Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Wummeke
Vandaag om 13:49:45
Analyse van defecte LoPi4 graag. door Martijn1974
Vandaag om 13:44:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:42:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:31:08
(12V/18V) verdeelblok gezocht door bellejt
Vandaag om 13:25:34
NaoorlogsNS op modules door naoorlogsNS
Vandaag om 13:12:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:02:04
Nieuw snufje op Eindhoven Centraal: een ‘afteller’ op het infobord door tijgernootje
Vandaag om 12:56:41
Rondom Charlois door VFR
Vandaag om 12:30:38
Fleischmann Pendolino renoveren (N). door NS264
Vandaag om 12:29:20
ESU Br.220/V200 door Harold34
Vandaag om 12:23:19
Update: baan in de tropen door NS264
Vandaag om 12:22:32
Rijtuigverlichting permanent laten branden, Trix analoog door FLinn
Vandaag om 12:05:43
Kolentrein 1e helft jaren vijftig door Alewijn
Vandaag om 11:53:06
Werkplaats - (Baanplan H0) door Chris Westerduin
Vandaag om 10:53:19
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:49:39
Labbern in Rotzbach door Noordernet
Vandaag om 10:48:46
BR18 DRG door Dion
Vandaag om 10:42:18
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door jan47
Vandaag om 10:41:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 10:39:42
Bedrading bevestigen aan onderkant blad. door Ronald Koerts
Vandaag om 09:24:25
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Floris
Vandaag om 08:05:32
Roco 78749, BR218, Zimo decoder, max. Snelheid aanpassen? door Remunj
Vandaag om 07:32:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 oktober 2021, 23:54:14
Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N door Ramon_Braker_986
20 oktober 2021, 23:29:15
Märklin BR80 versleten tandwielen door nite
20 oktober 2021, 23:13:33
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
20 oktober 2021, 22:46:28
Fleischmann flexrails buigen, hoe voorkom je rechte uiteinden? door Reinier Z.
20 oktober 2021, 22:21:00
Preview modelbanen 01TREFF, 23&24 oktober door arnout
20 oktober 2021, 21:57:09
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 50916 keer)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7828
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #240 Gepost op: 09 augustus 2021, 10:32:57 »
De BE heeft (had) ook reizigersverkeer per bus. Het is (was) ook een busbedrijf. Dus vragen van mijn kant zijn:
Gaat het reizigersverkeer per trein ten koste van de bus?
Komt het reizigersverkeer per trein bovenop dat van de bus?
Zijn er bijv buschauffeurs ontslagen en zijn ze omgeschoold tot machinist[size=78%]?[/size]
Jeroen

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #241 Gepost op: 09 augustus 2021, 15:13:12 »
Zoiets als dat olievervoer, dat zal een grote deel van de kurk zijn geweest waar het bedrijf financieel op draaide. Is het wegvallen ervan nu een groot probleem voor de Bentheimer Eisenbahn? Ze zullen wel een redelijke boterham aan het recent opgestartte reizigersvervoer verdienen, maar toch.

De top van het olievervoer lag in de tijd na de oorlog toen er in het Emsland olievondsten werden aangeboord en dus al heel ver achter ons, het ingebruiknemen van de pijpleiding vanaf Osterwald in 1964 was een forse slag voor het bedrijf. Hierna heeft men het personenvervoer per spoor stap voor stap wegbezuinigd en is in plaats daarvan busdiensten gaan aanbieden. Na magere jaren werd vanaf begin jaren 1980 het cementvervoer opgenomen en zelfs nieuwe loc's gekocht (D23 in 1980, D24 in 1983). Ook op DB sporen werd gereden:, bijvoorbeeld olietreinen Barnstorf - Lingen en een tijd lang een nachtelijke rit met een cementtrein naar Lengerich.
Sinds begin 2020 heeft de BE geen licentie meer om op DB Netz lijnen te rijden.

De BE heeft (had) ook reizigersverkeer per bus. Het is (was) ook een busbedrijf. Dus vragen van mijn kant zijn:
Gaat het reizigersverkeer per trein ten koste van de bus?
Komt het reizigersverkeer per trein bovenop dat van de bus?
Zijn er bijv buschauffeurs ontslagen en zijn ze omgeschoold tot machinist[size=78%]?[/size]
Het antwoord op beide eerste vragen zal waarschijnlijk "ja" zijn: Een deel van de scholieren die voorheen per bus ging, gaat nu per trein. Maar er zullen ook nieuwe klanten zijn aangetrokken, nu er een directe verbinding naar Bad Bentheim is. Als je ten noorden van Nordhorn woont, kan dat een aantrekkelijk alternatief zijn voor de vollopende straten naar en rond Nordhorn, zeker in de spits. Op de laatste vraag heb ik geen antwoord paraat.
Groetjes, Bart

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #242 Gepost op: 09 augustus 2021, 21:20:28 »
Zoals Bart al schrijft was het in de jaren 60 een groot probleem dat een groot deel van het olievervoer wegviel, want van de 900.000 ton goederen was 600.000 olie. Dat was de afgelopen jaren niet meer zo.

Wat de vragen van Jeronimus betreft: volgens de kosten-baten-rekening was het de bedoeling dat door de trein een aantal bussen worden bespaard, dus het is zeker ten koste gegaan van de bus. Tegelijkertijd rijd er mij vanuit Veldhausen nog steeds een bus in richting Nordhorn en van daar een bus naar Bentheim: dus de buslijn is niet volledig verdwenen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 11307
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #243 Gepost op: 09 augustus 2021, 23:04:03 »

476 Aanwijzer in de stationshal van station Neuenhaus.


477

478 Twee van boven genoemde bussen voor het station van Neuenhaus

Op pad met de Fietsenbus
Altijd droog op uw bestemming – ook bij slecht weer. Met de Fietsenbus ben je flexibel. Breid spontaan de straal van je tour uit – individuele fietservaringen zijn gegarandeerd. Het principe is simpel: zet fietsen op de trailer, stap in en uit! Plaats je fiets op de trailer en koop een normaal ticket naar je volgende bestemming. Met de Fietsbus op de Fietsbus kost slechts 1,10 €. De bussen rijden elk uur op lijn 10: Neuenhaus – Uelsen – Itterbeck – Emlichheim Op lijn 161 rijden de bussen om de twee uur: Nordhorn – Wietmarschen – Lingen
Daarnaast rijden er op de lijn van de Regiopa Express – RB 56 elk uur treinen: Bad Bentheim – Nordhorn – Neuenhaus
In combinatie met het bus-trein combiticket (Niedergrafschaft-, Obergrafschaft- en Grafschaft-Ticket) kost het fietsvervoer in de Regiopa-Express (RB56) 1,10 € per dag/fiets. Meer informatie over de tariefstructuur van de trein is te bezoeken op: www.be-mobil.de
Van half maart tot het einde van de herfstvakantie is de Fietsenbus op zaterdag en zondag en op feestdagen onderweg. Tijdens de paas-, zomer- en herfstvakantie rijdt lijn 10 dagelijks in Nedersaksen. De trailer is geschikt voor maximaal 15 fietsen. Op lijn 10 is het ook mogelijk om een e-bike mee te nemen. Er zijn geen reserveringsmogelijkheden, omdat het een openbare bus is.
Heeft u vragen over de Fietsenbus, neem dan contact op met het VGB Mobiliteitscentrum, Tel.: 01803 229292
Meer informatie over de Fietsenbus is te vinden onder www.fietsenbus.de

« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2021, 09:47:07 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #244 Gepost op: 10 augustus 2021, 16:23:00 »


446  “Laarwald” kom je nergens tegen. Het hele spoorse gebeuren ligt in de Gemeente “Agterhorn! Waarvan akte!


Op een ander draadje op BNLS zag ik de link naar de Prorail Luchtfoto-atlas.
Het traject Coevorden naar Agterhorn staat er (al) in.
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#13/52.6249/6.7571

Is er ook een Duitse variant van deze spooratlas op Internet ? Eric
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 11307
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #245 Gepost op: 12 augustus 2021, 09:14:13 »
Klantenmagazine 1/2021

Ons nieuwe klantenmagazine is er!

In dit nummer staan ​​onder meer de thema's Grafschafter Carsharing, Grafschafter clubs -
stel je de revitalisering van station Nordhorn voor, cloud slide-aanbiedingen van het reisbureau Berndt Group
en nog veel meer!
Wij sturen u graag een exemplaar per post.
Klik hier voor de online editie.

Flixbus | Graafschap Bentheim

Na de verplichte corona-pauze rijden sindsdien de Flix-bussen weer in de provincie op 5 augustus 2021 Bentheim. De route loopt van Groningen naar Luchthaven Stuttgart en terug. Met haltes in Emlichheim, Nordhorn en Bad Bentheim is de Grafschaft Bentheim goed aangesloten op de langeafstandsbusdienst.
De aansluiting is vanaf maandag elke dag beschikbaar voor passagiers t/m zondag vanaf 8.10 uur vanuit Groningen en vanaf 7.55 uur vanaf Stuttgart Airport.
De route loopt van Groningen (NL) via Haren - Emlichheim - Nordhorn - Bad Bentheim - Hengelo (NL) - Enschede Centraal (NL) - Gronau - Münster - Dortmund - Siegen - Frankfurt a. M. FOB - Frankfurt Airport - Karlsruhe naar Stuttgart Airport en terug.
Voor de veiligheid van de passagiers zijn er nieuwe luchtfiltersystemen in de bussen geïnstalleerd. U dient gedurende de gehele reis een mondkapje te dragen.
Informatie over reistijden en prijzen is verkrijgbaar bij VGB op het treinstation van Nordhorn. Telefonisch op tel. 05921 80350 van maandag t/m vrijdag van 7.30 tot 17.00 uur of online .

Fotowedstrijd



479 Kent u de mooiste "PLACES THAT MOVE" in Grafschaft Bentheim? Maak een foto met je favoriete motief (bus, fiets, trein, boot, etc.), upload deze en win mooie prijzen! We kijken uit naar je foto's!
Alle informatie, deelnamevoorwaarden en de foto's van alle deelnemers die al zijn geüpload zijn hier beschikbaar. Niet vergeten: stem op de foto's van familie & vrienden!

LAATSTE OLIETREIN NA 68 JAAR
Na 68 jaar verliet donderdag de laatste olietrein het terrein van Wintershalldea in Emlichheim.



480 Wij danken u voor de goede samenwerking!

Bentheimer Eisenbahn AG ⋅ Otto-Hahn-Straße 1 ⋅ 48529 Nordhorn
Tel.: 05921 8033-0 ⋅ www.bentheimer-eisenbahn.de
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2021, 09:48:04 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 11307
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #246 Gepost op: 12 augustus 2021, 12:26:32 »


481 Hoort nog bij bovenstaand bericht. Carsharing bij station neuenhaus op 10 augustus 2021
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 11307
    • sleutelspoor
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2021, 12:38:35 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 940
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #248 Gepost op: 01 oktober 2021, 14:54:21 »
leuk Hans, bedankt!

groeten jandcargo