Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 17:34:56
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:30:17
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 17:26:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 008200
Vandaag om 16:58:15
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 16:33:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 15:49:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 354259 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1050 Gepost op: 05 September 2024, 19:31:00 »
Hey Jeroen, een gezellige straat heb jij gemaakt met de 30er jaren woningen. Een erg leuk detail zijn de openstaande ramen. Ik zie dat jij gekozen hebt voor asfalt. Waarom heb je geen gebruik gemaakt van oer Hollandse bestrating b.v. visgraat klinkers. Volgens mij staat dat beter bij de woningen uit de jaren dertig. Asfalt zie je eerder op landweggetjes en natuurlijk de grote  vierbaans wegen.

Vriendelijke groet  klein Bruntendijk  Friesland.
                           Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #1051 Gepost op: 06 September 2024, 10:01:58 »
Of is de Roco 3-rail versie op 2 assen aangedreven ivm de sleper?

Hoi Rogier,

De Roco AC 1100 heeft drie aangedreven assen in plaats van vier. De loc kwam een heel eind de helling op, maar net het laatste stukje begon hij te slippen. Het vreemde is dat de Märklin 1100 maar twee aangedreven assen heeft en geen moeite heeft met de helling. Na de ombouw kwam ik er ook achter dat de winkelier waar ik deze VAM-wagens heb gekocht verkeerde AC assen had toegepast, waardoor de wagens minder soepel reden. Na plaatsing van iets kortere asjes, reden de wagens meteen wat lichter, dus wellicht dat de Roco 1100 de helling nu wel zou halen. Maar de loc is dus al verbouwd en:

Inderdaad hebben de Piko 1100's meer trekkracht dan die van Roco, dat is ook mijn ervaring. Kun je die RoMa nog terugbouwen naar Roco? Dan worden de rijeigenschappen wat subtieler. Volgens mij kan die dan perfect je Plan D Intercity trekken, want die is niet zo zwaar als een trein met VAM-wagens.

Dat ga ik niet doen. Ik heb om de Roco kap op het Märklin onderstel passend te maken, aan de binnenzijde van de kap styreen strips gelijmd. en de kliknokjes weggesneden. Met een andere Roco 1100 heb ik ervaren dat de kap in de loop van de jaren bros wordt, doordat de weekmakers uit het kunststof zijn getrokken. Toen ik bij onderhoud van die loc de kap terugplaatste op het onderstel scheurde de kap van onder tot boven toen de nokjes van de kap over de nokjes van het frame schoven. Als ik nu met enig geweld die styreen strips uit de kap van de Roma moet halen, dan ben ik bang dat er niet veel overblijft van de kap.....

Het scheuren van de Roco kap van die andere 1100 was overigens ook de reden dat ik toen de blauwe Piko 1157 heb gekocht.

Wel grappig dat je 1157 òòk NS-vignetten heeft gekregen, net als de mijne. Op die manier is 'ie opeens inzetbaar begin jaren '70.

Precies! Ideaal die Kleinspoor transfers! Soms is het lang wachten op een loc met N S vignetten, maar zonder A-sein, dus dan creëer ik ze zelf wel  ;D ;D ;D

Ik zie dat jij gekozen hebt voor asfalt. Waarom heb je geen gebruik gemaakt van oer Hollandse bestrating b.v. visgraat klinkers. Volgens mij staat dat beter bij de woningen uit de jaren dertig. Asfalt zie je eerder op landweggetjes en natuurlijk de grote  vierbaans wegen.

Ik snap je gedachte, Kees. En vaak is het inderdaad ook zo. Echter, mijn straatje is de doorgaande weg vanuit de binnenstad naar het station. Daarom zie je ook dat de bus in deze straat komt. Omdat het een doorgaande weg is, leek mij asfalteren logischer (en dat zie je in praktijk ook vaak). Ik wil in mijn binnenstad wel klinkers toe gaan passen. Zijn deze klinkers op kunststofplaat te koop, want kartonproducten ben ik niet heel erg happig op.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #1052 Gepost op: 06 September 2024, 10:11:46 »
Mooie update Jeroen!  (y)

Ik vind het straatje erg leuk worden met mooie details. Wat ik me wel afvroeg is hoe je het spoor gaat verwerken bij die huizen en de straat. Het lijkt er namelijk erg kort op te liggen en ook wat hoger.

Grt,
Niels

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #1053 Gepost op: 06 September 2024, 11:59:25 »
Kunnen Kadee's ook in bogen koppelen, wanneer het materieel voorzien is van kortkoppelmechanismes en de koppelingen in een boog dus scheef tegenover elkaar staan?

Het antwoord is even simpel als kort; nee  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #1054 Gepost op: 04 October 2024, 19:54:15 »
Ik vond een bedrijfsfilm van de RET uit 1975 die ik heel interessant vind vanwege het straatbeeld dat erin getoond wordt. Misschien heb jij er ook wat aan.

<a href="https://www.youtube.com/v/erV5E3wUmNM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/erV5E3wUmNM</a>

Forever Rocofan

• Online Online
« Reactie #1055 Gepost op: 18 October 2025, 11:32:21 »
Goedemorgen Jeroen,

Qua temperatuur en regen die de komende week opgegeven wordt in mijn weerapp zou ik zeggen dat het modelspoorseizoen nu wel echt begonnen is. Komen er dan ook weer updates uit Ermehuizen ?

Ik zit er weer klaar voor !!

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #1056 Gepost op: 18 October 2025, 21:57:24 »
Ga er deze week niet op zitten wachten, zonde van je tijd.

Ik heb al een jaar niets meer aan de baan gedaan. Ik ben wel van plan om in de komende weken de boel schoon te maken en wat storingen op te lossen, zodat ik hopelijk eind dit jaar weer fatsoenlijk kan rijden. Dan zou ik begin volgend jaar weer met bouwen kunnen starten.

Op materieelgebied ben ik nog wel met een leuk projectje bezig. Daar kom ik ook zeker nog op terug.

Jeroen

Forever Rocofan

• Online Online
« Reactie #1057 Gepost op: 19 October 2025, 11:56:46 »
Hoi Jeroen,

Ik blijf niet wachten zonder iets te doen. Gisteren en vandaag  de bouw van jouw waanzinnig mooie brug helemaal doorgelezen. Helaas zit ik thuis, tijdens mijn werk mijn pols overbelast met het laden van zware rolcontainers. Anders had ik direct begonnen met het bouwen van de spoorbrug bij Kethel. Dit was ik al eerder van plan. En nu ik heb gelezen hoe jij jouw brug hebt gebouwd moet de brug die ik wil bouwen eigenlijk een makkie zijn.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #1058 Gepost op: 19 October 2025, 21:06:11 »
Ha Ruud,

Veel beterschap met je pols, hopelijk is die snel weer bruikbaar!

Leuk om te lezen dat mijn bouwdraadje van mijn spoorbrug na zoveel jaar nog steeds mensen inspireert! Ik hoop dan ook dat je veel plezier beleeft aan de bouw van de brug bij Kethel. Ga je daar ook een bouwverslag van maken?

Jeroen

Forever Rocofan

• Online Online
« Reactie #1059 Gepost op: 20 October 2025, 12:14:57 »
Goedemiddag Jeroen,

Ja, ik ga zeker verslag doen van de bouw. Ik was al eerder een draadje gestart, daar heb ik eerder vandaag een enorme stoflaag van af geblazen   ;D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89419.msg3222567087;topicseen#msg3222567087

gtw6016

• Offline Offline
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
« Reactie #1060 Gepost op: 20 October 2025, 17:25:44 »
Hallo wat een enorm fraaie huizen. Wat heeft u gebruikt als klimop?

Met vriendelijke groet,

Marc

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #1061 Gepost op: 21 October 2025, 11:05:41 »
Ja, ik ga zeker verslag doen van de bouw. Ik was al eerder een draadje gestart, daar heb ik eerder vandaag een enorme stoflaag van af geblazen   ;D

Oh ja, da's waar ook! Ik ga dat draadje weer in de gaten houden!

Hallo wat een enorm fraaie huizen. Wat heeft u gebruikt als klimop?

Ha Marc, Dank je wel, en zeg maar je hoor  :D :D

Wat ik precies heb gebruikt voor de klimop weet ik niet meer. Maar in veel modelspoorwinkels heb je zakjes met gekleurde vlokken, dat heb ik gebruikt voor de klimop. Eerst standaard huislijm op de gevel aangebracht. Die lijm geen altijd van die lijmdraden die je normaal niet wilt, maar die zijn nu juist handig om de muur niet helemaal te bedekken met lijm. Op het onderste deel van de gevel heb ik de lijm wel de hele muur laten dekken, want daar is de klimop het dikste en volste. Maar als je dan meer naar omhoog gaat, zorg dan dat de lijm niet meer de hele gevel bedekt, zodat je tussen de klimop ook nog muur blijf zien.

Wat die vlokken betreft, als je grove vlokken hebt, trek deze dan uit elkaar voordat je ze op je model plakt, zodat de klimop een mooie fijne structuur krijgt.

Jeroen

gtw6016

• Offline Offline
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
« Reactie #1062 Gepost op: 21 October 2025, 18:41:12 »
Hoi Je ;D.

Dank voor de tip, schrijf ik even op voor een herfst avond :)

Marc

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #1063 Gepost op: Vandaag om 14:05:15 »
Project Plan T

Geboren eind jaren '70 en 28 jaar in Enkhuizen gewoond. Dan kan het haast niet anders dan dat dé 'jeugdliefde' op treinengebied Mat'64 en in het bijzonder Plan T is. Zo is het mij in ieder geval vergaan. Als kind en in mijn eerste tienerjaren fietste ik na schooltijd of in het weekend regelmatig naar het station van Enkhuizen. En in die tijd bestond de Stoptrein van en naar Amsterdam steevast uit Mat'64, waarbij Plan T verreweg de overhand had t.o.v. Plan V. Nadeel van zo'n eindstation is dat er weinig anders te beleven viel, voordeel was dat elke trein rond de 15 tot 20 minuten (kon per dienstregelingsjaar een paar minuten schelen) in Enkhuizen overstond voordat de terugrit naar Amsterdam werd aangevangen en dat dat een mooie tijd was om de desbetreffende trein van buiten en van binnen grondig te bestuderen.

In 1992 kwam er abrupt een einde aan deze rustgevende manier van hobby'en met de komst van DD-AR als Stoptrein naar Enkhuizen. Ook al waren de 1700'n prachtige machines, het rustieke en authentieke van een Plan T langs het perron was voorbij... Alleen in de spits kwam er nog regelmatig Mat'64 naar Enkhuizen, want zij verzorgden samen met Mat'54 de drie spitstreinen die elke ochtend en avond als sneltrein van en naar Enkhuizen reden. Dat waren flinke treinen van 8 of 10 bakken. Deze inzet werd een paar jaar later overgenomen door DDM-1.

Vanaf 1994 tot 1998 ging ik elke werkdag naar Hoorn naar de MTS. Meestal dus met DD-AR, maar soms ook nog met Mat'64. In ieder geval trof ik Plan T en Plan V steevast in Hoorn op spoor 3, want Mat'64 was toen nog alleenheerser in de Sneltreindienst tussen Hoorn en Den Haag Centraal.

Vanaf 1998 werd het pas echt leuk, toen ik naar het HBO in Alkmaar ging en vanaf Hoorn dus standaard met Mat'64 naar Alkmaar reisde. Ik had net mijn afstudeerstage van de MTS achter de rug en die had ik gelopen bij het Revisiebedrijf in Haarlem op de tekenkamer. Daar heb ik meegewerkt aan de voorbereidingen van de R7 revisie van Plan T die vanaf 1999 aan de 30 treinstellen werd uitgevoerd. Zodoende trof ik tijdens de ritten tussen Hoorn en Alkmaar nog Plan T aan dat de R7 revisie nog niet had gekregen en treinstellen die deze revisie wel al hadden ondergaan. Begin deze eeuw waren alle stellen verbouwd. Kort daarna verdween Mat'64 ook tussen Hoorn en Den Haag en kwam ook hier de DD-AR te rijden.

Nog weer later, in 2006, was ik inmiddels verhuisd naar Ermelo en werkte ik in Utrecht. Nu reed ik met Plan V tussen Ermelo en Utrecht v.v., maar ook dit was van korte duur en ook nu was het weer de DD-AR die het Mat'64 verdreef.....

Plan T heeft dus altijd iets speciaals voor mij gehad en dus was ik als een kind zo blij toen Roco in 2012 met Plan V én Plan T op de proppen kwam! Plan V kwam er in de gehuisstijlde kleurstelling en precies passend in mijn themajaar 1973/1974 en Plan T verscheen in het groen met NS vignetten. Van de 31 stellen Plan T waren er nog drie groen in 1974, dus ook dit model werd toentertijd gelijk aangeschaft.

Maar ja, mijn jeugdsentiment is een gehuisstijlde Plan T. Eerlijkheidshalve; ik ken ze voornamelijk uit de jaren '90, dus met kleine ramen in de cabinedeuren en tweedelige schuifraampjes. Maar die versie kan ik echt niet inzetten op mijn modelbaan anno 1973/1974. Ik moest en zou dus een versie kopen in de huisstijlkleuren maar met grote ramen in de cabinedeuren en driedelige schuifraampjes. Het zou nog een kwestie van enkele jaren zijn voordat ook die versie door Roco op de markt werd gezet. Na de groene verscheen eerst de gele in de jaren'90 periode, dus die liet ik aan mij voorbijgaan. En toen........ Toen besloot Roco de gehele productie vanuit China weer terug te halen naar Europa, moesten de Chinese mallen aangepast worden voor de Europese machines, waren mallen beschadigd of verdwenen.... Kortom, kwam er jarenlang geen Mat'64 meer van de Roco-band en had ik dus nog steeds GEEN gele Plan T die inzetbaar was in de jaren'70.  :'( :'( :'(

Dit duurde zo'n 10 jaar tot Roco met nieuwe Plan V modellen uitkwam. Maar tot mijn grote teleurstelling werd daarbij vermeld dat Roco niet meer zou investeren in de mallen van de Plan T en daarmee vervloog het laatste beetje hoop op dat stukje jeugdsentiment op mijn modelbaan......

Natuurlijk waren er al veel ideeën langs geweest om toch aan zo'n model te komen. De groene Plan T om laten spuiten, de gele jaren '90 Plan T kopen en zelf voorzien van grotere ramen in de cabinedeuren en het glaswerk vervangen voor de versie met driedelige schuifraampjes... Maar, het bleef bij ideeën en dat leverde nog steeds geen gele plan T voor de jaren '70 op.

Inmiddels waren diverse onderdelen van Mat'64 ook niet meer leverbaar bij Roco, waaronder het glaswerk van treinstel 431 (de gele Plan V met driedelige schuifraampjes). Ook het maken van grotere ramen in de cabinedeuren viel af, want Roco heeft bij het jaren '90 model keurig een opstaande rubberen rand om de ramen gemaakt en  deze krijg je niet zomaar weg zonder beschadigingen aan de kap. Nu leek het krijgen van een gele Plan T jaren '70 helemaal eindeloos ver weg en stierf het idee een stille dood......

Nou ja, bijna dan. Want toen Roco begin dit jaar opnieuw een gele Plan V jaren '70 aankondigde, was het Plan T project ineens weer springlevend! Dit zou dé kans zijn om aan het geschikte glaswerk te komen! Maar met alleen glaswerk heb je nog geen gele Plan T jaren '70.

Die ellendige cabinedeuren bleven me ook parten spelen. Maar wacht eens, Roco heeft niet voor niets gekozen voor de deelserie V1-V3 én Plan T, want de kap van de Bk-kopbak is bij beide modellen qua indeling gelijk aan elkaar!!! Dát was het!!!!

