Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 498983 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #345 Gepost op: 18 May 2020, 07:14:46 »
Een engelsman geeft in alle richtingen (dus ook rechtdoor) een snelheidsbeperking. Verder is een engelsman nogal onderhoudseisend, en werd om deze redenen uit de hoofdbaan gehouden.
Je hebt zo te zien ruimte zat om drie wissels neer te leggen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #346 Gepost op: 18 May 2020, 08:54:09 »
Hoeveel bedraagt die snelheidsbeperking dan? Er zitten nog steeds Engelse wissels in hoofdsporen, b.v. in Geldermalsen. Volgens mij rijden doorgaande treinen daar gewoon full speed doorheen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #347 Gepost op: 18 May 2020, 11:17:28 »
De snelheidsbeperking is tot 80 of 90 km/h. Ik zie in Geldermalsen 2 engelsmannen. Een op de rangeersporen en een die in het doorgaande IC spoor zou kunnen liggen. Deze wordt dus met 80 km/h bereden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #348 Gepost op: 18 May 2020, 12:21:19 »
Allereerst complimenten voor het baanplan Frank! Je hebt de verlokking weerstaan om het vol te gooien met sporen. Het ziet er mooi rustig uit.  (y)
Ook de keuze voor alleen een paradebaanvak voor de dubbelsporige hoofdlijn kan mij zeker bekoren. :) Dat geeft ruimte voor de zijlijn en scenery, zonder dat ICs en andere hoogwaardige treinen naar de vitrine worden verbannen.

De engelsman in de hoofdlijn zou ik inderdaad vervangen door 2 enkele wissels vanwege het al genoemde argument dat ze (veel) meer onderhoud vragen en daarom in het groot zo veel mogelijk worden vermeden, zeker als er plaats genoeg is.

De draaischijf: tsja, een standaard "probleem" bij modelspoorders. Veel mensen willen er graag 1 maar om hem op een logische plek te plaatsen is lastig. In het gepresenteerde plan is hij niet echt logisch (echt niet eigenlijk  ;D ). Normaliter heeft een doorgangsstationnetje aan een enkelsporig lijntje geen depot en zeker geen draaischijf. Een depot is vaker te vinden in het eindstation, maar dan zonder draaischijf omdat zijlijnloks normaal niet gekeerd hoeven te worden (de toelaatbare snelheden zijn toch laag, dus een stoomlok kan prima met tender voorop rijden).

Wat voor deze modelbaan misschien een "uitweg" is, is om van het doorgangsstation een splitsings- of knooppuntstation te maken. Als het "vroeger" een knooppunt was, waar 3 of 4 zijlijnen samenkwamen, dan was er wellicht ook een depot, met daarin ook een draaischijf. Vanuit dit depot werden destijds de diverse (zij)lijnen met tractie verzorgd. Voorbeelden zijn bv Simmern in de Hunsrueck, of Nidda (Vogelsberg).
In de loop van de tijd zijn enkele lijnen gesloten en is het station een doorgangsstation geworden. Het depot is gebleven, eventueel in afgeslankte vorm.

Je zou dus nog een extra lijn kunnen aanduiden, die nu niet meer in gebruik is. Overwoekerd, of zelfs deels opgebroken (dat geeft ook weer mogelijkheden voor scenery!). Het hoeft niet veel ruimte te kosten; het in onbruik geraakte lijntje kan direct naar de zijkant van de modelbaan leiden.
Wel zou ik het doorgangsstation nog een tikkie groter maken, zodat het meer op een knooppuntstation lijkt. Dus een paar extra opstelsporen voor goederentreinen en wagens. Ook dat zou natuurlijk al (deels) buiten gebruik kunnen zijn.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #349 Gepost op: 18 May 2020, 12:49:30 »
Er was geen snelheids beperking van Utrecht richting Den Bosch op het doorgaande spoor in Geldermalsen.
130 km/hr mocht er gereden worden.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #350 Gepost op: 18 May 2020, 18:26:39 »
Heren,

Bedankt voor de info, complimenten en suggesties.
@Wim: vindt jouw idee om de draaischijf te rechtvaardigen wel een hele goede. Ga eens kijken of ik dat er in kan verwerken. Heb al idee hoe en waar  (y) (y) (y)

Wordt vervolgd

Gr Frank

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #351 Gepost op: 22 May 2020, 15:54:02 »
Zo, kan weer verder met sporen leggen...

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #352 Gepost op: 28 May 2020, 21:24:44 »
Tussen werk, cursus, tuinverbouwing en meubelwerk op bestelling maken door vordert de baan maar langzaam...
Dit weekend nog even wat linker wissels halen en dan kan ik de laatste opstelsporen en daarna de keerlus maken.. gaat in dit tempo nog wel even duren  ::)

Ach ja... ik heb geen haast

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 25984
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #353 Gepost op: 28 May 2020, 21:26:22 »
Langzaam maar wel zeker Frank  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5209
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #354 Gepost op: 28 May 2020, 21:51:07 »
Inderdaad; Langsam aber Gewiss!  ;D

En ondertussen kan ik goed naar je foto's kijken hoe je het toch voor elkaar krijgt om zo netjes te werken.
Ziet er heel mooi strak uit!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #355 Gepost op: 28 May 2020, 21:56:54 »
Bedankt Jelmer.
Was wel de insteek met deze nieuwe baan... netjes en strak. En dan maar wat langzamer.
Dit alleen wel nog het makkelijke deel  :o

De echte uitdaging gaat nog komen als ik aan het zichtbarere deel en dus de scenery toe kom. Maar dat zal nog paar maanden duren.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #356 Gepost op: 30 May 2020, 12:18:21 »
Zo, vanmorgen laatste spullen gehaald die nog ontbraken om schaduwstation de komende weken af te kunnen bouwen..
Meteen ook maar alvast 1e gebouw voor de kalkindustrie die prominente plaats moet gaan krijgen op zichtbare deel. Heb ik alvast iets voor als het toch nog een keer gaat regenen

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #357 Gepost op: 31 May 2020, 21:22:45 »
Terwijl het verse spoor ligt te drogen (althans de lijm waarmee het net vastgezet is)


maar wat aan het experimenteren geslagen om met de wereldberoemde (in iedergeval op dit forum  ;D) Wim Vink methode de eerste delen van de kalkfabriek wat realistischer te maken

.

Ik zie dat ik nog even moet oefenen :o.

Gr Frank
« Laatst bewerkt op: 31 May 2020, 21:40:53 door Bert van Gelder »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #358 Gepost op: 31 May 2020, 21:38:06 »
En stukje wand...

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #359 Gepost op: 07 June 2020, 13:57:52 »
Omdat het er op lijkt dat de donkere dagen voor Kerst er weer aankomen eerst maar eens wat werklicht gemaakt boven de nieuwe werktafel..



2 stuks 10w led-lampen van de action. Kost niet veel, verbruikt weinig en voldoende licht. (y)