.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Falkenberg
Offline
Berichten: 4049
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1864 Gepost op:
09 October 2016, 20:02:00 »
Helaas... met alleen een nummer op een V100 aanbrengen maak je het nog geen 211. Maar niet getreurd, Andreas heeft gewoon de hele set:
hier
dirkjan
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5396
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1865 Gepost op:
09 October 2016, 20:07:40 »
Dat klopt.
Gezien de stuurstand zal de 211 ook nog extra slangen en kabels nodig hebben bij de koppeling. Jan 44 heeft dat al eens gedaan bij V100 1047 van Roco.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Falkenberg
Offline
Berichten: 4049
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1866 Gepost op:
09 October 2016, 21:28:46 »
Wat je moet doen om een 211 Wendezugfähig te maken staat
hier
(is daar een 212, maar geldt ook voor een 211). Moet je natuurlijk wel een goed nummer voor een Wendezug 211 hebben..
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7750
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1867 Gepost op:
09 October 2016, 22:23:17 »
Ik heb in mijn hangmap "lokomotieven" gekeken waar ik per lokomotief een doorzichtig mapje heb met eventuele reserveonderdelen, handleiding, decoderinstellingen, enz. In het mapje van de v100 zat... een keurig velletje met 211 nummers! Ik had in m'n hoofd zitten dat het voor de 215 was, maar ik had het dus voor de 211 besteld. Nou, da's dus opgelost.
Volgens mij had ik gekeken en zat er een nummer van en
Wendezug-fähige
211 bij. Als m'n geheugen me niet bedriegt. Dus dat is geregeld.
Wendezug-fähig
maken betekent inderdaad ook een extra setje leidingen aan de bufferbalk. Ik heb een artikeltje daarover in een MIBA ofzo gelezen. Daar werd de 211 ook gelijk van RP25 wielen voorzien... Dat heb ik niet gedaan. "RP25" is wel iets dat ik in principe een goed idee vind! Bij rijtuigen is dat goed te doen, hoewel het ook daar ietwat in de papieren loopt. De wielen van lokomotieven, en zeker de stoomloks, vervangen: dat is al een stuk duurder. En bij de goederenwagens is het ook nog een potentieel probleem dat er bij de (vele) oude wagons die ik heb geen enkele vorm van compensatie in het onderstel zit. Gaat dat goed met RP25?
En, eerlijk gezegd, vooral bij de stoomlokomotieven zal je het verschil zien. En daar is het het duurste voor....
Hoewel, de foto bij dat MIBA artikel over de 211, daar zag de lok er ook wel erg netjes uit met z'n lage flensjes...
Oh, eh, de extra leidingen: ik dacht me aan die plicht te kunnen onttrekken door een koppeling aan de voorkant van de lok te laten zitten. "Want dan is er geen plaats voor dat soort frivoliteiten." Toch? Niet dat die lok ooit met andere rijtuigen gekoppeld gaat worden omdat ik aan de andere kant van de lok de verlichting heb geamputeerd, maar goed
Vrijwel uit principe wil ik eigenlijk de koppeling behouden.
Eh, Bas, je zei dat een nummertje alleen niet genoeg is? Daar hoopte ik wel op... Als het tenminste een
Wendezug-fähig
nummertje is, wat ik daadwerkelijk heb (denk ik). Op de decal waar je naar verwijst zie ik niet direct iets wat op wel/niet trek-duw-bedrijf wijst. Zie ik iets over het hoofd?
Wat ik wèl over het hoofd zie is dat er op zo'n lok ook een
Heimat-BW
staat. En ik had in m'n gedachten om daar bij de stoomloks wel, bij hernummering, op te letten. En mooie plaatjes te bestellen waar "BW Koblenz-Mosel" of "BW Mayen" op staat. Daar heb ik bij de dieselloks nog niet over nagedacht, hoewel de letters daar waarschijnlijk evengroot zijn... Misschien moet ik daar ook maar eens op letten.
