Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 12:22:56
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 11:40:26
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 183126 keer)

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #210 Gepost op: 09 August 2021, 21:20:28 »
Zoals Bart al schrijft was het in de jaren 60 een groot probleem dat een groot deel van het olievervoer wegviel, want van de 900.000 ton goederen was 600.000 olie. Dat was de afgelopen jaren niet meer zo.

Wat de vragen van Jeronimus betreft: volgens de kosten-baten-rekening was het de bedoeling dat door de trein een aantal bussen worden bespaard, dus het is zeker ten koste gegaan van de bus. Tegelijkertijd rijd er mij vanuit Veldhausen nog steeds een bus in richting Nordhorn en van daar een bus naar Bentheim: dus de buslijn is niet volledig verdwenen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #211 Gepost op: 09 August 2021, 23:04:03 »

476 Aanwijzer in de stationshal van station Neuenhaus.


477

478 Twee van boven genoemde bussen voor het station van Neuenhaus

Op pad met de Fietsenbus
Altijd droog op uw bestemming – ook bij slecht weer. Met de Fietsenbus ben je flexibel. Breid spontaan de straal van je tour uit – individuele fietservaringen zijn gegarandeerd. Het principe is simpel: zet fietsen op de trailer, stap in en uit! Plaats je fiets op de trailer en koop een normaal ticket naar je volgende bestemming. Met de Fietsbus op de Fietsbus kost slechts 1,10 €. De bussen rijden elk uur op lijn 10: Neuenhaus – Uelsen – Itterbeck – Emlichheim Op lijn 161 rijden de bussen om de twee uur: Nordhorn – Wietmarschen – Lingen
Daarnaast rijden er op de lijn van de Regiopa Express – RB 56 elk uur treinen: Bad Bentheim – Nordhorn – Neuenhaus
In combinatie met het bus-trein combiticket (Niedergrafschaft-, Obergrafschaft- en Grafschaft-Ticket) kost het fietsvervoer in de Regiopa-Express (RB56) 1,10 € per dag/fiets. Meer informatie over de tariefstructuur van de trein is te bezoeken op: www.be-mobil.de
Van half maart tot het einde van de herfstvakantie is de Fietsenbus op zaterdag en zondag en op feestdagen onderweg. Tijdens de paas-, zomer- en herfstvakantie rijdt lijn 10 dagelijks in Nedersaksen. De trailer is geschikt voor maximaal 15 fietsen. Op lijn 10 is het ook mogelijk om een e-bike mee te nemen. Er zijn geen reserveringsmogelijkheden, omdat het een openbare bus is.
Heeft u vragen over de Fietsenbus, neem dan contact op met het VGB Mobiliteitscentrum, Tel.: 01803 229292
Meer informatie over de Fietsenbus is te vinden onder www.fietsenbus.de

« Laatst bewerkt op: 12 August 2021, 09:47:07 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1113
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #212 Gepost op: 10 August 2021, 16:23:00 »


446  “Laarwald” kom je nergens tegen. Het hele spoorse gebeuren ligt in de Gemeente “Agterhorn! Waarvan akte!


Op een ander draadje op BNLS zag ik de link naar de Prorail Luchtfoto-atlas.
Het traject Coevorden naar Agterhorn staat er (al) in.
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#13/52.6249/6.7571

Is er ook een Duitse variant van deze spooratlas op Internet ? Eric

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #213 Gepost op: 12 August 2021, 09:14:13 »
Klantenmagazine 1/2021

Ons nieuwe klantenmagazine is er!

In dit nummer staan ​​onder meer de thema's Grafschafter Carsharing, Grafschafter clubs -
stel je de revitalisering van station Nordhorn voor, cloud slide-aanbiedingen van het reisbureau Berndt Group
en nog veel meer!
Wij sturen u graag een exemplaar per post.
Klik hier voor de online editie.

Flixbus | Graafschap Bentheim

Na de verplichte corona-pauze rijden sindsdien de Flix-bussen weer in de provincie op 5 augustus 2021 Bentheim. De route loopt van Groningen naar Luchthaven Stuttgart en terug. Met haltes in Emlichheim, Nordhorn en Bad Bentheim is de Grafschaft Bentheim goed aangesloten op de langeafstandsbusdienst.
De aansluiting is vanaf maandag elke dag beschikbaar voor passagiers t/m zondag vanaf 8.10 uur vanuit Groningen en vanaf 7.55 uur vanaf Stuttgart Airport.
De route loopt van Groningen (NL) via Haren - Emlichheim - Nordhorn - Bad Bentheim - Hengelo (NL) - Enschede Centraal (NL) - Gronau - Münster - Dortmund - Siegen - Frankfurt a. M. FOB - Frankfurt Airport - Karlsruhe naar Stuttgart Airport en terug.
Voor de veiligheid van de passagiers zijn er nieuwe luchtfiltersystemen in de bussen geïnstalleerd. U dient gedurende de gehele reis een mondkapje te dragen.
Informatie over reistijden en prijzen is verkrijgbaar bij VGB op het treinstation van Nordhorn. Telefonisch op tel. 05921 80350 van maandag t/m vrijdag van 7.30 tot 17.00 uur of online .

Fotowedstrijd



479 Kent u de mooiste "PLACES THAT MOVE" in Grafschaft Bentheim? Maak een foto met je favoriete motief (bus, fiets, trein, boot, etc.), upload deze en win mooie prijzen! We kijken uit naar je foto's!
Alle informatie, deelnamevoorwaarden en de foto's van alle deelnemers die al zijn geüpload zijn hier beschikbaar. Niet vergeten: stem op de foto's van familie & vrienden!

LAATSTE OLIETREIN NA 68 JAAR
Na 68 jaar verliet donderdag de laatste olietrein het terrein van Wintershalldea in Emlichheim.



480 Wij danken u voor de goede samenwerking!

Bentheimer Eisenbahn AG ⋅ Otto-Hahn-Straße 1 ⋅ 48529 Nordhorn
Tel.: 05921 8033-0 ⋅ www.bentheimer-eisenbahn.de
« Laatst bewerkt op: 12 August 2021, 09:48:04 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #214 Gepost op: 12 August 2021, 12:26:32 »


481 Hoort nog bij bovenstaand bericht. Carsharing bij station neuenhaus op 10 augustus 2021
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
« Laatst bewerkt op: 01 October 2021, 12:38:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #216 Gepost op: 01 October 2021, 14:54:21 »
leuk Hans, bedankt!

groeten jandcargo

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #217 Gepost op: 24 October 2021, 16:39:10 »
Afgelopen zaterdag (23-10-21) weer eens polshoogte wezen nemen in de Kreisstadt Nordhorn.  Ik kon niet zeggen dat ik enige vooruitgang heb kunnen bespeuren bij de restauratie van het BE Station. Maar zoals gewoonlijk zal dit wel schijn zijn daar er zeer veel werkzaamheden buiten ons gezichtsveld plaats vinden.


483 Zo lag het station er bij toen ik het van de zomer voor het laatst gezien heb.



484 En zo vond ik het gisteren terug. De boom had nog steeds de zelfde blaadjes aan zijn takken hangen.



485 Er stonden wat meer fietsen clandestien tegen het hek geplaatst als van de zomer.



486 Gezien vanaf de drukke overweg richting Nederland. De boom staat nog volop in het blad!


487 Voorlopig zullen deze “BE-bedrijfsgebouwen” nog wel een poosje blijven.


488 Norhorn gezien in de richting Neuenhaus

Hierna een stukje verder gereden naar het onderkomen van de MEC aan de Kukkertshaven.



489 Het hek was open en het eerste wat opviel was een goed geconserveerde krukas met twee spaakwielen welke waarschijnlijk afkomstig was van een gesloopte BE-ELNA stoomlocomotief. Volgens mijn zegsman ter plaatse zal dit ook het enige onderdeel van een stoomlocomotief blijven.


490  Er is niet stil gezeten bij de MEC. Er is een nieuw wissel en een stuk spoor aangelegd. Dit is niet het aanloopspoor naar de geplande draaischijf maar een van de gewenste opstelsporen.


