Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024  (gelezen 9222 keer)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« Reactie #60 Gepost op: 15 februari 2024, 15:28:05 »
Hallo Hans,

Erg interessant draadje en mooi gepresenteerd!Alleen voordat je verder stoomt naar de Stoomvaart Maatschappij Zeeland is het wellicht interessant nog even stil te staan bij de schepen van de eerste exploitant van de veerdienst Hoek van Holland-Harwich te weten de Great Eastern Railway Company.Deze startte de veerdienst in 1863 tussen de Oosterkade in Rotterdam naast het Maasstation van de NRS en de Half-Penny Pier bij het Great Eastern Hotel in Harwich.Ik heb mij hierin verdiept omdat ik ongeveer 30 jaar geleden het plan had om het station van Hoek van Holland in 1:45 te bouwen.Ik woonde toen nog in een groot huis.Van al deze plannen is allen het plan om een HSM 700 in 1:45 te gaan bouwen overgebleven.Ik heb destijds veel documentatie verzameld.In wat toen nog het Gemeentearchief Rotterdam (aan de Mathenesserlaan) heette  heb ik onderstaande foto's gevonden :

Hoek van Holland vanuit lucht by Jan den Haan, on Flickr

Foto gemaakt in 1923 van het schip de St.George.Dit schip is in 1906 gebouwd in opdracht van een dochteronderneming van de Great Western Railway voor de veerdienst op de Ierse Zee tussen Fishgard en Rosslare.In 1913 is het verkocht aan de Canadian Pacific Railway.In 1915 kwam het terug naar Europa om dienst te doen als hospitaalschip.In 1919 werd het verkocht aan de Great Eastern Railway.Op 1 januari 1923 ging de GER op in de London & North Eastern Railway.In 1929 is het schip gesloopt.

Hoek van Holland uit zuidwest by Jan den Haan, on Flickr

Achter het rijtje goederenwagens lag de draaischijf.Ik vond hiervan een wat merkwaardige tekening en vraag mij af of deze draaischijf zo gebouwd is.

Hoek van Holland uit zuidoost by Jan den Haan, on Flickr

naam van schip onleesbaar (ook St.George?)

Hoek van Holland op kade by Jan den Haan, on Flickr

Interessante kraan geleverd door Figee.Hiervan vond ik in de archieven helaas alleen een tekening van het binnenwerk

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« Reactie #61 Gepost op: 15 februari 2024, 21:57:28 »
Nog even over de  lijn door de duinen voor zandvervoer.
In 1962 of 63 heb ik een keer met een collega van het Seinwezen iets moeten doen aan kabels onder het spoor door in de duinen daar,
Kan het zijn dat de Helmweg   van de foto een AKI had ?
Ik waande mij 15 jaar jonger toen ik daar aan het scheppen was in het mulle duinzand zoals ik dat vroeger op het strand van Noordwijk had gedaan.  :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« Reactie #62 Gepost op: 16 februari 2024, 08:36:10 »
Ik vind het een bijzonder interessant verhaal Hans, dankjewel! (y)
Ik ga het hele verslag nog eens rustig nalezen. Een paar dingen vielen me zo in de gauwigheid al op.
De datum bij foto 562 lijkt me onwaarschijnlijk, omdat de getoonde treinstellen in 2009 bij mijn weten al niet meer reden.
Vrij zeker ben ik van het volgende. Het jaartal op onderstaande foto kan niet kloppen. Het kenteken op de auto linksonder op de foto is uitgegeven eind 1979 of begin 1980 en het Renaultje 4 ernaast in 1977. De Volkswagen Golf links midden op de foto werd geïntroduceerd in 1974 en de Fiat Fiorino (naast de caravan) in 1977. Dat betekent dat de foto onmogelijk in 1972 gemaakt kan zijn.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
16-3Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Int.treinen deel 1
« Reactie #63 Gepost op: 19 februari 2024, 12:47:33 »
De Hoekse Lijn 16-3  HvH Internationaal                                   revisie 2023/24


Hoek van Holland Internationaal
In 1858 werd er in de zakenwereld van Rotterdam al gesproken over het aanleggen van een spoorverbinding naar Den Hoek van Holland. De NRS (Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij) en de Rotterdamse zakenman L. Pincoffs waren de belangrijkste gegadigden voor de concessie voor deze spoorlijn. Door de overheid werden hun aanvragen echter afgewezen. Het idee voor de aanleg van deze lijn werd opgenomen in de Wet van 1875 en op de lijst van aan te leggen spoorlijnen geplaatst. De Hoekselijn kwam er uiteindelijk toch. Vanaf 1893 kent de Hoekselijn internationale boottreinen van en naar de Hoek.  Vanaf 1 juni 1893 gaan er twee internationale treinen uit Hoek van Holland rijden. Omdat de Verbindingsbaan tussen station Rotterdam Delftse Poort en het Maasstation pas op 1 mei 1899 gereedkomt, moeten deze treinen de eerste jaren nogal omrijden.: de Engelsche Noord Express via Schiedam, Den Haag, Haarlem, Amsterdam, Amersfoort, enz en de Engelsche Zuid Express via Rotterdam, Dordrecht, Betuwelijn, Nijmegen, Kleef zo verder Duitsland in.
Als tijdens de tweede wereldoorlog de haveninstallaties in Vlissingen grotendeels zijn verwoest moet de SMZ in 1947 de dagdienst noodgedwongen in Hoek van Holland hervatten, de bedoeling is tijdelijk maar het wordt uiteindelijk definitief.
Tot 1968 varen de Engelse schepen in de nachtdienst en de SMZ-schepen in de dagdienst. In dat jaar worden de eerste rij-op/rij-af schepen in de vaart gebracht en worden de vaarschema's geïntegreerd. Voor de binnenlandse boottrein van Amsterdam naar en van de Hoek van Holland werden aparte boottreinen ingelegd. . In de jaren na de oorlog maakte het Britse Rijnleger dankbaar gebruik van “De Hook” om als eindpunt en overstapplaats voor hun verlofgangerstreinen te dienen.
Bron:Archief Historisch Genootschap Hoek van Holland


586-Hoek van Holland sporenplan jaren 30 van de vorige eeuw


587 Na de elektrificatie van de oude lijn werd de dagelijkse boottrein Hoek van Holland - Amsterdam vv  gereden door een trein bestaande uit Mat 24 aangevuld met een restauratie van de CIWL. [vWJ]


588 HvH is ook nauw betrokken geweest bij de Holland Amerika lijn. Schepen van deze Maatschappij hadden hun eind en/of vertrekpunt in Rotterdam, maar in het begin van de Waterweg konden bij laagwater de binnenlopende schepen niet tot aan de Wilhelminakade komen. Ook vertrekkende schepen legden vaak in HvH aan, vooral wanneer veel Oost-Europese emigranten naar de VS vervoerd moesten worden. Hier een afgemeerd passagiersschip van “De Lijn” met daarvoor een Internationale trein uit de periode 1920-1930


589 De drie pijper “Statendam” van de Holland America lijn vertrekkende van de Wilhelmina pier in Rotterdam tussen 1920 en 1930


