Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 20:04:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 19:07:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 19:05:04
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 18:52:56
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 18:44:17
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 18:39:09
Roco smeerolie door TonM
Vandaag om 18:37:06
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 50924 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3050
  • Aachenau West
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #225 Gepost op: 08 December 2025, 21:24:57 »
Leuk Peter, weer een update (y)

Ik weet niet of ik de wissels "los" zou leggen. Er treedt altijd wel enige werking op. De kans op ontsporingen lijkt me groter dan dat een wissel niet werkt.
(Ik heb zelf 2 wissels in mijn baan waar ik ontevreden over ben. Het aanpassen daarvan is geen leuk werk. Maar het is wel te doen)
Omgekeerd, als je ooit nog eens ontevreden bent over het weglaten van railverbinders, dan ben je misschien nog wel meer op slopershoogte ;)

Groet, Bas

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 620
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #226 Gepost op: 08 December 2025, 21:56:20 »
Goed punt. Ik twijfelde ook, vandaar dat ik het expliciet meldde. Met resultaat. Bedankt.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #227 Gepost op: 08 December 2025, 22:19:23 »
Heee,  Naagenoot!
 Dat is mooi dat je weer verder kan gaan.  :)
Toevallig dacht ik er onlangs ovr om je eens  te mailen ,maar dat hoet niet meer.
De wissels moet je met lasjes uitrusten. Je kan het losmaken wel wat makkelijker maken door aan de kant van de tongpunten in het spoor dat daar op aansluit te zorgen dat je het los van de ondergrond houdt over een halve meter als de situatie met andere wissels dat toelaat zodat je dat stukje spoor van de wissel kan aftrekken. De wissel zelf kan je dan los trekken van de twee sporen aan de andere kant.Het wissel moet dus niet vast gelijmd worden bij het balasten en ook geen voedigsdraden aab de rails solderen.

 Ik zit zelf een beetje in beslommeringen  omdat we over ca 5 maanden gaan verhuizen en ik een nieuw plan in schaal 0 of H0 moet bedenken voor een kleinere ruimte dan ik nu heb, Maar dat komt in een ander draadje .
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9174
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #228 Gepost op: 09 December 2025, 00:11:53 »
Ik duik er zo even in omdat ik op basis van Zandvoort twee banen heb gehad.
Mijn ervaring is dat het een beest van een station is. De uitvoering met keerlus bv lijkt leuk, maar bleek ongelooflijk saai.
Kenmerkend voor Zandvoort vind ik de opstelplek voor loks tussen de sporen. Dat vergt echter veel wisselruimte, reden waarom mijn tweede Zandvoortbaan strandde voor het af was.

Uiteraard is dit alles persoonlijk, iets met wensen en eisen, verwachtingen ook.
Ik volg je daarom graag naar een succesvolle vertaling 😉

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 620
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #229 Gepost op: 09 December 2025, 01:02:46 »
@ Peter: Goede tips, ga ik rekening mee houden. Verder volg ik je avonturen in het kleine kamertje met belangstelling  ;)

@ Huup: als je van veel rijden houdt, kan ik me voorstellen dat Zandvoort saai is. Eens per half uur een trein.... Ik vind juist een trein die de hele tijd rondjes rijdt, weer saai. Wat me boeit aan Zandvoort is idd de opstelplek voor locs en daarnaast ook de opstelplek voor de versterkingsrijtuigen. Verder is er in het gekozen tijdvak (ruim rond 1980) ook goederenverkeer en uiteraard het VAM-station.
Ik beoog niet Zandvoort natuurgetrouw na te bouwen; daar heb ik de ruimte ook niet voor. Met de dichterlijke vrijheden die de modelbouwer bezit, heb ik een derde perronspoor toegevoegd voor een lijntje naar het fictieve Achterveen. Op dat lijntje wordt gedieseld, wat het materieelpark ook weer diverser maakt. Qua materieel zal ik zeker ook wat meer internationale treinen naar Zandvoort laten doorrijden dan in werkelijkheid gebeurde.
Verder ga ik het stationsgebouw niet plaatsen, maar beeld ik de spoorzijde af op of tegen de achterwand aan de zijkant. Wel wil ik de overkapping zoals die in die tijd er was. Zo heb ik de maximale perronlengte om wat realistische treinlengtes te kunnen toepassen.
Rijden doe ik handmatig, een trein tegelijk (tenzij er een tweede machinist op bezoek is). Het sporenplan biedt veel rangeermogelijkheden.
Vooral zal ik bezig zijn met de aankleding, wat op zo'n oppervlakte de nodige tijd zal vragen. Maar dat vind ik juist ook leuk.

