Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Jan Bennink
Vandaag om 21:18:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:11:08
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
  

Auteur Topic: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)  (gelezen 393003 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1441
  • Klaar voor vertrek
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2280 Gepost op: 15 December 2025, 07:23:54 »
Update: Het pakket is inderdaad retour gegaan en afgelopen vrijdag daar aangekomen. Te bizar voor woorden eigenlijk... maar heb nu al van meerdere mensen gehoord dat pakjes retour gaan zonder bezorgpoging, moet niet gekker worden hoor!

Ik denk dat we met z’n allen te weinig beseffen dat wij, consumenten, het zijn die PostNL en andere bezorgers helemaal gek maken rondom Black Friday. Waardoor mensen die zitten te wachten op medische hulpmiddelen de dupe zijn. Want mijn modeltreintje werd na een week toch gewoon bij mij bezorgd, terwijl volgens de track & trace het pakket nog onderweg was terug naar de afzender.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2025, 07:26:56 door Ferdinand Bogman. Reden: Toch maar even citeren »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2281 Gepost op: 15 December 2025, 12:03:05 »
Mwah, wel een beetje heel kort door de bocht, om zo een moreel appel bij de consument te leggen.

- als je als postbestelbedrijf je dienstverlening niet aankan, dan moet je daar naar handelen. Dus of capaciteit vergroten, of je serviceniveau afschalen, of nee verkopen.
- als je zo serieus op medische hulpmiddelen wacht zou ik iets eerder bestellen en niet in deze periode. Of als leverancier geen gebruik maken van de gewone post.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8037
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2282 Gepost op: 15 December 2025, 13:50:59 »
Verzenders kunnen er ook wat van hoor, zowel bedrijven als particulieren.

Onbreekbare platte-/kleine goederen, die zonder risico prima in een (bubbel)enveloppe passen, enkel als pakket willen versturen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2283 Gepost op: 15 December 2025, 14:38:54 »
- als je als postbestelbedrijf je dienstverlening niet aankan, dan moet je daar naar handelen. Dus of capaciteit vergroten, of je serviceniveau afschalen, of nee verkopen.

Nou ja kijk, het is niet erg aantrekkelijk om het hele jaar een extra grote capaciteit aan te houden die in feite slechts twee of drie weken per jaar echt nodig is, en de rest van het jaar dus een dure overcapaciteit te hebben. Ik heb het dan niet alleen over personeel, maar bijvoorbeeld ook over de capaciteit van sorteermachines, gebouwen, vrachtwagens en bestelbussen etc.

In de praktijk komt de overgrote meerderheid van de zendingen toch nog op tijd aan, en andere pakketten doen er één of twee dagen langer over. Geen ramp voor de meeste mensen en voor de vervoerbedrijven geen aanleiding om nee te verkopen.

Update: Het pakket is inderdaad retour gegaan en afgelopen vrijdag daar aangekomen. Te bizar voor woorden eigenlijk... maar heb nu al van meerdere mensen gehoord dat pakjes retour gaan zonder bezorgpoging, moet niet gekker worden hoor!

Vaak gebeurt zoiets op verzoek van de afzender, het is dan niet PostNL die zoiets op eigen houtje beslist.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2025, 14:43:54 door Vislijn »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2284 Gepost op: 15 December 2025, 14:52:44 »
Maar dan zijn we het toch eens? Ik snap ook wel dat het economisch niet handig is die overcapaciteit. Dus dan schakel je door naar lager diensten niveau => het duurt wat langer en als dat ook niet meer uitkomt => Sorry, we kunnen geen pakketten meer aannemen, we gaan eerst afleveren wat we hebben liggen.

Zolang je daar eerlijk over communiceert (en dat gebeurt steeds meer) is er niks aan de hand.

Het wordt wel problematisch als pakjes niet meer afgeleverd worden, een elfstedentocht door het land gaan doen, terug worden gestuurd waar dat niet hoeft etc.

