Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 22:55:51
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 22:35:13
Pfarrerwinkel bahn door 741230
Vandaag om 22:33:33
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:32:55
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 22:30:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:05:06
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 21:39:36
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 21:38:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:36:45
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door FritsT
Vandaag om 21:18:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:13:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door roco
Vandaag om 20:48:50
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
Vandaag om 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
Vandaag om 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 357703 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1065 Gepost op: 24 October 2025, 16:03:49 »
Heerlijk verhaal, ik lees gespannen mee  (y) (y)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #1066 Gepost op: 24 October 2025, 19:06:46 »
Ik ben ook benieuwd naar het vervolg Jeroen, zet 'm op! (y)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #1067 Gepost op: 25 October 2025, 14:19:35 »
Heerlijk dit soort enthousiasme, ergens echt voor gaan... (y)

De combinatie oude (en drie nieuwe in das Uche-kuche freie Bereich des Ersten Klasses) ramen en nieuwe cabinedeuren heeft ook nog bestaan:

Helaas onderbelicht door een verkeerde batterij in de automaat (schuld van de fotograaf! >:().

Dank je wel Frank! Ondanks de onderbelichting, een fraaie foto waar ik binnenkort nog op terug zal komen!

Ik ben ook benieuwd naar het vervolg Jeroen, zet 'm op! (y)

en

Heerlijk verhaal, ik lees gespannen mee  (y) (y)

Dat komt mooi uit, want vanmiddag staat deel 2 nog online! Die ga ik NU schrijven  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #1068 Gepost op: 25 October 2025, 15:10:25 »
Project Plan T, deel 2

Deel 1 werd afgesloten met de aanschaf van de Roco gele Plan T jaren '90 (treinstel 511) en de start van de zoektocht naar 2x treinstel 431, de gele Plan V TP-IV en een uitdaging voor het glaswerk van de tussenbakken van de 511, in het bijzonder voor het keukenraam.

Om maar met het laatste te beginnen: De BNLS-huiskat bleek nog een keukenraam van Roco's 507 beschikbaar te hebben. De 507 is de groene Plan T en deze heeft zilverkleurige raamlijsten. Voor de gehuisstijlde versie heb je donkergrijze raamlijsten nodig. Maar het keukenraam met grijze raamlijsten én driedelige schuifraampje is door Roco nooit uitgebracht, dus hier is wat knutselwerk nodig. Met het puntje van een cocktailprikker werd de zilveren raamlijst op die plekken waar het donkergrijs moest worden, grijs geschilderd. Hierdoor heb ik nu een prima bijpassend keukenraam, op de foto links, terwijl twee gewone ramen rechts te zien zijn. Met grote dank aan Frank!

De Plan V's

De uitvoering zoals de Plan V 431 komt eind dit jaar opnieuw uit bij Roco. Alleen krijgt dit model reclame op de reclamebanen en het treinstelnummer 432. Omdat de 431 in 2012 verscheen is de kans aannemelijk dat er kleurverschil zichtbaar is tussen de 431 en de nog uit te brengen 432. Nu zit er ook een heel klein kleurverschil tussen de 431 en de 511, maar dat mag echt geen naam hebben. Ik wilde daarom dus alleen Bk-kappen van de 431 om die te wisselen met de Bk-kappen van de 511 (waarom deze grote wisseltruck?, lees daarvoor deel 1).

De zoektocht naar de 431 startte met een gezocht-bericht op dit forum en binnen de korte keren was de eerste tip al binnen. Op Markplaats stond een 431, alleen vroeg de verkoper daar nogal veel voor (zo'n anderhalf keer de nieuwprijs van 2012). Dat werd me echt een beetje te gek, maar toch werd de verkoper een bericht gestuurd, waar niet veel later positief op werd geantwoord. Ik kon het DC sound stel overnemen voor € 300,--. Dat kostten die stellen in 2012 nieuw ook, dus als dit stel in nieuwstaat was, vond ik het een prima prijs voor een model dat niet vaak meer te vinden is.

Het model werd opgehaald, bleek inderdaad in nieuwstaat. Alleen was er nu al € 900,- van het budget opgebruikt, van het totaal van de begrote € 1000,- voor dit project. En er moest dus nog een 431 en wat extra glaswerk aangeschaft worden...

