Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:00:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:12
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 22:57:16
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 22:19:57
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 21:56:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erjen89
Vandaag om 21:56:20
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1 door hervé
Vandaag om 21:50:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:29:04
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:03:37
zoek functie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:11:22
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door orientexpress
Vandaag om 19:58:43
Koppelinghouder gezocht. door saskia
Vandaag om 19:22:04
starter N-baan door NS264
Vandaag om 18:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:52:06
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:18:03
Garage Sarink en de vergeten koelwagen (spoor 0) door Jeronimos
Vandaag om 18:03:49
Piko umbauwagens 3YGe door bernhard67
Vandaag om 17:55:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Dion
Vandaag om 17:31:46
EifelBurgenBahn door basjuh1981
Vandaag om 17:05:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:46:21
Au bord de la Cèze door Dennis1984
Vandaag om 16:40:59
modulebaan jaren 60 door Wim Vink
Vandaag om 16:26:53
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 16:25:25
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:48:31
Ombouw Piko NS 2200 AC digitaal naar DCC door Ben
Vandaag om 14:45:07
Bayerische stoomlok 3601 door Peter45
Vandaag om 14:11:41
Uhlenbrock power40 aansluiten op power3 door janvanbemmel
Vandaag om 14:00:30
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:50:53
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 40000 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25770
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #210 Gepost op: 08 July 2022, 16:29:25 »
Dat betekent, dat ik in het circuit geen signalering met leds kan maken. De enige info is dan stand van de draaischakelaar. Doenbaar, maar geen mooie lichtjes
Wat dacht je hier van?


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #211 Gepost op: 08 July 2022, 16:47:23 »
@ Klaas, vraagje:   dat onderste "schakelaartje" bij de wisselspoelen, zijn dat de eindafschakelingen ?

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #212 Gepost op: 08 July 2022, 17:48:14 »
Wat dacht je hier van?
Dat spreekt me wel aan. Daarmee krijg ik de stand van de wissels in beeld. Dat is nuttig voor een wisselstraat in het schaduwstation. De keuzeschakelaar voor de bestemmingsporen heeft dan geen verlichting, maar dat is overkomelijk door een goede markering op het schakelpaneel.
Een paar vraagjes nog:
  • Hoe sterk moeten de weerstanden boven de ledjes zijn? 1kΩ?
  • Je schrijft eerder, dat bij voldoende kracht in de voeding er geen CDU nodig is. Ik gebruik als voeding de Mean Well RS-25-15 AC/DC 1.7 A 25 W 15 V/DC. Maximaal 6 wissels tegelijk (Roco Line met Roco spoelen). Kan dat voldoende zijn? Ik kan en zal natuurlijk testen. Ik heb voldoende liggen om een stevige CDU te maken, alleen misschien niet een juiste transistor (zoals in het schema op jouw site). Is de rekensom van 1000µF per wissel dan correct?
  • Het schakelpaneel en daarmee de CDU is ongeveer 1,5 meter gemiddeld vanaf de wissels. Is die afstand een probleem?
  • ik neem aan, dat de + van de CDU en van de ledjes uit dezelfde bron komen. Klopt dat?

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #213 Gepost op: 08 July 2022, 18:01:36 »
@Veroniek, ik ga zeker nog wat testen, maar de keuze voor DC is al gemaakt. Ik lees eigenlijk ook geen overwegende bezwaren tegen DC, behalve dat de wisselaansluiting van ‘analoge’ trafo’s (ik neem ze zo, omdat jij dat zelf in je eerste antwoord deed) traditioneel AC is.
Nu heb ik inderdaad een paar trafo’s/regelaars van heel lang geleden. Of het prutstrafo’s zijn weet ik niet, maar blijkbaar wel te weinig vermogen voor mijn doel. Dan was een nieuwe DC-voeding toch een heel stuk voordeliger (€15) dan een nieuwe trafo (maar ik heb ook niet lang gezocht).
De finesses van de discussie hierboven vind ik met mijn beperkte kennis van de elektronica wat lastig te vatten, maar ik doe mijn best. Een steile leercurve zullen we maar zeggen.
Over het algemeen vind ik de logica in DC-circuits wat gemakkelijker te volgen.
Ik ga met het schema van Klaas aan de slag, dus ook de CDU indien nodig vóór de matrix, en zal verslag van mijn vorderingen doen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4441
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #214 Gepost op: 08 July 2022, 19:45:57 »
Citaat
De finesses van de discussie hierboven vind ik met mijn beperkte kennis van de elektronica wat lastig te vatten
Het is ook wel een beetje overbodige puntloze discussies... Ik had al gauw spijt van mijn aandeel er in...

