Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gezocht decals wit op transparant
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 12:25:54
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
bask185
Vandaag
om 12:23:38
Lodewickshaven
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:17:40
Rondom Charlois
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:08:50
Roco 4155 NS 2200 2de leven
door
Dick55
Vandaag
om 12:02:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 11:42:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:39:59
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 11:04:40
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor?
door
bask185
Vandaag
om 10:51:19
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 10:42:46
20 jaar BNLS jubileum
door
Jeroen Water
Vandaag
om 10:37:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:29:23
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold
door
bellejt
Vandaag
om 10:21:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:52:20
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:50:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dennis94
Vandaag
om 09:49:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Karben
Vandaag
om 09:38:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:34:08
Zee. Land.
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt
door
Marco EB
Vandaag
om 09:06:45
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:28:05
Probleem met inloggen iTrain Forum
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 08:07:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 03:44:29
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 00:40:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:02:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel?
door
Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
17 November 2025, 23:04:59
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Vorige
-
Volgende
-
1
...
41
42
[
43
]
44
45
...
47
Omlaag
Auteur
Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. (gelezen 253792 keer)
RetroJack
Offline
Berichten: 6314
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #630 Gepost op:
24 September 2025, 18:55:44 »
Ah; die heeft ook zo'n ovaal gat in het midden.
Dank u 👍🏻
Heel stuk lager gemaakt 😃
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12543
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Donderdag 25 september 20
«
Reactie #631 Gepost op:
25 September 2025, 18:06:15 »
Donderdag 25 september 2025
Uit de Heeg, Laarwald, Emlichheim en Hoagstee valt weinig of niets (zichtbaars) te melden.
Het enige wat mij opviel was dat de sporen net voorbij overweg Brookdiek in de richting van Heeg/Europapark door middel van een bord gespert waren.
2683-1476 De overweg in de Veldgaarstrasse was weer goed te berijden en lag er prima bij. De overweg was alleen (nog) beveiligd dmv vier andreas kruizen.
2684-1478 Het tijdelijke ballastdepot aan de Zum Escher Feld was helemaal leeg en opgeruimd. Er even met de auto oprijden was nu ook verleden tijd!
2685-1477 Staande op de overweg Zum Escher Feld kijken we in de richting waar ooit een wissel lag die de olietrein naar het zijspoor van Osterwald leide.
2686-1479 Het oliespoor gezien vanaf de overweg Bahnhofstrasse in de richting van Emlichheim. Alle rails en bielsen zijn opgenomen en hebben een andere bestemming gekregen!
2687-1480 Vanaf voornoemde overweg kijken we in de richting van Veldhausen. Het hier getoonde wissel word weer hergebruikt en schuift wat op in de richting van Hoagstee
2688-1481 Het schoongemaakte wissel van dichtbij gezien. Het enige wat ons straks nog aan het inhaalspoor zal herinneren is dat stukje rails in de overweg.
2689-1482 Op de volgende plaatjes is te zien hoe drastisch de overweg in de Fohlenstrasse word aangepakt. Men gaat hier echt heel diep tot ver in het grondwater!
2690-1483
2691-1484
2692 In Bahnhof Veldhausen is men druk bezig om de ondergrond voor de doortrekking van het extra spoor te realiseren
2693-1490 Zo te zien is er momenteel al personenvervoer op de lijn tussen Veldhausen en Fohlenstrasse.
«
Laatst bewerkt op: 26 September 2025, 16:26:22 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12543
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. zaterdag 27 september 20
«
Reactie #632 Gepost op:
27 September 2025, 12:32:13 »
zaterdag 27 september 20
Aus Osten nichts Neues.
2693-1491
2694-1493
2695-1694
2696-1695
«
Laatst bewerkt op: 27 September 2025, 12:38:39 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
spoorzeven
Offline
Berichten: 5651
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #633 Gepost op:
27 September 2025, 12:43:44 »
weer, Hans. De eerste foto wijst op vervuilde grond, want zo te zien bodemsanering. Heb ik goed begrepen dat de spooraansluiting Osterwald niet terugkomt?
Gelogd
Groet, Frank
puntenglijder
Offline
Berichten: 6145
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #634 Gepost op:
27 September 2025, 14:01:40 »
Neeh Frank.
Daar komt de aansluiting voor de U Bahn.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12543
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #635 Gepost op:
27 September 2025, 14:41:03 »
Misschien dat er ook vervuilde grond in het spel is, maar ik vermoed dat het gaat om aardgas, water en een nieuwe riolering. Alle componenten waren en zijn om de bouwput aanwezig.
De aansluiting naar Osterwald komt direct op het hoofdspoor, ongeveer daar waar vroeger het wissel lag.
Kijk ook eens een pagina terug (bericht 625) dan zal je een hoop duidelijk worden.
2697-1485
«
Laatst bewerkt op: 28 September 2025, 11:16:12 door Hans Reints. Reden: tekst aangepast.
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12543
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Dinsdag 30 september ’25
«
Reactie #636 Gepost op:
30 September 2025, 16:02:51 »
Dinsdag 30 september ’25
2698-1495 Fohlenstrasse Veldhausen
2699-1496 Als je niet beter wist zou je denken dat hier in de Fohlenstrasse een afgezonken tunnelbak moest komen!
2700-1497 Het zal nog wel even duren voordat het wissel ingepast wordt.
2701-1498 Gezien in de richting van Veldhausen
2702-1500 In Bergen waren ook weer werkzaamheden te zien.
2703 1499 Overweg Bergen Feld
2704-1502 Een nieuw geplaatst (nog afgekruist) sein met los in de ballast in losse de opnemer.
2705-1503 In Hoagstee is men met de afwerking van het perron al aardig gevorderd.
2706-1504 De palen voor de verlichting zijn al geplaats, alleen de verlichtingsarmaturen ontbreken nog.
2707-1507 Zo ligt er niets, zo zijn er weer bergen ballast te zien.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
timtrein
Offline
Berichten: 2094
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #637 Gepost op:
30 September 2025, 19:36:13 »
vandaag is ook de oude spoorbrug in Coevorden uitgenomen voor renovatie (moet in mei klaar zijn).
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12543
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #638 Gepost op:
30 September 2025, 20:25:49 »
Je ben mij net even voor
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12543
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Dinsdag 30 september 2025
«
Reactie #639 Gepost op:
30 September 2025, 20:30:40 »
Oude draaibrug in Coevorden wordt geschikt gemaakt voor de Regiopa
2708 De brug aan de haak en zal worden weggevoerd voor modernisering. Foto: Marcel Brandt
Tussen het station van Coevorden en de toegang naar het Europark, is de oude draaibrug die nog stamt uit 1910 van zijn fundatie getild. De draaibrug wordt in het kader van de reactivering van het grensoverschrijdende personenverkeer gemoderniseerd en geschikt gemaakt voor hogere snelheden.
De brug en voldoet niet meer aan de eisen van het moderne reizigerstreinverkeer en heeft een verouderde technologie. Het moet mogelijk gemaakt worden dat de brug onder de beveiliging van de seinhuizen in Zwolle en Nordhorn komt te vallen. De draaibrug zelf zal gezandstraald worden en de constructies op het terrein, zoals de funderingen en de zijflanken krijgen een levensloop verlengende behandeling waardoor zij de eerst volgende 50 jaar weer tegen kunnen.
2709 Zo lag de brug er jaren bij langs het kanaal in Coevorden. Foto: Marcel Brandt
Nederland betaald voor de modernisering
Een volledige vervanging van het meer dan 100 jaar oude bouwwerk was volgens de CO van de BE uitgesloten. "Dan waren we in een heel ander proces beland. Om dan goedkeuring van Rijkswaterstaat te krijgen moest het kanaal en de brug breder worden gemaakt en gebouwd." De kosten zouden dan zijn opgelopen van twee naar 20 miljoen euro.. Alle voorbereidende maatregelen op Nederlands grondgebied worden voor 100 procent door Nederland gedragen. De brug is een ongelooflijk belangrijk onderdeel voor de doortrekking en daarmee wordt Coevorden een internationaal spoorwegknooppunt zegt burgemeester Renze Bergsma van Coevorden. Met de modernisering van de brug worden kosten en tijd bespaard.
2710 Terugkeer gepland voor april 2026
De brug ligt ten noorden van het Europark in Coevorden en verbindt de twee oevers van het Coevorden-Vechtkanaal. Het dicht het gat tussen de sporen uit Duitsland, en het stuk spoor dat slechts een paar honderd meter verder naar het treinstation van Coevorden leidt. Daar de brug niet belangrijk meer was voor het doorgaande treinverkeer, stond de brug al heel lang evenwijdig aan het kanaal, en was zo altijd open voor de scheepvaart. Maar dat gaat in de toekomst veranderen. Op dit deel van het kanaal is maar heel weinig beroepsscheepvaart, daardoor zal de brug definitief gesloten blijven en wordt deze pas geopend bij de aankondiging van het scheepvaartverkeer. Vanaf december 2026 moeten passagierstreinen weer twee keer per uur over de brug rollen.
2711 Specialisten moesten eerst de oude verbinding van de brug losmaken voordat de brug kon worden gehesen. Foto: Marcel Brandt
Ongeveer een half jaar eerder moet de gemoderniseerde brug over het Coevorden-Vechtkanaal opnieuw in gebruik worden genomen, volgens de planning in april 2026. Inmiddels staat de oude draaibrug bij het bedrijf Neuero Railtec in Emlichheim, waar het bouwwerk wordt klaargemaakt voor zijn grensoverschrijdende taken.
2712 Wachten op de dieplader. Het is van hier niet ver rijden naar de fabriekshal in Emlichheim Foto: Marcel Brandt
«
Laatst bewerkt op: 01 October 2025, 10:02:34 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
emmenaar
Offline
Berichten: 17
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #640 Gepost op:
30 September 2025, 21:48:39 »
Mooie update weer, bedankt. Overigens is de brug geen 100 jaar oud. Tijdens een bombardement in de 2e WO is de vorige zo ernstig beschadigd dat ie vervangen moest worden. Dat is begin jaren 50 van de vorige eeuw gedaan.
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12543
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #641 Gepost op:
30 September 2025, 22:56:41 »
Klopt, bruggehoofden, fundatie en draaispil zijn 100 jaar oud, de brug zelf is van 1952.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12543
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Donderdag 2 oktober 2025
«
Reactie #642 Gepost op:
03 October 2025, 12:22:27 »
Donderdag 2 oktober 2025
Gisteren, dat was donderdag, een rondje over Coevorden gemaakt
Station Laarwald (KM 70.436 – KM 71.725)
Het station van Laarwald bestaat momenteel uit vier sporen, die via vier wissels met elkaar verbonden zijn.
Spoor 2 blijft in de huidige staat met een lengte van ca. 335 m als kruisend/inhaalspoor behouden.
De wissels 60W1 en 60W14, die spoor 2 verbinden met spoor 1 (hoofdspoor), blijven ongewijzigd behouden.
Wissel 60W11 van het type 49/190/1:9, welke spoor 3 met spoor 2 verbindt, wordt aan de westelijke zijde geüpgraded en aan het oostelijke uiteinde van spoor 3 opnieuw geïnstalleerd als verbinding met spoor 2.
Spoor 3 wordt behouden als een stub spoor. De reconstructie en het onderhoud van spoor 2 is noodzakelijk daar er extra voorzieningen nodig zijn om het goederen en personenverkeer (SPNV en SGV) uit te voeren.
2713-Plattegrond zoals het station Laarwald in eerste instantie gedacht was.
2714-1510 Tot mijn verrassing werd er al goed gewerkt op Laarwald
2715-1515
2716-1518
2717-1517
2718-1521
Na Laarwald doorgereden naar Emlichheim
Station Emlichheim (KM 64.235 – KM 65.570)
Het huidige station Emlichheim heeft 6 wissels en 4 parallelle sporen.
Twee ervan worden gebruikt als kruis of wachtsporen en bevinden zich aan weerszijden van het hoofdspoor. Het vierde zuidelijke spoor is alleen in westelijke richting via spoor 3 verbonden met het hoofdspoor.