Bas, ik was een Wendezug-fähiges nummer van plan. Heb je daarnaast nòg iets nodig qua Nothaft-opschrift?
Misschien maar een setje bestellen, inclusief goed Heimat-BW. Ik heb voor twee v100 en een v90 en een 215 een goed nummer nodig... Die 215 hoeft niet per sé, maar laat ik dan gelijk een leuke ervan maken.
Vraagje:
ik zit eraan te denken m'n richtingsborden op de rijtuigen zelf even uit te printen. Zijn dáár nog goede alternatieven/adressen voor? Dus zo'n "Koblenz Hbf - Mayen West - Kelberg" (en terug) bord op een rijtuig. Het lijkt me dat een laserprintje met een laklaag erover en dan vastgelijmd al een aardige indruk geeft, maar misschien zijn er beter opties?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1868 Gepost op:
09 October 2016, 23:23:02 »
Een Wendezugfähige lok behoeft dubbel uitgevoerde remluchtslangen (dus vier per kant, twee aan weerszijden van de koppeling) en een stuurkabelverbinding aan elke kant.
In het EK-boek staat, meen ik, min of meer opgesomd welke van de V100.10/211'en uitgerust zijn voor het Wendezugverkehr. Zal kijken of ik dat vinden kan.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7750
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1869 Gepost op:
10 October 2016, 00:04:35 »
Ik heb een velletje van een andere leverancier dan "Nothaft" met een setje nummers er op. Nu ik m'n hersenpan weer online heb weet ik 99% zeker dat één (en dan ook slechts één) van de nummers tot een trek-duw-lok behoorde. De kennis daartoe zal wel uit het EJ-tijdschrift (dacht ik) komen dat ik van de v100 serie heb. Ik zal morgen eens kijken.
Volgens mij reden ze op de Eifelquerbahn vaak met reguliere treinen. Trek-duw combinaties zag je vooral op de Ahrtalbahn Remagen-Adenau. Omdat ik een "eigen" lijntje heb verzonnen, binnen marges, verstout ik mezelf om trek-duw-treinen te gebruiken. Die zijn wel erg makkelijk qua omlopen, vandaar. Zonder omlopen is het duidelijk makkelijker om de aandacht van Van Rees Junior vast te houden.... Niet de beste reden, maar wel een geldige
En ik vind zelf die
Hasenkasten
er leuk uit zien. En trek-duw-silberlinge geven me een nostalgisch gevoel. In één woord: Kranenburg!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7750
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1870 Gepost op:
10 October 2016, 00:08:41 »
Hier nog een foto van het vervuilde (wielloze) stuurstandrijtuig in combinatie met het 1/2e klas rijtuig:
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1871 Gepost op:
10 October 2016, 00:18:55 »
Wendezugfähig (dat betekende tevens dat men met deze loks in dubbeltractie kon rijden): V 100 008 - V 100 1063.
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5396
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1872 Gepost op:
10 October 2016, 07:45:11 »
Heimat-BW en -Direktion miste ik nog bij de vernummering. Vergeet ik nog iets, Dirkjan?
De vraag is wel hoever je purisme doorslaat. Deze kleine lettertjes zijn alleen leesbaar bij genaue Betrachtung.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7750
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1873 Gepost op:
10 October 2016, 08:53:47 »
Gek... ik was in eerste instantie van plan bij de stoomloks wèl op Bw te letten en bij de diesels niet. Volgens mij is het bij diesels ook nog een tikkie kleiner dan bij stoomloks ofzo. Ik zal vanavond eens kijken.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Falkenberg
Offline
Berichten: 4049
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #1874 Gepost op:
10 October 2016, 17:34:03 »
Een van de belangrijkste toevoegingen in de UIC opschriften bij een 211 was het RIC raster, dus dat raster met alle aanduidingen in welke landen de lok toegelaten is. Bij een 211 zit dat meestal helemaal rechts.
dirkjan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
123
124
[
125
]
126
127
...
359
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn