Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Dpc Fo
Vandaag
om 19:08:06
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 18:59:18
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot
door
Petertje
Vandaag
om 18:53:37
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm....
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 18:46:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 18:38:21
Time-of-flight module
door
janvanbemmel
Vandaag
om 18:35:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
1200blauw
Vandaag
om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Noordpool
Vandaag
om 16:35:25
Antennes op Roco 1753
door
kees5
Vandaag
om 16:32:42
TTI Bergland Express
door
Huup
Vandaag
om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
hmmglaser
Vandaag
om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Bert55
Vandaag
om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte
door
bernhard67
Vandaag
om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Benelux795
Vandaag
om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 13:34:35
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 13:23:15
20 jaar BNLS
door
roco
Vandaag
om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Benelux795
Vandaag
om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 10:33:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
1
...
37
38
[
39
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. (gelezen 176381 keer)
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 1082
Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #570 Gepost op:
13 June 2025, 16:03:36 »
Leuk om zo te kunnen volgen
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12428
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #571 Gepost op:
20 June 2025, 15:21:55 »
Op deze zonovergoten vrijdag van 20 juni ben ik maar weer eens een rondje Bentheimer gaan maken.
Eigenlijk was het geen straf daar de Dacia zijn Airco goed liet werken. Buiten 30 en binnen 18 graden Celsius.
Best uit te houden.
Van huis uit direct naar de Heeg gereden om te kijken of daar misschien wat vandaan te melden valt
1413-1050 Aan de Mars, op de voormalige openbare los en laadplaats was het een drukte van belang.
De laatste keer dat ik hier was had ik een vrij uitzicht (gaas en hekwerk niet mee gerekend) op het verpieterde uitzichtrijtuig.
Nu stond het helemaal vol rongenwagens voor boomstammen vervoer
1414-1053 De vrachtwagens met aanhanger reden af en aan
1415-1055 Het was een imposant gezicht zoals de chauffeurs van de trekkers met hun eigen spulletje de trein beladen. Snel en efficiënt!
1416-1056 Overal waar je keek stonden de afgeladen spoorwagens te wachten om opgehaald te worden.
Ik zou toch wel eens willen weten welk bos voor deze hoeveelheid hout gesloopt is.
1417-1052 Om de eentonigheid te verbreken stonden op een zijspoor enkele Wascosa onderlossers te wachten.
1418-1057 Onderweg van de Mars naar Laarwald stonden deze wagens in de boog met het inhaal en/of overloopspoor afgesteld. Laarwald zelf had mij niets te vertellen.
1419-1064 In Hoogstee zag ik deze BE Servicewagen staan. Maakte mij wel nieuwgierig!
1420-1058 Aan de oostelijke zijde (richting Emlichheim) lag de boel flink overhoop.
Een rupskraantje was druk bezig om zand van A naar B te verplaatsen.
1421-1066 Aan de andere zijde van het station i.o. stond een trommelwagen van Betonwerk zijn inhoud in een bakkie te spugen.
Deze inhoud werd even later iets verder tussen twee planken weer uitgestort.
1422-1062 Dat was dus al gedaan en lag nu in de zon uit te harden
1423-1063 Het gedane werk in close-up
1424-1061 Zo af en toe kwam er met het graafwerk toch nog wat van het verleden boven het zand.
1425-1059 Er moet nog heel wat beton gestort worden voor dat de bekisting vol zit.
1426-1067 Enkele seinen met betrekking tot de overweg in de richting Neuenhaus zijn al aangepast.
«
Laatst bewerkt op: 20 June 2025, 18:05:11 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
puntenglijder
Offline
Berichten: 5678
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #572 Gepost op:
20 June 2025, 19:27:27 »
Mooie update weer Hans.
Ik snap dat het in de auto beter toeven was dan er buiten.
