Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel  (gelezen 89489 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Gepost op: 03 maart 2022, 21:48:12 »
Hoi,

Een tijdje geleden heb ik laten weten dat ik binnenkort ga beginnen met de bouw van materieel 46 vierwagen stel. Ik had contact opgenomen met Erwin Frick (FRIE) over de stand van zaken van zijn vele projecten waar hij mee bezig is. Uit dat contact bleek dat hij bezig was met ontwikkelen van een bouwset voor het vierwagenstel. Wat hij liet zien was zeer positief en ben met hem in zee gegaan voor een bouwset en later voor een zeswagenstel. Maar daar kom ik later op terug, eerst het vierwagenstel.

Eerst een beetje geschiedenis van materieel 1946. Het getal geeft het jaartal waarin de order is geplaatst voor 79 tweetjes en 65 viertjes. Het succes van het voor de oorlog geëlektrificeerde Middennet en de uitbreidingsplannen leiden al tijdens de oorlog bestellingen voor 15 vierwagenstellen mat 36 maar de materiaal schaarste zorgde er voor dat hier niets mee gedaan kon worden. Deze bestelling zijn niet geannuleerd maar opgenomen in de mat 46 bestelling en vormde hiermee het startpunt.
Na de oorlog is heel snel besloten om dit uit te breiden de eerder genoemde aantallen om de oorlogsverliezen te compenseren en de uitbreiding te hebben voor het verdergaande elektrificatie plan. Er was snel heel veel materieel nodig daarom werd er terug gegrepen op bewezen constructies maar met de beperking op het beschikbare staal. Daarom werd er teruggegrepen op de jacobs draaistellen. Dit en de aanpassingen die werden gedaan op de draaistellen zelf om elektrische rail remmen toe te passen, om de hogere dienstsnelheid van 140 km/u te kunnen rijden, leiden er toe dat deze stellen zeker op latere leeftijd toen het onderhoud tot een minimum beperkt werden berucht werden om hun slechte rijeigenschappen.
Hier een mooie afbeelding van vierwagenstel glimmend van de nieuwigheid klaar voor een lange carrière bij de Nederlandse spoorwegen

Afbeelding afkomstig van hetutrechtsarchief

Hier nog een andere mooie foto

Afbeelding afkomstig van hetutrechtsarchief

Dan nog twee andere sites die ook veel informatie en foto's bevatten die bij het bouwen behulpzaam zijn.
http://www.seinarm.nl/
http://www.stortenbeker.eu/

Er zijn er ongetwijfeld meer, ook het NVBS bevat de nodige informatie. Laat maar weten als je er ook een weet.

De volgende keer ga ik op het model in.

Rob




Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2022, 10:45:31 »
Mat 46 zeswagenstel?

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2022, 11:01:43 »
Mss 5 wagenstel Mat 40 ?,  de 800 serie?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2022, 11:16:34 »
Volgens Seinarm zijn er plannen geweest voor zeswagenstellen.
http://www.seinarm.nl/Portals/0/stroomlijn/move46ElD6.html

Geen idee of het waar is. Het is er in ieder geval niet van gekomen. Maar daar hoeft de modelbouwer zich niets van aan te trekken.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2022, 12:09:55 »
Hebben dienst gedaan bij de CFI... (Chemin de Fer Immaginaire)  ;D

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2022, 13:19:48 »
Maar wel weer een leuk initiatief.
Heeft er overigens iemand al eens een mat46 dubbeldekker, anderhalfdekker gemaakt? Just asking 🙃
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2022, 14:07:02 »
Volgens mij Peter Wijshake of iemand uit  zijn naaste (modelbouwende) omgeving. Stichting 'Doorreis'?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2022, 16:24:45 »
In Modelkroniek4 / oktober 1990 staat een geïllustreerde beschrijving van  een heel mooi en bijzonder
model van een mat46-tweetje als dubbeldekker. Zowel historische achtergrond als bouw van het model
 staan erin beschreven.
Auteur: Arjen Dijkgraaf. I.V.M. auteursrechten kan ik er helaas geen plaatje van overnemen.
François

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2022, 17:16:49 »
Die mat 46 zeswagenstel maakt wel wat los  ;D. Ik ben door de website seinarm.nl er door geprikkeld waarop een afbeelding staat van het het stel. Gerard vertelde mij dat zijn inspiratie het boek Treindesign was waarin dit naar voren kwam. Kennelijk is het toch wel redelijk serieus geweest. Het vierwagenstel mat 46 had ten opzicht van het vijfwagen stel mat 40 veel minder zitplaatsen 42 1e klasse en 179 2e klasse versus 55 1e klasse en 268 2e klasse. Dit kan een verklaring zijn voor het bestaan van het ontwerp. Misschien is hiervan nog iets te vinden in het Utrechts Archief

Maar ik vind het wel leuk om zoiets te maken als onderdeel van de NWAS (Nederlandse Wat Als Spoorwegen).

