Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goede wensen voor 2026 door Vinkendrecht
Vandaag om 16:33:34
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 16:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 16:04:36
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
Rondom Charlois door Twinkie
Vandaag om 15:50:10
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door Gerrit H
Vandaag om 15:30:22
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:24:43
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:09:47
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 13:40:16
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:28:46
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 13:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:39:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:20:40
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 12:17:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:02:05
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:39:40
Roco smeerolie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:17:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:44:10
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 10:21:12
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 10:03:46
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
Vandaag om 09:47:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 09:29:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Bert Senden
Vandaag om 09:13:31
  

Auteur Topic: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)  (gelezen 394697 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Klaar voor vertrek
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2280 Gepost op: 15 December 2025, 07:23:54 »
Update: Het pakket is inderdaad retour gegaan en afgelopen vrijdag daar aangekomen. Te bizar voor woorden eigenlijk... maar heb nu al van meerdere mensen gehoord dat pakjes retour gaan zonder bezorgpoging, moet niet gekker worden hoor!

Ik denk dat we met z’n allen te weinig beseffen dat wij, consumenten, het zijn die PostNL en andere bezorgers helemaal gek maken rondom Black Friday. Waardoor mensen die zitten te wachten op medische hulpmiddelen de dupe zijn. Want mijn modeltreintje werd na een week toch gewoon bij mij bezorgd, terwijl volgens de track & trace het pakket nog onderweg was terug naar de afzender.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2025, 07:26:56 door Ferdinand Bogman. Reden: Toch maar even citeren »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2281 Gepost op: 15 December 2025, 12:03:05 »
Mwah, wel een beetje heel kort door de bocht, om zo een moreel appel bij de consument te leggen.

- als je als postbestelbedrijf je dienstverlening niet aankan, dan moet je daar naar handelen. Dus of capaciteit vergroten, of je serviceniveau afschalen, of nee verkopen.
- als je zo serieus op medische hulpmiddelen wacht zou ik iets eerder bestellen en niet in deze periode. Of als leverancier geen gebruik maken van de gewone post.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8059
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2282 Gepost op: 15 December 2025, 13:50:59 »
Verzenders kunnen er ook wat van hoor, zowel bedrijven als particulieren.

Onbreekbare platte-/kleine goederen, die zonder risico prima in een (bubbel)enveloppe passen, enkel als pakket willen versturen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2283 Gepost op: 15 December 2025, 14:38:54 »
- als je als postbestelbedrijf je dienstverlening niet aankan, dan moet je daar naar handelen. Dus of capaciteit vergroten, of je serviceniveau afschalen, of nee verkopen.

Nou ja kijk, het is niet erg aantrekkelijk om het hele jaar een extra grote capaciteit aan te houden die in feite slechts twee of drie weken per jaar echt nodig is, en de rest van het jaar dus een dure overcapaciteit te hebben. Ik heb het dan niet alleen over personeel, maar bijvoorbeeld ook over de capaciteit van sorteermachines, gebouwen, vrachtwagens en bestelbussen etc.

In de praktijk komt de overgrote meerderheid van de zendingen toch nog op tijd aan, en andere pakketten doen er één of twee dagen langer over. Geen ramp voor de meeste mensen en voor de vervoerbedrijven geen aanleiding om nee te verkopen.

Update: Het pakket is inderdaad retour gegaan en afgelopen vrijdag daar aangekomen. Te bizar voor woorden eigenlijk... maar heb nu al van meerdere mensen gehoord dat pakjes retour gaan zonder bezorgpoging, moet niet gekker worden hoor!

Vaak gebeurt zoiets op verzoek van de afzender, het is dan niet PostNL die zoiets op eigen houtje beslist.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2025, 14:43:54 door Vislijn »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2284 Gepost op: 15 December 2025, 14:52:44 »
Maar dan zijn we het toch eens? Ik snap ook wel dat het economisch niet handig is die overcapaciteit. Dus dan schakel je door naar lager diensten niveau => het duurt wat langer en als dat ook niet meer uitkomt => Sorry, we kunnen geen pakketten meer aannemen, we gaan eerst afleveren wat we hebben liggen.

Zolang je daar eerlijk over communiceert (en dat gebeurt steeds meer) is er niks aan de hand.

Het wordt wel problematisch als pakjes niet meer afgeleverd worden, een elfstedentocht door het land gaan doen, terug worden gestuurd waar dat niet hoeft etc.

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3287
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2285 Gepost op: 15 December 2025, 14:58:22 »
Ik heb veel gewerkt in/met Logistieke processen en piekmomenten.  Ik denk dat het probleem vooral het inzicht is. Dus weten wanneer je pakketje komt. Zolang de websites vrolijk blijven roepen dat vandaag besteld, morgen in huis is, wordt daarmee rekening gehouden. Komt het pakket een dag later, is men niet thuis --> extra gedoe. Kortom, kunst is om eerlijk en duidelijk te zijn. Je kan beter een dag of 2 dagen speling aangeven, dan gewoon de keten maar volrammen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.  ;D


Groeten,
Rogier

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2286 Gepost op: 15 December 2025, 15:15:08 »
Maar dan zijn we het toch eens?

Zeker!  :)

Ik heb veel gewerkt in/met Logistieke processen en piekmomenten.  Ik denk dat het probleem vooral het inzicht is. Dus weten wanneer je pakketje komt. Zolang de websites vrolijk blijven roepen dat vandaag besteld, morgen in huis is, wordt daarmee rekening gehouden. Komt het pakket een dag later, is men niet thuis --> extra gedoe. Kortom, kunst is om eerlijk en duidelijk te zijn. Je kan beter een dag of 2 dagen speling aangeven, dan gewoon de keten maar volrammen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.  ;D

Inderdaad. De vervoerbedrijven zijn vast niet blij met webshops die naar hun klanten verwachtingen blijven wekken, ook in deze tijd van piekdrukte, die niet helemaal realistisch zijn.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
    • Windhoven
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2287 Gepost op: 15 December 2025, 15:48:40 »
Nu al 2x bij PostNL gehad dat ze een pakketje aankondigen op dag X, maar dat ze ineens 2 dagen daarvoor om een uur of 8 toch beslissen dat het diezelfde dag al komt. Tja dan kan je van iemand ook niet meer verwachten dat ie nog thuis is want ik hou rekening met dag X en niet dag X-2.
Johan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4011
  • de hondsrug baan
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2288 Gepost op: 15 December 2025, 16:25:29 »
Hoi,


Er zou hier ook een pakketje morgen bezorgd worden , maar zag vandaag ik de app dat het vandaag werd .( reeds ontvangen)_

Maar wat ik veel erger vind is de brievenpost zou donderdag op de rails ontvangen stond keurig in de app maar alles wat er kwam geen op de rails en kijk nog eens in de app is de aankondiging en nog een kerstkaart  verdwenen uit de app , heeft iemand van hier daar ook ervaring mee.


mvg Evert

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2289 Gepost op: 15 December 2025, 16:40:03 »
Ja is hier ook met de brievenbuspost, er staat van alles in de app, met wat geluk komt het een paar dagen later ook daadwerkelijk aan. Of het staat opnieuw gesorteerd een week later, met nieuwe foto. En ja ook geregeld verdwijnt er iets spoorloos.... vaak komt het ook niet aan dan :(
Eddy

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2290 Gepost op: 15 December 2025, 16:42:31 »
Vaak gebeurt zoiets op verzoek van de afzender, het is dan niet PostNL die zoiets op eigen houtje beslist.
Dus wat je nu zegt is dat de afzender een pakje verstuurd, en daarna verzoekt het zonder afleverpoging terug te sturen?
Nou nee hoor, dat doen ze echt niet :P
Eddy

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3287
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2291 Gepost op: 15 December 2025, 19:39:25 »
Qua brievenbuspost herken ik dat wel. Dat een brief meerdere keren gescand wordt inderdaad en het dan even duurt voordat die daardwerkelijk komt. En vaak krijgen we de melding dat deze afgeleverd is, maar dan volgt de levering pas later die dag. Niet echt real-time zeg maar. Dat een aankondiging verdwijnt is alleen nieuw voor mij....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6573
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2292 Gepost op: 17 December 2025, 20:09:27 »
Gisteren om 13:00 uur de nodige kabels besteld voor de nieuwe baansectie bij Mecktronics. Vandaag om 14:00 thuis bezorgd door PostNL.

Supersnel en dat tijdens deze drukke periode  (y) (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2293 Gepost op: 18 December 2025, 19:41:54 »
Dus wat je nu zegt is dat de afzender een pakje verstuurd, en daarna verzoekt het zonder afleverpoging terug te sturen?
Nou nee hoor, dat doen ze echt niet :P

Nee klopt. Ik bedoelde dat het wel voorkomt dat een afzender met de vervoerder afspreekt dat het na één bezorgpoging retour gaat.

Lambert

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2294 Gepost op: Vandaag om 14:03:18 »
Op 26 november verkocht ik via Marktplaats een loc aan een (naar later bleek) forumgenoot. Netjes en stevig ingepakt en een zelfgeschreven adreslabel met daarop ook de track en trace code erop geplakt. Op de doos zelf schreef ik met een dikke zwarte stift ook nog eens de track en trace code. Dat doe ik altijd voor het geval het adreslabel of de door de servicepoint medewerker geplakte sticker om welke reden dan ook ergens onderweg ervan afgaat.