Eerst maar weer eens wat geld zien te verdienen. De complete ABDk van de 431, het onderstel en interieur van de Bk 431 en de twee kappen van de Bk van de 511 werden samengevoegd in één advertentie. Van deze bij elkaar geraapte spullen zou je namelijk een Plan V1-V3 van na de grote verbouwing van 1995 (R6 revisie, waar de bagage-afdeling werd verbouwd tot 2e klas) kunnen maken. Met dat idee werd de advertentie op internet geplaatst (ook hier op BNLS). En dat bleek succes te hebben, want een koper was in een mum van tijd gevonden en nam het hele pakket over voor € 300,-. Ik had bij deze hele transactie dus één extra kap erbij gevoegd, maar daar verder dus geen kosten aan gemaakt. Maar belangrijker nog, ik zat nu weer ruim binnen budget om weer een 431 te kunnen kopen.

De koper van de onderdelen bleek ook op zoek te zijn naar glaswerk met tweedelige schuiframen en had juist glaswerk met driedelige schuiframen over. Met andere woorden, hiermee kon ik al het glaswerk uit de tussenbakken van de 511 kosteloos gaan ruilen voor de juiste ramen  :D.

Ik vertelde de koper van mijn plannen en hij gaf aan dat hij nog heel graag een 431 op de kop wilde tikken, maar van dat treinstel had hij dan geen Bk-kap nodig, juist de kap die ik dus wél nodig had en de rest van het treinstel niet. Dan is 1 en 1 snel bij elkaar opgesteld en werd er een deal gesloten. We gingen samen op zoek naar een 431, waarbij het hele treinstel minus de Bk-kap naar de betreffende koper zou gaan en de Bk-kap naar mij.

Via dit mooie forum werd ik door een forumlid wederom getipt over een 431. Ditmaal ging het om een 2e hands die verkocht werd door een modelspoorwinkel in het midden van het land. Via diens webshop werd het treinstel direct gereserveerd en enkele dagen later opgehaald, de tweede 431 was binnen! 3/4 van het treinstel ging door naar de hierboven genoemde persoon en de Bk-kap bleef bij mij en heeft me uiteindelijk € 100,-- gekost.

Hiermee waren bijna alle benodigde ingrediënten voor een gele Plan T TP-IV in huis. Alleen had ik nog wat transfers nodig waar Kleinspoor mij aan kon helpen.

En zo zie je maar weer dat je soms op een heel verrassende manier aan je benodigde onderdelen kunt komen  ;D ;D

In deel 3 gaan we kijken welke aanpassingen nodig zijn om tot een mooie gele Plan T voor de jaren '70 te komen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 26 October 2025, 07:36:53 door Jeroen Water »

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #1069 Gepost op: 25 October 2025, 16:12:21 »
Mooi hoe de zaken soms in elkaar grijpen. Ik vind het een boeiend verhaal en ben benieuwd naar deel 3! (y)
Evenzo ben ik wel benieuwd of die "andere persoon" òòk hier zijn verhaal zal gaan doen, maar dat is in dit draadje off-topic natuurlijk.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #1070 Gepost op: 25 October 2025, 19:51:02 »
`Wat een mazzel, Jeroen! Leuke verhalen om te lezen. Succes met de bouw!

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #1071 Gepost op: 27 October 2025, 12:53:02 »
Tjonge, een kwestie van geduld en volhouden. Leuk  (y) (y)

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #1072 Gepost op: Vandaag om 09:40:07 »
Project Plan T, deel 3:

Nu alle benodigdheden binnen zijn, kan de ombouw beginnen. Ombouw is een groot woord, het zijn eerder wat aanpassingen aan de kappen. Voor de jaren '70 Plan T hebben beide kopbakken van het jaren '90 model van Roco dus plaatsgemaakt voor de kappen van de Bk van Plan V 431 (zie deel 2). Als ik het over de Bk kappen heb, gaat het dus om de kappen van de 431.

Alle kappen
We beginnen met wat klusjes die aan alle vier de kappen van de Plan T moeten worden uitgevoerd.
- Kappen loshalen van onderstellen
- Glaswerk uit alle kappen halen
- Alle raamlijsten m.u.v. de deuren zwarten met een permanent markeerstift. Hierdoor zie je dat irritante gele randje niet meer tussen het glas en het door Roco zwart gemaakte randje als raamrubber. Vergeet ook de cabines niet, cabinedeuren NIET!
- Aan de binnenzijde van de kappen de treden onder de deuren en de verlaging van de zijwand naast deze treden zwart maken met watervaste markeerstift. Hierdoor zie je de gele achterkant van de traptreden niet meer als je onder je treinstel door kijkt.

Hieronder komt regelmatig aan bod het verwijderen van opschriften. Dit heb ik gedaan met een wattenstaafje gedrenkt in wasbenzine. Wrijf dat met lichte druk net zolang over de opschriften die verwijderd moeten worden tot ze weg zijn. Je houdt een glimmende gele ondergrond over. Ga niet hard drukken, want dan haal je ook het geel weg! De glimmende 'vlekken' zijn voorlopig het eindresultaat, die worden weggewerkt als aan het einde van de verbouwing wanneer de bakken een matte blanke vernislaag krijgen.

De Bk kopbakken
Beide Bk kappen van de 431 hebben minimale aanpassingen nodig om verder door het leven te kunnen als Plan T jaren '70. Voor beide kopbakken gelden dezelfde aanpassingen:

- Verwijderen van de grote treinstelnummers 431 onder het middelste raam van het compartiment bij de vouwbalg. Dit verwijderen doe je aan beide zijden.
- Het verwijderen van het opschrift Bk 431 naast de cabinedeuren aan beide zijden. Dat lettertype is van Werkspoor en voor Plan T niet juist. Tevens moet het treinstelnummer gewijzigd worden.
- Leg de Bk kappen op de zijwand neer met de cabine naar rechts toe. Onder het raam waar je het grote 431 nummer hebt weggehaald breng je nu het zwarte NS logo van Kleinspoor aan. Let op: je moet het transfersetje hebben met zwarte logo's voor TREINSTELLEN en RIJTUIGEN, Kleinspoor setje 07. Deze NS logo's zijn exact even groot als de Roco exemplaren op het model, dus dat komt mooi uit. Geen extra logo plakken op de zijde die nu op het bureau ligt!
- Bij Kleinspoor is ook een tranfersetje voor Plan T te koop, setje 326. Hier zitten ook de kleine treinstelnummers voor naast de cabine bij. Op de twee tussenbakken staan deze nummers ook, maar let op: deze zitten NIET in het huidige transfersetje bij Kleinspoor!!! Dus laat die nummertjes en bakbenamingen (AB 511 en BD 511) op de tussenbakken staan! Het is hierom aan te bevelen om het treinstelnummer 511 te handhaven. Dit heeft nog een reden, maar daar kom ik bij de BD tussenbak op terug.
Aan beide zijden van de kopbakken dus naast de cabinedeuren het opschrift Bk 511 plaatsen. GEEN tekst Cab 1 en Cab 2 plaatsen, dit kwam pas later op de treinstellen!
Om onderscheid te maken tussen de Bk1 511 en Bk2 511, stond dit vermoedelijk ook zo naast de cabinedeuren. Als je dat gepriegel voor elkaar krijgt, kun je nog een cijfertje 1 en op de andere kopbak 2 tussen Bk en 511 in plakken, maar je loopt daarbij wel het risico dat je de transfer Bk 511 beschadigd. Ik heb dat 1tje en 2tje achterwege gelaten.

Beide tussenbakken
De twee tussenbakken van Plan T 511 moeten wat meer aanpassingen ondergaan.

- De luchtaanzuigkasten op het dak worden door Roco als losse onderdelen meegeleverd. Oorspronkelijk hadden de 501 (Plan TT) en 502-511 (Plan T1) hun luchtaanzuiging voor het koelen van de tractiemotoren onder de tussenbakken. Deze luchtaanzuiging werkte niet goed, want er werd ook veel vuil aangezogen, waardoor de aanzuigopeningen verstopt raakten. Bij de vervolgseries T2, T3 (512-531) en alle Plan V's kwamen er doordoor roosters boven de tractiedraaistellen in de ronding van het dak om vandaar de koellucht aan te zuigen. De 501 en 502-511 werden in 1975 hierop aangepast. Roosters in de ronding van de daken kregen deze stellen niet, maar wel kasten op het dak met daarin een rooster. Creëer je een Plan T voor 1975 en later, dan moet je deze kasten dus op de daken van de tussenbakken plaatsen. In mijn themajaar 1973/1974 hadden deze Plan T's de aanpassing dus nog niet ondergaan en moeten de kasten dus NIET geplaatst worden. Roco heeft in de daken van de tussenbakken echter wel rechthoekige gaatjes gemaakt, waar de kasten zo ingeprikt kunnen worden. Om deze gaten te dichten heb ik de pootjes van de kasten afgesneden en deze in de gaatjes gestoken. Aan de binnenzijde van de kap heb ik ze vastgezet met een druppel secondenlijm en vervolgens heb ik op het dak een likje German Grey verf over de pootjes gesmeerd. Je blijft het zien, maar door de ribbels op de daken wil ik niet met plamuur en met schuren beginnen. Na de blanke lak valt het hopelijk bijna niet meer op.

