Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:06:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:03:20
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 18:47:38
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:42:51
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door MOVisser
Vandaag om 18:41:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Biessendorf
Vandaag om 18:37:12
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Biessendorf
Vandaag om 18:32:57
Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog? door puntenglijder
Vandaag om 18:28:47
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Pauldg
Vandaag om 18:25:48
Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren door Bahn-AG
Vandaag om 18:23:15
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 18:21:38
Wohnzimmer Rbf materieelshow door 1200blauw
Vandaag om 18:20:34
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door klusser
Vandaag om 18:03:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eelco Storm
Vandaag om 17:06:01
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:00
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001 door Karst Drenth
Vandaag om 16:39:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:57:19
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 14:24:48
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:55:18
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Met een sik
Vandaag om 13:53:16
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 13:10:04
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Biessendorf
Vandaag om 12:08:37
Overstap naar HTM? door Jan Bennink
Vandaag om 12:02:28

Auteur Topic: Ervaringen van een beginner  (gelezen 3152 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Ervaringen van een beginner
« Reactie #45 Gepost op: 10 September 2024, 07:22:53 »
Het is jammer dat onze hobby toch redelijk duur is, want daardoor is het leergeld vrij hoog. Maar de leercurve is gelukkig ook stijl, oftewel: je leert wel heel snel van je fouten  ;D.

Het belangrijkste is denk ik, dat je de waarde kan inzien van iets, en dat je dat afzet tegen wat je wil betalen. Dan voorkom je dat je teveel uitgeeft voor de staat en dat je ontevreden bent met je aankoop. Dat lukt mij ook niet 100%, maar daarmee kom ik nu wel een eind. De laatste tijd heb ik of nieuw gekocht (winkel=garantie of op de beurs in Houten), dan is de kwaliteit redelijk voorspelbaar. Of ik heb het tweedehands via MP (goed opletten op alle foto's) of via dit forum. Dat laatste begon flinke vormen aan te nemen, maar daar ben ik over het algemeen erg tevreden mee. Je merkt dat de liefhebbers qua interesse en zorgvuldigheid op hetzelfde niveau zitten.

Groeten,
Rogier

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #46 Gepost op: 10 September 2024, 08:21:57 »
Te duur?
Dat is wat je er zelf van maakt.

Wel vind ik dat de jeugd daardoor veel minder aan de hobby kan/wil beginnen.
Maar eens terug in de tijd gaan met goedkopere uitgaven.
Dan is het voor hen ook leuk om te starten.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 5 okt sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Cor--24

• Offline Offline
  • Vier het leven, het duurt maar even.
« Reactie #47 Gepost op: 10 September 2024, 08:48:35 »
Er moet mij even iets van het hart.

Met enig regelmaat lees ik hier over duur en ik ben veel geld kwijt, omdat ik niet krijg wat ik wilde en verzin alle mogelijke varianten er maar op.
Laten we vooral één ding niet uit het oog verliezen: We hebben klaarblijkelijk voldoende geld om ons bezig te houden met deze hobby. Ieder op zijn manier. Maar hoe dan ook, het is een luxe.
Er zijn meer dan genoeg mensen, die deze financiële ruimte totaal niet hebben en aan het einde van hun salaris/uitkering elke keer maar weer met angst en beven kijken naar hoeveel maand er nog over is.
Ik ben één van de gelukkigen, die financiële ruimte over heeft en mij bezig kan houden met deze hobby. Ik heb met tweedehands spullen ook wel eens een zepert. Zo dacht ik een Artitec bus gekocht te hebben, maar kreeg ik een Mastica geleverd. De verkoper had gewoon na het versturen van foto's de Artitec vervangen door de Mastica. Gelukkig kon ik een paar weken wel de gewenste bus aanschaffen. Misschien was de verkoper ook wel iemand, die op deze manier zijn restant maand wilde verkleinen. Het zij zo.
Twee keer in de week komt hier iemand met een schuldsanering meeëten en krijgt een doggy bag mee. Het kost mij nauwelijks extra, maar zo maak ik het stukje maand voor deze persoon ook kleiner. Het kan hem soms in zulke kleine dingen zitten.
In een andere situatie had ik een DE-1 gekocht. Deze moest digitaal zijn, maar bleek niet helemaal goed te functioneren. ik had hem terug kunnen sturen naar de verkoper, maar je bent op Marktplaats afhankelijk van de goodwill van de verkoper. Voor mij een reden om het niet te doen, want het is altijd afwachten wanneer er weer één te koop staat en voor welke prijs. De DE-1 is door een deskundig iemand tiptop gemaakt, zoals ik hem wilde. Ja, dat kost geld, maar ik heb een DE-1, die ik wilde hebben.

Natuurlijk mag je over bovenstaande een mening hebben. Doe dit vooral met de gedachte, dat het is zoals ik ermee omga en niet van mening ben zoals jij er mee om moet gaan.
Bovenstaande heb ik niet geschreven om een discussie op te starten, maar even mij hart te luchten over hoe ik erin sta. 
Mvg.

Cor

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 10 September 2024, 10:49:50 »
En mocht je iemand vinden die je bijvoorbeeld iets over automatisch rijden wil uitleggen (als iemand tips heeft, let me know :) ), dan wil die je ook meteen zijn software verkopen of hardware. Iemand heeft mij bijvoorbeeld ABC remmen aangepraat, omdat ik dat nodig zou hebben. Waarom?
Goeie slotvraag, dat waarom.
Antwoord:  nergens voor nodig.  Maar blijkbaar heb je om uitleg gevraagd over "automatisch rijden" en heb je je ABC aan laten praten.  Niet in de gaten hebbend, dat dat slechts één van de vele manieren is.  En dan leg ik even de nadruk op "aanpraten" , maar niet vervelend bedoeld.  Ik snap dan alleen niet, dat je dat bij veel ingewikkelder zaken niet laat gebeuren en hier wel.  Het zij zo.

2e antwoord op de vraag waarom:  als je niet met een computer en een stuurprogramma wilt werken is er een hardware, stand-alone methode, door middel van het gebruik van ABC.  Overigens kun je ook op andere manieren automatisch rijden, bijvoorbeeld op de klassieke (analoge) manier met stroomloze stukken.  Maar ik neem aan, dat als je digitaal rijdt, ook een digitale sturing wilt hebben van je automatisch rijden.

Ik vind het zelf heel jammer dat je je ABC hebt laten aanpraten, terwijl je er blijkbaar niet voldoende van wist.  Dan hier een tip, waar je ook om vraagt:  stuur mij een PB.
Maar dan krijg je géén verhaal over computers en programma's. maar uitsluitend een uitleg over de (on)mogelijkheden van ABC.
Ik ben namelijk zelf een fervent voorvechter en gebruiker van ABC.  Géén verkoper.  Voor andere vormen van automatisering zal je naar anderen op zoek moeten, ik weet nagenoeg niets van het gebruik van computers en treinbesturing programma's.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #49 Gepost op: 10 September 2024, 10:51:12 »
Even voor de duidelijkheid, ik heb niet het woord "te" gebruikt, maar wel het woord duur. Ik denk dat onze hobby een aardige investering nodig maakt in vergelijking met andere hobbies. Aan de andere kant, je kan het zo duur maken als je wil/kan, doordat je eenvoudig kan uitbreiden. Alleen kost dat soms iets meer.

Ik heb wel eens iemand een eenvoudige startset afgeraden, maar aangeraden om los materieel te kopen. Op die manier had hij iets wat hij echt graag wilde (hij wilde graag Nederlands rijden) en destijds waren die startsets niet beschikbaar. Dat kost misschien iets meer, maar is dan uiteindelijk weer voordeliger.

En wat Cor zegt, zolang we met de hobby bezig kunnen zijn, hebben we het inderdaad goed.

Groeten,
Rogier

_Sjors_

• Offline Offline
  • Open source is important.
« Reactie #50 Gepost op: 10 September 2024, 11:39:44 »
Goeie slotvraag, dat waarom.
Antwoord:  nergens voor nodig.  Maar blijkbaar heb je om uitleg gevraagd over "automatisch rijden" en heb je je ABC aan laten praten.  Niet in de gaten hebbend, dat dat slechts één van de vele manieren is.  En dan leg ik even de nadruk op "aanpraten" , maar niet vervelend bedoeld.  Ik snap dan alleen niet, dat je dat bij veel ingewikkelder zaken niet laat gebeuren en hier wel.  Het zij zo.

Hi maartenvdb,

Super bedankt voor die uitleg, ik zal wat meer context geven. Ik had gevraagd hoe een trein ziet dat die aan het einde is van het block en dan moet stoppen. Met een korte uitleg wat ik nu gebruik. Maar ik ben opzich nu wel benieuwd hoe het werkt en ik ga er in de toekomst nog eens mee spelen. Ik heb een aantal van de handleiding van mijn decoders gelezen en ze zouden het moeten ondersteunen. Dus ik ben heel benieuwd.

Ik heb ondertussen "automatisch rijden" al werkend doormiddel van JMRI, block detection en een switch module. Ik heb inderdaad gekozen om software gestuurd te gaan. Dit is omdat custom scripts toevoegen of aanpassingen aan de software (daarom ook JMRI omdat deze opensource is) voor mij een koud kunstje is. Alleen ik heb vooral veel moeite gehad met het begrijpen van de hardware die nodig was en de termen die erbij komen kijken.

Groetjes,

Sjors

ps. Voor het stoppen heb ik nu gewoon slimheid ingebouwd zodat die weet hoe lang het block/trein is. Waardoor die kan berekenen of die erin past. Als de laatste wagon geen stroom meer trekt van het vorige block laat ik hem langzaam stoppen.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 10 September 2024, 12:59:35 »
Dan is ABC niet neer aan de orde, temeer daar ABC en programma-sturing niet zo best met elkaar omgaan.

Uitleg werking ABC is vrij eenvoudig.
DCC signaal (spanning) bestaat uit elkaar opvolgende positieve en negatieve blokpulsen.
Wanneer nu één van de kanten (ik laat even in het midden welke) een lagere spanning krijgt dan de andere  (bijv. positief 18 Volt, negatief 16 Volt) herkent de voor ABC geschikte en ingestelde decoder dit als een informatie :  STOPPEN.
Dit geldt voor iedere decoder, dus er is geen informatie nodig om welke locomotief (decoder) het gaat. Dat in tegenstelling tot programma gestuurde automatisering, waarbij wel bekend moet zijn (in het programma) welke loc moet gaan stoppen.