Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Hans GJ
Vandaag om 12:08:50
Roco 4155 NS 2200 2de leven door Dick55
Vandaag om 12:02:46
Lodewickshaven door cor_b
Vandaag om 11:54:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 11:42:55
Gezocht decals wit op transparant door Marc tramt
Vandaag om 11:41:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 11:34:07
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door bask185
Vandaag om 10:51:19
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 10:42:46
20 jaar BNLS jubileum door Jeroen Water
Vandaag om 10:37:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:29:23
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 09:52:20
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis94
Vandaag om 09:49:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Karben
Vandaag om 09:38:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:28:05
Probleem met inloggen iTrain Forum door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:07:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:44:29
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 253758 keer)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #615 Gepost op: 10 September 2025, 17:47:49 »
Mijn exemplaar verwacht ik elk moment. Ben benieuwd, mijn opa is in de oorlog bij de BE te werk gesteld, wellicht dat er nog iets daarover te vinden is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Zaterdag 13 sept. 2025
« Reactie #616 Gepost op: 12 September 2025, 21:10:07 »
Zaterdag 13 sept. 2025

Vandaag is het mooi weer met  af en toe een waterig zonnetje.


2640-1424 Mijn eerste stop was in Nijnhuus. Alles was hier in diepe rust en er was weinig activiteit te bespeuren.


2641-1423 Een van de machines die aannemer Stevens ingezet en die regelmatig in mijn reportage terugkomen


2642-1422  Net zoals deze van de DB overgenomen ballastwagen.


2643-1421 Ondergrond met ballstbed voor het nieuw aan te leggen inhaalspoor.


2644-1417 Doorgereden naar de "Fohlenstrasse" waar het nieuwe wissel al klaar ligt om in gepast te worden. Wat mij nu pas opvie,l zijn de kunststof dwarshouten! Hier worden de betonnen en/of houten dwarsliggers definitief verlaten en vervangen door kunststof.


2645-1418  Een oude en nieuwe wisseldwarshouten.


2646-1419 Staande op de overweg van de"Fohlenstrasse" behoeft deze tekst geen nadere uitleg.


2647-1420 Regelmatig kom je deze staande leiding met 3” storz-koppeling in het landelijke buitengebied tegen. Dit is het bovengrondse deel van een geboorde gesloten put welke t.b.v. de brandweer waterwinning zijn geslagen.


2648-1413  Nu kon ik wel tot helemaal achterin rijden. Er was niemand aanwezig die mij tegen kon/wilde houden. Zoals nu goed te zien is was het wissel inderdaad uitgenomen en was het spoor rechtdoor getrokken.


2649-1411 Duidelijk, dat de oude situatie nooit meer terug komt.


2650-1416 Ik heb begrepen dat ook dit wissel zal verdwijnen. Maar wat ze nu precies van plan zijn met het oliespoor naar Wauld? De tijd zal het ons leren.


2651-1409 In Hoagste schiet het Bahnhof aardig op. Het dek en de opgangen liggen er al in, nu alleen het technisch gedeelde en het Umfeld nog.


2652-1409 Mooi zo’n wit streepie.

Deze keer Emlichheim overgeslagen en  richting Coevorden gereden. Een rondje over het Europark gemaakt en daar niets bijzonders gezien of tegen gekomen.


2653-1396 Kom ik op Laarwald aan, wil ik de Dacia op zijn oude plekje parkeren, gaat niet, de parkeerplaatsen zijn ingenomen door de “nieuwe “ kantoorgebouwen van "Kleemans".
Dan maar omgereden en de wagen op de voormalige losweg in Agtehorn neergezet.


2654-1404 Al snel zag ik dat in de korte tijd dat ik Laarwald niet bezocht heb, er veel veranderd is. Niet alleen waren er kantoorcontainers  verschenen, maar ook het wissen en het goederenspoor wat langs het station liep, waren opgenomen en lagen als oudijzer aan de kant. Het enige wat nog aan de oude situatie herinnerde was het nu nutteloze geworden stopontspoorblok wat nog fier overeind stond.


2655-1407 Hier lag het wissel. Nu het spoor opgenomen is heeft het station zijn directie verbinding met het spoor verloren. Het nieuwe perron komt voorbij de goederenloods te liggen.


2656-1397  Hier links, in de oude ballast komt het nieuwe perron.


2657-1405 Daar lig je dan te wachten op je nieuwe functie van scheermesje. 8)


2658-1399 Zo rond kijkend viel het mij nu  pas op dat het derde spoor niet geheel waterpas ligt!


2659-1393 De overweg en het sein staan nog in Duitsland, halverwege de foto ligt de grens met Nederland.
We kijken over het doorgaande spoor naar Coevorden..


2660-1394 Tussen Laarwald en de Euroterminal.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2025, 10:45:48 door Hans Reints. Reden: tekst aanpassingen »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Vrijdag 19 september 2025
« Reactie #617 Gepost op: 19 September 2025, 19:58:08 »
Vrijdag 19 september 2025

Gisteren, dat was een zeiknatte donderdag , ben ik even een rondje wezen maken over Veldhaus, Fohlenstrasse, Eshe en Hoogstede. De regen kwam met bakken uit de hemel en alle bouwplaatsen waren omgetoverd in 1 grote bagger poel. Van enige voortgang in het reactiveren viel weinig te bespeuren.
Daarom vandaag maar weer eens terug gegaan. Een van mijn trouwe volgers was zeer benieuwd naar de nieuwe situatie achter het station van Nordhorn.


2642-1429  Ik was er precies onder schoolspitstijd. Zowel bij de bushaltes als op het perron was het buitengewoon druk


2643-1427  Helaas stond ik recht in de zon te kijken wat niet zo bevorderlijk is voor een goede foto!  Hier sond tot voor kort nog de BoerenBond, maar daar is niets meer van terug te vinden.


2644-1428 De voormalige toegang tot de eerder genoemde Boeren Bond.


2645-1433  Hier lagen de goederen en rangeersporen van de BE


2646-1434 De voormalige overweg langs het NINO-gebouw. Dat er iets gaat veranderen is goed te zien.


2647-1440 Zo zet je een overwegafsluitboom aan het wegdek vast


2648-1431  De VT114 passeert hier de overweg in de NINO allee waarvan de overwegbomen hermetisch zijn gesloten. Ook het waarschuwingslicht staat permanent op rood!

2649-1436  De VT112 loopt op spoor 2 binnen en gaat dadelijk als dubbeltractie door naar Neuenhaus


2650-1432  De VT114 zal over enkele ogenblikken halteren op spoor 2. En wacht hier op het versterking stel VT112 om samen de enorme hoeveelheid scholieren in Neuenhaus af te leveren.


2651-1437 Hier liep het aanvoerspoor voor de voormalige Boeren Bond. Alles is onherkenbaar veranderd.


2652-1435 Op het wachtspoor staat de VT112 te wachten op het groene licht.


2653-1436 De VT112 onderweg om aan te koppelen aan de VT114.


2654 1443 De VT114 + VT112, nu met rode sluitlichten, aan het voorlopige eindstation Neuenhaus


2655-1441 Om het plaatje compleet te maken de VT112 met de VT114 in Neuenhaus


2656-1442 Nog even en dan gaat het die kant heen.


2657-1445 Gisteren in de stromende regen was er van enige activiteit niet te bespeuren, maar nu ligt een gedeelte van het inhaalspoor al op zijn plek! Dit is gezien in de richting van Neuenhaus


2658 1444 Kijkend vanuit Veldhausen in de richting van Esche ,zien we dit.


2659-1447 Aan de Fohlenstrasse was nog niet veel te zien dan alleen een paar spoorstaven tussen de rails.


2660-1446 Het zo mooi opgebouwde wissel was letterlijk in drie stukken gezaagd.


2661-1448 De Dacia aan de kant gezet en te voet het spoorbed afgelopen in de richting van Veldhausen. Naast railstaven lagen er ook veel betonnen dwarsliggers klaar om gebruikt te worden.


2662-1449 Bij Km 49.7 hield de nieuwbouw voorlopig even op.


2663-1450  Doorgereden naar Esche en daar zag ik dat het complete wissel en een stuk van de olie boog zijn uitgenomen.


2664- 1451 Op het stukje spoor in de overweg na, zijn nu alle rails en wissels, die ooit het oliespoor vormden, uitgenomen.