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2285 Gepost op: 15 December 2025, 14:58:22 »
Ik heb veel gewerkt in/met Logistieke processen en piekmomenten.  Ik denk dat het probleem vooral het inzicht is. Dus weten wanneer je pakketje komt. Zolang de websites vrolijk blijven roepen dat vandaag besteld, morgen in huis is, wordt daarmee rekening gehouden. Komt het pakket een dag later, is men niet thuis --> extra gedoe. Kortom, kunst is om eerlijk en duidelijk te zijn. Je kan beter een dag of 2 dagen speling aangeven, dan gewoon de keten maar volrammen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.  ;D


Groeten,
Rogier

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2286 Gepost op: 15 December 2025, 15:15:08 »
Maar dan zijn we het toch eens?

Zeker!  :)

Ik heb veel gewerkt in/met Logistieke processen en piekmomenten.  Ik denk dat het probleem vooral het inzicht is. Dus weten wanneer je pakketje komt. Zolang de websites vrolijk blijven roepen dat vandaag besteld, morgen in huis is, wordt daarmee rekening gehouden. Komt het pakket een dag later, is men niet thuis --> extra gedoe. Kortom, kunst is om eerlijk en duidelijk te zijn. Je kan beter een dag of 2 dagen speling aangeven, dan gewoon de keten maar volrammen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.  ;D

Inderdaad. De vervoerbedrijven zijn vast niet blij met webshops die naar hun klanten verwachtingen blijven wekken, ook in deze tijd van piekdrukte, die niet helemaal realistisch zijn.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
    • Windhoven
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2287 Gepost op: 15 December 2025, 15:48:40 »
Nu al 2x bij PostNL gehad dat ze een pakketje aankondigen op dag X, maar dat ze ineens 2 dagen daarvoor om een uur of 8 toch beslissen dat het diezelfde dag al komt. Tja dan kan je van iemand ook niet meer verwachten dat ie nog thuis is want ik hou rekening met dag X en niet dag X-2.
Johan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4011
  • de hondsrug baan
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2288 Gepost op: 15 December 2025, 16:25:29 »
Hoi,


Er zou hier ook een pakketje morgen bezorgd worden , maar zag vandaag ik de app dat het vandaag werd .( reeds ontvangen)_

Maar wat ik veel erger vind is de brievenpost zou donderdag op de rails ontvangen stond keurig in de app maar alles wat er kwam geen op de rails en kijk nog eens in de app is de aankondiging en nog een kerstkaart  verdwenen uit de app , heeft iemand van hier daar ook ervaring mee.


mvg Evert

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2289 Gepost op: 15 December 2025, 16:40:03 »
Ja is hier ook met de brievenbuspost, er staat van alles in de app, met wat geluk komt het een paar dagen later ook daadwerkelijk aan. Of het staat opnieuw gesorteerd een week later, met nieuwe foto. En ja ook geregeld verdwijnt er iets spoorloos.... vaak komt het ook niet aan dan :(
Eddy

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 432
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2290 Gepost op: 15 December 2025, 16:42:31 »
Vaak gebeurt zoiets op verzoek van de afzender, het is dan niet PostNL die zoiets op eigen houtje beslist.
Dus wat je nu zegt is dat de afzender een pakje verstuurd, en daarna verzoekt het zonder afleverpoging terug te sturen?
Nou nee hoor, dat doen ze echt niet :P
Eddy

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3283
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2291 Gepost op: 15 December 2025, 19:39:25 »
Qua brievenbuspost herken ik dat wel. Dat een brief meerdere keren gescand wordt inderdaad en het dan even duurt voordat die daardwerkelijk komt. En vaak krijgen we de melding dat deze afgeleverd is, maar dan volgt de levering pas later die dag. Niet echt real-time zeg maar. Dat een aankondiging verdwijnt is alleen nieuw voor mij....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6560
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2292 Gepost op: 17 December 2025, 20:09:27 »
Gisteren om 13:00 uur de nodige kabels besteld voor de nieuwe baansectie bij Mecktronics. Vandaag om 14:00 thuis bezorgd door PostNL.

Supersnel en dat tijdens deze drukke periode  (y) (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2293 Gepost op: Vandaag om 19:41:54 »
Dus wat je nu zegt is dat de afzender een pakje verstuurd, en daarna verzoekt het zonder afleverpoging terug te sturen?
Nou nee hoor, dat doen ze echt niet :P

Nee klopt. Ik bedoelde dat het wel voorkomt dat een afzender met de vervoerder afspreekt dat het na één bezorgpoging retour gaat.