Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door VictorPM
Vandaag om 15:00:03
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door Dino64
Vandaag om 14:41:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 14:01:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:59
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 191468 keer)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #555 Gepost op: 31 May 2025, 20:05:10 »
Mooi verslag van de BE!, net eerste paar pagina's doorgenomen,  ga ik een keer voor zitten om álles door te nemen, erg interessant, bedankt!

Mvg Koen

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #556 Gepost op: 02 June 2025, 14:03:24 »
Kleine correcties aangaande hetgeen Hans over het cementvervoer schreef: het cementvervoer naar Laarwald is na ruim 4.000.000 ton in 2007 gestopt omdat in dat jaar terminal 2 in de europark Coevorden-Heege klaar was en het cement voortaan naar die plek op het spoor via containers werd gebracht, om aldaar op vrachtwagens te worden overgeslagen. Het kan best zijn dat ook dit inmiddels weer is veranderd, en dat het cement nu in Nordhorn wordt overgeslagen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #557 Gepost op: 03 June 2025, 13:01:56 »
De wens van de provincie Drenthe en de Duitse deelstaat Niedersachen om één doorgaande verbinding naar Emmen en Rheine komt er spoedig aan.
 


1361 kaart Emmen Rheine met zo min mogelijk overstappen.

Aan de Nederlandse kant moet het nodige gebeuren:
In Coevorden legt ProRail een nieuw derde perron aan van ruim 100 meter om de overstap tussen Nederlandse en Duitse treinen te faciliteren. Daarnaast wordt 750 meter spoor aangepast om de spoorindeling te verbeteren. Deze ingreep vergroot de capaciteit en flexibiliteit van het station en draagt bij aan een robuustere dienstregeling op de lijn Zwolle – Emmen. spoor 3 wordt aangepast van een doorgaand spoor naar een kopspoor.
De historische Duitse draaibrug, die op Nederlands grondgebied over het Coevorden-Vechtkanaal ligt, moet worden gerestaureerd en gemoderniseerd.
Voor de trein en spoorbeveiliging zijn oplossingen gevonden waar alle partijen zich in kunnen vinden. Treinbeveiliging (in Nederland gebruiken we ATB en in Duitsland gebruikt men PZB)

In Nederland beheert ProRail de hoofdspoorweginfrastructuur (HSWI).
Om de trein vanuit Coevorden naar Duitsland te kunnen laten rijden, rijdt de trein eerst over de HSWI, in dit geval station Coevorden en ongeveer 500 meter spoor, waar ook de trein tussen Emmen en Zwolle gebruik van maakt.
Daarna rijdt de trein via een wissel over ca. 2 kilometer spoor van de Bentheimer Eisenbahn in Nederland, richting de grens met Duitsland.
Op papier klinkt de ingebruikname van een goederenspoor voor personenspoor als een relatief eenvoudige opgave. In de praktijk blijkt dit anders. Het is een complex project.
Over de juridische status is bij alle partijen een gedeeld beeld
Infrastructuur in Duits eigendom en beheer op Nederlands grondgebied
De juridische status van het spoor van BE in het kader van de Spoorwegwet (bijzonder spoor; nergens elders in Nederland is er op spoor met deze status sprake van een vergelijkbare personentreinverbinding; daarnaast wordt de Spoorwegwet vernieuwd waardoor er in de toekomst sprake zal zijn van een andere status)
De toelating van Duits materieel in Nederland
Operationele afstemming ProRail en BE
Stikstofproblematiek (ook grens overstijgend)
.

1362 Emplcementstekening van Coevorden van voor de grote verbouwing.
Aan de zuidzijde takt de stamlijn naar de Heege af. Deze lijn is in 1910 aangelegd. De stamlijn is alleen te bereiken vanuit Coevorden. De lijn takt af ten zuiden van de brug over de stadsgracht van Coevorden. Om het terrein te bereiken moet er over de draaibrug gereden worden over het Coevorden - Vechtkanaal. Normaalgesproken is deze brug geopend. Alleen als er een trein uit Coevorden komt, wordt deze brug gesloten.


1363 Kontollfahrt nach fertigstellung drehbruecke Coevorden  1910


1364 In 1951 wordt de oude brug uit 1910 vervangen, nadat deze beschadigd is geraakt in de Tweede Wereldoorlog. Hier het exemplaar uit 1951


1365 Treinen met een elektrische locomotief die aankomen in Coevorden uit Zwolle, moesten tot 2012 op een bovenleidingloos spoor aankomen. De elektrische locomotief moest zijn tractie uitschakelen en zo doorrollen tot het einde van het spoor, waar een diesellocomotief klaar staat om de trein naar Heege te duwen. Treinen die vanuit Heege naar Zwolle moeten, worden door een diesellocomotief van Heege naar het goederenemplacement gesleept. De elektrische locomotief loopt achterop mee, zodat deze niet hoeft om te lopen.
Na het instellen van de rijweg duwt de diesellocomotief de trein tot onder de bovenleiding. In 2012 wordt spoor 5 van een bovenleiding voorzien, zodat de trein uit Zwolle op dit spoor aan kan komen. Een diesellocomotief kan zo de treinen trekken of duwen naar of van Heege.