Men neme een gele Plan T jaren '90 van Roco, wissel daarbij de kappen van de kopbakken met de Bk-kappen van de 431 en koop extra glaswerk voor de twee tussenbakken als de nieuwe Plan V van Roco medio 2025 uitgekomen is en voila er staat ineens een jaren '70 Plan T voor je neus zonder dat je de hele bakken hoeft te spuiten, maar wél met de juiste ramen en indeling! Er moeten dan nog wel wat transfers veranderd worden, maar dat is te overzien.

Dit moest mijn project van 2025 worden. Eindelijk een gele Plan T jaren '70! Geschatte kostprijs € 1000,-- voor een AC-soundmodel met de bijbehorende aanpassingen. Dat was even slikken, maar gelukkig hoefde ik niet alle investeringen in één keer te doen.

De eerste zoektocht was het gele model van Plan T van Roco, treinstel 511. Natuurlijk alleen nog tweedehands te vinden en dan moet je nog geluk hebben ook, want deze modellen zijn inmiddels behoorlijk schaars. Toch had ik na een maand mazzel, want er kwam er eentje in nieuwstaat te koop op Ebay.de, en deze was ook alleen maar vindbaar door via de Duitse Ebay te zoeken. Het prijskaartje was fors te noemen, maar dan had ik wel gelijk een soundmodel, zij het een DC-versie. Enfin, voordat ik het model in huis had was de helft van de begroting er al doorheen gejaagd, maar ik had eindelijk een gele Plan T in mijn bezit!

Nog zonder verbouwing was de gele Plan T nu al een heerlijk gezicht op de baan!

Aan de hand van het onderdelenblad werden de specifieke AC onderdelen voor de Plan T besteld. Ook bleken de losse kappen van van de Plan V 431 nog leverbaar! Weliswaar € 150,- per stuk  ::) ::), maar dat was altijd nog goedkoper dan twee complete Plan V's 431 te moeten kopen voor alleen de Bk kappen. De bekende huiskat van BNLS werd ook op de hoogte gehouden van de vorderingen en hij waarschuwde me dat Roco nog weleens rotzooit met losse kappen. Het blijkt voor te komen dat losse kappen kneusjes kunnen zijn waar klanten mee teruggegaan zijn. Denk dan aan het ontbreken van aangezette onderdelen, kleine beschadigingen of, in het ergste geval, lichte verkleuringen. Ik besloot daarop de onderdelen niet rechtstreeks bij Roco te bestellen, maar via een Nederlandse winkelier. Dat was makkelijker met garantie. En dat bleek maar goed ook, want toen de betreffende winkel keurig alle onderdelen geleverd had gekregen en ik vol goede moed de boel kwam ophalen, bleken de beide kappen zwaar verkleurd te zijn. Het was zo erg, dat het geel bijna crème-kleurig was geworden! Die waren dus duidelijk onbruikbaar voor mijn project en zouden door de winkelier weer retour Oostenrijk gaan. Wat een schandalige actie van Roco om dergelijke rotzooi voor zo'n prijs te verkopen!  :o :-[

Nu werd plan B uit de kast getrokken. Zoeken en aanschaffen van twee Roco Plan V's 431 en van deze stellen de kappen van de Bk gebruiken voor de Plan T. Het glaswerk van de ABDk was daarbij bonus en kon gebruikt worden voor de tussenbakken van Plan T. Helaas leverde dit niet genoeg glas op om het hele treinstel van driedelige ramen te voorzien. Tenslotte had ik nog een uitdaging met het keukenraam. Deze is in hoogte kleiner dan de andere ramen en zit niet in een Plan V.

Hoe nu verder lees je binnenkort in de volgende update.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:17:50 door Jeroen Water »

Mispoes

• Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #1064 Gepost op: Vandaag om 15:23:26 »
Heerlijk dit soort enthousiasme, ergens echt voor gaan... (y)

De combinatie oude (en drie nieuwe in das Uche-kuche freie Bereich des Ersten Klasses) ramen en nieuwe cabinedeuren heeft ook nog bestaan:

Helaas onderbelicht door een verkeerde batterij in de automaat (schuld van de fotograaf! >:().
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.