Voor beide tussenbakken geldt eveneens een aanpassing aan de grijze zwenk zwaaideuren. De zilveren boutkopjes die zichtbaar zijn op de deuren van het Roco model waren in de jaren '70 grijs geschilderd. Met een likje German Grey (Vallejo 70.995) is dat zo gepiept.

Voor ventilatie in de trein, werd koude lucht binnengelaten via kleine sleuven onder de ramen van de zwenk zwaaideuren. Op het Roco model zie je dit bij de bakken van de 431 terug en nu bij onze kopbakken van Plan T dus ook. Deze sleuven zijn weergegeven met een zwart lijntje. Bij de tussenbakken is dit niet weergegeven, omdat later geplaatste deuren dit niet hadden.

Om het op het model gelijk te trekken met de kopbakken, heb ik met afplaktape hele dunne spleetjes op de deuren afgeplakt en vervolgens de spleetjes met watervaste viltstift ingekleurd.

Tenslotte geldt voor beide tussenbakken:
- Alle klasseaanduidingen 1 en 2 verwijderen
- Alle niet roken symbolen verwijderen
- De grote treinstelnummers 511 verwijderen, zoals eerder geschreven: de kleine op hoek van de tussenbakken AB 511 en BD 511 laten zitten!!!
- Specifiek voor de BD: pictogrammen boven de gele bagagedeuren en de kleine teksten naast deze deuren verwijderen

De AB bak
- Grote cijfers 511 terugplaatsen van Kleinspoorsetje Plan T op dezeflde plek als waar de grote 511 weggehaald is, maar wel midden onder het raam! Waarom vervangen? de Roco cijfers zijn te iel en staan niet altijd onder het midden van het raam.
- Blauwe blokbaan boven de deuren die tussen de 1e klas compartimenten zitten, doortrekken. Dit lukt precies met de blokbanentransfers van Kleinspoor setje 63 door een groepje van 5 blokjes uit het vel te snijden / knippen. Deze passen keurig tussen de door Roco aangebrachte bloklijnen. De onderbreking van de bloklijn bij het desbetreffende balkon wordt dus teniet gedaan.
- Tussen de deuren en tussen alle ramen van de 1e klas m.u.v. de stijl tussen het kleine (wc) raam en het grote raam én niet tussen de ramen waar de reclamebanen zitten, een klasse-aanduiding 1 aanbrengen m.b.t. Kleinspoor transfers, setje 05. Op beide zijwanden komen in totaal zes 1'n te staan.
- Het tweede klas compartiment is een Niet roken compartiment. We hebben hier de Niet roken symbolen weggehaald de tekst Niet roken zou hier boven de ramen moeten komen te staan (zie ook de kopbakken van de 431). Kleinspoor heeft deze teksten echter alleen in tijdperk III en deze zijn van een verkeerd lettertype, alleen in kapitalen en te groot  voor tijdperk IV. Jakop de Bruin van Station Waldijk (in dit draadje wel vaker genoemd) heeft voor mij een poging gedaan om deze teksten als waterdecal te maken. De teksten zijn echter zooo ontzettend klein dat printen niet mogelijk was. Ik heb daarom besloten om deze teksten weg te laten.

De oorspronkelijke Roco kap, met rood omcirkeld welke opschriften weg moeten.

De aangepaste kap met nieuwe opschriften.

De andere zijde met nieuwe opschriften.

De BD bak
- Ook op deze bak worden de grote 511 nummers teruggeplaatst.
- Pictogrammen van het Buffet (kop en schotel) komen tussen het kleine raam en het eerste grote raam van de restauratie-afdeling en links van het keukenraam en rechts van het raam tegenover de keuken. Gebruik hier NIET de pictogrammen voor van het Kleinspoorsetje van Plan T (nr 326), want deze pictogrammen zijn veel te klein. Voor deze pictogrammen heb ik Kleinspoor setje 252 gebruikt.

De oorspronkelijke Roco kap, met rood omcirkeld welke opschriften weg moeten.

De aangepaste kap met nieuwe opschriften.

De andere zijde met nieuwe opschriften.

Waarom specifiek de 511 gekozen? Zoals eerder geschreven, Kleinspoor levert in zijn setje transfers voor Plan T n iet de kleine transfers AB 511 en BD 511 die op de hoek van de tussenbakken aangebracht zijn. Dus laten we die teksten van Roco staan. Maar er is nog een veel groter opvallend iets, waardoor ik voor de 511 heb gekozen. Dat zit in de positie van de reclamebanen van het BD rijtuig. Op de foto's hierboven van het jaren '90 model zie je duidelijk dat de reclamebanen direct links van de deuren beginnen. Op de ene zijde naast de grijze zwenk-zwaaideuren, op de andere zijde direct naast de gele bagagedeuren. Als je dat vergelijkt met de foto die Frank eerder postte van een gele Plan T dan zie je een heel andere positie van de reclamebanen, namelijk bij de ramen van de restauratie:

Aanvankelijk bracht deze ontdekking mijn stressniveau op een nogal hoog peil, want er bleken in de jaren '70 veel meer Plan T's hun reclamebanen op de BD bak te hebben, zoals op de foto van Frank. Gelukkig waren er ook foto's te vinden van de eerste twee gehuisstijlde Plan T's, de 511 en de 522. Deze twee werden in 1968 gehuisstijld en samen met enkele Plan V's gebruikt voor de promotie van de nieuwe huisstijl van NS. Op foto's van de 511 en 522 is duidelijk te zien dat zij op de BD bak de reclamebanen wél hebben zitten zoals op het Roco model. Omdat de 522 extra roosters in de dakrondingen van de AB en BD heeft voor de aanzuiging van lucht voor de tractiemotoren, viel de keuze dus wederom op de 511.

Het vermoeden bestaat dat bij huisstijling van Plan T na verloop van tijd de locatie van de aan te brengen reclamebanen op de BD opgeschoven is naar de restauratie-afdeling, zodat de beide pictogrammen van deze afdeling op de gele achtergrond konden worden aangebracht. We zagen eerder al bij de AB-bak dat de 1'n ook niet aangebracht werden tussen de raamspijlen waar ook de reclamebanen zaten. M.a.w. in die tijd wilde men kennelijk geen opschriften of pictogrammen aanbrengen over de reclamebanen heen.

Of bij de 511, 522 en enkele andere stellen die de reclamebanen naast de deur hadden zitten, het pictogram van kop met schotel op de reclamebaan NIET zijn aangebracht, of in dit uitzonderlijke geval toch wel, heb ik helaas niet kunnen achterhalen, omdat fotomateriaal van deze bak vrij schaars is uit die tijd. In het ergste geval heeft men de reclamebanen verplaatst, maar dat kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen. Ik heb ervoor gekozen om de pictogrammen toch maar over de reclamebanen aan te brengen, maar of dit correct is, weet ik dus niet. Mocht iemand bewijsmateriaal kun nen leveren, dan houd ik me aanbevolen!

Hetzelfde geldt voor opschriften bij de bagage-deuren. De Plan V's 801-965 hadden in TP-IV de tekst "Geen toegang voor publiek" boven deze schuifdeuren. Maar zij hadden een Post-afdeling en de 401-431 en Plan T hadden een bagage-afdeling. Roco heeft bij de ABDk van de 431 geen tekst boven deze schuifdeuren aangebracht. Ik heb het bij mijn 511 dus ook maar achterwege gelaten, maar ook hier heb ik dus geen hard bewijs van.

Zo, dat was een heel relaas voor over het algemeen vrij simpele en kleine werkzaamheden. Mijn Plan T kappen liggen nu te wachten tot ze in de blanke vernis gespoten gaan worden. Frank wil dit voor mij doen en dat zal medio deze maand als het goed is gaan gebeuren. Daarna kan ik het treinstel weer in elkaar gaan zetten en kunnen we dit project gaan afronden.

Jeroen

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:03:45 door Jeroen Water »

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #1073 Gepost op: Vandaag om 12:40:05 »
Pfoei, ik bewonder je oog voor detail. En zo te lezen krijg je straks een origineel en historisch juist treinstel  (y).

Heb je zelf ook herinneringen aan de 511? Of meer aan plan T in het algemeen zoals je eerder beschreef?

Groeten,
Rogier