Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 499720 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1740 Gepost op: 28 March 2022, 23:09:08 »
Enig wat ik me nog kan bedenken is verstoring (iets EMC achtigs) van de bekabeling onderling. Ik heb op sommige plekken de draden van de rail naar de bezetmelders bij de overige voedingsdraden lopen. Iemand nog suggesties waar te zoeken?
Wat ik begrepen heb is dat je bezetmelddraden en voedingsdraden ruim uit elkaar moet houden. Een centimeter of 10 moet voldoende zijn. Dit moet spookmeldingen voorkomen.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1741 Gepost op: 28 March 2022, 23:24:34 »
Wat ik begrepen heb is dat je bezetmelddraden en voedingsdraden ruim uit elkaar moet houden.
Hangt helemaal van de situatie af. Op mijn spoorbaan zitten alle draden, en dan bedoel ik echt alle, in één bundel. Misschien niet helemaal hetzelfde als wat hier aan de hand is, want mijn baan is analoog.
Frank, kun je eens laten zien hoe de zaak schematisch in elkaar zit? Want daar heb ik geen goed beeld bij. Misschien kan ik dan zien waar de valkuil zit.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1742 Gepost op: 29 March 2022, 06:07:30 »
Hoi Klaas,

Ik zal deze week een poging doen om het geheel eens schematisch op papier te zetten.

Gaat overigens niet om spookmeldingen maar juist om treinen die zo nu en dan niet gedetecteerd worden. En dit, voor zover ik nu kan zien, geheel random (dus verschillende treinen op verschillende melders).
Ongdetecteerde delen zijn voorzien van diodebrug dus dat is de oorzaak niet.

Maar alvast bedankt voor het meedenken. Ga trouwens deze week alvast een ding testen... voedingskabel naar de baan en de utp kabel vanaf de centrale naar de computer lopen meter of 4 langs elkaar door een kabelgoot (omdat de baan midden in de ruimte staat). Bedacht me dat ik dit bij mijn oude baan niet had. Ga de voeding eerst maar eens van de andere kant van de ruimte halen zodat deze 2 uit elkaar liggen. Kijken of dat verschil maakt.

Alvast bedankt voor het meedenken en wordt vervolgd,

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4382
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1743 Gepost op: 29 March 2022, 10:38:03 »
Heb je Wim de vraag voorgelegd?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1744 Gepost op: 29 March 2022, 11:28:46 »
Frank,
Wellicht een tip: Ik rij met BiDiB terugmelders en daar wordt in de handleiding aangegeven dat de voedingsdraden van terugmelder naar rail moeten worden getwist om storingen te voorkomen.

Groet
Ton


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1745 Gepost op: 29 March 2022, 12:41:15 »
@Dave, nee nog niet gedaan. Wil eerst even de voedingskabel en de utp kabel uit elkaar halen want heb inmiddels al gelezen dat dit reële verstoring van data-overdracht kan geven. 

@Ton, gaat 1 draad naar elke melddectie. Met welke moet ik deze dan twisten?? De willekeurige draad die op andere railstaaf staat ?

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1746 Gepost op: 29 March 2022, 13:25:11 »
Frank
Ik heb beide railassen aangesloten op terugmelder en deze dus getwist.
Goeie vraag: bij 1 draad valt er weinig te twisten 😬
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1747 Gepost op: 29 March 2022, 16:46:46 »
Frank,
Wellicht een tip: Ik rij met BiDiB terugmelders en daar wordt in de handleiding aangegeven dat de voedingsdraden van terugmelder naar rail moeten worden getwist om storingen te voorkomen.

Groet
Ton


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Leuk, met deze methode maak je de kans op EMC problemen kleiner.
Ik vraag mij af, als je maar één zijde van de spoorstaaf isoleert hoe dan dit probleem van EMC getackeld wordt.

Nog een vraag, de modellen die soms niet gedetecteerd worden, zijn dit omgebouwde modellen en dus niet voorbereid op digitaal bedrijf (Dus zonder NEM schacht)?

