Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 24030 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4119
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Gepost op: 16 maart 2019, 10:39:49 »
Bij station Castricum is gisteravond een intercity bijna op een defecte stilstaande spits-intercity gebotst. "Dit mag niet gebeuren. Gelukkig werkte het veiligheidsprotocol goed en zijn er geen ongelukken gebeurd", zegt een NS-woordvoerder.
Bij het station stond de spits-intercity met daarin een onbekend aantal reizigers stil vanwege kapotte deuren. De intercity van Maastricht naar Alkmaar kwam aanrijden op hetzelfde spoor, dat normaal gesproken vrij zou zijn, maar nu dus bezet was.
"Vanwege de stilstaande trein stond het sein nu op rood in plaats van op groen. Mogelijk zag de machinist te laat dat de situatie anders was dan anders. De machinist is enorm geschrokken."


Bij een rood sein remt de trein automatisch en krijgt de machinist signalen zodat hij ook nog handmatig kan ingrijpen. Deze automatische treinbeïnvloeding (ATB) trad in werking en de intercity kwam op zo'n 15 meter afstand tot stilstand. Alle 350 reizigers die erin zaten, werden geëvacueerd.

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) onderzoekt de zaak.

Bron: Teletekst en www.nos.nl

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2019, 10:50:13 »
Bij een goed werkend blokstelsel zou de machinist ook al een sein met geel voor zijn neus moeten hebben gehad toch?...

Ik ga niet lopen speculeren, lees het over een tijdje wel op de site van de ILT :)

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2019, 13:09:11 »
Niet om het voorval goed te praten (in tegendeel), maar dit is een recidieve sein. Moet dus ook eens naar de situatie buiten gekeken gaan worden.
De passage uit de eerste post betreffende ATB ed gauw vergeten, want slaat kant noch wal.

Gelukkig goed afgelopen !

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • Oude meuk in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2019, 16:56:00 »
Niet om het voorval goed te praten (in tegendeel), maar dit is een recidieve sein. Moet dus ook eens naar de situatie buiten gekeken gaan worden.
Wat is een "recidieve sein"?
Ik ken het begrip "recidief" wel uit de biologie en geneeskunde, maar bij het spoor nog nooit van gehoord.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2019, 17:24:34 »
Recidive = "herhaling of heroptreden van verschijnselen of feiten"

Als een bepaald sein vaker stoptonend gepasseerd is meent de firma (safety) dat zo te benoemen en naar de werkvloer te communiceren.

In zulkse gevallen is het dan wellicht ook raadzaam om eens buiten te gaan kijken of er zaken zijn die een sts passage in de hand werken.

Neemt niet weg dat ik mijzelf altijd voor 100% verantwoordelijk acht. Of ik de situatie nu wel of niet deugdelijk vind. Binnen in de cabine heb ik directe invloed, de invloed op buiten is een kwestie van hele lange adem (en meestal je verlies nemen)

Ik zie dat ik in mijn post met dikke vingers getypt heb en er een E teveel in verwerkt heb.


Mvg

Sander.

Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2019, 17:41:23 »
De situatie in Castricum is een heel gevaarlijke voor de machinist.
a) de seinen staan daar korter op elkaar dan elders
b) het zijn voor Castricum allemaal P seinen (automatisch blokstelsel)
c) bij stoptonend sein na het perron (stoppen langs het perron) krijgt de machinist altijd Geel 4, Geel en dan rood
d) als het sein voor het perron rood toont krijg de machinist ook geel 4, geel, rood

Voor Castricum staan eerst drie P seinen met een cijferbak 4, gevolgd door een P sein voor het perron en een sein na het perron.
Alle deze seinen staan op kortere dan de standaard remwegafstand van elkaar (daarom ook Geel 4, geel en dan pas rood)

Dit alles niet om te speculeren, maar om aan te geven dat aan het seinbeeld zelf een machinist niet kan zien of de trein voor of langs het perron tot stilstand moet komen.
Het IL&T onderzoek zal inderdaad moeten aantonen wat hier specifiek is misgegaan, maar gezien het feit dat het bij Castricum al vaker mis of bijna mis is gegaan zou het niet verkeerd zijn hier eens kritisch naar de seinopstelling te gaan kijken.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2019, 18:04:52 »
Dat (de seinopvolging) is inderdaad waar ik op doelde met de situatie buiten.

Neemt niet weg dat opvolging van de seinen mijn verantwoordelijkheid is. Als ik op Castricum nog niet kan binnen komen krijg ik inderdaad ook geel 4, geel,  rood. Maar dan wel allemaal een sein eerder dan wanneer ik wel kan binnenkomen. Je kunt het dus wel degelijk zien.

