Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 24029 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #45 Gepost op: 21 maart 2019, 00:23:05 »
FLIRT heeft een dynamisch remcriterium.
Daar zit geen vast punt im de remkraan om aan je criterium te voldoen   ;)
Er werd dynamisch bedoeld, alsin, variabel aan de situatie buiten.

Flirt zal, meen ik maar schiet me af als het niet zo is, het systeem hebben zoals ik beschreef met drukcontacten op de treinleiding, of in dit geval waarschijnlijk een meting van het EP remsignaal.

Uiteindelijk zal het controle punt van de ATB altijd op het zelfde punt van sterkte van de remming liggen lijkt mij.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #46 Gepost op: 21 maart 2019, 00:44:16 »
Thom, dank voor je toelichting.

Ik wil op voorhand melden dat ik mij nu ver buiten mijn vakgebied begeef, maar ik stel me voor dat je het remcriterium bijvoorbeeld zou kunnen koppelen aan het wel of niet hebben van ATB code. Geen code is remstand 2 remcriterium, wel code is remstand 1 remcriterium.
Of aan snelheid.
V > 80km/h is remstand 2
V < 80km/h is remstand 1
Of nog mooier een combinatie van beide. Geen code en V > 80km/h dan remstand 2.

Uitgangspunt is dan remming inzetten in remstand 2 en voldoe je aan de gestelde criteria dan kun je terug naar stand 1.

Geen idee of zulks te bewerkstelligen is. Verneem graag jouw kijk erop. Zo niet, dan moeten we maar genieten van de sporadische keer dat een SGM zich zo laat foppen.  ;)

Het staat mij gewoon tegen dat als ik ergens door omstandigheden bijvoorbeeld 70km/h rijd waar 140km/h is toegestaan ik bij een geel sein zo fors in de ankers gedwongen ga worden en heel lang met lage snelheid moet rijden. Daar schiet de maatregel zijn doel voorbij.


Mvg

Sander.
Een eerste vraag, zijn die bedachte situaties die je noemt een afdoende oplossing?
Situaties kunnen zover afwijken van elkaar dat je dan altijd situaties zal blijven hebben waar de remming veels te zwaar voor is en situaties waarbij de remming nog steeds te licht zal zijn.

Feit blijkt ook, ATB is bedoeld om de waakzaamheid van de machinisten te monitoren, dus het feit óf er wel of niet gehandeld bij een snelheidsverlaging maar de exacte actie monitoren die hij daarvoor uit moet voeren is geen bedachte taak van de ATB. Immers kun je er vanuit gaan dat als een machinist het sein heeft waargenomen, hij vakbekwaam genoeg is om de remming ook krachtig genoeg uit te voeren :)

Het leuke, het systeem was origineel bedacht met een Laag, Midden en Hoog remkriterium (vandaar de 3 zwarte afgeblinde lampjes die bedoeld waren als L M en H), echter is men daar al snel vanaf gestapt, volgens mij omdat het niet haalbaar en te ingewikkeld was uiteindelijk.

Dat nu aan passen zou een fundamentele aanpassing van de installatie vereisen, want het systeem is er nu niet op ontworpen.
Er zouden extra contacten moeten komen in de remkranen, de ATB kast moet dat verwerken (Fase 4 is dat misschien nog in software te stoppen, maar fase 3 is praktisch analoog gestuurd en dan kun je de kast praktisch volledig verbouwen) en de kast moet ook nog ergens een trigger vandaan krijgen welk remkriterium hij zou moeten gebruiken, dat is niet zo eenvoudig als het klinkt allemaal.

Daarnaast is een danige aanpassing van ATB niet meer toegestaan omdat het systeem vanwege wetgeving niet meer door ontwikkeld mag worden omdat de keuze gemaakt is over te gaan op ETCS en het investeren in ATB niet meer toe te staan om dat te voorspoedigen.
Het verhogen van een remkriterium van de 1e naar de 2e remstand is geen fysieke wijziging aan de ATB-kast, maar feitelijk 'fop' je de ATB kast gewoon door de schakelaar van plek te verschuiven in de remkraan en uiteindelijk doet de kast nog steeds hetzelfde :)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #47 Gepost op: 21 maart 2019, 10:02:38 »
Er werd dynamisch bedoeld, alsin, variabel aan de situatie buiten.

Flirt zal, meen ik maar schiet me af als het niet zo is, het systeem hebben zoals ik beschreef met drukcontacten op de treinleiding, of in dit geval waarschijnlijk een meting van het EP remsignaal.

Uiteindelijk zal het controle punt van de ATB altijd op het zelfde punt van sterkte van de remming liggen lijkt mij.

Nee dus.
Bijvoorbeeld wanneer het glad is, kan je je remcriterium “ kwijtraken”.
Niks aan de hand ( buiten dat t irritant is) want het systeem zet de trein stil.

