Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Duits transport, waar in NL? door R1954
Vandaag om 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 22:32:48
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:27:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 355216 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2985
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1065 Gepost op: 24 October 2025, 16:03:49 »
Heerlijk verhaal, ik lees gespannen mee  (y) (y)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2934
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1066 Gepost op: 24 October 2025, 19:06:46 »
Ik ben ook benieuwd naar het vervolg Jeroen, zet 'm op! (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1067 Gepost op: Vandaag om 14:19:35 »
Heerlijk dit soort enthousiasme, ergens echt voor gaan... (y)

De combinatie oude (en drie nieuwe in das Uche-kuche freie Bereich des Ersten Klasses) ramen en nieuwe cabinedeuren heeft ook nog bestaan:

Helaas onderbelicht door een verkeerde batterij in de automaat (schuld van de fotograaf! >:().

Dank je wel Frank! Ondanks de onderbelichting, een fraaie foto waar ik binnenkort nog op terug zal komen!

Ik ben ook benieuwd naar het vervolg Jeroen, zet 'm op! (y)

en

Heerlijk verhaal, ik lees gespannen mee  (y) (y)

Dat komt mooi uit, want vanmiddag staat deel 2 nog online! Die ga ik NU schrijven  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5403
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1068 Gepost op: Vandaag om 15:10:25 »
Project Plan T, deel 2

Deel 1 werd afgesloten met de aanschaf van de Roco gele Plan T jaren '90 (treinstel 511) en de start van de zoektocht naar 2x treinstel 431, de gele Plan V TP-IV en een uitdaging voor het glaswerk van de tussenbakken van de 511, in het bijzonder voor het keukenraam.

Om maar met het laatste te beginnen: De BNLS-huiskat bleek nog een keukenraam van Roco's 507 beschikbaar te hebben. De 507 is de groene Plan T en deze heeft zilverkleurige raamlijsten. Voor de gehuisstijlde versie heb je donkergrijze raamlijsten nodig. Maar het keukenraam met grijze raamlijsten én driedelige schuifraampje is door Roco nooit uitgebracht, dus hier is wat knutselwerk nodig. Met het puntje van een cocktailprikker werd de zilveren raamlijst op die plekken waar het donkergrijs moest worden, grijs geschilderd. Hierdoor heb ik nu een prima bijpassend keukenraam, op de foto links, terwijl twee gewone ramen rechts te zien zijn. Met grote dank aan Frank!




De Plan V's

De uitvoering zoals de Plan V 431 komt eind dit jaar opnieuw uit bij Roco. Alleen krijgt dit model reclame op de reclamebanen en het treinstelnummer 432. Omdat de 431 in 2012 verscheen is de kans aannemelijk dat er kleurverschil zichtbaar is tussen de 431 en de nog uit te brengen 432. Nu zit er ook een heel klein kleurverschil tussen de 431 en de 511, maar dat mag echt geen naam hebben. Ik wilde daarom dus alleen Bk-kappen van de 431 om die te wisselen met de Bk-kappen van de 511 (waarom deze grote wisseltruck?, lees daarvoor deel 1).

De zoektocht naar de 431 startte met een gezocht-bericht op dit forum en binnen de korte keren was de eerste tip al binnen. Op Markplaats stond een 431, alleen vroeg de verkoper daar nogal veel voor (zo'n anderhalf keer de nieuwprijs van 2012). Dat werd me echt een beetje te gek, maar toch werd de verkoper een bericht gestuurd, waar niet veel later positief op werd geantwoord. Ik kon het DC sound stel overnemen voor € 300,--. Dat kostten die stellen in 2012 nieuw ook, dus als dit stel in nieuwstaat was, vond ik het een prima prijs voor een model dat noiet vaak meer te vinden is.

Het model werd opgehaald, bleek inderdaad in nieuwstaat. Alleen was er nu al € 900,- van het budget opgebruikt, van het totaal van de begrote € 1000,- voor dit project. En er moest dus nog een 431 en wat extra glaswerk aangeschaft worden...

Eerst maar weer eens wat geld zien te verdienen. De complete ABDk van de 431, het onderstel van en interieur van de Bk 431 en de twee kappen van de Bk van de 511 werden samengevoegd in één advertentie. Van deze bij elkaar geraapte spullen zou je namelijk een Plan V1-V3 van na de grote verbouwing (R6 revisie, waar de bagage-afdeling werd verbouwd tot 2e klas) kunnen maken. Met dat idee werd de advertentie op internet geplaatst 9ook hier op BNLS). En dat bleek succes te hebben, want een koper was in een mum van tijd gevonden en nam het hele pakket over voor € 300,-. Ik had bij deze hele transactie dus één extra kap erbij gevoegd, maar daar verder dus geen kosten aan gemaakt. Maar belangrijker nog, ik zat nu weer ruim binnen budget om weer een 431 te kunnen kopen.

De koper van de onderdelen bleek ook op zoek te zijn naar glaswerk met tweedelige schuiframen en had juist glaswerk met driedelige schuiframen over. Met andere woorden, hiermee kon ik al het glaswerk uit de tussenbakken van de 511 kosteloos gaan ruilen voor de juiste ramen  :D.

Ik vertelde de koper van mijn plannen en hij gaf aan dat hij nog heel graag een 431 op de kop wilde tikken, maar van  dat treinstel had hij dan geen Bk-kap nodig, juist de kap die ik dus wél nodig had en de rest van het treinstel niet. Dan is 1 en 1 snel bij elkaar opgesteld en werd er een deal gesloten. We gingen samen op zoek naar een 431, waarbij het hele treinstel minus de Bk-kap naar de betreffende koper zou gaan en de Bk-kap naar mij.

Via dit mooie forum werd ik door een forumlid wederom getipt over een 431. Ditmaal ging het om een 2e hands die verkocht werd door een modelspoorwinkel in het midden van het land. Via diens webshop werd het treinstel direct gereserveerd en enkele dagen later opgehaald, de tweede 431 was binnen! 3/4 van het treinstel ging door naar de hierboven genoemde persoon en de Bk-kap bleef bij mij en heeft me uiteindelijk € 100,-- gekost.

Hiermee waren bijna alle benodigde ingrediënten voor een gele Plan T TP-IV in huis. Alleen had ik nog wat transfers nodig waar Kleinspoor mij aan kon helpen.

En zo zie je maar weer dat je soms op een heel verrassende manier aan je benodigde onderdelen kunt komen  ;D ;D

In deel 3 gaan we kijken welke aanpassingen nodig zijn om tot een mooie gele Plan T voor de jaren '70 te komen.


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2934
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1069 Gepost op: Vandaag om 16:12:21 »
Mooi hoe de zaken soms in elkaar grijpen. Ik vind het een boeiend verhaal en ben benieuwd naar deel 3! (y)
Evenzo ben ik wel benieuwd of die "andere persoon" òòk hier zijn verhaal zal gaan doen, maar dat is in dit draadje off-topic natuurlijk.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8878
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1070 Gepost op: Vandaag om 19:51:02 »
`Wat een mazzel, Jeroen! Leuke verhalen om te lezen. Succes met de bouw!