Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:47:15
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 15:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 15:34:04
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 15:17:06
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 269912 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1050 Gepost op: 30 October 2023, 16:39:03 »
De Waldorp er bij gepakt en daar vond ik dit:
De locomotief is er een van de serie AJAX - DEUKALION van de HSM, NS nummers 801-82
Herkenningspunten zijn de blazende veiligheid op de typische Borsig dom en de vaasvormige veiligheid (Ramsbottom?) voor het machinistenhuis.
Voor bescherming van het locpersoneel tijdens het achteruit rijden was een tenderkap aangebracht

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1051 Gepost op: 02 November 2023, 14:34:11 »
Ha, dank voor het opzoeken!

We blijven nog even op station IJmuiden, maar nu zien we de andere kant, gezien vanaf het stationsplein:



We kijken in zuidoostelijke richting en zien in het midden het stationsgebouw zoals het er tot 1944 uitzag. Opvallen is dat er aan deze kant niet echt een uitnodigende ingangspartij is, deze gevel ziet er vrij 'gesloten' uit. In de gevel zit een grote, fraaie klok ingemetseld. Daaronder een brievenbus. Het achterste gedeelte van het stationsgebouw, van hieruit gezien, was in gebruik als goederenloods. Rechts het toiletgebouw met buiten, op de stoep, een zogenaamde "krul", een urinoir. Links staat op een kopspoor een rijtje goederenwagens, met daarachter een armsein. Verder naar links een paar kabelhaspels, ook in veel later tijden nog een vertrouwd gezicht in IJmuiden. Je zag ze overal. Twee mannen zijn op weg met een handkar met vaten erop. Haring of bier? De fotografie werkte in die tijd nog met vrij lange sluitertijden, je ziet dat alleen de mensen die bewust poseren voor de fotograaf er scherp op staan. Rechtsvoor een soort 'spookverschijning', kennelijk iemand die niet stil kon staat. Ik zie trouwens ook maar één been... Verder is de ansichtkaart van erg goede kwaliteit. Fotograaf is me niet bekend, en voor de datering gok ik op rond 1915.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2023, 14:35:46 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1052 Gepost op: 06 November 2023, 10:33:34 »


Het is 1973; vanuit de Leeuweriklaan in IJmuiden kijken we zuidwaarts richting de halte Velsen-Zeeweg, waar zojuist de trein richting IJmuiden binnenloopt. Hij zal voorbij de overweg stoppen. Boven de trein zien we de spits van de kerktoren van Driehuis. Let op de paal met knipperlicht rechts, waarmee ook het verkeer vanuit de Leeuweriklaan werd gewaarschuwd wanneer de overwegbomen sloten.

We hebben het er wel eens vaker over gehad dat de halte en overweg in 1958 iets in noordelijke richting werden verplaatst, vóór 1958 liep de Zeeweg vlak voor het grote huis op de achtergrond langs en ging aan de andere kant van het spoor verder in Driehuis. Dat stuk in Driehuis loopt sindsdien dood en heet Valeriuslaan.

Weer zien we een VW T1-spijltjesbus, dit keer van het bedrijf 'Intima'. Wat voor zaak zou dat geweest zijn? Ongetwijfeld iets heel onschuldigs, maar de naam klinkt nu wat dubieus. Hoe dan ook, achter het busje zien we het haltegebouw en daarnaast een telefooncel.

Foto is afkomstig uit de collectie van de Gemeente Velsen, via het Noord-Hollands Archief. Cat.nr. 10449.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2023, 10:35:45 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1053 Gepost op: 07 November 2023, 16:28:14 »




Vanaf het noordelijkste puntje van station Velsen-IJmuiden Oost zien we rechts een lange trein bestaande uit stroomlijnmaterieel binnenkomen vanuit de richting Alkmaar. Voorop een treinstel Mat36, te herkennen aan de kleine cabineramen. Achter de trein is de spoorbrug zichtbaar die hij net overgestoken is. Links de pendeltrein Velsen-IJmuiden Oost-IJmuiden v.v., een iets moderner tweewagenstel Mat46. We hebben goed zicht op de verschillende armseinen en boven de kop van de trein uit Alkmaar zien we een rangeerlantaarn uitsteken, ook wel 'rouwbrief' genoemd. Niet verrassend toont deze dat er op het moment niet mocht worden gerangeerd. Rechts op de achtergrond de eigen elektriciteitscentrale t.b.v. de bediening van de draaibrug. Deze was toen al niet meer in gebruik.