Gekozen werd voor aflevering in een pakketautomaat. Na een aantal pogingen werd het pakket uiteindelijk op 1 december in de kluis afgeleverd.
In de dagen tussen afgifte op het servicepoint bij mij in de buurt en aflevering in de pakketkluis was het pakket ook regelmatig niet te vinden via de DHL-app of -website. Uiteindelijk is dit dus wel goed gekomen. Laten we het er maar op houden dat vanwege drukte bij DHL wegens Black Friday het tracking systeem ietwat overbelast was.
 

Op 16 december liet mijn partner me een kaartje zien dat in de brievenbus lag. “We hebben elkaar gemist” met alleen een of ander cijfer- en een QR-code erop.
Gek, want we verwachtten geen pakketje. De code hebben we gescand en de cijfercode ingevoerd op de website. Bij beide pogingen kon de zending niet gevonden worden.

Nou ja, dan zal het wel niet voor ons zijn dachten we.

Het zat me toch niet lekker en toen ben ik in de inbox van het emailadres dat we altijd voor DHL-zendingen gebruiken gaan kijken. Er zaten een paar emails in van DHL van 15 en 16 december.
Die waren verstuurd kort (minder dan een half uur) voor de chauffeur aan de deur heeft gestaan. Grote kans dat we er dan niet zijn natuurlijk.
“Onze bezorger staat vandaag op de stoep met je pakket van de koper”, stond er in de emails. Geen melding in de app, alleen via email. Daar konden we nooit op tijd op anticiperen.
Bij de track en trace was de laste scan op 12 december gedaan, wat op zich dan best wel raar is. Daarna bleef het stil vanuit DHL.

Gelijk voor de zekerheid ook maar even via de chatfunctie van marktplaats aan de koper gevraagd of hij de loc uit de pakketkluis had gehaald.
“Ja, al een tijdje hoor” was het antwoord en volgens hem zou dat retour een pakket kunnen zijn dat verkeerd verzonden was. Hij gaf aan dat er al een week een pakket wat hij verzonden had op “niet ingeleverd” stond. 

Intussen wou de koper van de loc ook wel een ander item overnemen. We hadden afgesproken om af te wachten tot die verkeerde retourzending bij ons zou aankomen, zodat hij alles in een keer zou kunnen ophalen.

In de dagen erna nog een aantal pogingen ondernomen om via de AI chatfunctie van DHL erachter te komen waar dat retourpakket nou was, aangezien wij door DHL aangezien werden voor de originele verzender. Telkens kreeg ik als antwoord dat het pakket retour gezonden was en dat het we het binnen 10 werkdagen op het verzendadres zouden ontvangen.

Op donderdag 18 december weer zo'n poging gewaagd en na weer die melding over de 10 werkdagen had ik er genoeg van en heb ik een paar keer doorgeklikt totdat ik een echte medewerker te pakken had. Met diegene heb ik ruim 3 kwartier in de chat gezeten, met wachttijd tussendoor wegens navragen en doordrukken van mijn kant omdat er weer naar die 10 werkdagen verwezen werd. Ik wilde vooral erachter te komen waar dat pakket nou was en waarom de laatste scan op 12 december was. Uiteindelijk bleek het pakket aangekomen te zijn op het verdeelstation aan de andere kant van de stad en mocht ik 'm daar gaan ophalen. Een nieuwe bezorgpoging bij ons aan huis zou niet meer gedaan worden. De medewerker in de chat vond het ook maar gek dat er na 12 december geen enkele scan meer was geweest.

Toen ben ik gelijk maar op de fiets gesprongen om dat pakket op te halen en heb ik de koper van 26 november blij gemaakt. Het pakket was eindelijk terecht. De koper van zijn artikel zou er ook wel blij van worden, want dat zat natuurlijk in dat “retourpakket”.

Onder alle stickers die gedurende de wonderlijke reis door DHL op het pakket waren geplakt kon ik de code zien die ik op 26 november op het pakket had geschreven.
De koper van mijn loc had dus de doos daarvan gebruikt om zijn artikel te verzenden aan zijn koper. Re-use en Recycle dus. Helemaal prima.
Waarschijnlijk is de sticker die hij gebruikte om de een of andere reden verdwenen en heeft DHL de door mij op de doos geschreven code gebruikt om het pakket toch een bestemming te geven.

Aangezien wij van plan waren om zaterdag een middagje met de trein vanuit Arnhem naar Rotterdam te gaan heb ik aangeboden om via een kleine omweg de pakketten af te geven in Breda.

Gisteren hebben we dus middels een korte ontmoeting de pakketten afgegeven.

Eind goed, al goed.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:07:29 door Lambert »
Groet, Lambert