Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 182542 keer)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #570 Gepost op: 13 June 2025, 16:03:36 »
Leuk om zo te kunnen volgen  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #571 Gepost op: 20 June 2025, 15:21:55 »
Op deze zonovergoten vrijdag van 20 juni ben ik maar weer eens een rondje Bentheimer gaan maken.
Eigenlijk was het geen straf daar de Dacia zijn Airco goed liet werken. Buiten 30 en binnen 18 graden Celsius.
Best uit te houden.
Van huis uit direct naar de Heeg gereden om te kijken of daar misschien wat vandaan te melden valt


1413-1050 Aan de Mars, op de voormalige openbare los en laadplaats was het een drukte van belang.
 De laatste keer dat ik hier was had ik een vrij uitzicht (gaas en hekwerk niet mee gerekend) op het verpieterde uitzichtrijtuig.
 Nu stond het helemaal vol rongenwagens voor boomstammen vervoer


1414-1053 De vrachtwagens met aanhanger reden af en aan


1415-1055 Het was een imposant gezicht zoals de chauffeurs van de trekkers met hun eigen spulletje de trein beladen. Snel en efficiënt!


1416-1056 Overal waar je keek stonden de afgeladen spoorwagens te wachten om opgehaald te worden.
 Ik zou toch wel eens willen weten welk bos voor deze hoeveelheid hout gesloopt is.


1417-1052 Om de eentonigheid te verbreken stonden op een zijspoor enkele Wascosa onderlossers te wachten.


1418-1057 Onderweg van de Mars naar Laarwald stonden deze wagens in de boog met het inhaal en/of overloopspoor afgesteld. Laarwald zelf had mij niets te vertellen.


1419-1064 In Hoogstee zag ik deze BE Servicewagen staan. Maakte mij wel nieuwgierig!


1420-1058 Aan de oostelijke zijde (richting Emlichheim) lag de boel flink overhoop.
 Een rupskraantje was druk bezig om zand van A naar B te verplaatsen.


1421-1066 Aan de andere zijde van het station i.o. stond een trommelwagen van Betonwerk zijn inhoud in een bakkie te spugen.
 Deze inhoud werd even later iets verder tussen twee planken weer uitgestort. 


1422-1062 Dat was dus al gedaan en lag nu in de zon uit te harden


1423-1063 Het gedane werk in close-up


1424-1061 Zo af en toe kwam er met het graafwerk toch nog wat van het verleden boven het zand.


1425-1059 Er moet nog heel wat beton gestort worden voor dat de bekisting vol zit.


1426-1067 Enkele seinen met betrekking tot de overweg in de richting Neuenhaus zijn al aangepast.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2025, 18:05:11 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5764
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #572 Gepost op: 20 June 2025, 19:27:27 »
Mooie update weer Hans. (y)

Ik snap dat het in de auto beter toeven was dan er buiten. ;D
Dank voor de mooie foto's.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

emmenaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #573 Gepost op: 21 June 2025, 09:10:16 »
Mooie update. Dus die voormalige losplaats is niet zo voormalig.  Mogelijk komt het hout uit de Drentse bossen. In de Emmer Dennen en het Valtherbos zag ik grote stapels boomstammen liggen. Gereed om opgehaald te worden.  Ik denk dat er afgelopen vaker van deze transporten plaatsvonden.
Op foto 1420-1058 in Hoogstede zie je trouwens de betonelementen voor het perron ook al op de achtergrond liggen.  Dus als het beton gestort is zullen ze binnenkort wel beginnen die te plaatsen.
 
« Laatst bewerkt op: 23 June 2025, 00:56:05 door emmenaar »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #574 Gepost op: 28 June 2025, 11:54:21 »
2427

Graf MEC wil hun "100 jaar oude trein" weer op de rails zetten
De Grafschafter Modell- und Eisenbahnclub (Graf MEC) is bij de meeste Grafschafters bekent van de jaarlijkse Sinterklaasritten die in december tussen Nordhorn en Eimlichheim gereden worden. Sints kort heeft de Graf MEC een nieuw project voor ogen om buiten de kerstperiode ritten uit te voeren om de geschiedenis van de Grafschaft vanaf de rails tastbaar te maken. In de Museumlocomotiefloods aan de Klukkerthafen in Nordhorn komen elke vrijdagmiddag de leden van het Graf MEC bijeen om aan het historische materieel, zoals locomotieven en wagons, van de vereniging te werken. Helaas moeten er nog enige bureaucratische hobbels genomen worden om volgend jaar probleemloos door de provincie te kunnen rijden. De historische personenrijtuigen en locomotieven van de Bentheimer Bahn worden (zijn gedeeltelijk) opgeknapt en rijklaar gemaakt. Al dit jaar hoopt de MEC de museumtrein ingezet zal worden voor de jaarlijkse Sinterklaasrit.
In 2026 hoopt men dat alle keuringen en vergunningen binnen zijn zodat de Museumtrein trein met twee passagiers-, twee historische bagagerijtuigen en twee diesellocomotieven, samen goed voor ongeveer 120 zitplaatsen, ingezet kan worden voor de eerste speciale ritten op de Grafschafter Schiene., Als alles lukt, willen we de komende jaren door naar Coevorden rijden en dan zijn we de eerste museumspoorweg in Duitsland die internationaal opereert, zegt Rolf Masselink, projectmedewerker van de "100-jarige museumtrein".
Veiligheidseisen moeten passen
Op dit moment zijn de leden van de Graf MEC minder bezig met de technische uitvoering dan met de bureaucratische hindernissen van het spoorvervoer. Want om de diesellocomotieven uit de jaren 1950 op het spoor tussen Bad Bentheim en Coevorden te kunnen laten rijden, moet de vereniging aan bepaalde veiligheidsvoorschriften voldoen. In het verleden was de BE verantwoordelijk voor de veiligheid van de speciale ritten met de historische museumtrein. De locs van de Graf MEC voldoen nu nog niet aan de eisen, net zoals de HT1 van de BentheimerNetz, an de Europese veiligheidsnormen waaraan de BE nu is onderworpen. Om ervoor te zorgen dat de vereniging binnenkort haar speciale ritten kan aanbieden, is een eigen transportbedrijf voor historische spoorwegen in de maak. Zij doen samen met de Hasetaler Spoorwegvrienden uit Haselünne, de Hümmlinger Kreisbahn Museumbahn in Werlte en met de districtsbesturen van de provincie en Emsland.
Ook voor BE-baas Joachim Berends is de museumspoorlijn van het Graf MEC een bijzonder project dat hem na aan het hart ligt: "Voor mij is dit een feelgood-onderwerp. De BE heeft een nauwe band met Graf MEC." Hij juicht de ontwikkeling van de geplande speciale reizen toe en hoopt dat de museumspoorlijn zich de komende jaren als een zelfstandige attractie in de provincie kan vestigen. "We zijn klaar om garant en peetvader te zijn van het project", verzekert Berends.
De Graf MEC wil nu in samenwerking met het district Grafschaft Bentheim een eigen marketingconcept creëren en op de markt, namelijk het verbinden van de speciale reizen met reeds bestaande toeristische aanbiedingen in de Grafschaft-gemeenten
« Laatst bewerkt op: 29 June 2025, 11:22:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #575 Gepost op: 29 June 2025, 12:58:17 »
Zondag 29 juni ‘25
Het weer is goed en er is weinig Duits maar relatief veel NL verkeer (benzine/Tabak) op de weg! Tijd om weer  eens in Emlichheim en Hoogstede te kijken. In Eimlichheim de stamlijn naar de haven gevolgd. Hier word druk aan de weg en het vrijgekomen olie terrein gewerkt. Op de afslag naar de voormalige olie los- en laadplaats van de Exxon-Winterthur, daar waar nog niet zolang geleden de NS IC-rijtuigen stonden, stond nu een lange rij van deze Wascosa Tanpps-en die in dienst waren van de K+S v= Kali+Salz. Ik kreeg het vermoeden dat deze wagens overtollig waren en dat zij daar in de opslag staan?



2428-1084 Gezien in de richting van Emslandstarke GmbH. Aan het einde is de weg naar links afgesloten i.v.m. de omvangrijke om en verbouwing van het industrie terrein.


2429-1082 Hier Kijkend in de richting van het voormalige oliespoor en de stad


2430-1055 Rechts zien we het  raccordementspoor van de Raiffaisen Zentrallager. Sporadisch word hier nog wel eens een wagen met kunstmest geplaatst.


2431-1083 Close-up van de K+S Wascosa Tanpps


2432-1086 Door het hek is nog net een glimp van de rij wagens die daar in opslag staan op te vangen.


2433-1089 Ja het zijn inderdaad dezelfde Tanpps-ers


2434-1088 Het viel mij op dat de stamlijn er door het hek van de Machinebouw en die langs de HRD-Traier Engeneering naar het Coevorden-Piccardie Kanal er goed onderhouden uit zag.
Het rondje afgemaakt langs de “Vechteland Agrarlandhandel ‘ aan de Ladestrasse, daar waar ook het Sinterklaasperron en de bus stalling gevestigd zijn, en niets gevonden wat spoortechnisch interessant genoeg was om hier te vermelden..


2435-1090 In Hoogstede gaat het voor wat het spoor aangaat ietsje sneller als in Emlichheim. Veel zand en keerwanden!


2436 1091  Zoals het hoort, een goede fundatie is het halve werk. Hier lag het laad- en losspoor ven de Raiffeisen Landhandel.(zie vorige plaatje 1282-0852)


2437-1093 en dan pas opgaan bouwen!


2438-1094 We kijken hier in de richting van Coevorden. Het gebouw op de achtergrond is het Landfuxx Hoogsteder Tuincentrum, maakte ooit deel uit van het station complex.


« Laatst bewerkt op: 01 July 2025, 13:07:52 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25977
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #576 Gepost op: 29 June 2025, 13:05:19 »
Weer een leuk fotoverslag Hans.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

deBult

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #577 Gepost op: 29 June 2025, 13:34:35 »
Erg leuk om te lezen en veel foto’s.

Hier nog op vakantie, dus lezen gaat op de iPhone: weinig overzicht dus en nog niet alle posts kunnen lezen.

Is er op een van de pagina’s een spooroverzicht van de lijn? En Eentje van station Coevorden?
Dat maakt het interpreteren en plaatsen van de foto’s wat eenvoudiger.

De seinen zijn voor een beginner nog niet echt te volgen: een linkje naar uitleg van de (Duitse - neem ik aan) zou mij helpen.


Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #578 Gepost op: 30 June 2025, 10:25:22 »
Is er op een van de pagina’s een spooroverzicht van de lijn? En Eentje van station Coevorden?
Dat maakt het interpreteren en plaatsen van de foto’s wat eenvoudiger.

Als vaste lezer van deze verslagen dacht ik dan maar eens op wiki kijken:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bentheimer_Eisenbahn_AG

en op

https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenCo.htm
voor de De emplacementstekening van Coevorden. (onderaan)

Maar Hans komt ongetwijfeld met extra informatie.

Eric

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #579 Gepost op: 30 June 2025, 17:50:05 »
...stond nu een lange rij van deze Wascosa Tanpps-en die in dienst waren van de K+S =Kies und Sand. Ik kreeg het vermoeden dat deze wagens overtollig waren en dat zij daar in de opslag staan?

Volgens mij is dit K+S van Kali+Salz, https://nl.wikipedia.org/wiki/K%2BS . Misschien helpt dit je aan een antwoord op de vraag waarom die wagens daar staan.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #580 Gepost op: 30 June 2025, 22:44:33 »
Je hebt niks misdaan. Alleen dacht je dat k+s voor kies und sand stond. Wat dus staat voor Kali + Salz. Kpluss.com

Kali / potash is een soort natuurlijke fertilizer.

K+S volgens de website doet ook aan complete supply chain logistics. Die spoorwagons zullen daar wel bij horen. Wellicht staan ze daar gestald wachtend op betere tijden tenzij de lokale landhandel ze lost maar dan zou je daar activiteiten van moeten zien op werkdagen.

Ga vooral door met je reportages van de Bentheimer Eisenbahn (y)

Arjan

In North America hebben ze ook eigen blauwe wagons




Verder ontopic

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #581 Gepost op: 30 June 2025, 23:10:38 »
Links onder mijn avatar kg kom
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #582 Gepost op: 01 July 2025, 10:29:42 »

De seinen zijn voor een beginner nog niet echt te volgen: een linkje naar uitleg van de (Duitse - neem ik aan) zou mij helpen.

Ik neem aan dat je het sein op foto 2438-1094 bedoeld? Dat is een sein wat ik in Nederland nog niet vaak heb gezien (alleen op de lijn van de STAR tussen Veendam en Stadskanaal). Het is een zogenaamd "Überwachungssignal", dat aan de machinist laat zien of de technische beveiliging van een overweg ("stoplichten" of "knipperlichten" en "spoorbomen") is geactiveerd. Dit sein zie je op kleine lijnen in Duitsland heel veel omdat die in tegenstelling tot de meeste lijnen in Nederland niet volledig in blokken zijn onderverdeeld en er daarom niet om de haverklap langs het spoor een (ik noem het maar even) "stoplichtsein" staat (bijvoorbeeld een Kombinationssignal [Ks-Signal] met een rode, gele en groene lamp), dat zou kunnen aangeven of de technische beveiliging van een overweg is geactiveerd. Ik vraag me echter af of het sein op foto 2438-1094 blijft staan omdat ik heb gelezen dat bij Hoogstede Kombinationssignale zullen worden geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2025, 10:33:46 door Bertholdowitsch »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #583 Gepost op: 01 July 2025, 10:47:30 »




En zo zie ik het, zelfs nu nog 10:47 op 1-7-2025
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #584 Gepost op: 01 July 2025, 10:54:34 »
Dat je onder toezicht bent is voor ons niet zichtbaar. Zijn er berichten van jou verwijdert? Dankjewel voor je foto's uit Hoogstede: ik ben er vorig weekend ook nog langsgereden. Ik zag vandaag nog op een filmpje op de website van de Grafschafter Nachrichten dat er bij station Laarwald al een extra (nog afgekruist) Ks-Sein is opgesteld (was al op 30 mei het geval: zie je foto 1350). Dat heeft denk ik te maken met de extra sporen die bij de Europark worden gebouwd.