Gelukkig is de inrijder van Castricum ook een P sein, anders was er ook nog over een openstaande overweg gereden. Dat had het verhaal nog spannender gemaakt. (Hoewel ATB vv bij een bediend exemplaar wellicht het vangnet had kunen zijn in deze)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2019, 18:14:27 »
Was dat rond 16:30 uur? Zou verklaren waarom ook op de Zaanlijn de zooi stil stond.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2019, 18:32:03 »
Kleine verbetering mijnerzijds, het eerste niet groene sein dat je bij Castricum krijgt is vanwege de te korte remweg uiteraard Geel knipper 4 (in plaats van Geel 4)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1946
  • Allegra" treinstel
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2019, 18:32:28 »
Misschien rare vraag in hoeverre is  de verkeersleiding hierbij betrokken die krijgt toch trein a heeft een defect en staat stil langs perron dan geeft men dit toch ook door aan trein B die er achter rijdt zodat de MCN van trein B weet dat hij de sein standen krijgt die Sander beschreef

misschien kan Sander hier meer uitleg over geven

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2019, 18:35:59 »
Nee, in principe hoort de machinist namelijk gewoon op het seinbeeld te reageren. De treindienstleider is niet verplicht (regelgeving geeft dit niet aan) de machinist van de volgende trein te waarschuwen. Een machinist is echter ook een mens en als je daar altijd met het seinbeeld Geel knipper 4-Geel-Rood binnenkomt (wat altijd zo is) zie je dus aan het seinbeeld zelf niet dat het anders is. Immers ook als het P sein voor Castricum stoptonend is krijgt de machinist hetzelfde seinbeeld Geel knipper 4-Geel-Rood, alleen zoals Sander aangeeft een sein eerder. Maar ook zoals Sander aangeeft, de machinist blijft altijd, wat het seinbeeld ook is, zelf verantwoordelijk overeenkomstig te reageren. Het IL&T onderzoek zal dan ook moeten uitwijzen wat hier mis is gegaan. Uit ervaring weet ik dat als IL&T betrokken is het ritregistratie systeem van de trein wordt uitgelezen en de geheugensystemen van de seinen.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2019, 22:34:07 door 44 »

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2019, 18:41:49 »
Dat (de seinopvolging) is inderdaad waar ik op doelde met de situatie buiten.

Neemt niet weg dat opvolging van de seinen mijn verantwoordelijkheid is. Als ik op Castricum nog niet kan binnen komen krijg ik inderdaad ook geel 4, geel,  rood. Maar dan wel allemaal een sein eerder dan wanneer ik wel kan binnenkomen. Je kunt het dus wel degelijk zien.

Gelukkig is de inrijder van Castricum ook een P sein, anders was er ook nog over een openstaande overweg gereden. Dat had het verhaal nog spannender gemaakt. (Hoewel ATB vv bij een bediend exemplaar wellicht het vangnet had kunen zijn in deze)

Mvg

Sander.

Inderdaad collega, je kan het zien doordat een sein eerder je een remopdracht geeft. Helaas zijn wij ook mensen en is een elektronisch systeem nooit failsafe. Dus zal IL&T wel weer een uitgebreid rapport opstellen.

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
    • Bührtal III
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2019, 18:54:45 »
Was dat rond 16:30 uur? Zou verklaren waarom ook op de Zaanlijn de zooi stil stond.

Volgens mij kwam dat door mijn trein (a’dam-Alkmaar) In buurt van station Assendelft vol in de ankers. Machinist dacht wat geraakt te hebben. Bleek uiteindelijk wat steen op de rails die onder de trein door kletterde. Aldus de conducteur. Stonden ruim kwartier stil.

Was gister dus bal op dat stuk spoor.

Gr. Jeroen

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2019, 19:28:59 »
De Treindienstleider zal je uiteindelijk wel informeren over het hoe en waarom je voor het rode sein staat, maar hoeft dat niet op voorhand te doen.
Als hij tijdig op de hoogte was geweest van de defecte trein op Castricum had hij de volgende vast en zeker op Uitgeest al voor de rooie laten lopen. In bediend gebied is het altijd wat lekkerder parkeren en eventueel keren dan op de vrije baan.

Dat je voor Castricum voor rood sein loopt is niet uniek. Je voorganger hoeft maar een beetje vertraging te hebben of jijzelf die daardoor achter een Sprinter aan hobbelt die wel optijd is.

We wachten het rapport idd maar af.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • Oude meuk in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2019, 19:59:59 »
Het prettige van dit draadje is wel dat er op een zakelijke manier info wordt gedeeld, zonder direct te gaan speculeren. (y)
De mening van deskundigen van op de bok is voor mij zeer leerzaam. Dank hiervoor.
Het wachten is op het ILT-rapport. Misschien zien we dat hier ook nog eens.