In het stationsgebied word tussen de hoofdsporen 1 en 2 een 120 m lang centraal perron gebouwd.
Daartoe worden spoor 2 en 1 op een hartafstand van 10 m van elkaar gebracht. Het bestaande wissel 55W2 van het type 60/300/1:9 wordt vervangen door een nieuw gebouwd wissel van het type 60/500/1:12. Deze wissels maken het mogelijk om het inhaalspoor met een snelheid van 60 km/u te berijden.
Het verwijderde wissel 55W2 wordt hergebruikt als wissel 55W13.
Het bestaande wissel 55W14 van het type 30/ 300/1:9 wordt ook vervangen door een nieuw wissel van het type 60/ 500/1:12. Dit wissel krijgt het nummer 55W12.
Het bestaande spoor 3 zal nodig zijn als kruisend tweerichtingsspoor, aangezien de bruikbaarheid van spoor 2 voor goederenverkeer sterk beperkt zal zijn (aansluiting in het gebied van het oostelijk industrieterrein).
Spoor 3 wordt om bovengenoemde reden uitgebreid tot een lengte van 700 m. De afstand tot spoor 1 wordt vergroot van 4,00 m naar 4,50 m.
Voor de nieuwe aansluiting van spoor 3 op het hoofdspoor wordt wissel 55W14 van het type 60/ 300/1:9 hergebruikt en krijgt als wisselnummer 55W3.
Hierdoor is het ook mogelijk om spoor 3 met een snelheid van Vmax = 50 km/u te berijden.
In noordelijke richting (Coevorden) wordt spoor 2 via de overweg BÜ 140 Westerhoek met ca. 250 m verlengd en via wissel 55W13 van het type 60/300/1:9 (wissel 55W2 verwijderd) op het hoofdspoor aangesloten.
Wissel 55W11 van het type 49/190/1:9, die zijspoor 4 verbindt met het kruisende spoor 3, wordt vervangen door een nieuw identieke wissel.
2719-2724 Staande op overweg Bu 65.249 kijkend in de richting van Laarwald. In het uitgenomen stuk spoor moet het nieuwe wissel 55W13 komen
2720-1523 En hier in de richting van het station. Opvallend is dat alle rails zijn verdwenen.
2721-1522 Plaats voor het wissel 55W13
68dfa1d4da3ce.jpg[/img][/url]
2722- Plattegrond van het perron met overkapping a la Nordhorn
2723-1529 Hier moet het nieuwe perron komen
2724-1527 Kale bedoening
2725-1526 Rechts is nog het oude Sinterklaas perron te zien.
2726-1532 Geen treinen maar kipwagens die het beeld bepalen.
2727-1528 Een gloednieuw stootblok
2728- Sporenplan van Emlichheim nieuwe situatie
2729-1533 rechts het havenspoor
2730-1535 Staande in het havenspoor kijkende naar het lege emplacement van Emlichheim
Door naar Esche waar niets bijzonders te melden valt, net zoals in Veldhausen. Alleen aan de overweg Fohlenstrasse was wat leven te zien (pompen on de put droog te houden)
2732-1537 Fohlenstrasse
2733-1538 Er zijn wat bewegingen te zien ter plaatsen waar het nieuwe wissel moet komen.
«
Laatst bewerkt op: 09 October 2025, 10:51:03 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 110
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #643 Gepost op:
03 October 2025, 13:52:35 »
Super bedankt weer voor de foto's!
Wat een drukte opeens ook in Emlichheim en Laarwald! Heftig! Maar moet ook wel: anders redden ze het niet om over één jaar klaar te zijn.
Een vraag: laat foto 2702-1500 de situatie richting Hoogstede/Emlichheim of richting Veldhausen zien? Ik zie daar in de verte een brug, maar volgens mij kan dat niet de brug over de Lee richting Hoogstede/Emlichheim zijn.
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12543
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #644 Gepost op:
03 October 2025, 14:02:51 »
Op foto 2702 kijken we in de richting van het beloofde land
Emlichheim dus.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Vorige
-
Volgende
-
1
...
41
42
[
43
]
44
45
...
47
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.