Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:57:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:39
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 18:45:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:33:43
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jan Bennink
Vandaag om 18:31:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door klusser
Vandaag om 18:25:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 224373 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12504
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Donderdag 2 oktober 2025
« Reactie #645 Gepost op: 03 October 2025, 12:22:27 »
Donderdag 2 oktober 2025

Gisteren, dat was donderdag, een rondje over Coevorden gemaakt
Station Laarwald (KM 70.436 – KM 71.725)
 Het station van Laarwald bestaat momenteel uit vier sporen, die via vier wissels met elkaar verbonden zijn.
 Spoor 2 blijft in de huidige staat met een lengte van ca. 335 m als kruisend/inhaalspoor behouden.
 De wissels 60W1 en 60W14, die spoor 2 verbinden met spoor 1 (hoofdspoor), blijven ongewijzigd behouden.
 Wissel 60W11 van het type 49/190/1:9, welke spoor 3 met spoor 2 verbindt, wordt aan de westelijke zijde geüpgraded en aan het oostelijke uiteinde van spoor 3 opnieuw geïnstalleerd als verbinding met spoor 2.
  Spoor 3 wordt behouden als een stub spoor. De reconstructie en het onderhoud van spoor 2 is noodzakelijk daar er extra voorzieningen nodig zijn om het goederen en personenverkeer (SPNV en SGV) uit te voeren.


2713-Plattegrond zoals het station Laarwald in eerste instantie gedacht was.


2714-1510  Tot mijn verrassing werd er al goed gewerkt op Laarwald


2715-1515


2716-1518


2717-1517


2718-1521

Na Laarwald doorgereden naar Emlichheim

Station Emlichheim (KM 64.235 – KM 65.570)
Het huidige station Emlichheim heeft 6 wissels en 4 parallelle sporen.
Twee ervan worden gebruikt als kruis of wachtsporen en bevinden zich aan weerszijden van het hoofdspoor. Het vierde zuidelijke spoor is alleen in westelijke richting via spoor 3 verbonden met het hoofdspoor.
In het stationsgebied word tussen de hoofdsporen 1 en 2 een 120 m lang centraal perron gebouwd.
Daartoe worden spoor 2 en 1 op een hartafstand van 10 m van elkaar gebracht. Het bestaande wissel 55W2 van het type 60/300/1:9 wordt vervangen door een nieuw gebouwd wissel van het type 60/500/1:12. Deze wissels maken het mogelijk om het inhaalspoor met een snelheid van 60 km/u te berijden.
Het verwijderde wissel 55W2 wordt hergebruikt als wissel 55W13.
Het bestaande wissel 55W14 van het type 30/ 300/1:9 wordt ook vervangen door een nieuw wissel van het type 60/ 500/1:12. Dit wissel krijgt het nummer 55W12.
Het bestaande spoor 3 zal nodig zijn als  kruisend  tweerichtingsspoor, aangezien de bruikbaarheid van spoor 2 voor goederenverkeer sterk beperkt zal zijn (aansluiting in het gebied van het oostelijk industrieterrein).
Spoor 3 wordt om bovengenoemde reden uitgebreid tot een lengte van 700 m. De afstand tot spoor 1 wordt vergroot van 4,00 m naar 4,50 m.
Voor de nieuwe aansluiting van spoor 3 op het hoofdspoor wordt wissel 55W14 van het type 60/ 300/1:9 hergebruikt en krijgt als wisselnummer 55W3.
Hierdoor is het ook mogelijk om spoor 3 met een snelheid van Vmax = 50 km/u te berijden.
In noordelijke richting (Coevorden) wordt spoor 2 via de overweg BÜ 140 Westerhoek met ca. 250 m verlengd en via wissel 55W13 van het type 60/300/1:9 (wissel 55W2 verwijderd) op het hoofdspoor aangesloten.
Wissel 55W11 van het type 49/190/1:9, die zijspoor 4 verbindt met het kruisende spoor 3, wordt vervangen door een nieuw identieke wissel.


 2719-2724 Staande op overweg Bu 65.249 kijkend in de richting van Laarwald. In het uitgenomen stuk spoor moet het nieuwe wissel 55W13 komen


2720-1523 En hier in de richting van het station. Opvallend is dat alle rails zijn verdwenen.


2721-1522 Plaats voor het wissel 55W13


68dfa1d4da3ce.jpg[/img][/url]
2722-  Plattegrond van het perron met overkapping a la Nordhorn


2723-1529 Hier moet het nieuwe perron komen


2724-1527 Kale bedoening


2725-1526 Rechts is nog het oude Sinterklaas perron te zien.


2726-1532 Geen treinen maar kipwagens die het beeld bepalen.


2727-1528 Een gloednieuw stootblok


2728- Sporenplan van Emlichheim nieuwe situatie


2729-1533 rechts  het havenspoor


2730-1535 Staande in het havenspoor kijkende naar het lege emplacement van Emlichheim

Door naar Esche waar niets bijzonders te melden valt, net zoals in Veldhausen. Alleen aan de overweg Fohlenstrasse was wat leven te zien (pompen on de put droog te houden)


2732-1537 Fohlenstrasse


2733-1538 Er zijn wat bewegingen te zien ter plaatsen waar het nieuwe wissel moet komen.
« Laatst bewerkt op: 09 October 2025, 10:51:03 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #646 Gepost op: 03 October 2025, 13:52:35 »
Super bedankt weer voor de foto's!