Echter bij een bijvoorbeeld VIRM heb je bij de eerste remstand al je criterium, of je nou slipt of niet.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #48 Gepost op: 21 maart 2019, 11:05:06 »
Dan heeft men bij de Flirt idd iets nieuw en bijzonders bedacht wat ik nog niet kende, eens naar op zoek :)

En logisch dat slip niets uithaalt voor de ATB, want die controleer de stand van de remkraan.
In theorie als je alle draaistellen buiten dienst zet, remt je trein niet meer maar heb je gewoon nog remkriterirum :p

Enige as die trouwens kwa slip wel invloed kan hebben op de ATB is die met de asgever die de ATB zijn snelheidssignaal geeft, er zit wel een vertraging in maar op het moment dat je slipt is de snelheid van de as ineens een stuk hoger :p

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #49 Gepost op: 21 maart 2019, 13:48:40 »
..ik moet me bij Dave aansluiten vwb FLIRT.

Het remcriterium ligt ergens bij 20% remvermogen. Als het glad is en het zaakje blokkeert raak je het remcriterium zonder pardon kwijt. ED rem vermindert vermogen EP rem gaat compenseren en het totaal weer opbouwen naar 20% en dan krijg je weer remcriterium.
Het probleem is dat de aparatuur overal zodanig lang over moet nadenken dat vaak een ATB remming het gevolg is.
Glad spoor kun je enigszins opvangen door in beginsel harder te remmen. Zeg 30%. Dan kom je tijdens het glijden minder snel onder de 20% (of helemaal niet) en kan de EP rem het overnemen.
Ook bij bergaf rijden (flyover oid) moet je een veel hoger rempercentage kiezen om remcriterium te krijgen.
Een ATB baanstoring is tijdens tractie geven eigenlijk niet op te vangen. 
Puur op sentiment:
Je rijdt 140km/h en geeft licht tractie om op snelheid te blijven en dan valt je ATB naar 40. Je schakelt tractie uit, daar moet het systeem 4 seconden over nadenken, dan zet je een remming in naar tenminste 20%, daar doet het systeem ook weer 4 seconden over en dan pas gaat de aparatuur bepalen of de gekozen remming aan het remcriterium voldoet. Dan is ondertussen je tijd verstreken en gaat de rode lamp alweer branden.
FLIRT is de enige mat soort waarbij je over de porto al HC ATB roept nog voordat de snelremming is ingezet.  ;D

Mat'64 was trouwens ook wel redelijk "dynamisch", daar kon je ook je remcriterium kwijtraken, maar wel weer binnen twee tellen herstellen. (Behalve bij bergaf rijden, als je snelheid gelijk bleef of zelfs toenam dan was je onverbiddelijk de Sjaak)

Wat je zegt over de asgever: VIRM heeft er idd een handje van dat bij heel glad spoor vlak voor het tot stilstand komen (ED schakelt af EP neemt over) de ATB ploft, omdat je wielen blokkeren. (Onjuiste snelheidsmeting)


Of mijn bedenksels een afdoende oplossing zijn?

Ik heb het idee dat de 2e remstand gekozen gaat worden als remcriterium om ervoor te zorgen dat je bij een falende machinist (bijna) nooit harder dan 80km/h rijdt bij nadering van het rode sein. In dit geval grijpt de VV in (mits aanwezig bij bediend sein) en komt de trein automatisch tot stilstand. Met heel veel geluk voor het sein, met een beetje mazzel ruim voor het gevaarpunt en met veel pech er net aan voorbij.

Mijn meer "dynamische" ideeën voorzien daar ook in. Alleen geef ik nog wat ruimte bij tig van mogelijkheden waar je graag zo minimaal mogelijk remt, omdat meer niet nodig is.
Je zou kunnen stellen dat het dynamisch is aan de situatie buiten, maar ook net zo goed aan de situatie binnen. Gegevens over snelheid en ATB code zitten gewoon in de ATB kast. Dat heeft natuurlijk een directe relatie met buiten.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #50 Gepost op: 21 maart 2019, 14:31:17 »
Grappig om zo te lezen allemaal  :)  Toch moeilijker dan het lijkt, zo'n trein besturen.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #51 Gepost op: 21 maart 2019, 14:59:24 »
Het is echt niet zo moeilijk, Martijn. Gezond verstand, anticiperen op de omstandigheden en niet het onderste uit de kan willen halen. Heb je ook geen last van ingrijpende ATB (code 6 = onvoldoende remwerking) en doe je op een uiterst relaxte manier je ritjes.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #52 Gepost op: 21 maart 2019, 15:16:44 »
net als in de file op de A2 of A9  :P

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #53 Gepost op: 21 maart 2019, 16:04:49 »
Code 6 is onjuiste snelheidsmeting. Meest praktische voorbeeld is als op ernstig glad spoor vlak voor het tot stilstand komen (als je bij VIRM het gepiep / geschuur van de remschijven gaat horen)  de as met de asgever blokkeert. Dan gaat je snelheid ineens van zeg 8km/h naar 0 en dat kan niet, met een ATB remming tot gevolg.

Uiterst relaxed rijden is helaas niet de oplossing gebleken tegen gladde sporen. Je moet er wel relaxed mee omgaan en inderdaad anticiperen.
Dagelijks kilometers lang onnodig 40km/h rijden is voor mij wel een irritatie factortje. Dat er in tig voorkomende situaties iets wordt afgedwongen wat maar op 1 enkele situatie betrekking heeft.
Grootste gemis in het ATB ontwerp is dan ook een remcurve bewaking.

Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2019, 16:35:44 door Sander.. Reden: Kleine toevoeging »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #54 Gepost op: 21 maart 2019, 17:29:37 »
net als in de file op de A2 of A9  :P

Ik moet altijd wel even glimlachen wanneer ik met 140 voorbij de file rijd  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #55 Gepost op: 21 maart 2019, 22:55:55 »
Geel 8 opgevolgd door groen knipper 8.
Dat is een normale situatie. Even een uitleg die een beetje off-topic is: Geel 8 betekent zoveel als: afremmen naar 80 km/u voordat het eerstvolgende sein bereikt is. Ondertussen mogen snelheidsverhogende borden langs de baan niet opgevolgd worden. Na het passeren van Groen knipper + 8 moet met die snelheid doorgereden worden totdat er een snelheidsverhogend bord langs de baan een hogere snelheid toelaat. Het verhogen van de snelheid mag pas ingezet worden als de gehele trein dat laatste bord gepasseerd is. Na het sein met Groen knipper + 8 volgt/volgen (als regel) één of meerdere wissels die in de afgebogen stand staat/staan. Het "Groen" in Groen knipper + 8 betekent dat het eerstvolgende sein niet op Rood staat.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #56 Gepost op: 21 maart 2019, 23:03:22 »
Grootste gemis in het ATB ontwerp is dan ook een remcurve bewaking.
Dat was de oorzaak van de bijna botsing bij wat ik Harmelen-2 noem. De parallel rijdende machinist van de optrekkende goederentrein zag het al aankomen en ging alvast remmen ondanks dat 'zijn' sein op Groen stond. De reizigerstrein stond op het samenvoegwissel stil.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #57 Gepost op: 21 maart 2019, 23:35:22 »
Het volgende vond ik een beetje verwarrend:
… dat zelfs Geel knipper 4 …
Ik vraag mij af wat er bedoeld wordt: a) Geel knippert of b) 4 knippert.

Ik denk dat Sander. het juist omschrijft:
In geval van Castricum met geel en knipperende 4 mag je stellen dat je remweg naar rood bij dat sein begint. Als het getal knippert betekent dat dat wanneer het volgende sein een verdere begrenzing oplegt een ingezette remming niet onderbroken mag worden. ...
Moet er na Geel + 4 knipper al bij het volgende sein (Geel) met max. 40 km/u gereden worden? Of mag dat (iets) sneller zijn, mits er maar blijvend geremd wordt?

En als na het Geel het daaropvolgende Rood nog niet zichtbaar is (door bv. een boog), moet er dan naar bv. 20 km/u afgeremd worden? En lukt dat jullie dan?
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2019, 23:38:01 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #58 Gepost op: 22 maart 2019, 01:05:52 »
Over seinen gesproken: ik zag van de week ook wel een leuk seinbeeld op dezelfde lijn (te Uitgeest): Geel 8 opgevolgd door groen knipper 8. Was voor de intercity Haarlem - Alkmaar in het station van Uitgeest. Ik lees hier net dat geel altijd gevolgd wordt door nog eens geel of door rood, maar hoe zit dat dan?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #59 Gepost op: 22 maart 2019, 06:22:24 »
Ja valt in herhaling Laurent  ;) ;D
Citaat
Citaat van: laurent op 20 maart 2019, 00:04:06
Geel 8 opgevolgd door groen knipper 8.
Dat is een normale situatie. Even een uitleg die een beetje off-topic is: Geel 8 betekent zoveel als: afremmen naar 80 km/u voordat het eerstvolgende sein bereikt is. Ondertussen mogen snelheidsverhogende borden langs de baan niet opgevolgd worden. Na het passeren van Groen knipper + 8 moet met die snelheid doorgereden worden totdat er een snelheidsverhogend bord langs de baan een hogere snelheid toelaat. Het verhogen van de snelheid mag pas ingezet worden als de gehele trein dat laatste bord gepasseerd is. Na het sein met Groen knipper + 8 volgt/volgen (als regel) één of meerdere wissels die in de afgebogen stand staat/staan. Het "Groen" in Groen knipper + 8 betekent dat het eerstvolgende sein niet op Rood staat.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 17:35:19 door Bert van Gelder »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.