1366  Kaartje met de nieuwe boog. Links het kanaal met het wachtspoor, de draaibrug over het kanaal en de boog naar de Euroterminal.
In 2017 komt aan deze omslachtige wijze een einde, omdat er een boog wordt aangelegd. Deze boog zorgt er voor dat treinen vanuit de richting Hardenberg rechtsaf de stamlijn op kunnen rijden. In deze boog ligt een draaibrug met een lengte van 48,5 meter over het Coevorden - Vechtkanaal. Deze brug wordt is in februari 2017 geplaatst. Voor de aansluiting is in 2016 een wachtspoor van een kilometer lengte aangelegd.
 De nieuwe boog is niet voorzien van bovenleiding, maar wel voorbereid om van bovenleiding te worden voorzien. Het wachtspoor is wel voorzien van bovenleiding. De Diesellocomotieven van de Bentheimer Eisenbahn moeten de treinen naar dit wachtspoor halen en brengen. Op 2 mei 2017 rijdt de eerste trein over de nieuwe boog.


1367  De “nieuwe” brug in gesloten toestand met op de brug de B5 van de BE.
Na 3 mei ligt het treinverkeer over deze boog voor een aantal weken stil, daar er diverse storingen zijn optreden doordat een aantal systemen nog niet goed op elkaar waren afgestemd. Vanaf 19 juni 2017 zijn de problemen verholpen en kan de dienstregeling weer opgenomen worden. Het wachtspoor wat parallel aan de spoorlijn Zwolle – Emmen loopt is in beheer bij ProRail. De brug over het Coevorden-Vechtkanaal en de rest van de nieuwe verbindingsboog in beheer van de Bentheimer Eisenbahn.


1368-0970 De oude draaibrug in ruste


1369-0972 Aan het onkruid tussen de rails is te zien dat er de laatste tijd nauwelijks of geen spoorverkeer de brug gepasseerd heeft.


1370-0976 Zicht over het spoor in de richting van Coevorden











« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 13:06:30 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #558 Gepost op: 03 June 2025, 13:12:36 »
Deel 2 van de oude draaibrug om voor het nageslacht te bewaren.



1372-0976


1373-0977


1374-0987


1375-0981


1376-0984


1377-0986


1378-0985


1379-0982


1380-0975


1381-0971


1382-0973
 

1383-0979


1384-0978


1385-0974


1386-0988


1387-0983
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 15:41:25 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

emmenaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #559 Gepost op: 03 June 2025, 15:16:03 »
Mooie update. De oude brug ziet er nog redelijk uit zo op de foto.  Zal er straks wel uitgehaald worden om gestraald/geverfd te worden. En nieuwe bedienings techniek zodat de brug op afstand bediend kan worden. Ben benieuwd hoe dat straks gaat.  Misschien w
door dezelfde brugwachter die nu nabijgelegen verkeers brug bedient? De oplossing die hiervoor bedacht zal zijn zal in ieder geval een stuk goedkoper en sneller te realiseren zijn dan wanneer Prorail de regie erover zou hebben. Dan zou die zeker geheel vervangen zijn.
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 15:17:37 door emmenaar »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #560 Gepost op: 03 June 2025, 17:14:12 »
Dankjewel Hans!

Als ik het elders goed heb gelezen/gezien gaat de aanbouw op foto 1346 ook tegen de vlakte.


Nee Berthold, het aanbouwtje, als je de goederenloods bedoeld, valt ook onder de beschermde status van het station.
Op de tekening staat het volgens mij rechts ook aangegeven.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #561 Gepost op: 06 June 2025, 15:01:38 »
Station Laarwald liet mij achter met heel wat vragen!  Om hier een antwoord op te krijgen is maar een weg, contact opnemen met de desbetreffende gemeente.
Ik heb er dan ook een i-meel aangewaagd en kreeg van de gemeente Laar het volgende antwoord met een actuele tekening.
Mede forumlid Bertolowitch heeft de tekening van PDF naar jpg omgezet, waarvoor dank


Sehr geehrter Herr Reints,
 
vielen Dank für Ihre E-Mail und Ihr Interesse an unserer Bahnhofsplanung.
 