iig het doel van de CDU is om energie op te slaan om daarmee grote  stromen te kunnen leveren, meer dan je voeding, zonder veel van de voeding te belasten. Dus een voeding van 1,7A is meer dan genoeg.

Mocht je CDU nu net niet je 6 wissels aankunnen, kun je altijd nog de spanning verhogen en/of meer condensators toevoegen.

1.5m kabel is ook geen probleem. Tenzij je draad echt te dun is  ;D

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25770
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #215 Gepost op: 08 July 2022, 19:54:58 »
Je schrijft eerder, dat bij voldoende kracht in de voeding er geen CDU nodig is. Ik gebruik als voeding de Mean Well RS-25-15 AC/DC 1.7 A 25 W 15 V/DC. Maximaal 6 wissels tegelijk (Roco Line met Roco spoelen). Kan dat voldoende zijn?
25W bij 15V betekent 1,66A. In de praktijk heb ik gemerkt dat zo'n Meanwell bij 20% boven de nominale stroomwaarde afschakelt. Maar dan is het nog onvoldoende voor 6 wissels. Ik had 17 ohm per spoel gemeten, dat is dus bijna 1A bij 15V. Als je 6 wissels tegelijk schakelt zit je dus op ongeveer 5A. Dat trekt die voeding niet.
Dus je moet een zwaardere voeding hebben, of een CDU.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #216 Gepost op: 08 July 2022, 20:00:59 »
Dan wordt het dus een CDU. Daar was ik ook al initieel van uitgegaan. Blijft nog de vraag hoe zwaar hij moet zijn, als ik jouw schema volg en er één plaats voor de matrix. Ik dacht dus aan in mijn geval 6 x 1000µF (uiteraard parallel). En is de transistor in de schakeling noodzakelijk, of zorgt die er alleen voor, dat de elco’s sneller laden? Ik hoef de wisselstraat niet heel snel achter elkaar te verstellen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #217 Gepost op: 08 July 2022, 20:49:05 »
In tegenstelling tot bask 185 vind ik het helemaal geen "een beetje overbodige puntloze discussies" en heb ik er zeker geen spijt van. Ik vind dat die de probleemstelling en de discussie bagatelliseert. En als die er spijt van heeft dan voor de volgende keer een advies: bezint eer ge begint.
Het resultaat voor Peter J K is heel duidelijk geworden en heeft tot een onderbouwde keuze geleid.   Anders was het een keuze vanuit het ongewisse.  Zeker omdat hij tot nu toe niet zo goed op de hoogte was.
Nu kan hij, met nog wat vragen, verder.

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #218 Gepost op: 08 July 2022, 21:03:11 »
‘analoge’ trafo’s (ik neem ze zo, omdat jij dat zelf in je eerste antwoord deed)
Is verder niet zo belangrijk, maar ik bedoelde : analoge trafo/regelaar, dus zoiets  als je Hema trafo/regelaar. Misschien beter te omschrijven als een analoge regelaar (gelijkstroom). (met eventueel een wisselstroomuitgang)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25770
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #219 Gepost op: 08 July 2022, 21:17:13 »
Peter, ik weet niet of je 6 x 1000µF nodig hebt. In het schema op mijn site staat 2200µF. Je zou kunnen beginnen met 2 x 1000 en kijken wat er gebeurt. Mocht het niet genoeg zijn, dan kun je er altijd nog bij zetten.

