Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

appel decoder door Pjotr500
Vandaag om 18:13:46
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Matthijsfh
Vandaag om 18:12:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:25:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:07:51
West-Brabantse modelspoordagen door R1954
Vandaag om 16:36:41
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:33:21
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:19:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:48:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:12
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:52:52
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door Ronald Halma
Vandaag om 14:31:12
Phildie blanke lak verwijderen door TonM
Vandaag om 14:10:06
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 14:06:34
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:34:06
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 12:37:09
Fleischmann br 212 bodemplaat door Besselspoor
Vandaag om 10:57:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
Vandaag om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:46:08
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan door spoorijzer
Vandaag om 08:38:14
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:19:23
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 08:13:59
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 08:07:56
Modelbaan Beltheim. door 741230
Vandaag om 06:42:09
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 313290 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1275 Gepost op: 19 March 2024, 22:01:33 »
Met rechts een villa in aanbouw op een kale vlakte.
Weet iemand het type loc?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1276 Gepost op: 21 March 2024, 10:33:22 »
Ben ook wel benieuwd wat voor stoomloc het is. In het naoorlogse spul ben ik aardig goed thuis, maar stoomlocs zijn voor mij nog steeds een blinde vlek.

Intussen plaats ik een luchtfoto van lang geleden:



We zien de omgeving van de Vissershaven en het stationsgebied te IJmuiden in westelijke richting, ik schat zo rond 1935-1940. Wat me in de eerste plaats opvalt is het enorme aantal koelwagens waarmee alle sporen van het Visstation vol staan, rechtsboven in beeld. Het zijn er vele tientallen. Ook op de sporen voorbij het Visstation staan goederenwagens te wachten op belading met vis. Verder op de voorgrond ligt rechts het 'normale' station IJmuiden. Daar is het nu juist rustig. Alleen op het kopspoor zien we een goederenwagen staan, of twee. Opvallend is het schuine spoor dat zich van het stationsemplacement aftakt. Er staat een goederentrein op. Op die plek kwamen later nog meer sporen, maar deze lagen meer parallel aan de stationssporen.

Linksonder het uiteinde van de Vissershaven ("Pishoek"). Vaag is het havenspoor zichtbaar dat met de bocht meeloopt en langs de Trawlerkade verdergaat en zich daar vertakt. Ook langs de Haringkade linksboven (die eigenlijk geen kade is) lag een spoor.

Fotograaf onbekend




Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1277 Gepost op: 21 March 2024, 11:08:39 »
De stoomloc heeft alle typische kenmerken van een Sharp Stewart loc, zoals schoorsteen, stoomdom en machinistenhuis. Ik denk dat dit er een is van HSM serie 701 - 755, de latere NS serie 5500

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11714
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1278 Gepost op: 21 March 2024, 11:52:12 »
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar de tenderbak lijkt kleiner dan die van de serie 5500.

Edit: maar ik kan zo snel geen passende alternativ vinden. Dus dan idd maar een 5500  :)
« Laatst bewerkt op: 21 March 2024, 11:57:40 door Eelco Storm »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1279 Gepost op: 21 March 2024, 12:19:36 »
Is inderdaad een 5500, met deels verhoogde kolenbak.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11714
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1280 Gepost op: 21 March 2024, 13:52:39 »
Deels verhoogd?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1281 Gepost op: 21 March 2024, 16:08:08 »
Is een 5500 (waren ook in Haarlem in depot), maar de kolenbakken werden pas jaren later verhoogd en wel tot de hoogte van het dak van het machinistenhuis.
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11714
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1282 Gepost op: 21 March 2024, 17:04:41 »
Ja, precies.

Is er een betere scan van deze ansicht beschikbaar?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1283 Gepost op: 22 March 2024, 16:56:48 »
Dank voor alle info over de loc.
Helaas heb ik geen betere scan beschikbaar dan deze


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1285 Gepost op: 25 March 2024, 10:15:17 »
https://i.pinimg.com/originals/c5/df/05/c5df056275f1de190d8664d87a945622.jpg

Rechts de afspaninrichting.

Die foto verdient het om wat meer in het zonnetje te staan:



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1286 Gepost op: 25 March 2024, 16:06:17 »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1287 Gepost op: 25 March 2024, 16:14:54 »
Hm, ik dacht onlangs een 5500 met een dergelijke opbouw gezien te hebben in het Roosendaalboek, maar dat blijkt een 5800.....
Ik vermoed het dus en heb verder geen bewijs.


die dingen lijken ook allemaal op mekaar: wieltjes, stangen, huuske, pijpje en rook.....

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1288 Gepost op: 27 March 2024, 14:52:31 »



Het is 1905, en de nieuwe spoorbrug bij Velsen is bijna gereed. We kijken vanuit Velsen-Noord in zuidelijke richting, op de voorgrond zien we dus de 'aanbrug'; het draaibare gedeelte begint verderop. Het is zo te zien een regenachtige dag, en dat is iets wat je eigenlijk niet vaak op deze oude foto's tegenkomt. Uiterst rechts een stukje van een platte goederenwagen die kennelijk bij de aanleg werd gebruikt, uiterst links passeert net een trein over de oude spoorbrug, die toen op zijn laatste benen liep. Boven de stoompluim van de loc zien we in de verte ook station Velsen I, dat toen al niet meer in gebruik was. Ook zijn opvolger sinds 1891, Velsen II dus, zou spoedig buiten dienst gaan, ten gunste van station Velsen III, dat om aan te sluiten op dit spoor over de nieuwe brug wat hoger en meer westelijk werd gebouwd, en dat tot 1983 dienst zou doen. Het tweede en derde station zijn op de foto niet te zien, ze lagen wat verderop.

Foto Collectie Provinciale Atlas Noord-Holland, inventarisnummer 3605.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1289 Gepost op: 28 March 2024, 10:42:29 »


Halte Julianakade, kijkend in oostelijke richting, 20 augustus 1983. De trein van IJmuiden naar Haarlem staat klaar voor vertrek. Ondanks dat het midden in de zomer is, kan dit treinstel Plan V wel een wasbeurtje gebruiken. Rechts de "kraak-noch-smaak"-abri die een jaar of tien eerder zowel de aardige houten blokpost als de wachtruimte verderop op het perron heeft vervangen. Aan de afwijkende stoeptegels rechts is nog wel te zien waar de blokpost heeft gestaan. Links van de trein, aan de overkant van het kanaal, de gebouwen van de CEMIJ cementfabriek en een schoorsteen van de PEN-elektriciteitscentrale.

Foto Cornelius Koelewijn via Flickr, https://flic.kr/p/62mirR