Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 499716 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1710 Gepost op: 16 March 2022, 21:26:45 »
even een paar muurelementen wat meer kleur geven..



hopelijk kan ik over week of 2 ook weer verder met de rotsformaties ....

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1711 Gepost op: 17 March 2022, 01:15:39 »
Kleurtjes zijn leuk Frank, alleen ik kan toch echt niet wennen aan dat hardschuim. Ik vind het persoonlijk helemaal niets. Ik zie wel de voordelen voor mensen die kant-en-klaar iets willen gebruiken (dan is het beter dan plastic) maar persoonlijk kan het wat mij betreft niet aan gips tippen.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1712 Gepost op: 17 March 2022, 07:03:16 »
Ik heb gips overwogen Dennis  maar ik vindt het nadeel dat je aan rechte elementen en vaste maten vast zit. Zeker van dicht bij zien ze er mooier uit maar voordeel dat ik nu heb (omdat Ik kom ze helemaal zelf maak uit standaard xps plaat) is dat ik ze in elke vorm en maat kan maken die ik wil hebben.

Denk niet dat ik onderstaand stuk met standaard gipsmallen had kunnen maken



Telt ook mee dat ik vrijwel geen rechte lijnen in mijn zichtbare deel van baanplan en scenery heb. Dus ik vond dit de beste optie voor deze baan.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1713 Gepost op: 18 March 2022, 11:22:33 »
Dat is een terecht punt denk ik Frank. Dat hardschuim (jij gebruikt gewoon xps plaat toch?) kun je buigen door het te verhitten toch?

Overigens zijn er wel buighulpstukken beschikbaar voor de mallen van Klaus Spörle, maar dat is ook maar in één radius dus als je een wat flauwere buiging hebt kom je al in de problemen. Ik heb deze zelf niet trouwens, maar het gips (keraflott) heeft wel een dusdanige viscositeit dat ik ervan overtuigd ben dat je dit makkelijk kunt gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1714 Gepost op: 18 March 2022, 17:17:24 »
Die buig- hulpstukken kende ik niet..goed om te weten.

Verder heb ik alle muur elementen op mijn huidige baan inderdaad zelf gemaakt met een standaard xps plaat als basis.

Voordeel is dat ik dikte kan aanpassen (zo heb ik hele blokken gemaakt voor de brugpeilers maar ook delen van minder dan halve centimeter voor bv de buitenste muur bij de galerij. Laatste heb ik ook van 2 kanten van steen motief voorzien.

Ik denk ook dat gips afdrukken wat aanzicht betreft mooier zijn (kijk maar bij dhr. Vink hier op het forum  ;D) maar ik heb gekozen voor de flexibiliteit in vorm en afmeting. En groot deel wordt toch weer overwoekerd met groen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1715 Gepost op: 18 March 2022, 20:04:43 »
tijd om de 3 muurdelen op hun plaats te gaan zetten...



 ... ze staan nu nog los, lijm ze alleen aan de bovenzijde (met houtlijm).. onderzijde werk ik later aan met beetje sculptamold zodat het een als deze hoek wordt..



Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1716 Gepost op: 20 March 2022, 14:18:45 »
noodzakelijke klusje... programmeerspoor  en het  testspoor aansluiten op de centrale (die in de baan ingebouwd is)..



Omdat ik het testspoor anders heb ingedeeld (na tip van iTrain-forum) heb ik in totaal maar 6 aansluitingen nodig. Vervangen dus maar de hele robot kabel naar de centrale door dunnere versie met 6 aders ipv van de 10 aderig die er nu tussen ligt.. wat makkelijker met het verrijden van de baan.

ben ik weer een paar uur zoet

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25987
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1717 Gepost op: 20 March 2022, 14:22:00 »
Weer lekker bezig Frank  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1718 Gepost op: 20 March 2022, 14:23:32 »
Als i train gebruiker ben ik nu wel benieuwd naar dat trucje van  het forum...

