Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€206.00
Per saldo:
€-44.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:24:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 20:22:42
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:05:45
Mijn verzameling
door
hette
Vandaag
om 20:04:04
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Fermon Bosman
Vandaag
om 20:01:32
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet.
door
Stootjuk
Vandaag
om 19:56:35
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
AP3737
Vandaag
om 19:34:46
Roco Printplaat voor analoog rijden activeren?
door
Roadtrain
Vandaag
om 19:31:38
7 en 8 september terug naar toen
door
Martijn193
Vandaag
om 19:29:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
DJV
Vandaag
om 19:27:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 19:25:53
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:45:17
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train
door
Remunj
Vandaag
om 18:29:13
US diorama in H0
door
RBlok
Vandaag
om 18:27:38
Philotrain 37 kit ovaalramer
door
Erwin 054
Vandaag
om 18:12:15
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
Oldsteamer
Vandaag
om 17:03:05
US Sandtower in messing Spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 16:59:55
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:57:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 16:57:01
MFX decoder loc 1202 NS wordt na kortsluiting niet meer herkend in CS3
door
The_Hofmeister85
Vandaag
om 16:47:40
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:27:56
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:23:38
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:22:25
National Narrow Gauge Convention 2024 Pittsburgh
door
Sven
Vandaag
om 15:43:33
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 15:40:15
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010
door
Peter van B
Vandaag
om 15:35:30
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 15:05:21
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:50:17
NAM ketelwagen types
door
hervé
Vandaag
om 14:47:44
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:26:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
Volgende
- [
1
]
2
3
...
71
Omlaag
Auteur
Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 (gelezen 323134 keer)
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5239
NS tijdperk IV (1973/1974)
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Gepost op:
09 November 2013, 21:08:08 »
Hallo allemaal,
Inleiding
In het verleden heb ik jullie wel eens deelgenoot gemaakt van een paar bouwsels of verbouwsels. Te denken valt daarbij aan De Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen, zie;
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28610.0.html
en "Rijtjeshuizen in jaren '30 stijl met Kibri 8321", zie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45760.0.html
.
Deze bouwsels heb ik niet zomaar gemaakt. Ik ben al een aantal jaren bezig met het bouwen van een vaste treinbaan op de zolder van onze woning. Tot op heden ben ik nog niet verder dan het aanleggen van het schaduwstation, want met een jong gezin blijft er niet zo heel veel vrije tijd over. Daarnaast vind ik het ook leuk om treinen te fotograferen, waar ook de nodige tijd in gaat zitten. Maar haast heb ik ook niet, het leukste is het bouwen en als de baan eenmaal klaar is.... Naast het bouwen aan het schaduwstation heb je soms ook gewoon eens zin om iets aan scenery te doen, maar aan een schaduwstation valt weinig aan scenery te vinden. Daarom zette ik af en toe eens een huisje in elkaar, werd er een spoorbrug gebouwd en maakte ik een rijtje van 9 Kibri woningen. Met als gevolg dat die zooi mij nu allemaal gruwelijk in de weg staan als ik aan de baan wil bouwen....
Ermehuizen anno 1974
Laat ik eerst eens met de naam Ermehuizen beginnen. Ermehuizen is niets anders dan een samenvoeging van mijn geboorteplaats (waar ik 28 jaar ben blijven hangen) en het dorp waar ik nu alweer bijna 8 jaar woon. Enkhuizen en Ermelo. 1974 is mijn themajaar, omdat ik ooit een bruine Motorpost had gekocht en ik daar twee bruine Gs'jes met opschrift Post bij wilde hebben (bij NS reden deze wagens vanaf 1974). Daarnaast is mijn grote 'lieveling' de Nederlands/Zwitserse TEE DE-IV/RAm die in het voorjaar van 1974 buiten dienst gingen. Zie hier het enige overlappingsjaar van deze twee treinen en mijn themajaar is vastgesteld.
Overigens verzamel ik ook moderner Nederlands materieel. Ik heb daarom besloten mijn baan geheel in de stijl van de jaren '70 in te richten, maar het materieel uit 1974 ook zo nu en dan te wisselen voor het modernere materieel.
De techniek
Op mijn vijfde verjaardag kreeg ik van mijn ouders een startset van Marklin met de overbekende stoomloc nr. 3000. het treintjesvirus nam geheel bezit van vader en zoon en al snel begon mijn vader een marklinbaantje te bouwen op zolder. Zo zoetjes aan werd het materieelpark uitgebreid en vernederlands. Ik ben daarom bij het Marklin systeem gebleven, maar heb de boel wel gemoderniseerd naar digitaal. De rail die ik in Ermehuizen gebruik is Marklin K-rail. besturingssysteem is een Intellibox IR en uiteindelijk zal de baan bestuurd gaan worden met Koploper. Bezetmelding regel ik met Vieschmann 5217 en de wissels worden bediend met servo's.
Overigens is het aandeel Marklin materieel relatief klein. Ik vind mezelf dan ook absoluut geen Marklinist, maar een drierailer.
Tenslotte (voor nu dan)
In de komende berichten zal ik foto's laten zien van het schaduwstation, de elektrische bende onder de baan en neem ik jullie mee bij de verdere bouw van Ermehuizen in wording. De bouw gaat langzaam, maar hopelijk heb ik zo nu en dan eens wat leuks aan jullie te laten zien.
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 10 November 2013, 21:09:04 door Jeroen Water
»
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Gert1
Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #1 Gepost op:
09 November 2013, 21:21:21 »
Het zal je niet verbazen dat ik dit ga volgen!
mvg,
Gert
Gelogd
Chris80
Offline
Berichten: 3375
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #2 Gepost op:
09 November 2013, 21:51:39 »
Ik ook
. Op naar de volgende update
.
Groet,
Chris
Gelogd
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
jakop
Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #3 Gepost op:
09 November 2013, 22:22:33 »
Hier volger nr. 3, maar dat wist je al.
Die andere 3 railer
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #4 Gepost op:
10 November 2013, 10:58:59 »
Hoi Jeroen,
Heb je draadje met de rijtjeshuizen ook met plezier gevolgd. En de rest van de goegemeente hier op het forum ook, staat me nog bij. Man man wat een discusies daar
Maar je getoonde bouwkwaliteiten doen vermoeden dat ook dit nieuwe draadje het waard zal zijn om te volgen (nee, voel vooral geen druk). Ik durf wel te zeggen dat de goede ervaringen uit het verleden hier wel een garantie zijn voor de toekomst
.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Jaap Smith
Offline
Berichten: 387
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #5 Gepost op:
10 November 2013, 15:42:59 »
Leuk Jeroen, dat je een bouwdraadje hebt geopend. Bij mij zal daar nog wel even niets van terecht komen, heb het te druk met stations en bruggen bouwen
Maar nu even serieus, hoe krijg ik het uit mijn mond, ik ga dit zeker volgen.
Vriendelijke groet Jaap Smith
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5239
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #6 Gepost op:
11 November 2013, 12:50:29 »
Klinkt allemaal al weer erg gezellig hier!
Leuk dat jullie dit draadje gaan volgen.
Baanplan onderstation
Laat ik jullie eerst eens deelgenoot maken van het baanplan van mijn onderstation. Het onderstation voorziet in 13 doorgaande opstelsporen en 4 korte kopsporen. Verder zitten er twee keerlussen in verwerkt en zijn er op twee plaatsen wissels gelegd die naar de hellinmgen leiden voor het niveau daarboven, waar de eigenlijke treinbaan moet komen. Van het onderste niveau is dus uiteindelijk niets meer te zien.
Ik heb ooit de märklin K-rail stukken in AutoCAD getekend en dat programma ook maar gebruikt om het baanplan te maken.
Ik heb om ruimte te winnen, veel gebruik gemaakt van meegebogen wissels. Dat voorkomt niet alleen dat je veel ruimte kwijt bent aan de wisselstraten, maar ook dat treinen S-bogen moeten gaan rijden. Ik heb de S-bogen niet helemaal uit kunnen bannen, maar wel grotendeels. Tevens heb ik twee keerlussen ingebouwd.
Ten opzichte van dit baanplan heb ik in de werkelijkheid wel wat aanpassingen doorgevoerd. Zo zijn er vier kopspoortjes bijgekomen voor korte treinstellen (max 2 bakken) en is er nog een extra opstelspoor aangelegd die nie6t op deze tekening staat.
Het diagonaal lopende stukje baan linksonder bestaat nu nog niet. Hier moet ik later onderdoorkruipen om in het midden van de baan te gaan staan/zitten. Uiteindelijk gaat hier mijn spoorbrug geplaats worden, maar dat zal nog een hele tijd gaan duren vrees ik.....
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 11 November 2013, 12:53:29 door Jeroen Water
»
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
jakop
Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #7 Gepost op:
11 November 2013, 13:13:47 »
Ik zie parallellen met m'n eigen geknutsel
Ik moet toch even roepen: foto's! het volk wil foto's!
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2520
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #8 Gepost op:
12 November 2013, 09:08:32 »
Ik ben ook zeer benieuwd, Jeroen!
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5239
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #9 Gepost op:
12 November 2013, 09:37:31 »
Hahaha, ja dat zat er weer in natuurlijk dat er foto's moesten komen....
Stand van zaken 1 maart 2009
Helaas heb ik tijdens de bouw van het onderstation ooit maar 4 foto's gemaakt... Maar goed, nu het schaduwstation nog niet bedekt is door de verdieping erboven, zal ik er ook nu foto's van maken. Eerst maar even een paar plaatjes tijdens de bouw:
Om te visualiseren welk gedeelte je hier nu ziet op de tekening van mijn vorige post hier, de foto is genomen vanuit het 'gat' in het midden en je ziet nu de rechter en linker onderhoek op de tekening. Het frame is opgebouwd uit zware houten balken, zodat ik ook met mijn dikke je weet wel op de baan kan zitten. Omdat ik nogal kippig ben, is dat wel makkelijk, zodat ik tenminste goed kan zien wat ik doe.... Ik heb een open frameconstructie gemaakt, zodat ik straks met mijn knar en kolenschoppen nog bij het onderstation kan komen als er onverhoopt een trein het spoor bijster is geraakt. En aangezien dat altijd op de meest onmogelijke plekken gebeurt..... Uiterst rechts op de foto moet uiteindelijk de spoorbrug komen op de punt van de bak.
Op deze foto is de rechter bovenhoek van de tekening zichtbaar. De trafo en de Intellibox staan hier op een tijdelijke plek. De oplettende kijker ziet dat ik regelmatig pijlen teken naast de rails. Om de meest optimale stroomgeleiding te creëren, soldeer ik de stroomcontacten van de railstukken aan elkaar. Ik maak dan ongeveer lengtes van een meter en soldeer aan deze stukken hun eigen voedingsdraden en als dat mogelijk is, plaats ik er een bezetmeldpunt in. Deze delen worden dan op de baan in elkaar geschoven en daar waar dat gebeurt en de contacten dus niet gesoldeerd zijn, zet ik een pijl op het hout. Ik weet dan als de rails ooit weer eens uit elkaar zou moeten, waar ik de rails los moet halen. De voedingsdraden worden aangesloten op een kroonsteen en vandaar aangesloten op de ringleiding. Hierdoor kan ik een compleet stuk spoor uit de baan halen als dat onverhoopt nodig mocht zijn.
Bij de ramen van de dakkapel die op de vorige foto's zichtbaar zijn (tenminste het rolgordijn wat ervoor zit) heb ik een ruimte vrij gehouden. De treinbaan is daar dus niet tegen de muur gebouwd, zodat ik enerzijds bij de ramen kan komen, en anderzijds ook gemakkelijk de achterzijde van de ban kan bereiken. Deze foto is vanaf hier gemaakt. Op de foto heb je zicht op de rechter en linker bovenhoek van de tekening. Op de plek waar hier nog de pc staat, is inmiddels een uitschuifbaar tableau gekomen waar de Intellibox, een programmeerspoor, een laptop en een booster hun plek hebben gevonden. De baan wordt boven dit tableau gebouwd en hier zal het andere uiteinde van mijn spoorbrug zijn plekje gaan vinden. In de keerlus rechts naast de pc zijn in een later stadium vier korte kopspoortjes aangelegd voor treinstellen van maximaal 2 bakken. Naast de 1000 en de Plan V zijn nog vijf potloodlijnen zichtbaar. Hier moeten nog vier opstelsporen komen en het meest rechter spoor is het spoor om via één van de keerlussen bij de hellingen te komen. Omdat ik de houten plaat goed op het frame wilde laten rusten, heb ik het rechts iets breder gemaakt dan nodig zou zijn. Hierdoor rust de plaat nu volledig op het frame. In een later stadium is deze ruimte nog gebruikt om een extra opstelspoor aan te leggen die niet terug te vinden is op de tekening. Ook nog een kleine tip als je net als ik 'last' hebt van en wandcontactdoos die boven de baan uitsteekt. Ik ha geen zin om deze naar beneden te verplaatsen. Maar één van de contactdozen had ik wel nodig. Een normale stekker zou veel te ver uitsteken, wat ten koste zou gaan van ruimte voor en spoor. Weet dan dat de bouwmarkten ook haakse stekkers verkopen. Ideaal, want deze nemen veel minder ruimte in!
Tenslotte nog een plaatje vanaf de ramen naar de linker en rechter onderhoeken van de tekening. In het gat van de keerlus zie je precies een balk in het frame zitten. Deze heb ik er in en later stadium uitgehaald, wat mij aanzienlijk meer bewegingsruimte gaf voor als er een calamiteit opgetreden heeft.
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 12 November 2013, 09:40:46 door Jeroen Water
»
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
jakop
Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #10 Gepost op:
12 November 2013, 10:40:56 »
Ziet er stevig uit, Waterbaas!!
een tafel van 2"x3"tjes....dat had ik nog niet gezien. Daar kan je zeker op zitten
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #11 Gepost op:
12 November 2013, 17:21:00 »
De treintafel is aardbevingsbestendig zeg maar. Gebouwd voor de toekomst, voor als de aardbevingen hier in Groningen tot in Ermelo reiken.
Schept wel weer een band
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
tijgernootje
Offline
Berichten: 11772
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #12 Gepost op:
13 November 2013, 08:12:56 »
Dit ziet er goed uit
nu ik het station zie,snap ik wel waarom japie soms gefrustreerd werd van dat ding
Ik ga proberen dit in de gaten te houden
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
wibi
Offline
Berichten: 578
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #13 Gepost op:
13 November 2013, 12:14:32 »
Als ook ex Ermeloer en ook drierailer ga ik dit maar eens volgen, ziet er mooi uit!
Gelogd
jakop
Gast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
«
Reactie #14 Gepost op:
13 November 2013, 18:17:12 »
Citaat van: Jeroen Water op 11 November 2013, 12:50:29
Ik heb om ruimte te winnen, veel gebruik gemaakt van meegebogen wissels.
Ik heb die alleen als 'uitrijders' gebruikt in mijn schaduwstation omdat op de vorige baan ze nogal eens voor ontsporingen zorgden in de afbuigende stand zeg maar. Heb jij daar geen last van?
Je kan in ieder geval lange treinen kwijt in dit schaduwstation. Hoelang worden je zichtbare stationsporen?
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
Volgende
- [
1
]
2
3
...
71
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974