Für den Bahnhof Laarwald ist die Planung noch nicht zu 100 % abgeschlossen. Ich sende Ihnen anliegend den derzeitigen Planungsstand, der sich aber in den nächsten Wochen und Monaten noch verändern kann.
 
Mit freundlichen Grüßen
 
Gemeinde Laar
Hauptstraße 24
49824 Emlichheim

De vertaling van bovenstaande.

Geachte heer Reints,
 
Hartelijk dank voor uw e-mail en uw interesse in onze station planning.
 
De planning voor station Laarwald is nog niet 100% rond. Ik stuur u de huidige planningsstatus, die in de komende weken en maanden kan veranderen.
 
Hartelijke groeten
 
Gemeente Laar

Hauptstraße 24
49824 Emlichheim
 

1388 De oude zeer gedateerde uitgave van het Bahnhofumfeld Laarwald



1389 En de zeer recente tekening die ik gekregen heb van de Gesamptgemeinde Eimlichheim.


1390 Dit komt nooit meer terug! Jan Dul



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #562 Gepost op: 06 June 2025, 23:23:14 »
hallo Hans,

Leuk dat je mijn uitvoering van het station gebruikt hebt op de site.

jandcargo

emmenaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #563 Gepost op: 07 June 2025, 16:05:06 »
Ik ben vandaag ook even wezen kijken in Coevorden, Laar, Emlichheim en Hoogstede. Weinig nieuws aan toe te voegen. Wel stond er in Coevorden een lange goederentrein met ketrlwagens op het spoor richting de nieuwe spoorboog te wachten. Dus zo te zien wordt die brug zo nu en dan toch nog gebruikt. Benieuwd waar die trein voor bestemd is. https://photos.app.goo.gl/9iyfF3M9GaQVC4DV7
« Laatst bewerkt op: 07 June 2025, 16:13:53 door emmenaar »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #564 Gepost op: 07 June 2025, 19:25:20 »
Vandaag, zaterdag 7 juni, ondanks het druilige weer en de forse regenbuien nu eens een rondje BE de andere kant op gemaakt.
Van Uelsen binnendoor naar de overweg in de B403 bij Grassdorf. Vandaar de lijn, via een  illegaal pad gevolgd in de richting Frensdorf/Nordhorn. Langs het hele stuk spoor geen enkele activiteit te bekennen wat kon duiden op een  uitbreiding of een aan te leggen inhaalspoor. Door naar de werkplaats Nordhorn. Hier kwam ik toch een paar verrassingen tegen



1391-0992 De 1e verrassing was dat de doorgang waar ik altijd mijn foto’s maakte, met een enorme hoop grond geblokkeerd was.


1392-0991  Jammer dan. Bij het gebouwtje omhoog gelopen  en zo kon ik toch  plaatjes maken. Zicht onder het viaduct van de B213 door in de richting van Bad Bentheim.


1393-0990  Even omdraaien en dan heb je zicht de andere kant op.



1394-0995  De 2e verrassing was dat iets grijs door het struweel heen, mijn aandacht probeerde te trekken. Bij een nadere beschouwing bleken het de sinds kort verplaatste ex Deutsche Weinstrasse, ex AWO 3yg rijtuigen te zijn.


1395-0994 Wat er naast stond was ook interessant!


1396-0997 De natte stoute schoenen weer aangetrokken en snel naar het viaduct in de Otto-Hahnstrasse, wat op hoogte de spoorlijn kruist. Dit om de rijtuigen van de ander zijde te kunnen fotograferen.


1397-0996  Zo van een afstandje zien de rijtuigen er nog goed uit.!


1398-0999 Samen met de VT117 op de plaat


1399-1000 Nog een laatste overzicht en dan De koers gesteld op Bad Bentheim. Rijdend op de B403 de afslag naar  Hestrup genomen. Alle sporen lagen er nog en er stond een klein aantal gele gelede containerdraagwagens type Sggrs van de 85 CH-GATXD  (foto’s staan hier ergens in mijn draadje)langs de Am Bahndamm/Isterberggraben  in de opslag. Terug naar de B403 en een stukje verder de afslag Neerlage genomen en naar de voormalige halte plaats gezocht. Helaas niets  meer van terug te vinden.


1400 Halteplaats Neerlage.


1401-1002 Bentheim Nord zag er weer erg leeg uit


1402-1001 Nu weet ik waarom het op de Heege zo leeg was, alle wagens staan hier!


1403-1003 De boog in naar Nordhorn


1404-1007  Leuk detail voor op de modelbaan!


1405-1009 Op de terugweg naar huis nog even  de MEK aan BW Nordhorn-Haven aangedaan. De mannen zijn daar druk bezig (alleen niet vandaag) met het restaureren van het oude BE materieel.


1406-1008 Kop van een van de drie rijvaardige rijtuigen


1407-1008 Een gedeelte van de ex DB locomotieven die nu onder beheer van de MEK staan.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 09:55:32 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #565 Gepost op: 08 June 2025, 09:54:14 »
06-02-2025, 11:00
SPOORWEG PROJECTEN
Volle kracht vooruit: de Sinterklaasprocessie keert terug
De Graf MEC Museum Railway Association wil de Sinterklaastrein regelmatig op de rails zetten.



1408
Met publieke steun wil de Graf MEC Museumsbahnverein de Sint-Nicolaasritten, die sinds 1977 in de aanloop naar Kerstmis regelmatig door de Grafschaft rijdt, eind 2025 weer op de rails zetten. Onder de titel "De 100 jaar oude trein" plant de vereniging een omvangrijk project dat de historische spoorlijn zal ontwikkelen tot een permanente attractie in de Grafschaft Bentheim.
Voor hen die geïnteresseerd wordt door de heren Joachim Berends, CEO van Bentheimer Eisenbahn AG, Reinhard Bergmann, voorzitter van Graf MEC, en projectcoördinator Rolf Masselink uitleg gegeven wat de visie achter dit project is, hoe het gefinancierd wordt en welke verdere stappen er genomen moeten worden om dit project tot een succes te maken. 
Samen leggen ze uit hoe het project "100 jaar oude trein" niet alleen als een nostalgische ervaring voor gezinnen en spoorwegliefhebbers moet worden neergezet, maar ook als een hoogtepunt met een bovenregionale aantrekkingskracht. De Graf ModellEisenbahnverein vertrouwt op het enthousiasme voor historische technologie, regionale banden en de inzet van talrijke vrijwilligers. De lezing navond biedt ruimte voor uitwisseling, vragen en een kijk op wat er met gebundelde krachten kan worden gecreëerd: Een nieuw hoofdstuk voor de Sinterklaasprocessie, die al bijna 50 jaar jong en oud inspireert in de aanloop naar Kerstmis.
De bijeenkomst, die gratis is, wordt gehouden op donderdagavond 19 juni in het gemeentearchief, Nino-Allee 2 Nordhorn .De lezing begint om 1900 uur

Hieronder het kranten artikel uit de GN zondagskrant van zaterdag 7 juni 2025


1409

« Laatst bewerkt op: 13 June 2025, 15:25:09 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 26039
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #566 Gepost op: 08 June 2025, 10:04:14 »
Hans kan geweldig verhalen vertellen met veel foto's  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

emmenaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #567 Gepost op: 09 June 2025, 17:59:15 »
Afgelopen zaterdag was ik in Coevorden. Op het wachtspoor naar de Heege (langs de lijn Zwolle -Emmen stond toen een lange goederentrein met ketelwagens.  Waarschijnlijk te wachten voor de brug van de BE.  Dus blijkbaar wordt er af en toe nog wel gebruik van gemaakt. Misschien door werkzaamheden/stremming tussen Hengelo en Bad Bentheim?















« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 18:20:30 door emmenaar »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #568 Gepost op: 10 June 2025, 08:37:54 »
Heb deze trein zondag ook zien staan en ook wat foto's van gemaakt alleen mijn telefoon horizontaal gehouden vind dat prettiger kijken  ;D.

Maar Bas en ik dachten ook dat deze trein om is gereden ivm werkzaamheden elders verder stond er nog een vuilnistrein even buiten de Heege.

Verder viel ons op dat tussen  Coevorden en Emlichheim de meeste overwegen met knipperlicht installaties waren voorzien en  nieuwe lichtseinen.



mvg Evert en Bas

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12460
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #569 Gepost op: 13 June 2025, 15:34:16 »
Wat intern verkregen informatie.

Project Regiopa gaat verder!

Volgend jaar gaan de Regiopa treinen in een uurdienst pendelen tussen Bad Bentheim en Coevorden. Om dit echt te laten werken is het wagenpark van de BE aangevuld met zgn. LINT 41 treinstellen van de Deutsche Bahn. (zie een eerder artkel over de aankoop van deze stellen) De treinstellen zijn zowel van binnen als van buiten grondig op alle onderdelen nagekeken en getest. Momenteel worden zij bij Voith in Kiel overgespoten en in de huisstyl van de BentheimerEisenBahn gezet.



1410 De VT 116 is de eerste die in de huisstijl van de BE wordt gezet


1411 De 116 in de lakstraat


1412 Zoals bij Duitsers de gewoonte is gaat het bedoelde project haast helemaal achter de  meest belangrijke personen! De 116 in de nieuwe huisstijl


1413 Spreekt voorzich
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.