Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 26541 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7594
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #75 Gepost op: 24 March 2019, 08:31:50 »
Want een gedoofd of gestoord sein is een stop tonend sein, daar hebben we de fail-safe weer, als het sein stuk gaat vangen de dienstvoorschriften dat op...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #76 Gepost op: 24 March 2019, 11:33:57 »
Dat weet ik.  ;)
Maar ik bedoel bij werkzaamheden.  ;)
Hier bij Leiden zijn er werkzaamheden geweest ,waarbij de seinen bij Warmond gewoon gedoofd waren in die tijd.Er reden  dus geen gewone treinen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #77 Gepost op: 24 March 2019, 11:37:13 »
In dat geval praten we over werktreinen. En die hebben altijd een werktreinbegeleider die een instructie heeft gehad.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7594
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #78 Gepost op: 24 March 2019, 11:41:22 »
M.a.w. dan gelden heel andere regels en voorschriften.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #79 Gepost op: 24 March 2019, 13:57:17 »
Seinen zijn bij uitgebreide werkzaamheden gewoon gedoofd.Er hoeft ook niet voor gestopt te worden omdat ze gedoofd zijn. Ze zijn er gewoon  tijdelijk niet  ;)

 Ik kan mij geen situatie voorstellen dat rood knipper nodig zou zijn bij werkzamheden.
Peter
En toch komt het op die manier voor op een aantal plaatsen en installaties ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #80 Gepost op: 24 March 2019, 14:00:27 »
Welke seinen kunnen dan rood knipperen?
Seinen langs de vrije baan of alleen de bediende seinen ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26658
    • Pagina van klaas
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #81 Gepost op: 24 March 2019, 14:09:54 »
Peter, dat sein rood knipper bestaat sinds 2000, dus dat heb je tijdens je werkzame periode niet meer meegemaakt. ;)
Hier te zien: http://www.marcrpieters.nl/

Ik heb er eens een stukje film van gezien. Het sein is dan gericht naar het buitendienst gestelde spoor. Ik zie het als een geruststelling voor de werkers aan het spoor. Het is voor hun een teken: van deze kant kan geen reguliere trein komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #82 Gepost op: 24 March 2019, 18:39:12 »
Dank je .Klaas. ;D 
 Ik ben er al een hele tijd uit.   :(
Een poosje terug zag ik gedoofde seinen bij Wmd ,toen er gewerkt werd in Ledn.
Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #83 Gepost op: 24 March 2019, 18:56:56 »
We zijn wel erg aan het afdwalen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #84 Gepost op: 24 March 2019, 19:06:01 »
Zeker.
Terug naar Castricum ,naar geel knipper i.p.v. rood knipper :D
« Laatst bewerkt op: 24 March 2019, 19:08:05 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #85 Gepost op: 24 March 2019, 21:26:21 »
Nouja, ondanks het afdwalen was de discussie er niet minder interessant om :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #86 Gepost op: 24 March 2019, 21:36:50 »
 Ik denk dat iedereen zijn zegje wel gedaan heeft langzamerhand.  ;)
 Er komt wel weer een nieuw onderwerp denk ik.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #87 Gepost op: 28 March 2019, 22:02:12 »
...uit een uitgave van de N.V. Nederlandse Spoorwegen Juli 1981
"Het beveiligingssysteem bij NS"

Een interessant stukje over fail-safe aangaande beveiliging. Voor de liefhebbert  ;D





Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2019, 00:06:46 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #88 Gepost op: 28 March 2019, 22:23:01 »
Zeer interessant, vooral de eerste zin van 9.6 is veelzeggend. Bedankt voor het delen Sander

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #89 Gepost op: 29 March 2019, 01:57:01 »
Ook de laatste regel van 9.2.2 stemt tot nadenken. "onveilige signalering" is wat anders dan "signalering van een onveilige toestand".
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.