Ook de dubbeldekker is een leuk ontwerp, ik heb zelf hier ook nog de modelkroniek liggen waarin hij beschreven wordt. Drie assige draaistellen er onder geplaatst is ook zo een opvallend ding. Zullen ze wel niet zo leuk hebben gevonden bij het spooronderhoud.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #9 Gepost op: 04 maart 2022, 23:08:03 »
Genoeg geleuterd over het zeswagenstel. Terug naar wat foto's van naakt messing.

Het bouwsetje is voorzien van een hoop details
Goed hier de eerste messing kappen

Vier mooie voorgebogen kappen. Mooi strak.


De kopwanden. Een kopwand moet je samenstellen uit twee plaatjes op elkaar voor de nodige stevigheid. Er zijn twee soorten kopwanden te maken.
De open kopwand voor het jabobsdraaistel en de gesloten kopwand die in de bakovergang zit midden in het treinstel.


Versterkingsstrippen voor onderaan de zijwanden.


De 1e klas bak met een interieur Je ziet de aanpassingen voor het jacobsdraaistel mechaniek van Lima. Ook is er ruimte gemaakt voor een kleine Symoba


De tweede klas bak ook met een interieur


De tweedeklas met bagageafdeling. Je kan hier zien de verstijving voor het bevestigen van de Limakop.
Het is gewoon een deur die over de bestaande deur wordt gelijmd wat een sterke bevestiging oplevert.


De draaistellen. De wielen hebben gedeelde assen die draaien in messing puntlagertjes. Volgens Erwin moet dit lopen als een zonnetje.
En je hebt de mogelijkheid om van alle wielen stroom af te nemen. Gaat tien keer beter lopen dan de Lima oplossing, die heeft teveel weerstand wat ten koste gaat van de trekkracht.


Interieuronderdelen zoals bankjes.

Niet afgebeeld zijn de ramen uitgevoerd in nieuw zilver.

Er zijn nog onderdelen in de maak zoals de de schortplaten. Dit bepaald voor mij nu de bouw volgorde. Eerst maar eens de kappen in elkaar zetten.

Rob



Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2022, 13:49:20 »
Mooi project. Ik begrijp dat er een Lima geofferd gaat worden voor de koppen? Er was ooit iemand (Karst?) bezig aan een DE5 van FRIE, die is nooit afgemaakt geloof ik.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2022, 17:17:40 »
Hoi,

Ja dat klopt een Lima tweetje heb je nodig voor de neuzen. Het mag ook een Rivarossi zijn, dan kan je overwegen om de complete aandrijving te transplanteren. Alleen zijn de Lima's een stukje goedkoper op de beurzen. Ook een overweging.

De DE5 die je noemt is die van Karst Drenth. Het laatste wat er in zijn draadje werd getoond was een rijdende messing rups. Wat nu de status is weet ik niet, moet je aan hem vragen.
De link naar zijn draadje is Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2022, 17:22:52 »
Hoi,

Ik heb een vraag voor jullie. Ik ben op zoek naar foto's of tekeningen of maatschetsen van de daken. Het gaat met name om de loop van de dakleidingen. Ook heb ik gezien dat de oorspronkelijke uitvoering was voorzien van extra dakveiligheden en een weerstand? smoorspoel?

Kijk maar naar de foto's op de eerste post.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #13 Gepost op: 05 maart 2022, 18:26:57 »
Achter de stoomafnemer zit een smoorspoel opgenomen in de leiding van de stroomafnemer naar de bakovergang.
Bij de bakovergang zit nog een extra dakveiligheid van 1000 Amp voor de hele tractieinstallatie.
De dakveiligheid achter de stroomafnemer diende origineel alleen als bescherming voor de condensator, (de rechthoekige doos bij de dakveiligheid) 

In 1954 is de derde dakveiligheid bij de overgang vervallen, en is kreeg elke stroomafnemer een eigen dakveiligheid. Hierbij verviel ook de smoorspoel.

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/3CB9FBC6477159B4B2D6BA2D830442D5
op deze foto is de oude installatie goed te zien, bij de bakovergang zit de derde dakveiligheid. hier zie je ook drie pijpen uit het dak komen.

Bij het utrechts archief staan meerdere foto's van de oude dakindeling van de mat '46 treinstellen.
Deze is in 1954 gewijzigd naar de huidige indeling, en zo ook aan te treffen op het museumtreinstel.
als je weet waar je moet kijken, is de oude plaats van de verwijderde componenten nog te zien.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #14 Gepost op: 05 maart 2022, 19:51:54 »
Arjen,

Bedankt voor deze info. Ik had zelf deze foto gevonden bij de treinramp van Harmelen waar je de veiligheid op het dak van de Bk van de 700 ziet zitten.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/A7F79CC83A1353D7B3427FD36714F87F
Kijken hoe ik dit kan gaan reconstrueren op het model.

Eerst maar eens een schetsje maken

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946