Nog even door gereden naar Hoogstede, maar daar valt geen nieuws over te melden.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Zondag 21 september 2025
« Reactie #618 Gepost op: 21 September 2025, 15:35:18 »
Zondag 21 september 2025

Vandaag even terug geweest in Veldhaus om te kijken of  het echt waar is wat de BE beweerd.  7 op 7 en dat 24 uur lang.


2665-1458  In Veldhaus heerste absolute Grafschaftlicher zondagsrust. Er was van enige activiteit op het emplacement niets te merken.  Kijken hier in de richting van Neuenhause,  het spoor moet nog doorgetrokken worden.


2666-1457  Het begin van het nieuwe spoor in de richting van Esche.


2667-1459 Ik ben een eindje de boog in gelopen tot het punt waar de nieuw gelegde rail ophouden. Links, net achter de bomen, ligt de overweg in de Fohlenstrasse.


2668-1460 Kijken in de richting van Veldhaus


2669-1462  De aannemer heeft een groot deel van zijn materieel  klaar staan voor de dag van morgen


2670-1461  Het nieuwe wissel 45W7, wat volgens mij morgen op zijn plaats wordt gelegd, in drie hapklare brokken.


2671-1463  De overweg in de Fohlenstrasse heeft in deze vorm zijn langste tijd gehad. Morgen zal het hier onherkenbaar gaan veranderen. Als je goed naar het spoor kijkt zal je zowel links als rechts zien dat de spoorstaven zijn doorgesneden voor een soepelere uit name.


2672-1464  De zaagsneden tussen de tijdelijke klemplaten, met op de biels de tekst wanneer het allemaal gaat gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 22 September 2025, 12:40:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

emmenaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #619 Gepost op: 21 September 2025, 16:40:35 »
Bedankt voor de updates.  We worden zouitstekend op de hoogte gehouden over de voortgang van het project. 👍🏻

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #620 Gepost op: 22 September 2025, 09:50:19 »
Ja, echt heel blij ermee dat je ons zo vaak van updates voorziet!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5651
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #621 Gepost op: 22 September 2025, 11:59:06 »
Eens, zeer interessant.
Vraag: ligt het reguliere verkeer van de BE nu stil of rijdt men om via NL?
Groet, Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #622 Gepost op: 22 September 2025, 12:22:48 »

Reaktivierung SPNV 2 „Reaktivierung SPNV auf der Strecke Neuenhaus - Coevorden“ Erläuterungsbericht Genehmigungsplanung Bericht Stand: 30. November 2022 im Auftrag Otto-Hahn-Straße 1 48529 Nordhorn LINDSCHULTE Ingenieurgesellschaft mbH

3.4 De bouw van het spoor

3.4.1 Aanleg van het spoor sectie 1 – station Frenswegen (KM 38.883 – KM 40.517)
In het Frenswegen-gebied is als nieuwbouw een extra kruisingsspoor met een bruikbare lengte van ongeveer 750 meter nodig. Het kruisende spoor loopt parallel aan het hoofdspoor op een axiale afstand van 4,70 meter. Het doorgaande Hoofdspoor is te bereiken via de wissels 37W1 en 37W2.  Voor het wissel 37W1 wordt de in hoofdstuk 3 Bf Esche genoemde wissel 50W1 type 60/300 1:9. op nieuw gebruikt. Wissel  37W2 is nieuw en van het type 60/ 300 1:9 (zie bijlage C16.4 wissellijst lijst). De gekozen wisselradius van R = 300 m maakt het mogelijk om met een snelheid van Vmax = 50 km/h op spoor 2 te rijden.

3.4.2  Sectie 2 – Station Veldhausen (KM 48.425 – KM 50.430)
 Het station van Veldhausen bestaat momenteel uit 4 wissels en 3 rangeersporen. Voor het regionale personenvervoer wordt als nieuwbouw een extra kruisend spoor met een nuttige lengte van ongeveer 750 meter aangelegd. Dit kruisende spoor loopt parallel aan het hoofdspoor op een axiale afstand van 4,70 m. Dit kruisende spoor takt met wissel 45W2 type 60/ 300 1:9  af van de hoofdbaan en verbindt dit nieuwe inhaal spoor met  wissel 45W7 type 60/ 300-1:9 weer met het hoofdspoor. De gekozen wisselradius van R = 300 m maakt het mogelijk om met een snelheid van Vmax = 50 km/h over spoor 2 te rijden.  Overige spoorwerkzaamheden in het stationsgebied zijn niet gepland.

