Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
Vandaag
om 20:39:51
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 20:17:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 20:00:59
Railpro 607
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:54:06
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
Vandaag
om 19:17:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
Vandaag
om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia
door
R1954
Vandaag
om 18:03:03
Lima plan E bankjes
door
klusser
Vandaag
om 18:02:28
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bert55
Vandaag
om 17:27:18
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
FritsT
Vandaag
om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
Vandaag
om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
Vandaag
om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
robin binsbergen
Vandaag
om 12:39:39
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 09:53:06
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:10:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
Vorige
-
Volgende
-
1
...
82
83
[
84
]
85
86
...
110
Omlaag
Auteur
Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes (gelezen 269935 keer)
Vislijn
Offline
Berichten: 861
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1245 Gepost op:
19 February 2024, 14:58:09 »
Station Velsen-IJmuiden Oost, gezien in noordwestelijke richting.
Het is volgens het fotobijschrift 10 oktober 1968 en dat betekent dat het oostelijke ingangsgebouw, dat hier oorspronkelijk de toegang tot de onderdoorgang vormde, nog maar net verdwenen is. We zien aan de nieuwe bestrating rechtsonder nog waar het gestaan heeft. Bij diezelfde gelegenheid werden ook de gebouwen op het middenperron en de overkapping voor het grootste deel gesloopt. We zien links nog net een stukje van het restant, dat zes jaar later alsnog het veld zou moeten ruimen, want de gifbeker moest helemaal leeg, zoals dat heet. Slechts een enorme vlakte zou overblijven, met daarop één kleine abri, die halverwege de jaren tachtig, na het staken van het reizigersvervoer op de lijn, op zijn beurt ook weer zou verdwijnen. Aan de westkant van de onderdoorgang had sinds 1924 ook een ingangsgebouwtje gestaan, dat eveneens in 1968 is gesneuveld.
Vanuit IJmuiden nadert een treinstel Plan V het station. Het is nog groen, maar heeft al wel de toen net geïntroduceerde NS-vignetten.
Foto J. Abbing. Beeldcollectie van de gemeente Velsen, inv.nr. 10519
Het westelijke ingangsgebouwtje uit 1924 nog eens op herhaling:
[↑ Hier in 1967. Foto Piet Korpershoek, Collectie Gemeente Velsen, Noord-Hollands Archief cat.nr. KNA001009045]
En het oostelijke, uit 1905:
[↑ Juli 1968, vlak voor de sloop. Vergelijk de positie van de trap rechts met die op de eerste foto. Foto Beeldbank De Boer via NHA NL-HlmNHA_1478_06303K00_30]
«
Laatst bewerkt op: 19 February 2024, 15:58:58 door Vislijn. Reden: tikfout hersteld
»
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Vislijn
Offline
Berichten: 861
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1246 Gepost op:
20 February 2024, 13:51:42 »
De spoorbrug bij Velsen, 1950, kijkend in oostelijke richting. Rechts de dienstwoningen van Rijkswaterstaat, voor het personeel van de brug. Door de brug heen kijkend zien we aan de overkant van het kanaal de papierfabriek van Van Gelder.
Beeldcollectie van de gemeente Velsen, inv.nr. NL-HlmNHA_1098_10355
Permanente link
https://hdl.handle.net/21.12102/53452FC6FB8F11DF9E4D523BC2E286E2
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Vislijn
Offline
Berichten: 861
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1247 Gepost op:
21 February 2024, 10:14:10 »
Deze foto werd in 1946 gemaakt vanaf dezelfde spoorbrug, die nu opengedraaid is. Ook nu kijken we oostwaarts, richting Amsterdam dus. Links weer de papierfabriek van Van Gelder te Velsen-Noord. Twee vrachtschepen liggen aangemeerd. Helaas is de naam van het voorste niet leesbaar, want zoals (jammer genoeg) alle foto's in deze serie is ook deze opname niet bijzonder scherp. Toch is het verder een schitterende plaat. Midden op het kanaal nadert een schip dat zo te zien toen al oud was. Het gaat vanuit Amsterdam richting zee, maar zal verderop eerst nog de sluizen moeten passeren.
Foto J.Th. Piek, Fotocollectie Rijksvoorlichtingsdienst. Bestanddeelnummer 123-1196. Permanente url:
http://hdl.handle.net/10648/af303204-d0b4-102d-bcf8-003048976d84
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Vislijn
Offline
Berichten: 861
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1248 Gepost op:
27 February 2024, 14:12:02 »
Dit is het vervolg op de vorige foto: we staan nog steeds bovenop de opengedraaide spoorbrug, maar we kijken nu westwaarts. Het oude stoomschip dat op de vorige foto vanuit de richting Amsterdam de brug naderde is 'm nu gepasseerd. Het vaart onder Finse vlag en is, aan de kleuren van de schoorsteen te zien, van de rederij "Suomen Höyrylaiva Oy/Finska Ångfartygs AB". De naam van het schip heb ik nog niet kunnen achterhalen. Op de achtergrond het omvangrijke sluizencomplex en daarachter de Noordzee.
Fotograaf J. Th. Piek, collectie Rijksvoorlichtingsdienst. Inv.nr. 123 1195.
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Vislijn
Offline
Berichten: 861
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1249 Gepost op:
28 February 2024, 10:21:42 »
De spoorbaan naar IJmuiden in de omgeving van de halte Casembrootstraat, die niet ver achter de rug van de fotograaf ligt. We zien de sporen hier al uiteenwijken voor het middenperron. Links het Noordzeekanaal met verderop de spoorbrug, die ook hier opengedraaid is. Rechts de huizen langs de IJmuiderstraatweg; tussen het spoor en de huizen zien we een oudere, houten versie van het beruchte Prorail-hek. Ook toen al. Tussen de bovenleidingmasten zien we de schoorsteen van de eigen elektriciteitscentrale van de brug. Daarvóór staat nog een armsein. De bovenleidingportalen zijn hier nog nieuw, want de foto werd gemaakt in oktober 1928. We kijken in oostelijke richting.
Foto Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Documentnummer 10.048.
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Rob Bennis
Stroomlijners, mijn favorieten
Offline
Berichten: 1127
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1250 Gepost op:
28 February 2024, 19:34:57 »
Als je kijkt naar het sein dan zie je een vertakkings hoofdsein. Dat beide hoofdseinen op hetzelfde niveau betekent dat beide aansluitende sporen met dezelfde snelheid bereden kunnen worden op het station. Dit sein wordt voorafgegaan door een voorsein, en dit hebben we ook eerder gezien kijk maar.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222377969#msg3222377969
Deze seinen hebben er gestaan tot de buitendienst stelling van de Velserdraaibrug. Daarna is het vereenvoudigd.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis
YouTube
Mat 46
Mat 40
Huup
Offline
Berichten: 8495
May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1251 Gepost op:
28 February 2024, 23:18:59 »
Blijft de vraag wat er vertakte tussen IJmc en Velsen-station.......
Gelogd
Zee. Land.
IJmc
Offline
Berichten: 1445
Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1252 Gepost op:
28 February 2024, 23:24:00 »
Citaat van: Huup op 28 February 2024, 23:18:59
Blijft de vraag wat er vertakte tussen IJmc en Velsen-station.......
Tussen de twee sporen lag een overloopwissel (volgens mij heet dat zo).
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/heyst/
Vislijn
Offline
Berichten: 861
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1253 Gepost op:
29 February 2024, 13:43:41 »
Hee, dat is wel interessant, met dat sein op gelijke hoogte. Weer wat geleerd.
Er was daar verderop inderdaad een overloopmogelijkheid:
1954, foto J.C. de Jongh
Zie ook pag. 5 van dit draadje
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Huup
Offline
Berichten: 8495
May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1254 Gepost op:
29 February 2024, 14:17:26 »
Ja, de andere kant op. Ri Velsen?
Gelogd
Zee. Land.
Vislijn
Offline
Berichten: 861
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1255 Gepost op:
29 February 2024, 15:10:26 »
Volgens mij werd het wissel een tijdlang vooral gebruikt om vanuit Velsen een stukje 'verkeerd spoor' richting Casembrootstraat te kunnen rijden en dan hier terug te gaan naar het rechterspoor. De pendeltrein Velsen-IJmuiden maakte er op deze manier gebruik van. Daarover meer in deze post
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222428251#msg3222428251
en vooral in de leerzame reacties daarop.
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Vislijn
Offline
Berichten: 861
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1256 Gepost op:
29 February 2024, 15:23:29 »
Een "kiekje op de nieuwe Spoorbrug"
Het zal ongeveer 1905 zijn, het jaar dat de nieuwe brug in gebruik werd genomen. We kijken vanuit Velsen in noordwestelijke richting. Op het oude spoor rijdt een kleine locomotief met een enkele goederenwagen. De oudere, lage spoorbrug ligt/lag rechts nét buiten beeld, het is me niet duidelijk of die op het moment van deze foto nog in gebruik was. Als dat zo was, dan komt de loc misschien net uit Beverwijk. Het eerste station Velsen, het witte gebouw dat we eerder tegenkwamen en dat al in 1891 buiten dienst was gegaan, zal links net buiten beeld liggen.
Wat zou die donkere horizontale vorm zijn, rechts aan de overkant van de nieuwe brug? Zou daar een (werk-)trein staan? Wel gek, een trein zo dichtbij op een moment dat de brug openstaat.
Ansichtkaart, uitg. Nauta te Velsen. Collectie Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum, no. 8410.
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Quinzeedied
Offline
Berichten: 1374
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1257 Gepost op:
29 February 2024, 16:03:52 »
Is dat niet gewoon het nieuwe baanlichaam (nog zonder rails) aan de overkant van het kanaal? Het deel helemaal links op def foto heeft een vergelijkbare lichte bovenzijde en donkere zijkant...
«
Laatst bewerkt op: 29 February 2024, 16:18:17 door Quinzeedied
»
Gelogd
C-rails
Gast
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1258 Gepost op:
29 February 2024, 16:08:05 »
Gezien het feit, dat het vaste gedeelte van de brug nog niet op zijn kolom staat, er nog steigers onder het draaigedeelte staat en het spoor nog niet is aangesloten op de nieuwe brug, denk ik, dat de oude nog in gebruik is en de nieuwe nog niet. Deze nieuwe brug is ook 85 m westelijker gelegd, vandaar dat het spoor ook nog voor nieuwe de brug langs loopt. Tevens meen ik geheel rechts van het draaiend gedeelte nog een stukje van het vaste deel te zien van de brug.
Gelogd
IJmc
Offline
Berichten: 1445
Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1259 Gepost op:
29 February 2024, 16:42:26 »
Platluis op het spoor?
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/heyst/
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
Vorige
-
Volgende
-
1
...
82
83
[
84
]
85
86
...
110
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes