Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Pauldg
Vandaag om 23:17:08
Plaatdikte van een rangeerbaan door Frank 123
Vandaag om 22:52:30
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 21:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:16:31
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:27:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
Vandaag om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
Vandaag om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:43
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
Vandaag om 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 203496 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12475
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #225 Gepost op: 06 November 2021, 14:57:22 »


Jammer dat het voor de liefhebber meest intressanten stuk niet bereden (mag) worden.

Sinterklaasritten 2021 - De data
De Sint Nicolaasprocesse van graaf MEC Sinterklaas met de Swatten Piet bezoekt de gasten tijdens de reis en overhandigt de kleine passagiers een zak snoep. Hij neemt veel tijd voor gesprekken met de kinderen en de volwassenen.

Nordhorn bij het treinstation - zaterdag 04.12.2021
Vertrek

14:00 - Hestrup & retour -
36 tickets online beschikbaar 15:00 - Ride is uitverkocht.
16:00 - Ride is uitverkocht.
17:00 - Hestrup & retour - 45 tickets online verkrijgbaar

Voorverkoop   Online winkel
Nordhorn op het treinstation - zondag 05.12.2021
Vertrek

14:00 - Hestrup
& retour - 1 ticket online verkrijgbaar 15:00 - Rit is uitverkocht.
16:00 - Ride is uitverkocht.
17:00 - Hestrup & retour - 1 tickets online beschikbaar

Voorverkoop   Online winkel
Nordhorn bij het treinstation - zaterdag 11.12.2021
Vertrek

14:00 - Hestrup & retour -
77 tickets online beschikbaar 15:00 - Hestrup & retour - 7 tickets online beschikbaar
16:00 - Hestrup & retour - 3 tickets
online beschikbaar 17:00 - Hestrup & retour - 80 tickets online beschikbaar

Voorverkoop   Online winkel
Houd er rekening mee dat er dit jaar geen verkoop kan worden gedaan via de lokale reserveringskantoren.

Het tarief is €9,50 per persoon.

Tickets besteld in de online shop worden per post verzonden, hier wordt een verzendkosten van € 1,00 per bestelling in rekening gebracht.

Kinderen van een jaar en ouder hebben een kaart nodig. Baby's jonger dan een jaar mogen gratis op de schoot van hun ouders rijden. Kinderwagens worden gratis meegenomen in een goederenwagon.
We streven ernaar dat gezinnen bij elkaar kunnen zitten, maar we kunnen dit niet in alle gevallen garanderen. Kort voor vertrek zijn er op de meeste reizen slechts enkele plaatsen beschikbaar.
Zitplaatsreserveringen zijn niet mogelijk. Grotere groepen mensen die bij elkaar willen zitten, moeten ruim op tijd voor vertrek op het perron zijn.
De historische voertuigen van Graf MEC e.V. zijn niet geschikt en goedgekeurd voor het vervoer van rolstoelen.
Toegang is moeilijk voor mensen met een handicap en is mogelijk niet mogelijk. Neem contact op met Reinhard Bergmann (telefoon 05941-932319) voordat u tickets koopt, zodat het ondersteuningsteam passende maatregelen kan nemen om de rit mogelijk te maken.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2021, 12:44:26 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #226 Gepost op: 06 November 2021, 20:55:37 »
Absoluut! Zouden de overige ritjes ook plaatsvinden zouden er ook makkelijker filmpjes van bepaalde oude overwegen kunnen worden gemaakt die waarschijnlijk zullen worden aangepast. Vandaar dat ik zelf twee filmpjes van twee overwegen heb gemaakt (met mijn smartphone omdat ik helaas geen betere camera heb).

Nog dank voor de prachtige foto's uit Laarwald en Coevorden, Hans!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #227 Gepost op: 07 November 2021, 12:24:56 »
Ik heb het stukje zitten lezen,maar ik haal daar niet uit,waarom men de overige baanvakken niet mag gebruiken voor die ritten.
Iemand een idee waarvoor dat dat is ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #228 Gepost op: 07 November 2021, 12:35:13 »
mag wel maar van wege corona te zware belasting voor de club, (corona maatregelen)
« Laatst bewerkt op: 07 November 2021, 22:49:10 door Reinout van Rees. Reden: Hoofdletters weg ("NIET SCHREEUWEN") »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12475
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #229 Gepost op: 07 November 2021, 12:46:26 »
Antwoord staat eigenlijk als sub kop onder de kop van het kranten artikel!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #230 Gepost op: 08 November 2021, 14:06:19 »
subje over t hoofd gezien,m'n duits is nie dusdanig,dat ik dat er uit haalde  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12475
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #231 Gepost op: 08 November 2021, 14:52:18 »
Het zij U vergeven :police:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12475
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #232 Gepost op: 30 November 2021, 14:37:34 »

Aufgrund von Instandhaltungsarbeiten auf der Strecke Bad Bentheim über Nordhorn nach Neuenhaus kommt es am 4. und 5. Dezember 2021 zu einer Streckensperrung. Die Züge der Linie RB 56 verkehren deshalb nur zwischen Bad Bentheim und Nordhorn. Ein Schienenersatzverkehr ist zwischen Nordhorn und Neuenhaus eingerichtet. Abfahrt ist am Bussteig A6 in Nordhorn und am Bussteig A1 in Neuenhaus. Die Busse halten an allen planmäßigen Haltestellen der RB 56.
Den geänderten Fahrplan finden Sie hier.




BUSDEPOT IN UELSEN
Die Bentheimer Eisenbahn AG baut in Uelsen „An der Reithalle“ ein modernes Busdepot. Auf der rund 6.700 m² großen Fläche entsteht ein Carport für insgesamt 8 Busse und 10 Parklätze für Mitarbeiter*innen und Dienstwagen mit Lademöglichkeiten für Elektrobusse. Die Mitarbeiter*rinnen der BE freuen sich auf die neuen Sozialräume für die Pausen. Geplanter Baubeginn ist im Frühjahr 2022, die Fertigstellung ist zum Sommer 2022 geplant.

NEUENHAUSER FAHRDIENSTLEITER ZOGEN IM HINTERGRUND DIE HEBEL

Es herrscht reges Treiben am Bahnhof in Neuenhaus: Vor wenigen Augenblicken ist der REGIOPA-Express aus Richtung Nordhorn angekommen, Berufspendler und Schüler steigen aus. Mit einem Zischen scheint die Bahn zur Ruhe zu kommen und steht ruhig auf dem Personengleis am Bahnhofsgebäude. Einige Passagiere – oder solche, die es in Kürze werden wollen – eilen in das Bäckerei-Café, um sich noch schnell einen Kaffee oder ein belegtes Brötchen zu holen. An einem der Tische sitzen drei ältere Herren und blättern in einem Fotoalbum: Gert Schlinke und Artur Schiebener, beide um die 80 Jahre alt, sowie Heinz Bossemeyer, der im Januar das Alter von 90 Jahren erreicht. Hier geht's zum Artikel aus den Grafschafter Nachrichten.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12475
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #233 Gepost op: 11 December 2021, 13:09:52 »





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12475
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #234 Gepost op: 15 December 2021, 22:15:48 »
Het was vandaag niet het ideale weer om foto’s te maken, mistig met een heel laag hangende bewolking, maar je moet het ijzer smeden als het heet is.!
De wagen gepakt en Coevorden op gezocht. Ik moet zeggen dat de temperatuur mij niet is tegen gevallen.
Na thuiskomst eerst eens wat plaatjes van “Toen” opgezocht, maar de plaatjes die ik zocht van Coevorden met een intensief BE gebruik, kon ik niet vinden.



537 Dit is het eerste plaatje wat ik tegen kwam. Het is de 1e naoorlogse goederentrein die op Coevorden aankwam. Er zijn genoeg uniformen te zien. Uiteraard mogen de kalkpotten absoluut niet ontbreken. De grens was immers nog steeds de grens.


538 Nog zonder waslijnen boven de sporen en met een bescheiden middenperron. Op het emplacement ontwaren we nog een exponent uit een roemrijk goederen verleden. De  hoogtemal naar Nederlands voorbeeld.


539 De waslijn heeft zijn intrede gedaan met het bijbehorende materieel. Station en perron zijn nog niet veranderd


540 Het verval aan emplacement en gebouwen heeft wel zijn intrede gedaan, zie de goederen annex douaneloods aan de linkerzijde.


541 De totaal verpauperde loods aan de bovenzijde van het emplacement.


542 Om dit verval een halt toe te roepen zijn er  grootse plannen ontwikkeld om het stationsgebied weer op te stuwen in de vaart der volkeren Het voormalige goederenemplacement, inclusief de BE-sporen en gebouwen, zullen allemaal verdwijnen.


543 Dit behoord tot ons historisch erfgoed en daar moeten zij met hun tengels vanaf blijven. Uiteraard heeft het gebouw wel een andere bestemming gekregen.


544  De zo verpauperde goederenloods staat er weer fris en fruitig bij


545 Zij huisvest nu, volgens de spandoeken aan de buitenzijde van het gebouw, de meest getalenteerde bakkers van Nederland.


546 Daar waar vroeger railslagen.


547 Tussen de loods en de doorgaande sporen richting Emmen, Is nu een grote waterpartij gekomen en een plek waar het heilige blik veilig kan uitrusten


548 Het stationsgebouw met omgeving heeft een flinke opknapbeurt gekregen.


549 Trappen en rolbanen bepalen nu het “umfeld” van het station.


550 En dan met de trein naar Duitsland. Het gaat er echt dit decennia van komen


551 Die reclame voor de trein naar Duitsland kom je dan ook letterlijk overal tegen.


552 En voor de liefhebber heb ik nog een weglerkaart met het oude seinstelsel kunnen bekomen!!
« Laatst bewerkt op: 16 December 2021, 09:11:46 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3987
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #235 Gepost op: 16 December 2021, 08:44:30 »
Hoi Hans,

Leuk deze foto serie, kom graag in Coevorden en langs de spoorlijn van de Bentheimereisenbahn , en zo als de stations en omgeving een heel stuk opgeknapt is .

Op 30 oktober was ik ook even in Coevorden om de 2 hondekoppen op de foto te zeten, en met name de omgeving heeft een enorme boost gehad (zie de foto's)













mvgr Evert en Bas


 

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12475
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #236 Gepost op: 16 December 2021, 12:24:09 »
Na “alles’  in de “stad” gezien te hebben,  terug gereden naar het industrie gebied “De Heege/Europark”  en het Coevordenkanaal.


553 Dit plaatje laat de  Bentheimer Eisenbahn DE5 met de Locon 9905 zien tijdens het passeren van de oude brug over de Coevordekanaal.



554 Om mee te kunnen gaan in de vaart der containerwereld moet er een nieuwe verbinding naar de Euroterminal komen.  Dit word een boog van uit het westen met een wachtspoor en draaibrug over het kanaal.



555 een mooie Artis Impresion  van het te realiserende project. Links onder de brug met vaart en de openbare los- en laadplaats. Rechts boven een gedeelte van de Legerplaats Coevorden.



556 De DE5 heeft zo juist zijn trein op het wachtspoor achter gelaten en steekt hier de de Mars over.



557 De brug in de ruststand gezien vanuit de richting stad.



558 De geopende brug gezien richting stad.



559  Zo lijkt het of dat de brug een onderdeel van de doorgaande hoofdlijn is. Als je geen Vlaardingse toestanden wilt hebben is het verstandig om hier voor het rode sein te stoppen.



560 Gelijk even gekeken hoe of dat het Panoramarijtuig er bij staat? gezien de toestand van het rijtuig,  is er nog niet veel veranderd sinds de laatste keer.



561 Triestig



562 En dan te bedenken dat het in een nog niet zo lang verleden het er zo uitzag.



563 Of het echt lekker was? daar zijn de meningen over verdeeld. Het had in ieder geval ambiance



564  helaas is de Openbare losplaats van de Heege ook niet meer zo openbaar. Er staat nu een groot hek omheen.


Na het bezoek aan de brug over het kanaal en het desolate Panoramarijtuig, de de Mars gevolgd tot aan de Legerplaats. Daar links af de Brusselseweg op en deze weg gevolgd langs de Euroterminal tot aan de grens met Duitsland waar de Brusselseweg van naam veranderd en overgaat in Brookdiek. Via wat tussendoor weggetjes naar Laarwald/Agterhorn.



565 Op het emplacement van Laarwald was het een stuk rustiger als bij mijn laatste bezoek. De sloper was weg dus ook een groot deel van het gestalde materieel.



566 Kijkende in de richting Nederland, haast leeg.



567 Kijkende in de richting Nordhorn, ook zo goed als leeg! De vraag blijft, hoelang blijven deze sporen (nog)liggen?
« Laatst bewerkt op: 16 December 2021, 12:51:30 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #237 Gepost op: 16 December 2021, 13:20:45 »
Hallo Hans,

Weer mooie reportage.
Triest dat de containertrein Coevorden-Rotterdam wordt opgeheven per 1 januari.
De peperdure draaibrug met sporen staan dan weer werkeloos te wachten.

groeten jandcargo

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #238 Gepost op: 17 December 2021, 09:21:03 »
Dank voor de foto's, Hans! Jandcargo: rijd de BE helemaal niet meer naar Rotterdam vanaf januari?  :o Kun het bericht daarover hier delen? Dat is wel een heel groot probleem voor de BE, lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2021, 09:22:39 door Bertholdowitsch »

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #239 Gepost op: 27 December 2021, 21:26:50 »
Ik was de afgelopen Kerstdagen weer bij mijn ouders en heb nog heel snel de tijd gevonden om te kijken hoe de zaken er in Emlichheim en Veldhausen voor staan. De Ks-seinen zijn nog niet in werking en de Sperrsignale ook nog niet. Wel is men nu bezig om naast de spoorwegovergang bij station Laarwald ook de overweg 'Westerhook' bij het station Emlichheim en de overweg 'Escher Straße' in de buurt van station Veldhausen te vernieuwen. Dit in verband met de nieuwe Ks-seinen, die niet met de oude techniek compatibel zijn.


14 De overweg 'Westerhook'. Ik heb ergens nog het krantenartikel uit de jaren 90 waarin wordt vermeld dat de oude installatie (zonder slagbomen) is opgebouwd. Het is, naar ik vermoed, een EBÜT vB installatie.


15 De overweg 'Escher Straße'. Ook een EBÜT vB volgens mij, en eveneens als in Emlichheim wordt nu hier een BUES2000 installatie met slagbomen geplaatst.