Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:45:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:44:23
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Ronald69
Vandaag
om 19:44:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:43:37
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
BramFokke
Vandaag
om 19:40:27
Extra functie in Zimo MS450P22
door
VAM65
Vandaag
om 19:38:13
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 19:34:32
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:33:09
Loc - tenderverbindin Roco S3/6
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:15:30
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:04:58
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Jeroen95
Vandaag
om 18:55:23
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
timtrein
Vandaag
om 18:47:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ronald69
Vandaag
om 18:38:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 18:25:01
Roco traxx 'Eurocity'
door
the_gold
Vandaag
om 18:16:54
Roco 2025
door
IJmc
Vandaag
om 18:02:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:46:43
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 17:17:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 17:04:01
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209
door
Herb73
Vandaag
om 16:54:09
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald69
Vandaag
om 16:28:52
z21 Start opkrikken
door
Herb73
Vandaag
om 14:44:54
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 14:07:41
Goede wensen voor 2026
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:59:05
Aachenau West
door
Peter J K
Vandaag
om 12:10:56
Vermogen centrale
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:02:24
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
wob
Vandaag
om 10:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:03:32
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 09:45:21
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
ChrisNL
Vandaag
om 08:27:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vorige
-
1
...
14
15
[
16
]
Omlaag
Auteur
Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) (gelezen 49032 keer)
wob
Offline
Berichten: 3046
Aachenau West
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #225 Gepost op:
08 December 2025, 21:24:57 »
Leuk Peter, weer een update
Ik weet niet of ik de wissels "los" zou leggen. Er treedt altijd wel enige werking op. De kans op ontsporingen lijkt me groter dan dat een wissel niet werkt.
(Ik heb zelf 2 wissels in mijn baan waar ik ontevreden over ben. Het aanpassen daarvan is geen leuk werk. Maar het is wel te doen)
Omgekeerd, als je ooit nog eens ontevreden bent over het weglaten van railverbinders, dan ben je misschien nog wel meer op slopershoogte
Groet, Bas
Gelogd
Peter J K
Online
Berichten: 595
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #226 Gepost op:
08 December 2025, 21:56:20 »
Goed punt. Ik twijfelde ook, vandaar dat ik het expliciet meldde. Met resultaat. Bedankt.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Mijn baan:
Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan:
BoB
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4048
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #227 Gepost op:
08 December 2025, 22:19:23 »
Heee, Naagenoot!
Dat is mooi dat je weer verder kan gaan.
Toevallig dacht ik er onlangs ovr om je eens te mailen ,maar dat hoet niet meer.
De wissels moet je met lasjes uitrusten. Je kan het losmaken wel wat makkelijker maken door aan de kant van de tongpunten in het spoor dat daar op aansluit te zorgen dat je het los van de ondergrond houdt over een halve meter als de situatie met andere wissels dat toelaat zodat je dat stukje spoor van de wissel kan aftrekken. De wissel zelf kan je dan los trekken van de twee sporen aan de andere kant.Het wissel moet dus niet vast gelijmd worden bij het balasten en ook geen voedigsdraden aab de rails solderen.
Ik zit zelf een beetje in beslommeringen omdat we over ca 5 maanden gaan verhuizen en ik een nieuw plan in schaal 0 of H0 moet bedenken voor een kleinere ruimte dan ik nu heb, Maar dat komt in een ander draadje .
Groeten ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Huup
Offline
Berichten: 9115
May your coffee kick in before reality does.
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #228 Gepost op:
Vandaag
om 00:11:53 »
Ik duik er zo even in omdat ik op basis van Zandvoort twee banen heb gehad.
Mijn ervaring is dat het een beest van een station is. De uitvoering met keerlus bv lijkt leuk, maar bleek ongelooflijk saai.
Kenmerkend voor Zandvoort vind ik de opstelplek voor loks tussen de sporen. Dat vergt echter veel wisselruimte, reden waarom mijn tweede Zandvoortbaan strandde voor het af was.
Uiteraard is dit alles persoonlijk, iets met wensen en eisen, verwachtingen ook.
Ik volg je daarom graag naar een succesvolle vertaling 😉
Gelogd
Duin aanZee II
Peter J K
Online
Berichten: 595
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #229 Gepost op:
Vandaag
om 01:02:46 »
@ Peter: Goede tips, ga ik rekening mee houden. Verder volg ik je avonturen in het kleine kamertje met belangstelling
@ Huup: als je van veel rijden houdt, kan ik me voorstellen dat Zandvoort saai is. Eens per half uur een trein.... Ik vind juist een trein die de hele tijd rondjes rijdt, weer saai. Wat me boeit aan Zandvoort is idd de opstelplek voor locs en daarnaast ook de opstelplek voor de versterkingsrijtuigen. Verder is er in het gekozen tijdvak (ruim rond 1980) ook goederenverkeer en uiteraard het VAM-station.
Ik beoog niet Zandvoort natuurgetrouw na te bouwen; daar heb ik de ruimte ook niet voor. Met de dichterlijke vrijheden die de modelbouwer bezit, heb ik een derde perronspoor toegevoegd voor een lijntje naar het fictieve Achterveen. Op dat lijntje wordt gedieseld, wat het materieelpark ook weer diverser maakt. Qua materieel zal ik zeker ook wat meer internationale treinen naar Zandvoort laten doorrijden dan in werkelijkheid gebeurde.
Verder ga ik het stationsgebouw niet plaatsen, maar beeld ik de spoorzijde af op of tegen de achterwand aan de zijkant. Wel wil ik de overkapping zoals die in die tijd er was. Zo heb ik de maximale perronlengte om wat realistische treinlengtes te kunnen toepassen.
Rijden doe ik handmatig, een trein tegelijk (tenzij er een tweede machinist op bezoek is). Het sporenplan biedt veel rangeermogelijkheden.
Vooral zal ik bezig zijn met de aankleding, wat op zo'n oppervlakte de nodige tijd zal vragen. Maar dat vind ik juist ook leuk.
Ik zie, dat ik de laatste versie van het sporenplan niet geplaatst heb. Dus bijgaand een plaatje van hoe het er uit gaat zien. Alleen Achterveen kan nog iets veranderen; de rest ligt vast.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Mijn baan:
Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan:
BoB
Huup
Offline
Berichten: 9115
May your coffee kick in before reality does.
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #230 Gepost op:
Vandaag
om 08:45:50 »
Ha Peter,
Je komt iig een stuk verder dan ik!
Gelogd
Duin aanZee II
spoorijzer
Offline
Berichten: 3240
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #231 Gepost op:
Vandaag
om 09:49:35 »
Een leuk en fraai baanplan en Zandvoort blijft (ook bij mij) tot de verbeelding spreken. In mijn jonge jaren gingen wij regelmatig met de trein vanaf Aerdenhout naar Overveen (oma) of Zandvoort (strand). De locwissels waren altijd machtig om te zien!
Ik vind je vertaling fraai en je sporenverloop mooi soepel. Wel ben ik bang dat het misschien wat veel is om allemaal met de hand te bedienen. Maar dat is een persoonlijke keuze. Zelf denk ik ook na over een soortgelijke opzet, een schaduwstation met keerlusmogelijkheid en een kopstation.
Mocht je nog meer ruimte willen op de opstelsporen, je zou wissel 7 nog een sectie naar links kunnen trekken, dan worden alle opstelsporen aan de rechterzijde 1 lengte langer. Aan de andere kant, op deze manier ben je gedwongen tot meer rangeren. Elk nadeel.......
.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4048
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #232 Gepost op:
Vandaag
om 10:44:45 »
Hoi Peter ,
Je uiteindelijke plan ziet er best mooi uit.
k heb de tijd nog goed gekend dat er gerangeerd werd met versterkings rijtuigen met een 500 of 600 lok,Ik kwam vanuit Noordwijk op de fiets door de duinen om te kijken ,daar waar nu de nieuwe trappen zijn gemaakt.
Ik heb nog zw/w foto's vanaf die plek van een 1100 aan het stootjuk naast het perron.
Ook ik ben gestrand met mijn Zandvoort plannen in schaal 0 en H0.
Groeten en succes verder.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Huup
Offline
Berichten: 9115
May your coffee kick in before reality does.
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #233 Gepost op:
Vandaag
om 10:45:52 »
Zandvoort in 0
Gelogd
Duin aanZee II
Luud H
Offline
Berichten: 112
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #234 Gepost op:
Vandaag
om 10:57:53 »
Keigaaf baanplan, mooi idee, volgen staat aan.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4048
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #235 Gepost op:
Vandaag
om 14:48:29 »
Tsja Huub ,
Inderdaad
,
Als je met een trein van 10 of meer rijtuigen wil rangeren heb je heel wat lengte nodig plus nog 2 lokken en de nodige wissels ,bij mij is nu het einde Zandvoort in 0 ( ik had 3 rijtuigen in een trein),maar ook in H0 .
En nu weer verder met de baan van de andere Peter.
Peter
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 18:32:50 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Jeroen95
Offline
Berichten: 430
NS tijdperk IV/V/VI
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
«
Reactie #236 Gepost op:
Vandaag
om 18:55:23 »
Heel erg gaaf!!
Volgen staat aan
Gelogd
Mvg
Jeroen
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110113.0
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vorige
-
1
...
14
15
[
16
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)