491 Op de plek waar voorheen de segmenten van de draaischijf lagen, die zijn alleen een stukje opgeschoven, is nu een betonnen plaat gestort als fundament voor het nieuwe ontvangstgebouw.



492 Links van deze waterput voor de waterkolom staat het geraamte van een goederenwagen uit 1800 zoveel. Dit geraamte krijg een plaatsje op de betonnen plaat en gaat dus als ontvangstgebouwtje fungeren. Onderstel en wielassen waren/zijn voor dit type wagen niet meer voorhanden! Vandaar deze oplossing. Boven de put ligt de waterkolom die op de fundatie moet worden geplaatst. Recht is de originele BE sneeuwploeg nog te zien.



493 Je zou denken dat het deze kolom uit Neuenhaus is! Niets is minderwaar. Deze kolom is verkocht aan de club binnen Duitsland daar het geen origineel BE exemplaar is. Dat is degene boven de put wel



494 Zag ik dit bij ons vorige bezoek er nog zo bij staan



495 Nu stond het wat verder weg te wachten om door de nieuwe koper opgehaald te worden. Helaas past dit object binnen de doelstelling van de huidige MEC (= geen geld, ruimte en mankracht)



496 De BE sneeuwploeg met een opvallende afwijking


497 Hoezo moet al je materiaal uitgerust worden met verende buffers?


498 Simpel en doeltreffend
 

499-500 Sneeuwploegen


501 In de loods was en is men drukbezig om de trein voor de eerst komende Sonderfart in orde te brengen


502 Grote vraag of dat ze het kunnen halen!!!Met of zonder zwarte Pieten.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2021, 22:54:46 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #218 Gepost op: 25 October 2021, 21:19:31 »
Op 16 oktober ben ik weer eens in de Grafschaft geweest. Ik had helaas maar weinig tijd: daarom zijn de foto's niet allemaal scherp geworden en kon ik alleen in Achterhorn/Laarwald foto's maken. Zoals jullie zien staan ook daar nu de seinen en wordt de spoorwegovergang vernieuwd met nieuwe stoplichten en opgewaardeerd door slagbomen. De vernieuwing is nodig omdat de oude installatie niet compatibel is met de nieuwe seinen. Ook elders worden daarom installaties omgebouwd. Bijvoorbeeld de overweg aan de straat 'Westerhook' bij station Emlichheim of de overweg 'Escher Straße' bij Veldhausen. Als je tijd hebt om daar een keer te kijken, Hans, zou ik dat geweldig vinden! Ik kom namelijk waarschijnlijk pas weer rond Kerst naar de Grafschaft. Maar nu eindelijk de foto's.


10 Het uitrijsein in Laarwald richting Coevorden. Zoals je misschien kunt zien staat de rode lamp al aan, maar is ze afgedekt.


11 Het uitrijsein in Laarwald richting Emlichheim staat aan het hoofdspoor.


12 De nieuwe installatie is gedeeltelijk al opgebouwd. Alleen de lampen en de meeste slagbomen missen nog.


13 Dit is het voorsein richting Coevorden, dat aangeeft of het inrijsein van Coevorden-Heege wel of niet op veilig staat.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #219 Gepost op: 02 November 2021, 14:31:21 »
Het is vandaag de tweede dag van November met droog, koud en zonnig weer. Ideaal weer om er met de camera op uit te trekken. De reis gaat  deze keer richting Coevorden, expliciet meer in de richting van De Heeg en Agterhorn/Laarwald.




503  Plaatje laat ons zien dat de overweg in de Brusselsestraat gemoderniseerd en operationeel is.


504 Dat kunnen we nog niet zeggen van het seinenstelsel met een afgekruist dwergsein.


505 Vanuit Laar kijken we in de richting van de Heeg met op de voorgrond een niet alledaagse containertrein op het inhaalspoor in de boog tussen Laar en de Heeg. De inrijders zijn nog steeds niet operationeel


506 Stonden op 22 juni nog enkele goederenwagen rechts op het spoor achter hek, nu is dat helemaal leeg en de rails zien er ook niet erg bereden uit.



507 Bij de overweg Brusselseweg is een groot project aan de gang met ik weet niet wat. Om de hele put was een manshoge wal aangelegt.


508 Groot en zwaar materiaal word ingezet en honderden van deze Lego blokken worden er verwerkt.


509 Overzichtje van de ontstane bouwput met watervlakte met zandzuiger?


510 Spoorbaan tussen De Heeg en Laarwald met het vernieuwde seinstelsel


511 Ingezoomd op de achterzijde van het inrijder De Heeg


512 De boog naar Laarwald


513 Komende uit de boog lopen we Laarwald binnen. Ook hier is de nieuwe beveiliging nog niet operationeel


514 De overweg in de Bahnhofstrasse is nu voorzien van de nieuwe waarschuwingstechniek en zijn de overwegbomen geplaatst. Het is wel even opletten daar de nieuwe signalering nog niet werkt en de oude een beetje weggedraaid is.



515 Drukte op het emplacement van Laarwald. Ik zie dat er wat veranderingen gaande zijn. Er staat een nieuw hoge uitrijder en wat dienstmateriaal opgesteld



516 Op het heel lang niet gebruikte spoor langs het stationsgebouw staat nu tweedelige Laads beladen met rollen kabels voor het seinwezen.



517 De 47 80 4313 552-2 DBE



518 Met het BE nummer 503, alleen bestemd voor vervoer op de eigen lijn(en)



519 Wat mij opviel was het fors minder aantal Spaanse Transfesa wagens.



520 Nader onderzoek leerde dat er een sloper uit Rheine bezig was om de boel een beetje uit te dunnen.







521-523 Doet een beetje denken aan Koek in Mijdrecht.





524-525 Langs het spoor lagen de wielassen. Deze mochten niet gesloopt worden en moeten terug naar de eigenaar.



526 De wielschijven zijn verschuifbaar over de as zodat zij bruikbaar zijn voor zowel breed-als normaalspoor.


527 Mijn vraag aan de sloper of dat het schroot over de weg of per spoor afgevoerd word kreeg ik direct antwoord.


528 Binnen no-time tilde de Fuchs het schroot op en liet het verdwijnen in de vrachtwagen van het zelfde bedrijf


529 Zo stukje achteruit en dan het klein grut laden.


530 Voor mij zat het er hier ook op. Nog even langs Emlichheim waar ik constateerde dat de “olie” ,ondanks de vernieuwing van het spoor, het nu voorgoed over is.
« Laatst bewerkt op: 03 November 2021, 11:14:23 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #220 Gepost op: 02 November 2021, 14:52:54 »
Hans, weer bedankt voor je prima verslag. Er wordt goed gewerkt door de BE!
Groet, Frank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #221 Gepost op: 03 November 2021, 11:33:30 »
Bij het nader bestuderen van de vorige plaatjes zag ik dat er in Laarwald nog veel meer en ingrijpender veranderd is;


Zo zag de spoor-perronzijde er in het begin van dit jaar nog bij (21-1) Alleramen waren open en heel!


Zo vond ik het dus afgelopen dinsdag terug. De ramen waren af geblind en die niet geblind waren, zijn ingegooid! Het begin van het einde?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #222 Gepost op: 03 November 2021, 16:22:24 »
Of behoud van wat nu nog heel is,omdat men er later wellicht iets mee wil doen ?
Dan is de zaak aftimmeren beter,dat scheelt renoveren vanwege vandalisme.
Als je het niet wil behouden,dan hoef je de zaak ook niet dicht te timmeren  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #223 Gepost op: 03 November 2021, 17:36:26 »
Ik was er vorig jaar nog, heb wat beelden gemaakt om evt het station in 3d te printen, zag er toen behoorlijk verzorgd uit :

http://www.borotof.nl/laarwald/

grtz rob


Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #224 Gepost op: 03 November 2021, 21:28:24 »
Het stationsgebouw is monumentaal: daarom kan de Bentheimer Eisenbahn het niet zomaar slopen.