Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

appel decoder door Pjotr500
Vandaag om 18:13:46
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Matthijsfh
Vandaag om 18:12:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:25:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:07:51
West-Brabantse modelspoordagen door R1954
Vandaag om 16:36:41
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:33:21
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:19:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:48:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:12
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:52:52
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door Ronald Halma
Vandaag om 14:31:12
Phildie blanke lak verwijderen door TonM
Vandaag om 14:10:06
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 14:06:34
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:34:06
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 12:37:09
Fleischmann br 212 bodemplaat door Besselspoor
Vandaag om 10:57:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
Vandaag om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:46:08
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan door spoorijzer
Vandaag om 08:38:14
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:19:23
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 08:13:59
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 08:07:56
Modelbaan Beltheim. door 741230
Vandaag om 06:42:09
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 313293 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1230 Gepost op: 09 February 2024, 15:12:36 »
Volgens mij is het een tweetje Mat '40. Die hadden een groot bagageluik.
Groet, Frank

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1231 Gepost op: 09 February 2024, 15:38:12 »
Pishoek?
Nooit geweten.

Mat '40 is heel goed mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2024, 15:41:39 door IJmc »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11714
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1232 Gepost op: 09 February 2024, 16:42:42 »
Tweetje mat ‘40 inderdaad.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1233 Gepost op: 09 February 2024, 20:07:22 »
Het is inderdaad een ElD-2 uit de serie 301 -315.  De uitvoering van deze twee maakt het mogelijk om het jaar 1951 te bevestigen. Je ziet namelijk dat grote bagage ruimte twee roldeuren heeft en dat is bij de grote herstelling van 1952 veranderd in een enkele. Verder denk ik dat dit een oorlogsslachtoffer is waar ramen en deuren missen en op de goederen sporen is gestald in afwachting op herstel.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1234 Gepost op: 10 February 2024, 15:46:50 »
Ha kijk, Mat’40 dus. Weer wat geleerd. (y)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1235 Gepost op: 12 February 2024, 12:17:50 »


2 april 1952. Vanaf het meest noordelijke uiteinde van station Velsen-IJmuiden Oost zien we een trein van Alkmaar naar Haarlem, bestaande uit Blokkendoosmaterieel (Mat24), het station binnenrollen. Hij is zojuist de Velserspoorbrug overgestoken, die we op de achtergrond nog zien liggen. Rechts daarvan de eigen elektriciteitscentrale van de brug, die oorspronkelijk de stroom leverde voor het draaien (ik geloof niet dat dat in 1952 nog steeds zo was, en de schoorsteen die eerder naast de centrale stond is hier al weg). Links de aftakking naar IJmuiden, en achter de kop van de trein de dienstwoningen van Rijkswaterstaat voor het personeel van de brug.

Foto J.F. Schuld.

Links in de boog van het spoor zien we een van de twee smalle viaducten waardoor de Stationsweg, die van IJmuiden-Oost naar Velsen-Zuid liep, onder de twee spoorlijnen doorging.
Het gaat om dit viaduct, op de onderstaande foto gezien van west naar oost:



Collectie 162 - prentbriefkaarten van de Provinciale Atlas Noord-Holland (NHA). Deze foto was al eerder te vinden in deze post: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222407311#msg3222407311
Zoals daar, en in de post van IJmc daaronder, al te lezen valt, bestaat dit viaduct vandaag de dag nog steeds:



Wat eigenlijk best gek is. Het maakt nu alleen deel uit van een veel groter viaduct dat begin jaren 60 werd gebouwd. Hier gezien op 6 maart 1979, gezien in oostelijke richting. Foto Beeldbank De Boer NL-HlmNHA_1478_17705K01_02


« Laatst bewerkt op: 12 February 2024, 14:13:53 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1236 Gepost op: 13 February 2024, 15:09:53 »



Na een goed verlopen reis naar Alkmaar stuurde ene Cor daarvandaan deze ansichtkaart met een mooie foto van station IJmuiden. Niet minder dan drie locomotieven zijn erop te zien. We kijken in noordwestelijke richting en zien een stoomloc met goederentrein langs het eerste perron. Achter de loc ligt het vol goederen die wachten op verzending, of die juist per spoor zijn aangevoerd. De twee andere locomotieven staan rechts op een kopspoor. Links op de voorgrond een ploegbergplaats. Deze zal jaren later, wanneer er ook aan de linkerkant van het tweede perron sporen worden aangelegd, het veld moeten ruimen.

Uitgave J. Hoogerduijn, 1905. Collectie prentbriefkaarten van de Provinciale Atlas Noord-Holland via NHA, inventarisnummer 44349.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1237 Gepost op: 14 February 2024, 10:56:18 »
Uit betrouwbare bron begreep ik intussen dat de locomotief op de voorgrond er een is van de serie HSM 'AJAX' - 'DEUKALION' of 'EOS' - JORDAENS'.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1238 Gepost op: 14 February 2024, 19:39:46 »
NS 1300?
800!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1239 Gepost op: 16 February 2024, 16:11:38 »



Het is rond 1908, een trein is zojuist vanaf het eerste perron van station IJmuiden vertrokken. Een andere reizigerstrein, eveneens met bagage/postrijtuig, staat langs het tweede perron, dat vrij weinig werd gebruikt. Ik stel me zo voor dat de locomotief van deze trein straks over het middenspoor omloopt om hem vervolgens weer naar Velsen te brengen, en van daar misschien verder richting Haarlem en/of Amsterdam. Op één van de kopsporen staat verder een goederentrein. Rechts de ploegbergplaats die we onlangs al eerder zagen, en die zou verdwijnen ten gunste van de sporen die later op de voorgrond zouden worden aangelegd. Voor wie dit draadje een beetje volgt is de O.K. Engelmunduskerk intussen een oude bekende. We kijken naar het noordoosten.

Ansichtkaart. Uitg. P. Roelse, IJmuiden

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1463
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1240 Gepost op: 16 February 2024, 16:37:14 »
Zeker een bekende.

w.drijver

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
  • Ois en vis mot je gebruike as't 'r is
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1241 Gepost op: 16 February 2024, 16:56:06 »
Maar die wagens bij het talud, wist niet dat daar ook nog rails lag.

Groet, Wim

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1242 Gepost op: 16 February 2024, 20:23:19 »
Was mij ook niet eerder opgevallen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1243 Gepost op: 16 February 2024, 21:02:53 »
Is in mijn herinnering wel aan de orde geweest. Kolenhandel?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1244 Gepost op: 19 February 2024, 14:26:39 »
Hmja, die kolenhandel lag volgens mij langs het spoor waar op deze foto de goederentrein staat, hierboven het vierde spoor vanaf de fotograaf. Het spoor langs het talud dat W. Drijver bedoelt ligt verder, dichter langs de Wilhelminakade.

De kolenhandel in 1969:



[1969. Foto Piet Korpershoek, coll. Gem. Velsen via NHA. Cat.nr. KNA001009090]