 3.4.3 Deel 3 – Station Esche (KM 51.915 – KM 53.309)
Het ca. 300 m lange inhaal en kruisings spoor bij station Esche wordt in het kader van de reactivering van de lijn ontmanteld. Dit is nodig, want vanwege de ontwerpsnelheid moet overweg BÜ 107 (Bahnhofstrasse) extra worden beveiligd en zou er dus een seininrichting voor twee sporen in de bestaande constructie nodig zijn geweest.
Het omgebouwde wissel 50W1 IBW 60 – 300- 1:9 wordt op station Frenswegen hergebruikt als wissel 37W1. Het wissel 50W2 IWB 60  300  1:9, die het spoor van het zijspoor van Osterwald met spoor 2 verbindt, wordt hergebruikt voor de nieuwe aansluiting op het doorgaande hoofdspoor 1 en krijgt de aanduiding 50W1. De 50W3 binnenboogwissel van de te demonteren IBW 60- 300- 1:9 uitvoering kan vanwege het speciale ontwerp niet opnieuw worden gebruikt.


« Laatst bewerkt op: 26 September 2025, 19:51:53 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #623 Gepost op: 22 September 2025, 12:24:24 »
Eens, zeer interessant.
Vraag: ligt het reguliere verkeer van de BE nu stil of rijdt men om via NL?

Er rijdt momenteel geen enkele trein op het baanvak Neuenhause--Coevorden. Hoe dat een en ander geregeld is daar kan ik niets over zeggen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #624 Gepost op: 22 September 2025, 13:03:43 »
Vziw rijdt het via Coe-Mar-Alm-Benth. Leuke gelegenheid om tussen Marienberg en Almelo weer eens goederentreinen te zien.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #625 Gepost op: 22 September 2025, 13:19:48 »

   Leerrijke foto's!
   Dat nieuwe perron heeft wel erg scherpe hoeken.  In de hoop dat er tijdens of na de werken niemand tegenaanknalt of -valt .

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. maandag 22-09-2025
« Reactie #626 Gepost op: 22 September 2025, 20:20:04 »
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en ben vandaag ,maandag 22-09-2025 om vijf over zeven, toch nog even aan de Fohlenstrasse wezen kijken. En inderdaad, de overweg van vandaag is niet meer de overweg van gisteren



2673-1465


2674-1466


2675-1468


2676-1496


2677-1470


2678-1471


2679-1467
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Dinsdag 23 september 2025
« Reactie #627 Gepost op: 23 September 2025, 16:53:02 »
Dinsdag 23 september 2025



2680-1472 Station Esche (KM 51.915 – KM 53.309) Het ca. 300 m lange inhaal en kruisings spoor bij station Esche wordt in het kader van de reactivering van de lijn ontmanteld. Dit is nodig, want vanwege de ontwerpsnelheid moet overweg BÜ 107 (Bahnhofstrasse) extra worden beveiligd en zou er dus een seininrichting voor twee sporen in de bestaande constructie nodig zijn geweest.


2681-1473 Het omgebouwde wissel 50W1 type 60/300- 1:9 wordt op station Frenswegen hergebruikt als wissel 37W1. Het wissel 50W2 type 60/300  1:9, die het zijspoor naar Osterwald met spoor 2 verbindt, wordt hergebruikt voor de nieuwe aansluiting op het doorgaande hoofdspoor 1 en krijgt de aanduiding 50W1

   
2682-1474 De overweg in de Fohlenstrasse onherkenbaar!
« Laatst bewerkt op: 26 September 2025, 16:13:00 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #628 Gepost op: 24 September 2025, 17:58:48 »
Even een BE Update uit Kiel
Het schilderwerk is in volle gang en we kijken nu al uit naar het moment dat alle rode DB-treinen in blauw-witte BE look binnenkort door de provincie rollen, helemaal tot aan Nederland






Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. woensdag 10 sep. 2025
« Reactie #629 Gepost op: 24 September 2025, 18:46:28 »
Omgebouwde Tds928?
925, Einfachschakenlaufwerk. Of Fcs 086