Gr. Roy

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1719 Gepost op: 20 March 2022, 14:32:01 »
niet zo heel spannend hoor Roy maar ik had een inregelspoor met daarin opgenomen 3 bezet melders.. dus totaal 5 draden van de centrale, nu bestaat het hele inregelspoor uit 3 gedetecteerde secties... dus nog maar 4 aansluitdraden.

Met het programmeerspoor erbij had ik in oude situatie dus 7 aders nog in d robotkabel en de kleinst beschikbare (via werk) was 10 aders. Ik heb nu 6 adres nodig en heb dus genoeg aan 6 aderige robotkabel, die we ook nog met iets kleinere ader diameter hadden liggen dus al met al een flink minder die kabel die van de werkplek langs de muur naar d baan in het midden van de ruimte hoeft.


Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1720 Gepost op: 20 March 2022, 21:28:49 »
wel wat spannender geworden hier...  alle bedrading van het programeerspoor en inregelspoor aangesloten... blijft een van de drie bezetmelders constant hoog.
Zelfs als er geen trein op staat blijft hij hoog.

Inmiddels al vastgesteld dat het probleem niet aan de kant van de bezetmelder zit..  en de treinen rijden zonder problemen hele inregelspoor over. Enige wat ik kan bedenken is dt er ergens een lekstroompje loopt. Te klein om geen kortsluiting te maken maar groot genoeg om bezemmelding te activeren.



Ter info, het inregelspoor is een recht stuk spoor dat dus los staat van de rest van de sporen en verdeeld is in 3 gedetecteerde stukken. Melder B blijft actief.
In alle bereikbare verbindingen kan ik geen afwijkingen vinden zou dus/onder de geoline rail moeten zitten die net weer op zijn plek gelijmd is  :( Vraag me alleen af of ik deze nog heelhuids los kan krijgen...

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1721 Gepost op: 21 March 2022, 12:55:54 »
Hoi,

Voedingskabel naar stuk rail losmaken.
Indien er nog contact is links of rechts voedingskabel losmaken.
Je gaat redelijk snel weten waar het probleem is.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1722 Gepost op: 21 March 2022, 14:01:19 »
Ik denk dat het zoiets zal moeten gaan worden Dave. Pech is alleen dat de bedrading in de holle ruimte van de Geoline railbedding ligt en die heb ik al vastgelijmd 🙁.

Wordt dus heel voorzichtig lossnijden.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4382
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1723 Gepost op: 21 March 2022, 16:44:27 »
Kan je de kabel niet aan het andere eind loshalen?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6155
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #1724 Gepost op: 21 March 2022, 19:30:08 »
Hi Dave,

De bedrading heb ik aan de onderzijde aan de geoline rails gesoldeerd en lopen dus door de bedding naar het punt waar ze er naar onderen uit gaan (dus mooi weggewerkt  ;D).

Enige gestekkerde koppeling zit onder mijn baan. Als ik daar de draad vanaf het testspoor op een ander contact van de bezetmelder zet dan wordt het adres van Diemen aansluiting ook meteen hoog. Conclusie daaruit is dus dat het probleem niet aan de kant van de bezetmelder zit.

Omdat deze sectie ook geactiveerd wordt als er helemaal niets op het testspoor staat is het dus geen slechte isolatie tussen de bezetmeld secties. Enig wat ik dan nog kan bedenken (met mijn beperkte E kennis) dat er ergens een heel klein lekstroompje loopt met dus voldoende weerstand om geen kortsluiting op de centrale te veroorzaken.

Omdat ik bovenzijde van spoor al grondig gecontroleerd heb moet het wel ergens aan de onderkant van de rail zitten. Dus ga de boel maar voorzichtig lossnijden  ::)

Ben benieuwd of ik daar dan iets ga vinden.... (kan namelijk nog niet bedenken wat daar verkeerd zou zitten)..