Wat een drukte opeens ook in Emlichheim en Laarwald! Heftig! Maar moet ook wel: anders redden ze het niet om over één jaar klaar te zijn.

Een vraag: laat foto 2702-1500 de situatie richting Hoogstede/Emlichheim of richting Veldhausen zien? Ik zie daar in de verte een brug, maar volgens mij kan dat niet de brug over de Lee richting Hoogstede/Emlichheim zijn.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12504
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #647 Gepost op: 03 October 2025, 14:02:51 »
Op foto 2702 kijken we in de richting van het beloofde land :angel: Emlichheim dus.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12504
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #648 Gepost op: 06 October 2025, 15:38:11 »
Maandag 06 oktober 2025

Rondje gemaakt over Coevorden naar Neuenhause


2734-1585 Hier komt geen trein meer over!


2735-1586 Het is wel een verwaarloost gat.


2736-1587 Niet alleen de brug, maar ook het spoor kan wel enig onderhoud gebruiken (gaat ook gebeuren!)


2737-1584 Aan de Mars en de voormalige openbare los- en laadplaats stond nu eens niets in de weg, behalve het hek dan, om het sterk verwaarloosde Rheingold uitzichtrijtuig voor de lens te krijgen.


2738-1582 Doorgereden naar Laarwald waar de werkzaamheden voor het nieuwe perron gestaag doorgaan


2739-1589 Het nieuwe 1:12 wissel 55W13 ligt op zijn plaats net voorbij overweg Bu140 Westerhoek.


2740-1591 Kijkend in de richting van Bu140 en het emplacement van Emlichheim


3741-1592 Wat gelijk opvalt is het verschil in gebruikte bielsen. Hier Eiken vv Staal met een speciale stalen eindbiels


2742-1594 Moet nog veel in Emmelkamp gebeuren.


2743-1593 Het nog niet zo gek lang geleden geheel vernieuwde havenspoor gaat alweer op de, maar nu wel erg diepe schop.


2744-1596 En zo komen we weer bij de Fohlenstrasse uit. Er was nu een zware kraan in stelling gebracht voor een of ander klusje.


2745-1599 Heeft in iedergeval niets met wissels of railsleggen te maken.


2746-1598  Dus dat moest er zo diep weggestopt worden! Een water doorgang of duiker.


2747-1597 Nog even je best doen en dan kan het dicht.


2748-1602 In Velthaus is te zien dat het fiets seizoen voor de Bentheimer is afgelopen.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2025, 16:04:36 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12504
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. woensdag 8-10-2025
« Reactie #649 Gepost op: 08 October 2025, 15:47:37 »
Woensdag 8 oktober 2025

Update van de Fohlenstrasse.


2749-1603


2750-1604


2751-1601
« Laatst bewerkt op: 08 October 2025, 15:53:33 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12504
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Vrijdag 10-10-2025
« Reactie #650 Gepost op: 10 October 2025, 12:59:29 »
Vrijdag 10 oktober 2025

De laatste ontwikkelingen aan de Fohlenstrasse


2752 Gas en Water waren druk in de weer om de nieuw leidingen aan te sluiten.


2753


2754

In Esche was een stuk rails uit het hoofdspoor weggenomen op de plaats waar het nieuwe wissel naar de afslag Osterwald moet komen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:46:05 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12504
    • sleutelspoor
Zaterdag 11 oktober weer een rondje gemaakt.
Veldhausen had en heeft niets te melden. Ik denk dat eerst de Fohlenstrasse klaar moet zijn voor dat het spoor doorgetrokken en het wissel geplaats kan worden.



2755-1619 De Fohlenstrasse was nog steeds afgesloten


2756-1617 Het gat was in ieder geval dicht en de WAZ jongens waren verdwenen


2757-1618 Als hij er overheen kan moet het voor mij helemaal geen bezwaar zijn.


2758-1615 Door gereden naar de Bahnhofstrasse in Esche en daar het uitgenomen stuk spoor op de plaatst gezet. Helemaal links aan de bovenrand is het Osterwaldspoor wat net uit het bos komt nog te zien.


2759-1613 Staande in het hoofdspoor op de overweg van de Bahnhofstrasse in Emlichheim ziet het emplacement er nu zo uit


2760-1614 En zo van af het havenspoor. Het nieuwe wissel licht al klaar om ingebouwd te worden


2761-1609 Was er in Veldhausen en Emlichheim nog niet veel van een perron bouw te zien, in Laarwald is dat wel iets anders.


2762 Een lange rij perronwanddelen die nog geplaatst moeten worden.


2763 -1610 Een van de delen die als mal fungeert


2764-1611 Daar waar nodig doet men ook al een weinig aan stations restauratie.


2765-1612 De nieuw bedrijfsaccommodatie in Laarwald. Kras houd de boel stevig in de gaten.


2766 Laarwald door andere ogen gezien


2767 Maar de oudjes gaan gewoon door met plaatjes schieten
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
    • HTM Modeltrambaan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #652 Gepost op: Vandaag om 18:24:09 »
Ik lees je bouwverslag met belangstelling Hans! Het geeft door de tijd heen een mooi beeld hoe zo'n project uitgevoerd wordt. Alle tijd die in de voorbereiding gaat zitten, planvorming, procedures, inspraak, overleg, noem maar op, je ziet dat op de plaatjes niet maar is goed voor te stellen. Het kost vele jaren. Als ik ooit nog eens met dit treintje mee rij zal ik hier zeker aan denken.
Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl