Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 24250 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #75 Gepost op: 24 maart 2019, 08:31:50 »
Want een gedoofd of gestoord sein is een stop tonend sein, daar hebben we de fail-safe weer, als het sein stuk gaat vangen de dienstvoorschriften dat op...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #76 Gepost op: 24 maart 2019, 11:33:57 »
Dat weet ik.  ;)
Maar ik bedoel bij werkzaamheden.  ;)
Hier bij Leiden zijn er werkzaamheden geweest ,waarbij de seinen bij Warmond gewoon gedoofd waren in die tijd.Er reden  dus geen gewone treinen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #77 Gepost op: 24 maart 2019, 11:37:13 »
In dat geval praten we over werktreinen. En die hebben altijd een werktreinbegeleider die een instructie heeft gehad.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #78 Gepost op: 24 maart 2019, 11:41:22 »
M.a.w. dan gelden heel andere regels en voorschriften.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #79 Gepost op: 24 maart 2019, 13:57:17 »
Seinen zijn bij uitgebreide werkzaamheden gewoon gedoofd.Er hoeft ook niet voor gestopt te worden omdat ze gedoofd zijn. Ze zijn er gewoon  tijdelijk niet  ;)

 Ik kan mij geen situatie voorstellen dat rood knipper nodig zou zijn bij werkzamheden.
Peter
En toch komt het op die manier voor op een aantal plaatsen en installaties ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #80 Gepost op: 24 maart 2019, 14:00:27 »
Welke seinen kunnen dan rood knipperen?
Seinen langs de vrije baan of alleen de bediende seinen ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #81 Gepost op: 24 maart 2019, 14:09:54 »
Peter, dat sein rood knipper bestaat sinds 2000, dus dat heb je tijdens je werkzame periode niet meer meegemaakt. ;)
Hier te zien: http://www.marcrpieters.nl/

Ik heb er eens een stukje film van gezien. Het sein is dan gericht naar het buitendienst gestelde spoor. Ik zie het als een geruststelling voor de werkers aan het spoor. Het is voor hun een teken: van deze kant kan geen reguliere trein komen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #82 Gepost op: 24 maart 2019, 18:39:12 »
Dank je .Klaas. ;D 
 Ik ben er al een hele tijd uit.   :(
Een poosje terug zag ik gedoofde seinen bij Wmd ,toen er gewerkt werd in Ledn.
Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #83 Gepost op: 24 maart 2019, 18:56:56 »
We zijn wel erg aan het afdwalen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #84 Gepost op: 24 maart 2019, 19:06:01 »
Zeker.
Terug naar Castricum ,naar geel knipper i.p.v. rood knipper :D
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 19:08:05 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #85 Gepost op: 24 maart 2019, 21:26:21 »
Nouja, ondanks het afdwalen was de discussie er niet minder interessant om :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #86 Gepost op: 24 maart 2019, 21:36:50 »
 Ik denk dat iedereen zijn zegje wel gedaan heeft langzamerhand.  ;)
 Er komt wel weer een nieuw onderwerp denk ik.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #87 Gepost op: 28 maart 2019, 22:02:12 »
...uit een uitgave van de N.V. Nederlandse Spoorwegen Juli 1981
"Het beveiligingssysteem bij NS"

Een interessant stukje over fail-safe aangaande beveiliging. Voor de liefhebbert  ;D





Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2019, 00:06:46 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #88 Gepost op: 28 maart 2019, 22:23:01 »
Zeer interessant, vooral de eerste zin van 9.6 is veelzeggend. Bedankt voor het delen Sander

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #89 Gepost op: 29 maart 2019, 01:57:01 »
Ook de laatste regel van 9.2.2 stemt tot nadenken. "onveilige signalering" is wat anders dan "signalering van een onveilige toestand".
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.