Dank voor de mooie foto's.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
emmenaar
Offline
Berichten: 10
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #573 Gepost op:
21 June 2025, 09:10:16 »
Mooie update. Dus die voormalige losplaats is niet zo voormalig. Mogelijk komt het hout uit de Drentse bossen. In de Emmer Dennen en het Valtherbos zag ik grote stapels boomstammen liggen. Gereed om opgehaald te worden. Ik denk dat er afgelopen vaker van deze transporten plaatsvonden.
Op foto 1420-1058 in Hoogstede zie je trouwens de betonelementen voor het perron ook al op de achtergrond liggen. Dus als het beton gestort is zullen ze binnenkort wel beginnen die te plaatsen.
«
Laatst bewerkt op: 23 June 2025, 00:56:05 door emmenaar
»
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12428
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #574 Gepost op:
28 June 2025, 11:54:21 »
2427
Graf MEC wil hun "100 jaar oude trein" weer op de rails zetten
De Grafschafter Modell- und Eisenbahnclub (Graf MEC) is bij de meeste Grafschafters bekent van de jaarlijkse Sinterklaasritten die in december tussen Nordhorn en Eimlichheim gereden worden. Sints kort heeft de Graf MEC een nieuw project voor ogen om buiten de kerstperiode ritten uit te voeren om de geschiedenis van de Grafschaft vanaf de rails tastbaar te maken. In de Museumlocomotiefloods aan de Klukkerthafen in Nordhorn komen elke vrijdagmiddag de leden van het Graf MEC bijeen om aan het historische materieel, zoals locomotieven en wagons, van de vereniging te werken. Helaas moeten er nog enige bureaucratische hobbels genomen worden om volgend jaar probleemloos door de provincie te kunnen rijden. De historische personenrijtuigen en locomotieven van de Bentheimer Bahn worden (zijn gedeeltelijk) opgeknapt en rijklaar gemaakt. Al dit jaar hoopt de MEC de museumtrein ingezet zal worden voor de jaarlijkse Sinterklaasrit.
In 2026 hoopt men dat alle keuringen en vergunningen binnen zijn zodat de Museumtrein trein met twee passagiers-, twee historische bagagerijtuigen en twee diesellocomotieven, samen goed voor ongeveer 120 zitplaatsen, ingezet kan worden voor de eerste speciale ritten op de Grafschafter Schiene., Als alles lukt, willen we de komende jaren door naar Coevorden rijden en dan zijn we de eerste museumspoorweg in Duitsland die internationaal opereert, zegt Rolf Masselink, projectmedewerker van de "100-jarige museumtrein".
Veiligheidseisen moeten passen
Op dit moment zijn de leden van de Graf MEC minder bezig met de technische uitvoering dan met de bureaucratische hindernissen van het spoorvervoer. Want om de diesellocomotieven uit de jaren 1950 op het spoor tussen Bad Bentheim en Coevorden te kunnen laten rijden, moet de vereniging aan bepaalde veiligheidsvoorschriften voldoen. In het verleden was de BE verantwoordelijk voor de veiligheid van de speciale ritten met de historische museumtrein. De locs van de Graf MEC voldoen nu nog niet aan de eisen, net zoals de HT1 van de BentheimerNetz, an de Europese veiligheidsnormen waaraan de BE nu is onderworpen. Om ervoor te zorgen dat de vereniging binnenkort haar speciale ritten kan aanbieden, is een eigen transportbedrijf voor historische spoorwegen in de maak. Zij doen samen met de Hasetaler Spoorwegvrienden uit Haselünne, de Hümmlinger Kreisbahn Museumbahn in Werlte en met de districtsbesturen van de provincie en Emsland.
Ook voor BE-baas Joachim Berends is de museumspoorlijn van het Graf MEC een bijzonder project dat hem na aan het hart ligt: "Voor mij is dit een feelgood-onderwerp. De BE heeft een nauwe band met Graf MEC." Hij juicht de ontwikkeling van de geplande speciale reizen toe en hoopt dat de museumspoorlijn zich de komende jaren als een zelfstandige attractie in de provincie kan vestigen. "We zijn klaar om garant en peetvader te zijn van het project", verzekert Berends.
De Graf MEC wil nu in samenwerking met het district Grafschaft Bentheim een eigen marketingconcept creëren en op de markt, namelijk het verbinden van de speciale reizen met reeds bestaande toeristische aanbiedingen in de Grafschaft-gemeenten
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 11:22:29 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12428
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #575 Gepost op:
Vandaag
om 12:58:17 »
Zondag 29 juni ‘25
Het weer is goed en er is weinig Duits maar relatief veel NL verkeer (benzine/Tabak) op de weg! Tijd om weer eens in Emlichheim en Hoogstede te kijken. In Eimlichheim de stamlijn naar de haven gevolgd. Hier word druk aan de weg en het vrijgekomen olie terrein gewerkt. Op de afslag naar de voormalige olie los- en laadplaats van de Exxon-Winterthur, daar waar nog niet zolang geleden de NS IC-rijtuigen stonden, stond nu een lange rij van deze Wascosa Tanpps-en die in dienst waren van de K+S =Kies und Sand. Ik kreeg het vermoeden dat deze wagens overtollig waren en dat zij daar in de opslag staan?
2428-1084 Gezien in de richting van Emslandstarke GmbH. Aan het einde is de weg naar links afgesloten i.v.m. de omvangrijke om en verbouwing van het industrie terrein.
2429-1082 Hier Kijkend in de richting van het voormalige oliespoor en de stad
2430-1055 Rechts zien we het raccordementspoor van de Raiffaisen Zentrallager. Sporadisch word hier nog wel eens een wagen met kunstmest geplaatst.
2431-1083 Close-up van de K+S Wascosa Tanpps
2432-1086 Door het hek is nog net een glimp van de rij wagens die daar in opslag staan op te vangen.
2433-1089 Ja het zijn inderdaad dezelfde Tanpps-ers
2434-1088 Het viel mij op dat de stamlijn er door het hek van de Machinebouw en die langs de HRD-Traier Engeneering naar het Coevorden-Piccardie Kanal er goed onderhouden uit zag.
Het rondje afgemaakt langs de “Vechteland Agrarlandhandel ‘ aan de Ladestrasse, daar waar ook het Sinterklaasperron en de bus stalling gevestigd zijn, en niets gevonden wat spoortechnisch interessant genoeg was om hier te vermelden..
2435-1090 In Hoogstede gaat het voor wat het spoor aangaat ietsje sneller als in Emlichheim. Veel zand en keerwanden!
2436 1091 Zoals het hoort, een goede fundatie is het halve werk. Hier lag het laad- en losspoor ven de Raiffeisen Landhandel.(zie vorige plaatje 1282-0852)
2437-1093 en dan pas opgaan bouwen!
2438-1094 We kijken hier in de richting van Coevorden. Het gebouw op de achtergrond is het Landfuxx Hoogsteder Tuincentrum, maakte ooit deel uit van het station complex.
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 14:35:15 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Wim Vink
Offline
Berichten: 25867
Eens komt het goed.
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #576 Gepost op:
Vandaag
om 13:05:19 »
Weer een leuk fotoverslag Hans.
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
deBult
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #577 Gepost op:
Vandaag
om 13:34:35 »
Erg leuk om te lezen en veel foto’s.
Hier nog op vakantie, dus lezen gaat op de iPhone: weinig overzicht dus en nog niet alle posts kunnen lezen.
Is er op een van de pagina’s een spooroverzicht van de lijn? En Eentje van station Coevorden?
Dat maakt het interpreteren en plaatsen van de foto’s wat eenvoudiger.
De seinen zijn voor een beginner nog niet echt te volgen: een linkje naar uitleg van de (Duitse - neem ik aan) zou mij helpen.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Vorige
-
1
...
37
38
[
39
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.