Ik zie, dat ik de laatste versie van het sporenplan niet geplaatst heb. Dus bijgaand een plaatje van hoe het er uit gaat zien. Alleen Achterveen kan nog iets veranderen; de rest ligt vast.

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9174
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #230 Gepost op: 09 December 2025, 08:45:50 »
Ha Peter,
Je komt iig een stuk verder dan ik!

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #231 Gepost op: 09 December 2025, 09:49:35 »
Een leuk en fraai baanplan en Zandvoort blijft (ook bij mij) tot de verbeelding spreken. In mijn jonge jaren gingen wij regelmatig met de trein vanaf Aerdenhout naar Overveen (oma) of Zandvoort (strand). De locwissels waren altijd machtig om te zien!

Ik vind je vertaling fraai en je sporenverloop mooi soepel. Wel ben ik bang dat het misschien wat veel is om allemaal met de hand te bedienen. Maar dat is een persoonlijke keuze. Zelf denk ik ook na over een soortgelijke opzet, een schaduwstation met keerlusmogelijkheid en een kopstation.

Mocht je nog meer ruimte willen op de opstelsporen, je zou wissel 7 nog een sectie naar links kunnen trekken, dan worden alle opstelsporen aan de rechterzijde 1 lengte langer. Aan de andere kant, op deze manier ben je gedwongen tot meer rangeren. Elk nadeel.......  ;D.

Groeten,
Rogier

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #232 Gepost op: 09 December 2025, 10:44:45 »
Hoi Peter ,
Je uiteindelijke plan ziet er best mooi uit.  (y)

k heb de tijd nog goed gekend dat er gerangeerd werd  met versterkings rijtuigen met een 500 of 600 lok,Ik kwam vanuit Noordwijk op de fiets door de duinen om te kijken ,daar waar nu de nieuwe trappen zijn gemaakt.
Ik heb nog  zw/w foto's vanaf die plek  van een 1100 aan het stootjuk  naast het perron.
 Ook ik ben gestrand met mijn Zandvoort plannen in schaal 0 en H0.
Groeten en succes verder.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9174
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #233 Gepost op: 09 December 2025, 10:45:52 »
Zandvoort in 0  :o :o

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #234 Gepost op: 09 December 2025, 10:57:53 »
Keigaaf baanplan, mooi idee, volgen staat aan.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #235 Gepost op: 09 December 2025, 14:48:29 »
 Tsja Huub ,
 Inderdaad  :o   :o ,
Als je met een trein van 10  of  meer rijtuigen wil rangeren heb je heel wat lengte nodig plus nog  2 lokken en de nodige  wissels ,bij mij is  nu het einde Zandvoort in 0  ( ik had 3 rijtuigen in een trein),maar  ook in H0 . >:(
 En nu weer verder  met de baan van de andere Peter. :D
 Peter
« Laatst bewerkt op: 09 December 2025, 18:32:50 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeroen95

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • NS tijdperk IV/V/VI
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #236 Gepost op: 09 December 2025, 18:55:23 »
Heel erg gaaf!!
Volgen staat aan  8)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6568
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #237 Gepost op: 09 December 2025, 22:20:19 »
Mooi plan (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 620
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #238 Gepost op: Vandaag om 18:19:02 »
Stopblokjes voor de kopsporen maken. Als het met een lijmklem niet kan ...

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB