Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 24319 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #75 Gepost op: 24 maart 2019, 08:31:50 »
Want een gedoofd of gestoord sein is een stop tonend sein, daar hebben we de fail-safe weer, als het sein stuk gaat vangen de dienstvoorschriften dat op...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #76 Gepost op: 24 maart 2019, 11:33:57 »
Dat weet ik.  ;)
Maar ik bedoel bij werkzaamheden.  ;)
Hier bij Leiden zijn er werkzaamheden geweest ,waarbij de seinen bij Warmond gewoon gedoofd waren in die tijd.Er reden  dus geen gewone treinen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #77 Gepost op: 24 maart 2019, 11:37:13 »
In dat geval praten we over werktreinen. En die hebben altijd een werktreinbegeleider die een instructie heeft gehad.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #78 Gepost op: 24 maart 2019, 11:41:22 »
M.a.w. dan gelden heel andere regels en voorschriften.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #79 Gepost op: 24 maart 2019, 13:57:17 »
Seinen zijn bij uitgebreide werkzaamheden gewoon gedoofd.Er hoeft ook niet voor gestopt te worden omdat ze gedoofd zijn. Ze zijn er gewoon  tijdelijk niet  ;)

 Ik kan mij geen situatie voorstellen dat rood knipper nodig zou zijn bij werkzamheden.
Peter
En toch komt het op die manier voor op een aantal plaatsen en installaties ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #80 Gepost op: 24 maart 2019, 14:00:27 »
Welke seinen kunnen dan rood knipperen?
Seinen langs de vrije baan of alleen de bediende seinen ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #81 Gepost op: 24 maart 2019, 14:09:54 »
Peter, dat sein rood knipper bestaat sinds 2000, dus dat heb je tijdens je werkzame periode niet meer meegemaakt. ;)
Hier te zien: http://www.marcrpieters.nl/

Ik heb er eens een stukje film van gezien. Het sein is dan gericht naar het buitendienst gestelde spoor. Ik zie het als een geruststelling voor de werkers aan het spoor. Het is voor hun een teken: van deze kant kan geen reguliere trein komen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #82 Gepost op: 24 maart 2019, 18:39:12 »
Dank je .Klaas. ;D 
 Ik ben er al een hele tijd uit.   :(
Een poosje terug zag ik gedoofde seinen bij Wmd ,toen er gewerkt werd in Ledn.
Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #83 Gepost op: 24 maart 2019, 18:56:56 »
We zijn wel erg aan het afdwalen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #84 Gepost op: 24 maart 2019, 19:06:01 »
Zeker.
Terug naar Castricum ,naar geel knipper i.p.v. rood knipper :D
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 19:08:05 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #85 Gepost op: 24 maart 2019, 21:26:21 »
Nouja, ondanks het afdwalen was de discussie er niet minder interessant om :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #86 Gepost op: 24 maart 2019, 21:36:50 »
 Ik denk dat iedereen zijn zegje wel gedaan heeft langzamerhand.  ;)
 Er komt wel weer een nieuw onderwerp denk ik.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #87 Gepost op: 28 maart 2019, 22:02:12 »
...uit een uitgave van de N.V. Nederlandse Spoorwegen Juli 1981
"Het beveiligingssysteem bij NS"

Een interessant stukje over fail-safe aangaande beveiliging. Voor de liefhebbert  ;D





Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2019, 00:06:46 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #88 Gepost op: 28 maart 2019, 22:23:01 »
Zeer interessant, vooral de eerste zin van 9.6 is veelzeggend. Bedankt voor het delen Sander

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #89 Gepost op: 29 maart 2019, 01:57:01 »
Ook de laatste regel van 9.2.2 stemt tot nadenken. "onveilige signalering" is wat anders dan "signalering van een onveilige toestand".
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.