Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:02:46
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:01:49
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Luud H
Vandaag om 10:57:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 10:47:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:43:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 10:16:12
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 10:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:03:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Karben
Vandaag om 10:00:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:45:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 09:24:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Maartenw
Vandaag om 09:11:57
z21 Start opkrikken door spoorijzer
Vandaag om 09:07:35
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door ChrisNL
Vandaag om 08:27:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:32:29
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 05:33:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 02:09:03
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 48746 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3046
  • Aachenau West
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #225 Gepost op: 08 December 2025, 21:24:57 »
Leuk Peter, weer een update (y)

Ik weet niet of ik de wissels "los" zou leggen. Er treedt altijd wel enige werking op. De kans op ontsporingen lijkt me groter dan dat een wissel niet werkt.
(Ik heb zelf 2 wissels in mijn baan waar ik ontevreden over ben. Het aanpassen daarvan is geen leuk werk. Maar het is wel te doen)
Omgekeerd, als je ooit nog eens ontevreden bent over het weglaten van railverbinders, dan ben je misschien nog wel meer op slopershoogte ;)

Groet, Bas

Peter J K

  • Online Online
  • Berichten: 591
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #226 Gepost op: 08 December 2025, 21:56:20 »
Goed punt. Ik twijfelde ook, vandaar dat ik het expliciet meldde. Met resultaat. Bedankt.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #227 Gepost op: 08 December 2025, 22:19:23 »
Heee,  Naagenoot!
 Dat is mooi dat je weer verder kan gaan.  :)
Toevallig dacht ik er onlangs ovr om je eens  te mailen ,maar dat hoet niet meer.
De wissels moet je met lasjes uitrusten. Je kan het losmaken wel wat makkelijker maken door aan de kant van de tongpunten in het spoor dat daar op aansluit te zorgen dat je het los van de ondergrond houdt over een halve meter als de situatie met andere wissels dat toelaat zodat je dat stukje spoor van de wissel kan aftrekken. De wissel zelf kan je dan los trekken van de twee sporen aan de andere kant.Het wissel moet dus niet vast gelijmd worden bij het balasten en ook geen voedigsdraden aab de rails solderen.

 Ik zit zelf een beetje in beslommeringen  omdat we over ca 5 maanden gaan verhuizen en ik een nieuw plan in schaal 0 of H0 moet bedenken voor een kleinere ruimte dan ik nu heb, Maar dat komt in een ander draadje .
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9109
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #228 Gepost op: Vandaag om 00:11:53 »
Ik duik er zo even in omdat ik op basis van Zandvoort twee banen heb gehad.
Mijn ervaring is dat het een beest van een station is. De uitvoering met keerlus bv lijkt leuk, maar bleek ongelooflijk saai.
Kenmerkend voor Zandvoort vind ik de opstelplek voor loks tussen de sporen. Dat vergt echter veel wisselruimte, reden waarom mijn tweede Zandvoortbaan strandde voor het af was.

Uiteraard is dit alles persoonlijk, iets met wensen en eisen, verwachtingen ook.
Ik volg je daarom graag naar een succesvolle vertaling 😉

Peter J K

  • Online Online
  • Berichten: 591
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #229 Gepost op: Vandaag om 01:02:46 »
@ Peter: Goede tips, ga ik rekening mee houden. Verder volg ik je avonturen in het kleine kamertje met belangstelling  ;)

@ Huup: als je van veel rijden houdt, kan ik me voorstellen dat Zandvoort saai is. Eens per half uur een trein.... Ik vind juist een trein die de hele tijd rondjes rijdt, weer saai. Wat me boeit aan Zandvoort is idd de opstelplek voor locs en daarnaast ook de opstelplek voor de versterkingsrijtuigen. Verder is er in het gekozen tijdvak (ruim rond 1980) ook goederenverkeer en uiteraard het VAM-station.
Ik beoog niet Zandvoort natuurgetrouw na te bouwen; daar heb ik de ruimte ook niet voor. Met de dichterlijke vrijheden die de modelbouwer bezit, heb ik een derde perronspoor toegevoegd voor een lijntje naar het fictieve Achterveen. Op dat lijntje wordt gedieseld, wat het materieelpark ook weer diverser maakt. Qua materieel zal ik zeker ook wat meer internationale treinen naar Zandvoort laten doorrijden dan in werkelijkheid gebeurde.
Verder ga ik het stationsgebouw niet plaatsen, maar beeld ik de spoorzijde af op of tegen de achterwand aan de zijkant. Wel wil ik de overkapping zoals die in die tijd er was. Zo heb ik de maximale perronlengte om wat realistische treinlengtes te kunnen toepassen.
Rijden doe ik handmatig, een trein tegelijk (tenzij er een tweede machinist op bezoek is). Het sporenplan biedt veel rangeermogelijkheden.
Vooral zal ik bezig zijn met de aankleding, wat op zo'n oppervlakte de nodige tijd zal vragen. Maar dat vind ik juist ook leuk.

Ik zie, dat ik de laatste versie van het sporenplan niet geplaatst heb. Dus bijgaand een plaatje van hoe het er uit gaat zien. Alleen Achterveen kan nog iets veranderen; de rest ligt vast.

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9109
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #230 Gepost op: Vandaag om 08:45:50 »
Ha Peter,
Je komt iig een stuk verder dan ik!

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3240
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #231 Gepost op: Vandaag om 09:49:35 »
Een leuk en fraai baanplan en Zandvoort blijft (ook bij mij) tot de verbeelding spreken. In mijn jonge jaren gingen wij regelmatig met de trein vanaf Aerdenhout naar Overveen (oma) of Zandvoort (strand). De locwissels waren altijd machtig om te zien!

Ik vind je vertaling fraai en je sporenverloop mooi soepel. Wel ben ik bang dat het misschien wat veel is om allemaal met de hand te bedienen. Maar dat is een persoonlijke keuze. Zelf denk ik ook na over een soortgelijke opzet, een schaduwstation met keerlusmogelijkheid en een kopstation.

Mocht je nog meer ruimte willen op de opstelsporen, je zou wissel 7 nog een sectie naar links kunnen trekken, dan worden alle opstelsporen aan de rechterzijde 1 lengte langer. Aan de andere kant, op deze manier ben je gedwongen tot meer rangeren. Elk nadeel.......  ;D.

Groeten,
Rogier

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #232 Gepost op: Vandaag om 10:44:45 »
Hoi Peter ,
Je uiteindelijke plan ziet er best mooi uit.  (y)

k heb de tijd nog goed gekend dat er gerangeerd werd  met versterkings rijtuigen met een 500 of 600 lok,Ik kwam vanuit Noordwijk op de fiets door de duinen om te kijken ,daar waar nu de nieuwe trappen zijn gemaakt.
Ik heb nog  zw/w foto's vanaf die plek  van een 1100 aan het stootjuk  naast het perron.
 Ook ik ben gestrand met mijn Zandvoort plannen in schaal 0 en H0.
Groeten en succes verder.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9109
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #233 Gepost op: Vandaag om 10:45:52 »
Zandvoort in 0  :o :o

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #234 Gepost op: Vandaag om 10:57:53 »
Keigaaf baanplan, mooi idee, volgen staat aan.