Foto J. de Jongh, september 1957. Noord-Hollands Archief cat.nr. KNA001008781

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1054 Gepost op: 07 November 2023, 17:20:28 »
De '46 rijd verkeerd.
Wel een foto voor een "lijsie".
« Laatst bewerkt op: 07 November 2023, 18:46:03 door IJmc »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1055 Gepost op: 07 November 2023, 18:50:22 »
Scherp gezien,want het was daar dubbelspoor.
Mss een storing ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1056 Gepost op: 07 November 2023, 20:29:08 »
Ja, dat is wel gek. Als je kijkt naar hoe het wissel ligt waar hij net overheen gereden is, dan komt hij ook niet van een perronspoor. Wel lag er in die tijd verderop, net na de boog, nog een overloopwissel, dus voor vóór het klaphekje kon de trein terug naar het rechterspoor.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1057 Gepost op: 07 November 2023, 20:36:41 »
Het is niet gek, als je weet hoe het zit. De Mat'46 is eerder uit IJmuiden gekomen en heeft reizigers in Velsen-IJmuiden Oost afgezet. Dan zet het stel terug op het spoor uit IJmuiden. De trein (Alkmaar-) Uitgeest - Haarlem loopt binnen en neemt de overstappers op. Die trein vertrekt en de Mat'46 zet terug naar het perron om o.a. overstappers uit Uitgeest te laten instappen. Dan vertrekt het naar IJmuiden en loopt verderop over naar het rechterspoor.
Groet, Frank

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1058 Gepost op: 07 November 2023, 21:05:31 »
Wel heel raar dit.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1059 Gepost op: 07 November 2023, 21:24:16 »
Dank je wel Frank, dat verklaart het. Er is ook een tijd geweest dat treinen uit Haarlem hier gesplitst werden: het ene stuk ging naar IJmuiden en het andere door naar Alkmaar. Treinen uit Alkmaar werden hier weer samengevoegd met die uit IJmuiden, samen gingen ze dan door naar Haarlem. Wanneer nu het splitsen/samenvoegen werd gebruikt en wanneer het pendelen met een los treinstel, dat is me nog niet helemaal duidelijk.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1060 Gepost op: 07 November 2023, 21:37:00 »
Wel heel raar dit.
Waarom men dit een tijdje zo gedaan heeft, weet ik ook niet. Dat splitsen/combineren is veel logischer en heeft men ook lang volgehouden, alleen werd Velsen-IJmuiden Oost vervangen door Santpoort Noord.
Groet, Frank

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1061 Gepost op: 07 November 2023, 23:07:29 »
Ja, dat is wel gek. Als je kijkt naar hoe het wissel ligt waar hij net overheen gereden is, dan komt hij ook niet van een perronspoor.
Het wissel ligt zo, omdat dat onderdeel is van de beveiliging van de rijweg van de trein uit Beverwijk.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1062 Gepost op: 08 November 2023, 10:01:18 »
Het is niet gek, als je weet hoe het zit. De Mat'46 is eerder uit IJmuiden gekomen en heeft reizigers in Velsen-IJmuiden Oost afgezet. Dan zet het stel terug op het spoor uit IJmuiden. De trein (Alkmaar-) Uitgeest - Haarlem loopt binnen en neemt de overstappers op. Die trein vertrekt en de Mat'46 zet terug naar het perron om o.a. overstappers uit Uitgeest te laten instappen. Dan vertrekt het naar IJmuiden en loopt verderop over naar het rechterspoor.

Dat verklaart ook waarom de Mat'46 de sluitseinen heeft aanstaan. Zo lijkt het in ieder geval.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1063 Gepost op: 08 November 2023, 11:11:05 »
Prachtig hoe de puzzelstukjes op hun plek vallen  (y)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1064 Gepost op: 08 November 2023, 11:11:28 »
Het wissel ligt zo, omdat dat onderdeel is van de beveiliging van de rijweg van de trein uit Beverwijk.
Inderdaad: flankbeveiliging.
Groet, Frank