Groeten,

Christoph

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1748 Gepost op: 29 March 2022, 20:01:18 »
Hoi Christoph,

Zijn verschillende locs op verschillende plekken van de baan. Alle locs zijn vrij nieuw en meeste af fabriek al digitaal of voorbereid voor digitaal.

Maar net eerst nog maar eens wat gaan uitsluiten... in deze goot



lagen zowel de voedingskabel (230 v) naar de baan als ook de utp kabel van de centrale naar de computer (en dan standaard Hamra utp kabel van de Mmarkt dus afscherming zal niet optimaal zijn.

Dus de voeding er uit gehaald en ingeplugd in wcd in de wand aan de andere kant van de baan. En nu rijden... eerst 3 treinen, toen 4e erbij en na minuut of 20 zonder probleem nummer 5 er ook maar bijgezet...



... na ruim 30 minuten alles maar weer stil gezet (toch even met het mes op tafel kijken) maar in al die tijd geen fouten in de detectie. Ik wil nog niet te vroeg juichen maar begin is positief. (En de oorzaak is ook te verklaren)..

Ga later deze week nog wat verder met testen.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1749 Gepost op: 29 March 2022, 20:22:38 »
Dat klinkt positief (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1750 Gepost op: 29 March 2022, 21:08:17 »
Als je dit doet, zou je mogelijk ook kunnen denken om de afscherming van de UTP kabel aan aard potentiaal aan te sluiten (maar wat is je aardpotentiaal  ???).

Oké, ik ben even aan het zoeken gegaan. De kabel is waarschijnlijk geen HAMRA maar HAMA en betreft waarschijnlijk een CAT5e type.
Ik heb even gezocht en dit gevonden om de kabels mogelijk iets degelijker te maken: https://www.utp-kabel.nl/blog/hoe-sluit-ik-een-ftp-kabel-aan-op-een-afgeschermde-connector-of-wandcontactdoos.html.
Is alleen de vraag, of je aansluitingen aan de bezetmelders en uiteindelijk ook je centrale metalen afschermingen heeft voor de aansluitingen?

Groeten,

Christoph

JanJunior

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1751 Gepost op: 29 March 2022, 21:16:59 »
UTP, de naam zegt het al, is UNshielded twisted pair. Dus geen enkele afscherming.
Wil je dat wel (en dat denk ik), dan zul je een STP-kabel (shielded twisted pair) neer moeten leggen.
Of, zoals je nu al doet in een testopstelling, de voeding van de signaalkabels scheiden.
Het lijkt er op dat je daarmee de oorzaak van je storingen hebt gevonden (voorzichtige aanname, je weet nooit immers), dus je bent in ieder geval al wel een eind op het goede spoor  ;)

Jan

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1752 Gepost op: 29 March 2022, 21:40:45 »
Bedankt voor de info heren.

Maar inderdaad niet te vroeg juichen. Voeding zit ook prima in de andere wand dus voorlopig mag hij daar nog even in blijven zitten  ;D

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1753 Gepost op: 29 March 2022, 22:28:34 »
Frank, zat in dat gootje toevallig ook die kabel van je testspoor?  Wellicht dat die last heeft van hetzelfde probleem?

Gr. Roy

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1754 Gepost op: 03 April 2022, 18:15:56 »
Helaas Roy,

Dat “probleem” is nog niet opgelost. Voor nu kabel gemaakt die ik tussen testspoor/werkplek en baan door de lucht hang. Niet heel praktisch maar werkt wel. En aangezien er niet elke week een nieuwe loc ingeregeld hoeft te worden (in regel maximaal 2 per jaar) is dit zo wel te overleven.

Verder in afwachting van de pakketbezorger (sculptamold en ballast en lijm) aan het experimenteren met routes in iTrain. Nodige strubbelingen maar inmiddels rijden de eerste treinen rond via deze routes en ontstaat er zo een soort van dienstregeling.

Binnenkort weer bouwen aan het landschap.