De transistor zorgt er inderdaad voor dat de elco's sneller laden. Maar ik vraag me af of dat in jouw geval gaat werken. De transistor gaat in eerste instantie vol open en laat dan de maximale stroom door. In geval van een normale trafo is dat geen probleem, die overleeft die kortstondige overbelasting wel.

Maar een Meanwell voeding reageert heel anders. Als daar de stroom te hoog wordt schakelt hij razendsnel af. En daarna gaat hij staan "pompen". na een paar seconden schakelt hij weer in, constateert dat de overbelasting er nog is,  schakelt weer uit en gaat het een paar seconden later nog een keer proberen, net zo lang tot de stroom onder de afschakelwaarde blijft. Dat zou kunnen betekenen dat het opladen juist langer gaat duren.

In jouw geval kan de CDU heel eenvoudig zijn, een weerstand om de laadstroom te beperken en de elco's. Meer hoeft het niet te zijn. Zo waren de oerversies van de CDU ook uitgevoerd, de transistor en de extra diodes zijn er later bij bedacht door mensen die vonden dat het opladen te langzaam ging.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #220 Gepost op: 08 July 2022, 21:20:26 »
Dat is mooi. Ik houd van eenvoudig. Ik ga het proberen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #221 Gepost op: 26 July 2022, 01:45:03 »
Ruim twee weken en een hittegolfje verder en de schakeling zoals Klaas in bericht 210 voorstelde, is gebouwd en getest. En werkt. Bijgaande foto laat de testopstelling zien. Alles is nog provisorisch verbonden. De schakeling is modulair opgebouwd in drie onderdelen: de CDU (nog op broodplankje), de diodenmatrix en een printstrookje met de weerstanden voor de ledjes. Verder zie je de draaischakelaar en de drukknop om daadwerkelijk te schakelen.
Nog wel een spannend momentje tijdens de test, maar het bleek eraan te liggen, dat ik van twee wissels de - nog niet had aangesloten :-[

Waarschijnlijk gesneden koek voor de meesten van jullie en behoorlijk ouderwets, maar ik ben best wel tevreden.

(Voor de goede waarnemer: ja, er ontbreekt nog een duo ledjes voor een wissel. Dit is een helft van de kruiswissel, die alleen geschakeld moet worden voor het in- resp. uitrijden van de kopsporen. Dat gebeurt met een aparte schakelaar. Die is nog niet aangesloten.)





Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #222 Gepost op: 07 September 2023, 10:44:41 »
Hoi Peter ,
Hoe gaat het met de baanaanleg ondanks de warmte?
(Bij  mij ook 25 gr ) :(
Groeten ,
           andere Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

HuubvG

  • Midden-Groningen
  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #223 Gepost op: 07 September 2023, 14:49:51 »
Dag Peter J K,

Omdat andere Peter een bericht plaatste, waardoor je draadje weer tevoorschijn kwam, wilde ik eens kijken naar je baanplannen en ben begonnen bij #1.

Al verder lezend en kijkend werd het me te ingewikkeld en ben weer teruggegaan naar je eerste plan.

Citaat

Op mijn zolder heb ik ook plannen. Er is ruimte voor een U, of zelfs een Ɯ. Onder één van de 'eindpunten' van de letter U of Ɯ had ik ook een keerlus in gedachten, en dus ook pendelen.

Ik vind dit een goed doordacht plan en wil de opzet graag als voorbeeld nemen. Om er uiteraard wel mijn geheel eigen draai aan te geven.

Ik ben benieuwd hoe het ermee staat en sluit me bij de vorige spreker aan.

Groeten,

Huub
Oude Fleischmann treinen vanaf 1962, Train Jaune vanaf 2002 en nog wat knutselplannen