Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum  (gelezen 24070 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #105 Gepost op: 24 april 2019, 15:30:25 »
Dan zijn er dus (minimaal) drie korte blokken achter elkaar.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #106 Gepost op: 24 april 2019, 16:53:38 »
Voor den liefhebbert heb ik een cabineritje op youtube gezet. Vanaf doorkomst Uitgeest. Kun je zelf eea in ogenschouw nemen. Eigenlijk een toevalstreffer, want het ging mij om het beveiligd linkerspoor gebeuren, maar het past hier prima natuurlijk.

https://youtu.be/GCt5GVTKppY

NB van Castricum tot Alkmaar staat ook online.


Mvg

Sander
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 16:59:19 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #107 Gepost op: 25 april 2019, 12:55:59 »
Bedankt. (y)
Aanvulling.
Vanuit het filmpje leid ik het volgende af.
a) Het aantal portalen/masten tussen de seinen resp.: 12, 3, 18, 17, 6, 12, 8.
b) De laatste 2 blokken liggen in een boog, daardoor tel ik daar één resp. twee portalen/masten minder: 12, 3, 18, 17, 6, 11, 6.
c) De reguliere afstand tussen de portalen is 70 m. De afstanden zijn dan: 840, 210, 1.260, 1.190, 420, 770, 420 m.
d) Naar beneden afgerond op 50 m: 800, 200, 1.250, 1.150, 400, 750, 400 m.
e) De afwijking ten opzichte van de werkelijke afstanden zal daardoor (waarschijnlijk) minder dan 25 m zijn. (Bij de laatste vier afstanden: in werkelijkheid maximaal 14 m; zie bijdrage van Sander. hieronder.)
f) Op het betreffende baangedeelte mag 130 resp. 110 km/h gereden worden. De daarbij behorende remwegafstand is 1.000 m. Bij een snelheid van 40 km/h is de remwegafstand 400 m. De laatste 2 seinen hebben geen cijferbak, de rest wel.
g) Als het laatste sein op Rood staat, dan is de seinvolgorde: Groen, Groen, Groen, Groen, Groen, Geel + knipper 4, Geel, Rood. De remweg is daarbij: 750 + 400 = 1.150 m. Het laatste stuk is echter 400 m, vandaar Geel + knipper 4.
h) Als in het laatste blok een trein staat, dan is de volgorde: Groen, Groen, Groen, Groen, Geel + knipper 4, Geel, Rood, Rood. De remweg is daarbij: 400 + 750 = 1.150 m. Het laatste stuk is echter 750 m, vandaar Geel + knipper 4.
i) Als in de laatste 2 blokken een trein staat, dan wordt dat: Groen, Groen, Groen, Geel + 4, Geel, Rood, Rood, Rood. De remweg is daarbij: 1.150 + 400 = 1.550 m. Het eerste stuk is lang genoeg om naar 40 km/h af te remmen. Er kan echter gekozen worden om Geel + knipper 4 te kiezen. Wie gaat ter plaatse even kijken of dat klopt? Er is daar een laaggeplaatste (afzonderlijke) cijferbak.

« Laatst bewerkt op: 26 april 2019, 11:46:00 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #108 Gepost op: 26 april 2019, 09:35:11 »
Martin ea

Vanaf Uitgeest:

P-sein 832 op km 56.367
P-sein 830 op km 55.220
P-sein 828 op km 54.817
P-sein 826 op km 54.081(inrijder)
Sein 824 op km 53.667 (uitrijder)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #109 Gepost op: 26 april 2019, 11:28:45 »
Bedankt voor de seinposities. (y) Het gevolg is dat ik in het stationsblok nog een portaal/mast minder moet rekenen. Dat heb ik in mijn berekening van 25 april aangepast. Het gevolg daarvan is dat de aangehouden lengtes binnen 14 m nauwkeurig zijn. De punten j en k laat ik vervallen, want die hebben geen invloed op het tonen van een cijfer.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2019, 11:34:03 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #110 Gepost op: 26 april 2019, 12:29:58 »
Seinpplaatsing is niet afhankelijk van een portaal of zo hoor... Weet niet waar je heen wilt met je gereken met de portalen? Als machinist hebben wij niks met portalen te maken, alleen de seinen zijn voor ons van belang. En voor plaatsbepaling bij een ongeval of zo, zijn de kilometerbordjes belangrijk. Niet portaal 4 na sein xxx ;D
Groeten Joop, machinist Lls

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #111 Gepost op: 26 april 2019, 12:47:52 »
@Joop,

Martin probeert aan de hand van de portalen de afstanden van de seinen te berekenen. Met zijn aanname van 70 m of 50 m tussen de protalen heeft hij een globale indicatie van de afstand tussen de seinen. Dat Sander de exacte afstanden uit tekeningen heeft gehaald heeft hem alleen maar verder geholpen.
Laat ik dan nog een kleine correctie maken. Het bovenleidingsysteem wat in de youtube film gebruikt wordt heeft een normale portaal afstand van 60 m. Kan Martin in het vervolg gebruiken. Bij de moderne systemen is de portaal afstand 50 m.

Overigens is de protaal <=> sein plaatsing wel van belang. Een sein direct achter een portaal lijkt me niet handig, maar voor de afstandsbepaling en de beveiliging is er geen relatie tussen een portaal en een sein. Is maar goed ook, want anders moet de bovenleiding gesloopt worden van een onbeveiligd baanvak  ;D ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #112 Gepost op: 26 april 2019, 20:54:54 »
Joop; portalen tellen om te bepalen of je met een lange trein uit de wissels bent is toch een gangbaar gebruik.....

Afhankelijk van de situatie kan ieder niet verplaatsbaar object meegenomen worden in de plaatsbepaling. Denk aan een spoorstaafbreuk, een dood dier, omgewaaide boom etc.
Kilometrering +
-"precies naast de relaiskast"
-"2e CTA bak vanaf de trap"
-"thv sein xxx van het nevenspoor"
-"in de wisselstraat thv het stootjuk van spoor xx"

Zeker als een collega iets moet zoeken nav een melding zijn dat handige verwijzingen.
Als er iets gebeurt dan moet je dat eerst even in je opnemen, goed bekijken en onthouden, seinbeeld controleren, kilometrering zoeken en dan doorbellen maar de TRDL..
Die kilometrering is dan inmiddels "bij benadering" geworden. Een educated guess zeg maar.

Als je noodgedwongen vanonder de stuurtafel alarm moet slaan en je zegt "de overweg bij de molen / tankstation / huppeldepupfabriek / paarse huis met 3 schoorstenen, dan weet de lokale brandweerman Sam echt wel waar die heen moet.

Mvg

Ssnder


Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum
« Reactie #113 Gepost op: 26 april 2019, 22:55:23 »
Joop; portalen tellen om te bepalen of je met een lange trein uit de wissels bent is toch een gangbaar gebruik.....
Daar had ik het niet over ;)
Groeten Joop, machinist Lls