590 Duitsers komen naar Hoek van Holland om te stemmen op zee. De CORDILLERA bij aankomst Hoek van Holland. Omdat het schip vertraging had moesten de Duitse stemmers op de steiger wachten. Geheel rechts de Harwichboot PRAGUE. Na het winnen van de Duitse verkiezingen in november 1932 werd Hitler op 30 januari 1933 door de rijkspresident, Paul von Hindenburg, benoemd tot rijkskanselier. Von Hindenburg was op dat moment 85 jaar en ziek en hij kwam op 2 augustus 1934 te overlijden. De dag erna voegde Hitler de bevoegdheden van het ambt van rijkspresident bij die van zijn eigen ambt als rijkskanselier. Kennelijk durfden de nazi’s het niet aan om dit zonder enige volksraadpleging te doen en daarom werd er op zondag 19 augustus 1934 een verkiezing, eigenlijk een referendum, georganiseerd over de vraag of Hitler tegelijkertijd rijkspresident en rijkskanselier kon zijn. Duitsers in Nederland mochten ook stemmen en uit de omgeving van Amsterdam konden ze met speciale treinen naar Wesel, net over de grens bij Emmerich. Duitsers uit de omgeving van Rotterdam en Den Haag konden stemmen aan boord van het motorschip CORDILLERA dat speciaal hiervoor Hoek van Holland zou aanlopen. Overigens was er voor andere landen in Europa een soortgelijke oplossing bedacht. De CORDILLERA en het zusterschip CARIBIA waren in 1933 in de vaart gebracht door de Hamburg-America Line (HAPAG) en voeren in een lijndienst tussen West-Europa en het Caribisch gebied waarbij Rotterdam toen niet werd aangelopen. Op 19 augustus 1934 om 13:50 kwam de CORDILLERA uit Hamburg in Hoek van Holland aan en meerde aan de Fruitsteiger. Een kleine tweeduizend Duitsers, die met speciale treinen waren aangevoerd, stonden toen al te wachten want het schip arriveerde een paar uur later dan verwacht. De stemmers hadden van tevoren een plaats moeten bespreken waarna zij van het consulaat een reisbiljet en een stembewijs hadden ontvangen. Bovendien moesten zij hun paspoort meebrengen. Om de voorkomen dat er ‘vreemdelingen’, bijvoorbeeld pers, aan boord gingen werd er streng gecontroleerd bij de inscheping. Dit nam daardoor nogal wat tijd in beslag en pas om 16:35 vertrok het schip naar zee. Foto uit ‘Katholieke Illustratie


De wachtende "Stemmers" gaan aan boord van de Cordillera


591 1e perron met de ingang naar de restauratie. In twee talen wordt men naar de boot verwezen= Douane en visitatie!


592. Stoomdepot Hoek van Holland met de locomotieven NS1831 en tenderloc NS6008


593 Zie de tekst onder de foto.


594 Ook Hoek van Holland heeft zijn donkere tijd gekend getuige de kogelgaten in de spanten van het perron. In april 1944 werd het noordelijke spoor tussen kilometer 12.9 (Maassluis) en 22.0 (Hoek van Holland) verwijderd. In april 1947 werd het spoor weer aangelegd. Door de beide wereldoorlogen reden geen internationale boottreinen over de Hoekse Lijn. Vanaf 1942 reden er geheel geen reizigerstreinen meer over de Hoekse Lijn, hoewel deze wel in het spoorboekje stonden. Er reden over de spoorlijn alleen treinen voor de bouw van de Atlantikwall.


595. Anno 2017 zijn de gevechtssporen in de luifel nog duidelijk zichtbaar.


596. De oude visitatiehal die normaal gebruikt werd om de passagiers van en naar Engeland te visiteren, kreeg in de donkere jaren van ’40-’45 een andere bestemming bij. De hal werd ook gebruikt voor het uitwisseling van Duitse tegen Engelse krijgsgevangenen.(POW)


597 De bootdienst naar Engeland werd op 14/15 november 1945 weer hervat, terwijl de internationale boottreinen pas vanaf december 1946 weer gaan rijden. De ´PRAGUE´ heropent de Harwich dienst na de tweede wereldoorlog. (ansichtkaart; collectie Henk van der Lugt)


598 Architect Sybold van Ravesteyn bedient zich bij de uitbreiding van de stationshal van barokke elementen in zijn toch redelijk modernistische stijl. Redelijk veel mensen hadden wat problemen met de vormgeving van het gebouw, het deed hen teveel aan de bouwstijl van Albert Speer denken, de Nazi bouwmeester van Adolf Hitler. Maar ook hier, smaken verschillen!


599 Het nieuwe internationale deel van Station Hoek van Holland, was in de Neo Klassieke stijl gehouden inclusief groot wapenschild en opgesierd met bombastische ornamenten.


600 de nieuwe Douanezaal in vol gebruik.


601 -Hoek van Holland is tot ver in de vorige eeuw ook het eindstation voor de Engelse verlofgangerstreinen geweest. Voor het transport van deze Britse Militairen en hun materieel werden speciale boten ingezet (zie het komende vervolg in Britse verlofgangers)


602 NS 1006 met Rheinpfeil en een turkooise RD in 1952


603 De Tee Rheingold, hier met de blauwe 1153) was een vaste gast op Hoek van Holland. In Rotterdam werd het Haagse deel aan het Hoekse deel met uitzichtwagen gekoppeld.(foto Harrie Hoekstra †)


604 NS 1137 met als eerste rijtuig een CIWL restauratiewagen gereed voor vertrek naar verre oorden. [Ret. Capt.Frank Haalmeijer]


605 Koersbord wisseling op een CIWL rijtuig van een vooroorlogse Internationale trein te Hoek van Holland.


606 D316 getrokken door de NS1222 tussen Maassluis West en Hoek van Holland. [Ret. Capt.Frank Haalmeijer]


607 Frank Pennin zette de blauwe  NS1220 in Hoek van Holland op de gevoelige plaat. Links aan de waterweg is nog een bunker te zien die gebruikt werd door de Duitsers als bescherming (Torpedonet) voor de Waterweg.


608 De NS1503 en NS1501 komen op 14 juli 1986 met trein 37300, welke bestaat uit 11 rijtuigen, lopen over enkele minuten het station van Hoek van Holland binnen. [Ret. Capt.Frank Haalmeijer]


609 In vroeger tijden reden er in aansluiting op de veerdiensten ook treinen naar buitenlandse zoals hier de. Sinds de opening van de Kanaaltunnel en de verschuivingen in het verkeer over zee en door de lucht naar Engeland zijn de internationale treinen naar Hoek van Holland verdwenen. “De Hook” kent geen bestemmingen meer naar Berlijn, Warschau en zelfs Moskou. Hier staat de NS1504 nog gereed met de Noord-West Express [Ret. Capt.Frank Haalmeijer]


610 Ook exotische gasten werden regelmatig waargenomen op de sporen van Hoek van Holland. Hier de BR27000 ter gelegenheid van 150 jaar NS


Dit treinstel reed vanaf 2 juni 1957 tot 30 mei 1959 als volledige eersteklas trein naar Hoek van Holland als Londen – Hamburg Express (D71/D72), altijd bestaande uit motorwagen, tussenrijtuig en stuurstandwagen. Foto: verzameling Hans Zwetsloot.


 VT08.5 naast Eld4 783 op 20 maart 1962 tijdens een schoolreisje van Duitse schoolverlaters.. De VT 08.5 reed vanaf 2 juni 1957 tot 30 mei 1959 als volledige eerste klas trein naar HvH als Londen-Hamburg Express (D71/D72), altijd bestaande uit motorwagen, tussenrijtuig en stuurstandwagen.
verzameling Hans Zwetsloot;


-VT08.5 naast ELD4 783 op 20 maart 1962 tijdens een schoolreisje van Duitse schoolverlaters.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2024, 10:48:21 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
16-3-2 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Int, treinen deel 2
« Reactie #64 Gepost op: 19 februari 2024, 13:12:33 »
DEEL 2 INT.TREINEN


611 NS1624 Onderweg naar zijn eindbestemming Hoek van Holland Haven


612 NS1656    staat gereed voor vertrek. Het tweede rijtuig achter de loc is een WRD van Wagon-Lits


613 NS1107 staat gereed met de Lorelei express en de NS1634 met de Koln express, staan te wachten op hun passagiers die van de Harwichboot moeten komen.


614 1637 rangerend met de lege internationale treinwagons op de steigers van de Maatschappij Zeeland


615 234 440-6 komt op 22 mei 1993 over enkele ogenblikken als gastlocomotief met de laatste  "Hoek-Warszawa Express' Hoek van Holland binnen.





616 Mat. '46 staat in 1983 gereed als boottrein naar Amsterdam. Dit materieel heeft een tijdje planmatig gereden in de boottrein van Rotterdam naar Hoek van Holland vanwege de bagageruimte, die voor fietsenvervoer werd gebruikt. Foto:Evert Masselink


617 Als vervanging van Mat'35 in de stoptreindienst werden eerst Mat’46 en later de Sprinters uit de serie 2002-2009 aangewezen. Hier Hoek van Holland haven op een rustige dag in het eerste decennium van na de oorlog.


618 in 1953 wachten op de sporen 4 ,5 en 6 de internationale boottreinen op hun passagiers uit Harwichboot


619 Rijtuigen aan de lurk op spoor 4 en 5


620 Toen er ook nog (in Duitsland en verder) met stoom werd verwarmd


621 Bakkie 676 aan het rangeren met een lege boottrein naar de wasplaats. [Cock Koelewijn]


622 Ook in de Hoek ging het wel eens niet geheel naar wens. Plan V 908 probeert of het ook op zijn zij kan!!


623 Het ozo bekende Russische slaapwagen uit de Warschau expres


624 Vanaf 2 juni 1991, Het begin van het einde.


625 Het einde van het int.verkeer heeft zich al ingezet. Het verval heeft al een aanvang genomen
April 1984. Dia Capt,Frank Haalmeijer


626 Het gras krijgt alle kans nu er geen Int.treinen meer aan het perron afmeren. [Christoph Zwetsloot]


627 een jaar later was de afbraak nog duidelijker te zien. [Christoph Zwetsloot]


628


629


630 Een laatste kijkje in de tuin van Hoek van Holland Haven
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2024, 20:53:51 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
16-4 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Int.Koersborden
« Reactie #65 Gepost op: 19 februari 2024, 14:02:03 »
Internationale koersborden en leaflets.












































Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« Reactie #66 Gepost op: 19 februari 2024, 15:52:09 »
En nog meer:





Zijn er foto's van deze trein, eigenlijk? Alleen 1e klasse. Zullen dus wel DB rijtuigen zijn geweest. Kan me niet herinneren er ooit iets van gezien te hebben.



Ik ga mijn plaatjes pas aan het einde toevoegen. Ik moet ze eerst opzoeken, inscannen en bewerken. Intussen ben jij al weer wat afleveringen verder.

Ik ga jou manier van het vertellen van de geschiedenis van 1 spoorlijn, uitwerken over een andere verbinding, maar dat gaat wel wat tijd kosten. Het geeft mij de gelegenheid mijn verzameling van die route eindelijk eens 'makkelijk' te openbaren. Dank dus voor de inspiratie!

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
16-5-1 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 De Harwichlijn Maatschappij Zeeland
« Reactie #67 Gepost op: 22 februari 2024, 11:16:11 »
De Hoekse Lijn 15-5-1 Maatschappij Zeeland Harwichboot                                                     revisie 2023/24

De Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) was een rederij die tussen 1875 en 1989 een veerdienst tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk onderhield. Tot en met de mobilisatie van 1939 was de Nederlandse afvaarthaven van de SMZ Vlissingen. Tijdens de bezettingsjaren van ’40-’45 lag de veerdienst over de Noordzee stil., en Door de enorme verwoestingen in de Vlissingse haven werden de afvaarten, na de bevrijding in 1946, “Tijdelijk” verplaatst naar Hoek van Holland.
De oprichting van de SMZ had direct te maken met de optimistische toekomstkansen die men Vlissingen toedacht na de ingebruikname in 1872 van de SS. spoorlijn Roosendaal-Vlissingen. Al vanaf 1871 werden plannen gemaakt om vanuit Vlissingen een lijndienst op Engeland te beginnen. De plannen werden gesteund door Koning Willem III en zijn broer Prins Hendrik “de Zeevaarder". Ook de spoorwegmaatschappijen aan beide zijden van de Noordzee hadden belangstelling voor dit plan. In 1854 wordt Harwich aangesloten op het spoorwegnet van de London, Chatham and Dover Railway (LCDR). Na een aantal moeizame jaren wordt in 1862 de LCDR door de pas opgerichte Great Eastern Railway (GER) overgenomen. De GER krijgt in 1863 toestemming van het Engelse Parlement om vanuit Harwich schepen te laten varen naar Rotterdam, Antwerpen en Vlissingen. Daar de GER bij de oprichting nog geen eigen schepen bezat werd voor onbepaalde tijd de raderzeeboot ss.”Blenheim” gecharterd. De ss Blenhein vertrekt op 3 oktober 1863, onder de vlag van de LCDR, voor zijn eerste reis van Harwich naar Rotterdam. De firma Hudig & Pieters zal in Rotterdam als agent worden aangesteld. In 1864 kan de GER voor de dienst Harwich- Rotterdam de eerste eigen schepen voor passagiers, vracht en vee in zetten. De pas opgestarte veerdienst had zijn vaste stek in Rotterdam aan de Oosterkade en naast het Maasstation van de NRS. In Harwich was dit de Half-Penny Pier bij het Great Eastern Hotel. In de eerste 65 jaar van haar bestaan bleef Vlissingen de hoofdafvaarthaven van de SMZ. De afvaarthaven aan Engelse zijde veranderde in de loop der de tijd nogal eens, in het eerste jaar van het bestaan was dit Sheerness, vanaf 1876 Queensborough, in 1911 werd het zowel Queenborough (dagdienst) als Folkestone. (nachtdienst), In 1919 veranderde dat weer in Folkestone en vanaf 1927 gingen we dan eindelijk naar Harwich (Parkeston Quay).


654 De ss.Blenheim die maar kort voor zijn charteraars heeft gevaren.


655 Advertentie uit 1863 waarin de Great Easthern melding maakt van het feit dat Hudig & Pieters hun agent in Rotterdam zijn.


656 ss Avalon. Een van de twee eerste eigen schepen van de GER. De tweede was het ss Avalon.

De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (StaatsSpoor) had vanaf 1872 de exploitatie van spoorlijn naar Vlissingen in handen. Vlissingen was het begin- en eindstation van de aansluitende internationale treinen van en naar Duitsland en verder. In Engeland werd het aansluitende spoorvervoer naar London verzorgd door de London, Chatham & Dover Railway (LCDR). In die tijd sloten de boottreinen van de Harwichdienst niet aan op de aankomst en vertrektijden van de Int.treinen, zodat de Stoomvaart Maatschappij Zeeland dit niet echt zag als concurrentie. Na de opening van de doorgraving bij de Hoek, en de ingebruikname van het zeesteiger bij station Hoek van Holland, komt er verandering in de concurrentiepositie tussen Vlissingen en Rotterdam.


657 In de courant “Het Vaderland” van dinsdag 12 maart 1872 vinden we het bericht ‘dat in tegenwoordigheid van vele belangstellenden en deskundigen, de zeestoomboot “Richard Young”, varende voor de Great Eastern Railway-Company, officieel als eerst stoomboot door den nieuwen Maasmond naar zee is gestoomd. De “Richard Young” die onder gezag stond van kapt. G. Rivers, had met 29 decimeters diepgang een overvloed van water.

Op 1 juni 1893 word het stationsemplacement Hoek van Holland Haven in gebruik genomen. Hoek van Holland Haven bestaat uit een groot stationsgebouw met diverse perrons, wachtkamers, retirades. Voor de afhandeling van het internationale verkeer is er een grote hal met douane faciliteiten en een visitatiezaal. Voor vracht en goederen staat er een grote goederenloods ter beschikking. Voor de veerdienst op Engeland is er aan de Nieuwe Waterwegkant een 200 meter lang zeesteiger gebouwd. Aan dit steiger kunnen de Harwichboten en de lijnschepen van de NASM (HAL) afmeren. Met de ingebruikname van Station Haven veranderd het zo een en ander. De Harwichboten krijgen aansluiting op de internationale treinen. De binnen komende veerboten meren ’s morgens vroeg voor korte tijd af aan het steiger en kunnen zo hun passagiers, die daar behoefte aan hebben, over laten stappen op de gereedstaande trein richting Rotterdam. Gelijk met de overstappende passagiers kan voor de trein bestemde lading gelost worden. Na een kort ophoud vaart de Harwichboot weer door naar Rotterdam zoals dat in de voorgaande 30 jaar ook al gebeurde. Door deze veranderingen ontstaat er een felle concurrentiestrijd tussen de SS en HYSM lijnen. Reizigers tussen Engeland en Duitsland kunnen nu immers kiezen tussen LC&DR-SMZ-SS (Vlissingen) of GER-HIJSM (Hoek van Holland). De internationale verbinding over Vlissingen verkreeg bekendheid vanwege de aansluitingen vanuit heel Europa via het spoorwegnetwerk. Op het station van Vlissingen kon direct worden overgestoken naar de naastgelegen vertrekgebouwen van de SMZ. In Rotterdam lag de situatie wat moeilijker. In Rotterdam had men met twee stations te maken, n.l. Rotterdam DP en het Maasstation. Deze twee stations waren onderling niet met elkaar verbonden. Rotterdam-DP werd bediend door de HIJSM (Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij) en rijd naar Den Haag, Haarlem en Amsterdam. Van het Maasstation rijden de treinen van de NRS (Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij) naar Gouda, Utrecht, Arnhem en verder door naar Duitsland. Aanvankelijk meerden de veerboten op Engeland af aan de Oosterkade, dit is vlak naast het Maasstation. Hier konden, net als in Vlissingen de passagiers zonder probleem van de boot naar de trein lopen. Van aansluitende internationale treinen was toen nog geen sprake. Oorzaak van deze onregelmatige afvaartijden lag gelegen in het feit dat de passage van het ondiepe Brielsegat alleen over hoogwater kon geschieden. Passage van het Voornskanaal was vanwege allerlei oorzaken redelijk onvoorspelbaar.


658 Berlage maakte in 1893 deze poster voor de dienst  (London) Harwich—Hoek van Holland met de aansluitende treinen.[RvdH]


659 Vaarschema van mei en juni 1893. Vóór 1 juni varen de oudere schepen op Rotterdam en de nieuwere op Antwerpen. Vanaf die datum is dat omgedraaid. Te zien is dat de schepen steeds een nacht overliggen in Rotterdam. Advertentie in het Algemeen Handelsblad van 31 mei 1893


660 De radarstoomboot Stad Middelburg van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland

Na het toestand komen van de Nederlandse Spoorwegen ontstaat er voor de SMZ een heel andere situatie. De NS wil vanwege de gunstiger ligging van Hoek van Holland de veerdiensten op Engeland aan de mond van de waterweg concentreren maar dit zal nog een tijdje op zich laten wachten. Wel komt er op 1 januari 1927, mede door stevig onderhandelen, een pool-overeenkomst tussen de SMZ en de London and North Eastern Railway (LNER), de opvolger van de GER, tot stand. De SMZ gaat in de dagdienst van Vlissingen op Harwich varen terwijl de Engelse schepen in de nachtdienst uit de Hoek blijven varen. Dit houdt stand tot 1968. In dat jaar worden de eerste rij-op/rij-af schepen in de vaart gebracht en worden de vaarschema's geïntegreerd.


661 Station “Haven” met voor de wal een twee pijper van de Mij .Zeeland. Vanaf 1904 varen de Harwichboten niet meer door naar Rotterdam en meren af aan het steiger in Hoek van Holland.


662 Kaart van de waterweg met ingetekend de HAL steigers rechts onderin.


663 Schepen zoals o.a.de “Volendam”, deden regelmatig voor een kort bezoek  het HAL steiger in de Hoek aan. De NASM, beter bekent onder de naam Holland Amerika lijn, had hier zijn eigen aanleg plaatsen. (zie ook kaartje 662)


664 Poster Queensboro- Flushing England-Continent

In de eerste jaren van de Eerste Wereldoorlog werden de Engelse veerhavens Folkestone, Queenborough, Tilbury en Gravesend regelmatig aangepast aan de oorlogsomstandigheden. Met de afkondiging van de 'onbeperkte duikbootoorlog' door Duitsland werden de reguliere afvaarten vanaf 1 februari 1917 gestaakt. Vanaf 31 januari 1919 werden de diensten naar Gravesend en Folkestone weer hervat. Helaas liepen tussen februari en juli 1916 kort na elkaar drie schepen, de “Prinses Juliana”, de “Mecklenburg” en de “Koningin Wilhelmina” op een mijn. Zij gingen met het verlies van levens verloren.


665 De St.George aan het Harwichsteigen in Hoek van Holland [ Jan de Haan]


666 Nogmaals, maar nu van grote hoogte gezien, De St.George aan het Harwichsteigen in Hoek van Holland [ Jan de Haan]


667 De St.Pietersburg afgemeerd aan het toen nog houtensteiger van de Harwichline. [Jan de Haan]


668 Dienstregeling Vlissingen/Hoek van Holland eveneens uit 1931


669 Diverse koersborden welke gebruikt werden op o.a. de rijtuigen van de Wagon-Lits in de internationaledienst op (London)—Hoek van Holland


670 Op 31 december 1926 maakte het ss”Oranje Nassau” de laatste reis van Vlissingen naar Folkstone en wendde de steven - nadat alle passagiers gedebarkeerd waren, de post en goederen waren gelost - naar Harwich, teneinde vanuit die haven de nieuwe dienst op 1 januari 1927 te openen; aldus het officiële onderschrift bij de foto.


671 Een  van de twee Figee kranen die beschikbaar waren om de schepen van hun last te ontdoen.


672 Poster uit 1936 waarin de de samenwerking met British Rail word voorgesteld.


673 In 1937 maakten 5000 padvinder die de Yamboree in Vogelenzang hadden bijgewoond, gebruik van de Harwich schepen om veilig terug naar Engeland te komen.


674 De Koningin Emma in 1939, vlak voor dat de dienst op Engelang gestaakt werd.

Op 3 september 1939 verklaart Engeland aan Duitsland de oorlog na de Duitse inval in Polen. Vanwege de oplopende spanningen in de dagen daarvoor is de dienst al op 1 september stilgelegd.


675 De ”PRAGUE” vertrekt op 1 september 1939 als laatste Harwichboot uit de Hoek.


676 Ruim zes jaar ligt de dienst over de Noordzee stil. Het is toevallig diezelfde “PRAGUE” die op 15 november 1945 als eerste Harwichboot in Hoek van Holland afmeerd. Vanwege het gebrek aan meer schepen is er voorlopig drie keer per week een afvaart.


677 Vanaf 29 juli 1946 kan de ORANJE NASSAU van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) gecharterd worden waarna weer elke dag, behalve zondag, een afvaart in de nachtdienst geboden kan worden


678 1948 Harwich heropend!


679 Het oorspronkelijke stationsgebouw werd gebouwd in 1893 door de HYSM. In 1950 werd een tweede stationsgebouw naast het oude geplaatst.


680 Direct achter het treinstation ligt de uitgebreide veerterminal voor bootreizigers, met loketten, toiletten en grenscontrolefaciliteiten. De voetpassagiers worden via een uitgebreid net van gangen met looptrappen van en naar de boot geleid.


681 Aanbeveling om gebruik te maken van de nieuwe snelle verbinding London-Hamburg express via Hoek van Holland


682 Niet alleen met moderne schepen reis u comfortabel, maar dat gaat nu ook met het nieuwste materieel op rails. NS heeft daar het antwoord op!


683 het Hoekse Harwichsteiger met de Engelse ferry “Arnhem “voor de wal. Op stroom zien we de vertrekkende dagboot van de My. Zeeland varen.


Einde deel 1. Ga straks verder met deel 2, even geduld dus.....
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2024, 18:20:15 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
16-5-2 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 2e deel Maatschappij Zeeland
« Reactie #68 Gepost op: 23 februari 2024, 18:32:57 »

684 In 1959 was het nog een komen en gaan van internationale treinen. De net aangekomen treinpassagier spoeden zich naar de visitatiehal om daar door de douane de inhoud hunner koffers te laten inspecteren op evt contrabande. Aan de kade liggen de Nederlandse dagboot “Prinses Beatrix” en de Engelse nachtboot (Avolon?) al op hun klandizie te wachten. Op de kade staan nu heel wat meer kranen als voor de oorlog! Let wel, er zijn nog geen Roll on-Roll off schepen in de vaart!


685 Wat een heerlijke nostalgie!


686 Goederenwagens worden nog uitgehaald door een heuse 2400. In 1963 zijn er nog echte matrozen die je de weeflijnen in kan sturen om het “staandewerk” te lapzwansen.


687 In 1988 reden er heuse autotreinen vanaf de Hoek. Zo van de boot de trein op..


688 Op deze manier werden de auto’s van en naar Engeland nog uit het ruim van de Harwich en Mij Zeeland schepen gehaald. Beslist geen werk voor een toevallig langs komende werkstudent.


689 Een overzichtje van Hoek van Holland haven. Rechts de waterweg waar een boot van de havendienst zijn vreugde laat blijken. Aan het steiger v.b.n.b; de zeesleper/stationsboot “Gele Zee” van L.Smit&co aan het betonsteiger, daar achter drie “Zeeland” boten en als laatste een British Rail veerboot. Aan het steigertje van Dirkzwager ligt de rapporteerboot “Makreel”. In de Berghaven liggen de loodsafhaler en een Voithsleper van de NRS. Bekijken we de situatie voor het station, dan zien we helemaal links, een zandtrein en een vetrekkende  int.trein richting de wagenwasplaats. Aan het perron staan nog enkele passagierstreinen te wachten op de passagiers van de boten. Opvallend zijn het sporenplan en het grote aantal goederenwagens op de kade.


690 Op 1 januari 1948 gaat de London and North Eastern Railway op in British Railways wat weer een ander schoorsteen merk op het water bracht. In 1968 wordt een RoRo-terminal aangelegd in Hoek van Holland, waardoor het weg(vracht)verkeer een vlucht neemt. De St. George is een van de eerste RoRo boten op de Hoek-Harwich route

Op 22 juni 1989 verkoopt de Nederlandse Staat haar aandeel in SMZ aan Stena Line Vanaf 1 september 1990 is de hele Harwichdienst in handen van Stena waarbij de twee voormalige concurrenten worden samengevoegd.. Stena Line investeert in een nieuwe terminal voor RoRo verkeer. Deze terminal ligt langs de waterweg in oostelijke richting.
In het oude treinstation van de Hoek haven was geen loket meer waar argeloze boot passagiers een kaartje voor de trein konden kopen! Geen probleem, op de boot werden treinkaarten verkocht totdat op 9 juli 2014 de papieren treinkaarten in heel Nederland werden afgeschaft. (je zoekt het verder maar lekker zelf uit!)



691 Ondanks dat blijven de oude boten, zoals de Avalon nog gewoon in dienst.


692 Dat zelfde gaat ook op voor de Zeeland boten, zoals de Koningin Wilhelmina. Hier te zien in volle zee.


693 en de Prinses Beatrix, maar nu in de Sealink kleuren.


694 Het blijft een mooi gezicht, boot en trein op een plaatje.


695 Een juweeltje was de Koningin Beatrix met de Koninklijken Kroon in de schoorsteen.


696 Op 22 mei 1993 rijdt als laatste de 'Hoek-Warszawa Express'. Tot 10 december 2006 reden er tweemaal daags, aansluitend op de veerdienst, een intercity als boottrein van en naar  Amsterdam Centraal.Met ingang van de 2007 verdwenen deze twee treinen, omdat de snelle bootverbinding naar Engeland werd vervangen door een dag- en een nachtboot
Ook in de rechtstreekse boottrein naar Amsterdam zitten steeds minder passagiers en deze rijdt voor het laatst op 9 december 2006.
. Aangezien Maasluis en Vlaardingen al in 1891 zijn aangesloten op het spoor kunnen zij in 2016 stil staan bij het 125-jarig jubileum. Hoek van Holland komt voor dit jubileum echter ruim een jaar tekort.


697 Ook de Discovery heeft het personenverkeer niet kunnen redden.


698  In 2000 komt er een nieuwe vrachtdienst tussen Hoek van Holland en Killingholme, aan de Humber. Hier komt de nadruk te leggen op het vervoeren van vracht. Dagelijks worden vele vrachtauto's door de schepen van de Stena Line overgezet. De Hoekse Lijn wordt op 31 maart 2017 opgeheven vanwege de ombouw tot metro, die langer blijkt te duren dan verwacht. Internationale treinen rijden er dan al lang niet meer want mede door de opkomst van het vliegverkeer neemt het aantal passagiers geleidelijk aan af.


699. Het “nieuwe” gezicht van de veerdienst op het Verenigd Koningkrijk


700 Als voorbereiding op sluiting van de Hoekse Lijn voor treinverkeer, zijn in 2016 de 3 kortere kopsporen die oostelijk van het station lagen gesaneerd, inclusief verwijdering van de bovenleiding.

Bron, Henk van der Lugt van HG Hoek van Holland

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2024, 20:56:20 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • De Hoekselijn
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« Reactie #69 Gepost op: 26 februari 2024, 12:48:36 »
Mooi stuk weer, wat ik als oud Hoekenees met veel interesse volg. Moet wel even aantekenen dat foto 629/629 en 630 gespiegeld aan de werkelijkheid zijn.

Ga zo door.

Groet Dennis

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« Reactie #70 Gepost op: 26 februari 2024, 14:33:23 »
Je heb gelijk, ze staan gespiegeld. Helaas mag ik het niet meer veranderen dus laten we het maar zo. Jammer maar helaas. :'(
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
16-6 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 BAOR Camp Hook of Holland
« Reactie #71 Gepost op: 27 februari 2024, 12:57:26 »
Britsh Army on the Rhine ( B.A.O.R) in Hoek van Holland


701 Wapen van het 21e Army Group van de Britse strijdkrachten in bezet/gecontroleerd Duits grondgebied

Hoewel deze kleine eenheid zich in Nederland bevond, speelde zij een sleutelrol in het vervoer over zee van Britse Militairen (inclusief hun gezinnen) en militaire post tussen het Verenigd Koninkrijk en het Britsh Army on the Rhine (B.A.O.R.).Het Britse Kamp bestond hoofdzakelijk uit Nissen Hutten en was gesitueerd dicht bij het treinstation en de ligplaatsen voor de gevorderde troepenschepen “St. Andrew”, ”Duke of York” en “Vienna”. De eerste twee schepen werden later vervangen door de “Empire Parkeston” en de “Empire Wansbeck”. De “Vienna” heeft tot het einde in 1960 dienst gedaan en is daarna gesloopt. Het transitkamp voorzag in de basisfaciliteiten met de juiste militaire documenten voor douanevervoer (gelijkwaardig aan inklaring. In het kamp kon personeel wat met de militaire treinen van BAOR en British Troops Austria in de Hook arriveerden, voor dat zij aan boord van de troepenschepen gingen voor de nachtelijke reis naar Harwich (Parkeston Quay), een eenvoudige warme avondmaaltijd genieten. Met de komst van Air-trooping in de vroege jaren van 1960, waren de faciliteiten in de Hook overbodig geworden en werd het Kamp snel gesloten.
Op 25 augustus 1945 is de 21e Army Group opgericht die later is opgesplitst in de British Army of the Rhine (BAOR) en de British Troops Austria. Toen de dreiging van een Sovjet -invasie door de Noord-Duitse laagvlakte reëel werd geacht, werd het BAOR hoofdverantwoordelijk voor de verdediging van het vrije Westen. Hierdoor moesten er veel Britse troepen aan- en afgevoerd (verlof) worden. De voornaamste gevechtseenheid was het British 1 Corps. In het geval van een oorlog met de USSR en het Warschauwpact was vanaf 1952 de commandant van de BAOR ook de commandant van NAVO's Northern Army Group NORTHAG. In 1994 werd het BAOR vervangen door de 25.000 man sterke British Forces Germany (BFG).



702 Zo zag “de Hoek” eruit voor dat het Britse transit kamp vorm kreeg.


703 Op de lege plek van de bovenstaande foto, recht tegenover het station en tussen de Havenweg, Cruquiusweg en Stationsweg is een groot Brits militairkamp opgetrokken. . Het grondgebied van het kamp was Brits territorium. Met betrekking tot het uitoefenen van de politietaken was er een detachement van de Britse Militaire Politie, E.M.P. gelegerd. Het kamp was voorzien van veel voorzieningen, zoals een kerk, een bioscoop, een winkel en een restaurant. Aan het Harwichsteiger liggen twee reguliere Harwichboten en aan de fruitsteiger (onderin beeld) ligt het troepentransportschip “Empire Wansbeck” van de BAOR .
Foto,Wim Suiker, verz Hans Zwetsloot


704 Het Engels kamp met filmzaal bij de loopbrug over het spoor. Op de achtergrond het Station en de veerboten van de My.Zeeland en British Rail voor de dienst op Harwich.
Foto, Hans Zwetsloot


705. Op maandagmiddag 1 september 1958 om ongeveer 14.40 uur werd Hoek van Holland opgeschrikt door een enorme explosie op het Transitcamp, gelegen tussen de Havenweg, Cruquiusweg en Stationsweg. Deze explosie ging gepaard met een reusachtige steekvlam. Door deze explosie was er een enorme krater ontstaan. Uit een eerste onderzoek door de autoriteiten bleek dat op de plaats van de explosie zes man, in opdracht van het Britse leger en onder toezicht van een Britse majoor der Genie, van een installatiebedrijf uit Vlaardingen bezig waren geweest om een aantal nissenhutten te slopen en te verbouwen. De verantwoordelijke Vlaardingse uitvoerder was er van overtuigd dat er tijdens de graafwerkzaamheden op een blindganger, bom of landmijn gestuit waren. Het explosief moet ongeveer op 1 meter diep hebben gezeten. De Hoekse politie was het met deze lezing niet eens daar zij dachten aan een bel rioolgas die de ontploffing veroorzaakt heeft. Later onderzoek bevestigde dat het ging om door de Duitsers ingegraven explosieven ging. [JFH. Roovers]


706 Drukte op het steiger bij de veerboot. Op de kade en het steiger zien we zeer veel geüniformeerde personen met hun bagage. Zij staan klaar voor embarkeren op de Harwichboot.


707 Niet alle verlofgangerstreinen liepen over Hoek van Holland. Sporadisch gebeurde dat ook wel eens aan de Merwehaven in Rotterdam. Hier de 3787 met Britse verlofgangerstrein. [ uit Alewijns draadje Rondom Charlois]][R. Thysse


708  Een internationale trein waarin opgenomen een Ovalenramer, een vooroorlogse Bolkop en een PlanD RD. Aan de passagiers te zien is de trein net binnen gelopen. Op het andere spoor staat een BAOR verlofgangerstrein met hoofdzakelijk Gruppe 28 rijtuigen. [Hans Zwetsloot]


709 Een “British Forces Restauratierijtuig” met keuken , in een van de militaire verlofgangerstreinen naar en van West-Duitsland. Op de achtergrond ligt het troepentransportschip “Empire Wansbeck” te wachten op klandizie. [Foto,Wim Suiker, verz Hans Zwetsloot]


710 Weer een ander soort opschrift op een restauratierijtuig in dienst van de BAOR


711  Station Hoek van Holland Haven in zijn glorietijd. Op 6 september 1961 was het ook met dit militaire verlofgangersvervoer gedaan in Hoek van Holland Haven. Een tijdperk word afgesloten.


712. De Engelse opperbevelhebber van het Britse Rijnleger is met zijn eigen VT 3628 naar HvH gekomen om bij de afscheidsceremonie aanwezig te zijn.
Verz Hans Zwetsloot


713 Er was op 6 september 1961 geen ontkomen meer aan. Enkele hoge Britse jongens in hun gekende strakke pas marcheren naar de afscheidsceremonie op het Transit Camp Hook of Holland.


714 Drie militaire treinen, bespannen met de gekende Blauwe lokomotieven, staan op de sporen 4, 5 en 6 klaar om voor de allerlaatste keer te vertrekken  naar hun BAOR bestemmingen in West-Duitsland
Foto,Wim Suiker, verz Hans Zwetsloot


715 Mat 46 staat in 1983 gereed als boottrein naar Amsterdam. Deze heeft een tijdje (aan het eind van de Mat.'46 inzet) planmatig gereden in de boottrein van Rotterdam naar Hoek van Holland als fietstrein en die vertrok na de aankomst van de boot. De reguliere boottrein reed vanaf Hoek van Holland naar Amsterdam, in het begin ook met stoppen te Rotterdam CS en later met tussenstation Schiedam-Rotterdam West.
Foto Hans Reints
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
17-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Fort 1881 aan den Maasmond
« Reactie #72 Gepost op: 28 februari 2024, 13:54:06 »
De Hoekse Lijn 1-1 Rtd-DP Fort1881 "Maasmond" Aan den Hoek van Holland                                                      revisie 2023/24


Fort 1881 aan den Hoek van Holland
Toen in 1872 de Nieuwe Waterweg een feit was, beschikte de haven van Rotterdam over een korte en open verbinding met de Noordzee. Door deze verbinding nam ook de strategische Waarde van de Rotterdamse haven voor het achterland toe. Mede hierdoor was het noodzakelijk om de Maasmond te beschermen tegen een vijandelijke vloot die een doorvaart naar Rotterdam zou willen forceren, of tegen een vijandelijke vloot die landingstroepen op het strand nabij de Maasmonding zou afzetten. Om op deze wijze de controle over dit vaarwater en strand te krijgen ontwierp men een Pantserfort met zwaar kustgeschut. In de hoogtijdagen van het Fort 1881 waren er 300 manschappen gelegerd, verdeeld over 100 vertrekken. Fort 1881 was uitgerust met destijds het neusje van de zalm op het gebied van kanonnen met een reikwijdte van 8000 meter. Fort Maasmond, zoals het Fort ook wel genoemd werd, kreeg 4 kanons van 24 cm lang 30, opgesteld in twee draaibare pantserkoepels en 2 kanons van 15 cm lang 30 in een derde draaibare pantserkoepel. Zowel het draaien van de koepels als het bewegen van het geschut gebeurde met gebruik van hydrauliek. In 1922 werd de middelste koepel bij wijze van proef voorzien van een camouflagebeschildering. De drie koepels konden niet in Nederland geproduceerd worden en werden, net als andere koepels bestemd voor Nederlandse forten, besteld bij de Duitse fabrikant Gruson. Het kon weleens gebeuren dat tijdens het afkoelen van de gegoten pantserdelen er tijdens dit koelen soms scheurtjes optreden. Zo ook bij een van de Fort 1881 pantserkoepels. Bekent is dat van een van de onderdeel van deze koepel de scheuren zo erg waren dat de Nederlandse opzichter met de fabrikant overeengekomen was om tegen een korting, het onderdeel te plaatsen op een plek dat niet blootgesteld zou zijn aan vijandelijk vuur. Na de fabricage werden de onderdelen voor de drie koepels per schip naar Hoek van Holland vervoerd. Bij het fort waren meerdere aanpassingen verricht om de pantserdelen te kunnen plaatsen. Zo was er een aanlegplaats gemaakt, waar de pontons konden aanmeren. Verder was er vanaf de aanlegplaats een tijdelijke spoorbaan aangelegd met een brug over de droge gracht naar de losplaats. Het op de juiste plek plaatsen van de pantserdelen geschiedde door middel van een door Gruson geplaatste portaalkraan. Na de komst in 1900 van de nieuwste SLAGSCHEPEN, waarvan het geschut een groter bereik had dan het fort Maasmond, was het fort in een klap verouderd. Een belangrijke manier om de vaarweg te beschermen tegen vijandelijke schepen was de mijnversperring. Het fort was zo geplaatst dat het bescherming kon bieden wanneer een vijand zou trachten de versperring onschadelijk te maken. Ook zou het vijandelijke schepen die beschadigd raakten door een mijnexplosie, verder kunnen vernietigen. De mijnversperring bestond uit een reeks elektroschokmijnen verankerd met een staaldraad aan de bodem, die zo'n 2 meter onder het oppervlak dreven



718 Nieuwe waterweg bij Hoek van Holland in 1874


719  Geheime Stafkaart uit 1875 met herzieningen uit 1899 en 1912. De ringen zijn door defensie aangeven als positie van de kanonnen en het gebied (schootsveld) wat vrij moet blijven van hoge bebouwing


720 Genie Staftekening van het “Fort aan den Maasmond” uit 1881


721 Een door de Genie gemaakte Plattegrond en doorsneetekening van de opstelling der Pantserkoepels en verdedigingswerken.


722. Om de pantserkoepels te kunnen plaatsen waren bij het fort diverse aanpassingen verricht. Er was een speciale aanlegplaats gemaakt waar de met pantserdelen geladen pontons konden aanmeren. Van de afmeerplaats liep een tijdelijke spoorbaan naar de losplaats in het fort. Grusonwerk had voor de plaatsing van de pantserdelen een tijdelijke portaalkraan geplaatst zoals op de foto is te zien.


723 Deze foto is niet lang na het in gebruik nemen van Fort 1881 gemaakt. De aardenverdedigingswallen zitten nog onder het canvas verborgen. De pantserkoepels hadden ieder twee schietgaten waar de lopen van het geschut uitstaken. stoom geleverd door twee stoomketels zorgde ervoor dat de koepels konden draaien. Bij het volledig of gedeeltelijk uitvallen van de stoomkracht was handmatig draaien ook mogelijk..


724 Rondom het Fort lag een groot scala aan verdedigingsmiddelen, zoals droge grachten, geweergalerijen en machinegeweernesten. Hier een voorbeeld hoe die werken eruit hadden kunnen zien.


725 Bij het uitbreken van WWI bleef Nederland neutraal. Wel werd overgegaan tot algehele mobilisatie en was het fort gevechtsklaar om die neutraliteit te verdedigen. Het spoor was ook hier de verbindende schakel tussen het Fort aan den Hoek van Holland en de rest van Nederland


726 Tijdens deze hoogoplopende spanningen heeft den Haag de noodzaak ingezien van de broodnodige aanpassingen en verbeteringen van onze defensie. Hoogwaardigheidsbekleders zijn aanwezig bij de eerste spa die de grond in gaat voor de uitbreiding van Fort Maasmond


727 Een ander opmerkelijk feit van de bezuinigingsoperaties gedurende het interbellum was dat van 13 december 1927. De 4e Compagnie van het Regement Kustartillerie (Hoek van Holland)werd opgeheven, waarna het onderhoud van de artilleriebewapening van het fort Maasmond, inclusief het kanon van 15 lang 25 met de bijbehorende spoorwagen geheel voor rekening kwam van de magazijnbeheerder der artillerie en een (1) werkman! Deze situatie resulteerde al spoedig in het ontstaan van een aanzienlijke achterstallig onderhoud van het kanon 15 lang 25 en de bijbehorende spoorwagen. In 1930 werden de herstelkosten geraamd op een bedrag van f 330.- ineens en daarboven nog f 140,- per jaar voor lopend onderhoud. In het toenmalige klimaat was dit teveel. Hierna werd door de toenmalige legerleiding besloten het onderhoud te doen staken en het kanon 15 lang 25 en de bijbehorende spoorwagen te doen verkopen.


728-Soldaten zitten hier op de truck van het spoorwegkanon 15 cm lang 25 te Hoek van Holland. Het stuk zelf was verwijderd en apart opgesteld op een betonbedding.


729. Een belangrijke taak die fort Maasmond kreeg toe bedeeld was de versperring van de Waterweg door middel van zeemijnen. Deze mijnen waren met elektrische kabels verbonden met de wal vanwaar de mijnen geactiveerd en gedeactiveerd konden worden. Deze elektrische kabels liepen naar het fort waar een lokaal ingericht was met één of meer ontstekingstafels. De plaats in de rivier was geschikt voor dit type mijnen vanwege de geringe invloed van eb en vloed. In de Nieuwe Waterweg lagen 4 reeksen met mijnen die als een schaakbord patroon geplaatst konden worden. In rustige tijden werden de mijnen en ander materieel opgeslagen in het torpedomagazijn bij de Berghaven. De daar opgeslagen mijnen werden met een loopkraan op de smalspoorwagens gehesen en beladen naar de haven gereden worden. Aan de berghaven werden de mijnen op een boot overgeladen en vandaar naar de rivier getransporteerd.


730  De nog niet tot Theehuis verbouwde “Torpedoloods” aan de Berghaven. Op de voorgrond ligt de Schouwenbank waar ik een paar jaar Kapitein op ben geweest, maar dat terzijde.


731 In 1940, Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, werd wederom de algehele mobilisatie afgekondigd en vonden er, na de Duitse inval rondom het fort gevechten plaats. Dat was een reden voor de regering om HM Koningin Wilhelmina met het HMS “Hereward” naar Harwich te brengen.


732 Na de capitulatie van Nederlandse viel het fort in handen van Nazi-Duitsland en werd dit pantserfort een onderdeel van de zogenaamde Atlantikwall, de beschermlinie op het Westfront. De koepels, het geschut en ander metaal werd in 1943 uit het fort verwijderd en omgesmolten om gebruikt te worden in de Duitse industrie.


733  Na de oorlog kwam het fort in handen van de Koninklijke Marine die het gebruikte als opslagplaats. Het fort stond vanaf 1978 leeg, totdat het in 1987 werd overgedragen aan de Stichting Fort aan den Hoek van Holland en het een museum werd.


734 In 1995 kreeg het fort haar koepels terug. Dit maal waren zij van Spuitbeton in plaats van gietijzer. Opties is er geen verschil te zien.


735 En de Torpedoloods heeft een nieuwe Horecabestemming gekregen. Zo blijft een uniek stukje historie mooi bewaard.

« Laatst bewerkt op: 28 februari 2024, 17:35:16 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
18-0 Hoekselijn 2024 Stena line Nieuws
« Reactie #73 Gepost op: 01 maart 2024, 10:11:23 »
Treinstation maakte Hoek van Holland internationale hotspot, nu gaat Stena Line ermee aan de slag.

[Teun van der Zee]

Het was ooit het begin- en eindpunt van roemruchte treinverbindingen door Europa: het oude NS-station in Hoek van Holland. Van groot belang voor reizigers van en naar het Verenigd Koninkrijk. Door de komst van de nieuwe metrolijn rijdt er al bijna zeven jaar lang geen trein meer, maar buurman Stena Line ziet toekomst in het monumentale pand. De bekende ferrymaatschappij Stena Line uit Zweden is sinds eind vorig jaar de eigenaar van het uit 1893 stammende voormalige NS-stationsgebouw. De toenmalige Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij opende het pand in het jaar dat de spoorlijn van Hoek van Holland naar Schiedam in gebruik werd genomen én er voor het eerst veerboten naar Harwich gingen varen. De verbinding met Engeland maakte Hoek van Holland (‘The Hook’) booming. De badplaats was de overstaphalte voor internationale treinreizigers en verwelkomde diverse roemruchte treinen. Zoals de Rheingold en Loreley-Expres naar Zwitserland, de Hoek-Warszawa Expres (de ‘Rollende Rus’ naar Moskou) en de Colonia-Expres naar Keulen. De laatste internationale trein vertrok in 1993 vanuit Hoek van Holland. Het aantal treinreizigers nam af, een jaar later opende ook de Kanaaltunnel en er kwamen steeds betere vliegverbindingen.


Affiche van de Rheingold, de super-de-luxe trein met glazen panoramavoertuig waarmee veelal rijke Engelsen zich graag
van de Noordzeekust naar de Zwitsere Alpen lieten vervoeren. Collectie Spoorwegmuseum



Tot voorjaar 2017 reed er via het gebouw aan de Stationsweg nog een NS-boemeltreintje naar het oude station Strand. Die verbinding moest wijken voor de Hoekse Lijn van de RET, die op 31 maart volledig in gebruik werd genomen. Het monumentale stationsgebouw staat sinds 7 jaar terug grotendeels leeg, op een Japans restaurant en een enkele anti- kraak bewoner na. De staat is daardoor niet opperbest, maar toch wilde buurman Stena Line het gebouw graag hebben.
Volgens Stena Line-servicemanager Henk Versteegh is er bijna twee jaar met de NS onderhandeld over de aankoop, eind vorig jaar was de deal rond. ,,Het is niet dat we het stationsgebouw direct nodig hebben of nu ruimte tekort komen, maar het ligt wel pal naast onze terminal. En het is een mooi beeldbepalend pand. We weten nooit wat de toekomst brengt, maar wij als Stena Line zijn van plan om nog heel lang in Hoek van Holland te blijven.” ‘Van groot belang voor Westland en Aalsmeer’ Vanuit de badplaats vertrekken dagelijks twee ferry's naar Harwich en één ferry naar Killingholme. ,,De route naar Engeland is heel belangrijk. Niet alleen voor passagiers, maar met name voor alle producten uit de kassen in het Westland en ook de bloemenveiling uit Aalsmeer. Bij het vervoer daarvan is snelheid geboden en het is veel goedkoper
met de ferry dan het vliegtuig.” Versteegh doet zelf geen uitspraken over de aankoopprijs, maar in het kadaster staat dat met de koop van het pand 775.000 euro gemoeid is. ‘Forse investering nodig door achterstallig onderhoud’ Een concreet plan voor de invulling van het voormalige stationsgebouw is er momenteel nog niet, zegt Versteegh. ,,Een projectteam doet onderzoek en kijkt naar waar behoefte aan is en wat past bij het gebouw. Ook worden oriënterende gesprekken met anderen gevoerd over de invulling. Als we gaan samenwerken, doen we dat het liefst met een lokale partij.”Stena Line sluit ook niet uit dat het zelf iets gaat doen in het stationsgebouw. ,,De horecabranche is ons niet vreemd", merkt Versteegh op. ,,Onze schepen hebben meerdere restaurants aan boord en hebben een hotelfunctie.” De ferrymaatschappij verwacht dat ergens eind dit jaar meer bekend wordt over de toekomstige invulling. ,,Omdat er sprake is van achterstallig onderhoud zal er voor een nieuwe bestemming fors geïnvesteerd moeten worden. Daar zal in de toekomst iets van terugverdiend moeten worden.”  Gelezen in DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2024– 061
Distribution : daily to 45000+ active addresses 01-03-2024 Page 10
 Bron : Daan de Hulster, Algemeen Dagblad







« Laatst bewerkt op: 01 maart 2024, 10:35:54 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.