Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:56:00
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 17:27:34
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Modeltreinen Pierre Dominique door Rob Ellerman
Vandaag om 17:09:49
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 337790 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1050 Gepost op: 05 September 2024, 19:31:00 »
Hey Jeroen, een gezellige straat heb jij gemaakt met de 30er jaren woningen. Een erg leuk detail zijn de openstaande ramen. Ik zie dat jij gekozen hebt voor asfalt. Waarom heb je geen gebruik gemaakt van oer Hollandse bestrating b.v. visgraat klinkers. Volgens mij staat dat beter bij de woningen uit de jaren dertig. Asfalt zie je eerder op landweggetjes en natuurlijk de grote  vierbaans wegen.






Vriendelijke groet  klein Bruntendijk  Friesland.
                           Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1051 Gepost op: 06 September 2024, 10:01:58 »
Of is de Roco 3-rail versie op 2 assen aangedreven ivm de sleper?

Hoi Rogier,

De Roco AC 1100 heeft drie aangedreven assen in plaats van vier. De loc kwam een heel eind de helling op, maar net het laatste stukje begon hij te slippen. Het vreemde is dat de Märklin 1100 maar twee aangedreven assen heeft en geen moeite heeft met de helling. Na de ombouw kwam ik er ook achter dat de winkelier waar ik deze VAM-wagens heb gekocht verkeerde AC assen had toegepast, waardoor de wagens minder soepel reden. Na plaatsing van iets kortere asjes, reden de wagens meteen wat lichter, dus wellicht dat de Roco 1100 de helling nu wel zou halen. Maar de loc is dus al verbouwd en:


Inderdaad hebben de Piko 1100's meer trekkracht dan die van Roco, dat is ook mijn ervaring. Kun je die RoMa nog terugbouwen naar Roco? Dan worden de rijeigenschappen wat subtieler. Volgens mij kan die dan perfect je Plan D Intercity trekken, want die is niet zo zwaar als een trein met VAM-wagens.

Dat ga ik niet doen. Ik heb om de Roco kap op het Märklin onderstel passend te maken, aan de binnenzijde van de kap styreen strips gelijmd. en de kliknokjes weggesneden. Met een andere Roco 1100 heb ik ervaren dat de kap in de loop van de jaren bros wordt, doordat de weekmakers uit het kunststof zijn getrokken. Toen ik bij onderhoud van die loc de kap terugplaatste op het onderstel scheurde de kap van onder tot boven toen de nokjes van de kap over de nokjes van het frame schoven. Als ik nu met enig geweld die styreen strips uit de kap van de Roma moet halen, dan ben ik bang dat er niet veel overblijft van de kap.....

Het scheuren van de Roco kap van die andere 1100 was overigens ook de reden dat ik toen de blauwe Piko 1157 heb gekocht.

Wel grappig dat je 1157 òòk NS-vignetten heeft gekregen, net als de mijne. Op die manier is 'ie opeens inzetbaar begin jaren '70.


Precies! Ideaal die Kleinspoor transfers! Soms is het lang wachten op een loc met N S vignetten, maar zonder A-sein, dus dan creëer ik ze zelf wel  ;D ;D ;D

Ik zie dat jij gekozen hebt voor asfalt. Waarom heb je geen gebruik gemaakt van oer Hollandse bestrating b.v. visgraat klinkers. Volgens mij staat dat beter bij de woningen uit de jaren dertig. Asfalt zie je eerder op landweggetjes en natuurlijk de grote  vierbaans wegen.

Ik snap je gedachte, Kees. En vaak is het inderdaad ook zo. Echter, mijn straatje is de doorgaande weg vanuit de binnenstad naar het station. Daarom zie je ook dat de bus in deze straat komt. Omdat het een doorgaande weg is, leek mij asfalteren logischer (en dat zie je in praktijk ook vaak). Ik wil in mijn binnenstad wel klinkers toe gaan passen. Zijn deze klinkers op kunststofplaat te koop, want kartonproducten ben ik niet heel erg happig op.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1052 Gepost op: 06 September 2024, 10:11:46 »
Mooie update Jeroen!  (y)

Ik vind het straatje erg leuk worden met mooie details. Wat ik me wel afvroeg is hoe je het spoor gaat verwerken bij die huizen en de straat. Het lijkt er namelijk erg kort op te liggen en ook wat hoger.

Grt,
Niels

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17680
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1053 Gepost op: 06 September 2024, 11:59:25 »
Kunnen Kadee's ook in bogen koppelen, wanneer het materieel voorzien is van kortkoppelmechanismes en de koppelingen in een boog dus scheef tegenover elkaar staan?


Het antwoord is even simpel als kort; nee  ;)

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2823
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1054 Gepost op: 04 October 2024, 19:54:15 »
Ik vond een bedrijfsfilm van de RET uit 1975 die ik heel interessant vind vanwege het straatbeeld dat erin getoond wordt. Misschien heb jij er ook wat aan.

<a href="https://www.youtube.com/v/erV5E3wUmNM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/erV5E3wUmNM</a>